Even een stapje terug

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Even een stapje terug

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 24/01/10 22:58

Nulay is een compleet ander hondje dan de andere twee. Leergierig en dat wil je natuurlijk uitbuiten.
Helaas heb ik een nogal diepe stem en af en toe was ik vergeten om bij hem een hoge stem te gebruiken,waar hij heel goed op reageert. Door mijn diepe stem is hij een beetje van "de rel " geraakt en een beetje onzeker.
Dat uit zich in onderdanig gekwispel. Hij wil zo graag dat hij bang is dingen verkeerd te doen.
En dus kwispelt hij zich uit de situatie. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Teken voor mij om een grote stap terug te doen, en hem gewoon nog even hond te laten. Alleen de hemel in prijzen als hij "gewone zaken " goed doet, zoals b.v. komen als ik hem roep.
Of netjes naast lopen als ik zijn aandacht vraag, knuffelen als hij netjes in de auto gaat zitten op het moment dat ik de klep open doe. Koekje toestoppen al hij braaf een apport brengt.
Maar voor de rest de druk verlagen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij onzeker gaat worden.
En zelf moet ik mij ervan bewust zijn dat dit een heel gevoelig hondje is, waar ik ter dege rekening mee moet houden.
Waar ik Nino een flinke klets op zijn schouder geef als die iets goed doet, dit moet ik dus bij Nulay niet doen, die denkt op zijn minst dat die een pak slaag krijgt.
Het is even wennen , 2 verschillende gebruiksaanwijzingen, Toosje en Nino zijn nagenoeg gelijk , en ze kennen me ondertussen ook wel heel erg goed.
Nulay moet ik maar even de "zachte handschoentjes " aantrekken. Vrolijk en blij zijn met kleine vorderingen en voor de rest even afwachten dat hij iets volwassener in zijn koppie wordt.
Dan gaat het met die zwarte ook helemaal goedkomen.

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 24/01/10 23:25

Ik ken het Dorette, en het komt helemaal goed :)

Ramses had het ook, rond dezelfde leeftijd ook. Puberale onzekerheid, jonge honden geklooi maar het ook allemaal goed willen doen en helemaal de kluts kwijtraken van een (minimale) stemcorrectie.
Ik ben ook een tijdje helemaal gestopt met trainen maar ben alleen maar leuke dingen met hem gaan doen, lekker wandelen, beetje met balletjes klooien, veel en vaak belonen, zorgen dat het contact alleen maar positief is.
Mijn Rammessie is nu een heerlijke hond die heel goed luistert en weer alle vertrouwen in mij heeft, echt mijn ventje :verliefd1:
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 24/01/10 23:29

Pandora schreef:Ik ken het Dorette, en het komt helemaal goed :)

Ramses had het ook, rond dezelfde leeftijd ook. Puberale onzekerheid, jonge honden geklooi maar het ook allemaal goed willen doen en helemaal de kluts kwijtraken van een (minimale) stemcorrectie.
Ik ben ook een tijdje helemaal gestopt met trainen maar ben alleen maar leuke dingen met hem gaan doen, lekker wandelen, beetje met balletjes klooien, veel en vaak belonen, zorgen dat het contact alleen maar positief is.
Mijn Rammessie is nu een heerlijke hond die heel goed luistert en weer alle vertrouwen in mij heeft, echt mijn ventje :verliefd1:

Oja, ik ben er ook zeker van dat het goedkomt, maar heb mijzelf wel even op de vingers getikt. Met 2 grote honden die mij al goed kennen is het af en toe moelijk, vooral als ze alledrie om je heen zijn , om de juiste toon te pakken. Ik ga nu vooral meer een op een met Nulay wandelen en inderdaad alleen positieve zaken naar voren halen.
Het is maar goed dat hij het zelf aangeeft, want ik was niet goed bezig. :oops:

chantal-77

Ongelezen berichtdoor chantal-77 » 24/01/10 23:40

Goed van je dat je zelf inziet dat je niet op de beste weg bezig was. Ik heb maar 1 hond (tevens mijn eerste hond) en qua opvoeding had/heb ik daar al mijn handen aan vol. Het lijkt me hartstikke moeilijk meerdere honden met ieder hun eiegn karaktertje op te voeden. Petje af voor je zelfinzicht!!

toos

Ongelezen berichtdoor toos » 25/01/10 07:55

Ik ken het Dorette. Mijn vrolijke fransoos is er ook zo een. En ook de mijne geeft het gelukkig zeer goed aan bij hem was t direct al zichtbaar met een maandje of 3 a 4. Dus rustig aan als het goed is hebben we nog 13 jaar (en mss wel meer) om wat leuks met ze te doen!!

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 25/01/10 08:18

Nino&Toosje schreef:
Pandora schreef:Ik ken het Dorette, en het komt helemaal goed :)

Ramses had het ook, rond dezelfde leeftijd ook. Puberale onzekerheid, jonge honden geklooi maar het ook allemaal goed willen doen en helemaal de kluts kwijtraken van een (minimale) stemcorrectie.
Ik ben ook een tijdje helemaal gestopt met trainen maar ben alleen maar leuke dingen met hem gaan doen, lekker wandelen, beetje met balletjes klooien, veel en vaak belonen, zorgen dat het contact alleen maar positief is.
Mijn Rammessie is nu een heerlijke hond die heel goed luistert en weer alle vertrouwen in mij heeft, echt mijn ventje :verliefd1:

Oja, ik ben er ook zeker van dat het goedkomt, maar heb mijzelf wel even op de vingers getikt. Met 2 grote honden die mij al goed kennen is het af en toe moelijk, vooral als ze alledrie om je heen zijn , om de juiste toon te pakken. Ik ga nu vooral meer een op een met Nulay wandelen en inderdaad alleen positieve zaken naar voren halen.
Het is maar goed dat hij het zelf aangeeft, want ik was niet goed bezig. :oops:
Het is niet zozeer dat jij niet goed bezig was maar meer dat dit voor Nulay op dit moment niet werkt :wink:
Waar hij mee boft is dat hij een baassie heeft dit dit ziet, bereid is en in staat is om de strategie aan te passen aan hem ipv te verwachten dat hij 'het maar gewoon doet'.
Maw, ik vind dat je heel goed bezig bent :klasse:
Groetjes van Brigitte & Zoo

Afbeelding

Bedankt Marjolein, hij is top!

Nienke & Foofer

Ongelezen berichtdoor Nienke & Foofer » 25/01/10 09:17

Toch heb ik wel respect voor je, 3 honden lijkt me lastig want elke hond heeft toch zijn eigen karakter.
Ik ken het een klein beetje, onze buurhond is een vrouwtjes lab.
Ik neem haar wel eens mee met wandelen (er wordt niet zo lang en veel met haar gewandeld dus neem ik haar af en toe mee). Maar de strenge stem die ik voor Foofer soms echt nodig heb is voor haar echt te streng.
Dan komt ze bij me met haar staart ver tussen haar poten... Dus dan weer omschakelen naar mijn meest lieve stem en zeggen dat zij wel braaf is enz enz enz... Maar het allerliefst vind ik dan nog wel dat Foofer altijd na zoiets bij haar komt en haar met zijn neus troost. Of met een likje aan d'r oor, zo van was voor mij hoor schatje :verliefd1:

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 25/01/10 09:25

dat stapje terug is super natuurlijk zo heb je een goede basis, maar met dit soort hondjes moet je er wel rekening mee houden dat ze vooral niet dom zijn, dus ze zouden zich ook zo kunnen vervelen met dat stapje terug doen, laat je niet voor de gek houden.

de volgende oefening die je uit wilde werken maar waar je een beetje blijft steken zou je ook op een andere manier aan kunnen leren waar ie wel zijn draai in kan vinden, het dus sneller begrijpt en dus sneller zijn zelfvertrouwen in deze terug vindt. dus niet te veel blijven hangen in de basis anders krijg je weer een appie dat juist kattekwaad uit kan halen omdat ie niet genoeg te doen heeft.

maarrr wanneer je dat knopje gevonden hebt, zal je merken dat je hem alles aan kan leren en nog snel ook

suc6

en anders moeten we x afspreken gaan we samen een x tje trainen, als ik de sleutel heb, kom je gelijk ff kijken

knuff voor me kind
al me kinders uitgevlogen

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 25/01/10 10:41

speurneus carola schreef:dat stapje terug is super natuurlijk zo heb je een goede basis, maar met dit soort hondjes moet je er wel rekening mee houden dat ze vooral niet dom zijn, dus ze zouden zich ook zo kunnen vervelen met dat stapje terug doen, laat je niet voor de gek houden.

de volgende oefening die je uit wilde werken maar waar je een beetje blijft steken zou je ook op een andere manier aan kunnen leren waar ie wel zijn draai in kan vinden, het dus sneller begrijpt en dus sneller zijn zelfvertrouwen in deze terug vindt. dus niet te veel blijven hangen in de basis anders krijg je weer een appie dat juist kattekwaad uit kan halen omdat ie niet genoeg te doen heeft.

maarrr wanneer je dat knopje gevonden hebt, zal je merken dat je hem alles aan kan leren en nog snel ook

suc6

en anders moeten we x afspreken gaan we samen een x tje trainen, als ik de sleutel heb, kom je gelijk ff kijken

knuff voor me kind
Dat doe ik zeker :wink:


Terug naar “Training”