Machtsverhoudingen

Vertel hier wat je hebt meegemaakt met je Labrador.
Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Machtsverhoudingen

Ongelezen berichtdoor Nancy » 13/02/15 08:23

Toen Jonas als pup erbij kwam, hebben wij heel bewust er voor gekozen in ons gedrag Joris als baas te bevestigen. Dus als eerste begroet, als eerste eten, als eerste naar buiten, dat soort dingen.
En dat wilden we ook heel graag. Onze stabiele, dappere, toch ietwat gekke labrador zou een betere leider zijn dan de onzekere, soms zelfs angstige boxer. Zeker toen hij pup was, was dat gedrag heel erg en onder de bezielende leiding van Joris werd dat langzaam beter.

Inmiddels is Jonas 2,5 en viel ons al op dat er wat verschuivingen waren: ineens stond Joris het bot of de bal af aan Jonas, dat soort dingen.
Zeker toen Joris oostindisch doof werd, ging rijden op Jonas en soms ook toch een beetje onzeker leek, konden we er niet meer onderuit: Joris is niet langer de baas.
Sinds maandag hebben we ons eigen gedrag omgedraaid: Jonas eerst.
Joris vindt het allemaal prima zo: vanaf dag 1 rijdt hij niet meer, hij springt niet meer tegen ons op, luistert weer en is een happy hondje. Wel is hij gaan schrokken, wat hij eerst niet deed. Jonas heeft natuurlijk een voorsprong nu en stel je voor... :applaus:
Jonas moet er aan wennen, hij snapt het soms nog niet zo goed. Is wat afwachtend met eten, maar lijkt aan de andere kant toch ook wel dapperder. Hij reageert heel anders op andere honden. Waar hij soms niet goed wist wat hij moest doen als ze aan hem snuffelden en dan maar ging grommen, laat hij ze nu gewoon hun gang gaan.

Een kleine wijziging in ons gedrag, een aardverschuiving bij de honden. :applaus:

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Re: Machtsverhoudingen

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 13/02/15 11:20

Ik persoonlijk zou zelf wel oppassen met wat je zelf doet aan handelingen binnen hun relatie. Rangorde ligt tussen honden vaak ingewikkelder dan "hij/zij is de baas" en ligt soms in hele subtiele handelingen. Vaak is dat ook nog eens situatie-gebonden. Toen Terra nog leefde was het bijvoorbeeld zo: Terra was de hogere qua eten, dan moest Danouk niet in de buurt komen. Later veranderde dit wel wat, maar een kluif bleef van Terra. Qua ligplaats ook, als Terra alleen wilde liggen en Danouk kwam er bij, dan klonk er een grom en droop Danouk af. Maar qua begroeten was het zo dat Danouk dan vooraan stond en Terra opzij duwde, om ons te begroeten en Terra deed dan ook een stapje opzij voor Danouk. Met wandelen was Terra weer de alpha en was zij de stabiele, zelfverzekerde hond die de leiding nam. Terra was over het algemeen dus wel de hogere van die twee. Maar sommige dingen waren voor Terra minder belangrijk dan voor Danouk en die "gunde" ze Danouk dan ook als het ware. Als je als mens dan dus ingrijpt en alles aan de hogere gunt, dan kan dat tot frustratie leiden van diegene voor wie dat wel belangrijk was.
Nu met Sanna is Danouk nog wel haantje de voorste met van alles, maar als het om aandacht verdelen gaat, dan staat Sanna vooraan en duwt Danouk weer opzij.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat als jij de ene hond continu vooraan zet, terwijl dat eigenlijk niet in die situatie-gebonden-verhouding past, dan zou het juist averechts kunnen werken op termijn ;-) Ik ben daar zelf dus altijd voorzichtig in en laat het tussen de honden vooral tussen de honden. Maar als ik de ene hond aandacht wil geven en de andere komt er tussen, dan heeft diegene pech! Ik bepaal wie ik aandacht geef op welk moment. Dus de andere wordt dan vriendelijk verzocht even te wachten 8) En met naar buiten gaan, moeten ze zich beiden gedragen als ik dat van ze vraag. En verder zoeken ze het maar uit wie er na mij gaat :D

Als jij dat allemaal voor hen moet gaan regelen, dan moet je zo enorm opletten per situatie dat je wel de juiste verhouding bevestigt. Dat kan namelijk zo snel veranderen en zo subtiel liggen, dat lijkt mij persoonlijk dus niet te doen als jij dat als mens allemaal in de gaten moet houden en moet regelen..
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Machtsverhoudingen

Ongelezen berichtdoor Romke » 13/02/15 15:36

Snap niet veel van je stukje.
Waarom wil je als eigenaar bepalen, wie van de hond de baas is.
Ze kunnen dat heel goed zelf regelen, en het heeft echt niks te maken met het feit dat jij de 'leider' als eerste eten geeft

Gebruikersavatar
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1706
Lid geworden op: 02/05/06 17:23
Locatie: Putten

Re: Machtsverhoudingen

Ongelezen berichtdoor Wil enCo » 13/02/15 20:55

Ik snap het ook niet ,er is hier maar 1 baas en dat ben ik! :) En Co en Ky maken zelf verder wel uit wie er daarna komt.
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)

:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
:bruinkopje: Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008

Gebruikersavatar
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1706
Lid geworden op: 02/05/06 17:23
Locatie: Putten

Re: Machtsverhoudingen

Ongelezen berichtdoor Wil enCo » 13/02/15 21:02

ik zet ook nooit 1 hond vooraan, ik vul 2 voerbakken en de ene keer krijgt Co als eerste en de andere keer Kyra.
Co wacht altijd rustig af op zn eten en Kyra springt boven het aanrecht uit, maar daar trek ik me dus niks van aan.
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)

:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
:bruinkopje: Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Re: Machtsverhoudingen

Ongelezen berichtdoor roef » 15/02/15 14:09

ik zie hier ook niet echt wie de 'hogere in rang"is tussen Roef en Hidde,de ene keer bigt Roef zich overal als eerste tussen en de andere keer is dat Hidde.ik kijk dan ook echt nooit wie als eerste eten krijgt of zijn riem omkrijgt of zo.

dat ik altijd en overal de baas ben staat buiten kijf! :D
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012


Terug naar “Belevenissen”