Oorlogszone.

Vertel hier wat je hebt meegemaakt met je Labrador.
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 294
Lid geworden op: 18/01/12 20:30
Contacteer:

Oorlogszone.

Ongelezen berichtdoor Floortje Faun » 02/06/13 18:28

Te laat besef ik middenin een oorlogszone beland te zijn. Nietsvermoedend kwam ik aan de keukentafel zitten, het leek me wel gezellig mijn avondmaal hier te nuttigen.
Maar nu zit ik tussen de bombardementen (“Ik had er nooit aan moeten beginnen!”, “Waarom heb ik het niet gelaten zoals het was!”) en ander oorlogstumult (een schaar wordt hardhandig op tafel gedropt, een stoel ruw achteruit geschoven, een doos dicht gekwakt).
Snel eten, en dan vluchten, is al wat ik denk.

Want ik heb een hekel aan oorlogen, zelfs aan degene waarbij ik een onschuldige omstaander ben. Ik krimp ervan in elkaar, raak gespannen, blokkeer.
Mijn neiging om te helpen, verbetert de zaken niet. Want ik stel teveel vragen (irritant), geef raad (ongewenst) of poog te troosten (“Het ziet er zo toch ook goed uit?” - hoogst enerverend).
Waardoor ik dus nevenschade word (lees: het gesakker wordt tegen mij gericht). En me nog slechter voel.

Doby daarentegen kan het allemaal niets schelen. Kwade stemmen, bruuske manier van doen, een harde zucht: het glijdt van zijn rug zoals waterdruppels van zijn pels. Zijn oortjes gaan geen millimeter achteruit, zijn houding blijft ontspannen, zijn snoet vrolijk.
Sterker nog: geïntrigeerd staart hij naar dat rare ding waar mijn moeder driftig met haar voet op duwt. En gaat er vlak naast liggen, zijn nieuwsgierige neus glansrijk in de weg.

Op die manier zich mengend in de oorlog tussen mijn moeder en haar naaimachine. Een oorlog over een zwarte jeansbroek.
Een broek die - bij voorzichtige navraag - tot mijn vader blijkt te behoren (Niet één van mij, dat is al een troost).
En een broek die – zo leren verdere voorzichtige vragen - bij aankoop te lang bleek, helaas te kort afgespeld en dus geknipt werd, ten gevolge van “verkeerde schoenen” (mij een raadsel waarom het een probleem vormt om maar één paar schoenen te kunnen dragen bij een zwarte jeans, vooral als je alleen maar bruine en zwarte hebt… iets wat ik wijselijk voor me houd).
En nu moeten die afgeknipte stukken er deels terug aangezet worden, en dat vlot dus niet erg.

Een onverbeterlijke bemoeial is dan niet meteen wat je kunt gebruiken, maar helaas houdt Doby het niet bij in de weg liggen alleen (ik vertoef allang op een veilige schuilplek, maar kan aan de hand van het gemopper de gebeurtenissen volgen).
Eerst loopt hij, tijdens zijn terugtocht van de drinkbak, tankgewijs door het boven de grond bungelende elektrische snoer.
Daarna gaat hij ermee aan de haal.
En nog wat later hoor ik dat er veel dingen na elkaar op bruuske wijze opgeheven en terug neergelegd worden, vergezeld van jawel, nog wat gefoeter (“Allée, waar is dat nu naartoe? Hoe kan dat nu weg zijn? Waar heb ik dat nu toch gelegd?”) en een boel gezucht.
En dan, plots, op lachende toon: “Ja, maar Doby, dat is niet om te spelen, hoor. Goh, voor jou is ook alles om te spelen, hé”. Het verrassend vrolijke verslag laat niet lang op zich wachten: “Zit ik zo te zoeken naar die tweede broekspijp, ligt Doby er onder tafel op te kauwen.”

Daarna blijft het stil, vredig stil, op het geratel van de naaimachine na.
Vijf minuten later hoor ik hoe spelden in hun doosjes gestopt worden, de naaimachine uit elkaar gehaald en de boel opgeruimd. Met een afgewerkte broek komt mijn moeder de living binnen, uiterst moedig waag ik een grapje: “dat Doby had willen helpen door de stof voor te bewerken, en dat het nog gewerkt heeft ook; dat tweede stuk zat er immers veel sneller aan dan het eerste”.
“Goh”, antwoord mijn moeder zonnig: “Met Doby valt ook altijd wat te beleven. Schrijf je er een column over?”
Of hoe een onverstoorbare ondeugd de angel uit een situatie kan halen.
Een labrador heeft weinig om over te blaffen.
Zijn baasje des te meer om over te bloggen.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 02/06/13 18:45

Leuk dat je weer eens iets schrijft :klasse: (of heb ik iets gemist?)
Heerlijk verhaal weer :D

ArjanK
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 04/05/13 11:54
Locatie: Halsteren

Ongelezen berichtdoor ArjanK » 02/06/13 19:54

Leuk verhaal :D

Kan het me zo voorstellen haha.
Of Angels Fantasy Chippendale "Castor"

royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1591
Lid geworden op: 01/03/10 15:39
Locatie: Kerkrade

Ongelezen berichtdoor royenmarjolein » 02/06/13 22:49

Leuk geschreven. Ik zie het al helemaal voor me
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor marron » 03/06/13 03:06

:lol: :lol: zie het zo voor me :lol: :lol:
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

Gebruikersavatar
bubbles
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1627
Lid geworden op: 17/01/10 16:24
Locatie: friesland

Ongelezen berichtdoor bubbles » 03/06/13 09:51

Net alsof ik er zelf bij was.... :D

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 03/06/13 10:09

Heerlijk is dat he.. Mijn vriendin stuurt Bob ook altijd op mij af als ik sjacherijnig ben. Die lieve stuiterballetjes vrolijken je zo weer op :verliefd1:
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

laika
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6527
Lid geworden op: 06/10/06 18:27
Locatie: alkmaar

Ongelezen berichtdoor laika » 03/06/13 13:48

:lol: :lol: :klasse:
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008

pebi
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 533
Lid geworden op: 19/11/11 10:56
Locatie: Huybergen
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor pebi » 04/06/13 18:50

super leuk verhaal :lol:
Afbeelding

met dank aan Pauline

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Ongelezen berichtdoor corretje » 05/06/13 21:57

Wat een heerlijk verhaal. Ja honden mogen ook alles he! Ze kunnen maar weinig fout doen en je wordt zeker vrolijk van hun koppies.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Cissy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 261
Lid geworden op: 29/05/13 19:52
Locatie: Zuid - Holland

Ongelezen berichtdoor Cissy » 08/06/13 10:12

Leuk om te lezen hoor , schrijf je vaker ... :wink: hier ???
each day is a gift

Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 294
Lid geworden op: 18/01/12 20:30
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Floortje Faun » 11/06/13 18:24

Allemaal hartelijk bedankt voor de fijne complimentjes.

En grappig dat het zo herkenbaar is. Die labjes toch... :)

@ Roos: Nee, je hebt niet veel gemist. Het schrijven heeft de laatste maanden op een laag pitje gestaan, maar nu terug volop in actie geschoten.

@ Cisse:Ja, ik plaats hier wel vaker een stukje.
En ik heb een blog (geen dagboek, maar een plek waar ik mijn columns plaats), de link vind je op mijn profiel. Momenteel druk bezig met het ontwerp van een nieuwe site voor mijn blog.
Een labrador heeft weinig om over te blaffen.

Zijn baasje des te meer om over te bloggen.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 13/06/13 22:35

Fijn dat je het weer op pikt, ik lees altijd graag iets van jou. We hebben hier ooit ook eens een wat oudere man gehad, die kon ook zo mooi schrijven. Zal eens kijken of ik achter zijn naam kan komen (vergeten :? ) en of hij nog lid is hier.

Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 294
Lid geworden op: 18/01/12 20:30
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Floortje Faun » 17/06/13 12:43

@ Roos: dank je wel voor je lieve reaktie, heel fijn om te lezen. :)
Ik hoor graag wie die oudere man was, misschien kan ik hier dan een paar van zijn teksten vinden.
En euh... je spreekt tegen een ervaringsdeskundige wat het vergeten van namen betreft... wat zeg ik: expert! :oops:
Een labrador heeft weinig om over te blaffen.

Zijn baasje des te meer om over te bloggen.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 17/06/13 12:47

Het was niet hier, het was op het http://www.hondenforum.nl/, 'Kelev de oude' is zijn naam daar. Volgens mij kun je hem zo wel zoeken zonder eerst lid te worden :wink:


Terug naar “Belevenissen”