trekken aan de riem tijdens het uitlaten

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1591
Lid geworden op: 01/03/10 15:39
Locatie: Kerkrade

trekken aan de riem tijdens het uitlaten

Ongelezen berichtdoor royenmarjolein » 18/08/11 08:57

Zoals wellicht sommige van jullie weten, is onze Max een heuse sleurbeer. Wij hebben meerdere cursussen gevolgd en op de cursus gaat het goed, maar zodra wij buiten het cursusveld gaan wandelen, krijgen wij een cursus snellopen :evil:
Ik heb hier iets op bedacht en ik zou graag jullie feedback hierover willen hebben :)
Sinds een aantal weken neem ik kleine snoepjes mee (melkdropjes) als ik ga wandelen. Als Max trekt, stop ik en geef ik hem het commando 'voet' en zodra hij dat is, vervolg ik mijn wandeling met het commando 'volg' . Als Max dan goed volgt, prijs ik hem verbaal en geef ik hem zo en dan een snoepje. In het begin, begon hij direct weer te trekken na het verorberen van het snoepje, maar dit wordt ook al minder. Meestal hoef ik niks meer te zeggen als hij trekt en ik stop met wandelen; hij draait zich dan op en komt direct aan de 'voet' . Ik beloon hem ook als de 'vrij' heeft en hij komt dan toch 'volgen aan de voet' . Het is niet zo dat ik iedere dag superveel snoepjes geef, meestal prijs ik hem verbaal tijdens het volgen en geef ik na 15 meter ongeveer een snoepje. Deze procedure werkt ook als honden of wandelaars langs komen (jammer genoeg nog niet bij alle honden :? ) . Roy vindt het goed verzonnen, maar is bang dat Max dadelijk het niet meer doet als er geen snoepjes meer zijn en hij ziet het dus niet echt zitten. Wat vinden jullie van mijn oplossing of zijn er betere? Alvast bedankt voor jullie tips.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 18/08/11 09:51

Ik heb Keo ook heeeeeel veel beloond en dat doe ik nog steeds als we in "moeilijkere" situaties zijn en hij volgt toch.
Het volgen begint hem nu eindelijk een beetje eigen te worden en als hij toch naar voren wil dan is een waarschuwing "uh uh" nu wel voldoende.
Ik heb nog altijd beloningen op zak, helpt toch wel als er afleidingen zijn onderweg (zoals een heeele leuke hond die we tegenkomen :wink: )
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1528
Lid geworden op: 21/02/10 19:23
Locatie: Apeldoorn

Ongelezen berichtdoor jolien » 18/08/11 10:07

Ik beloon Pien ook nog vaak, dus ook hier nog koekjes op zak! Maar het is niet altijd nodig. Soms loopt ze hele periodes heel goed, waarbij ik haar alleen met m'n stem beloon, maar vooral als ze wat minder loopt kan het geen kwaad haar weer wat extra te belonen. Pien trekt alleen niet aan de lijn, maar zij heeft juist de neiging om opeens niet meer mee te willen lopen, dan gaat zeg maar de handrem er op, ook heel frustrerend... :? En vervolgens blijft ze gewoon staan kijken naar allemaal andere interessante dingen (ook al zijn die een eind verderop)...

En inderdaad, vooral in 'lastigere situaties', zoals veel mensen/honden werkt het goed. Je kunt dan toch net even wat meer de aandacht vasthouden, waar niks mis mee is toch? :)

Succes!

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 18/08/11 10:27

Prima manier om het aan te leren hoor.
Is Max toevallig gek van balletjes? Zo ja zou je het ook met een balletje aan een touwtje kunnen doen, jij houd ten alle tijden het touwtje vast, maar geeft Max af en toe als beloning de bal, misschien vind Roy dit een betere optie?
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Buddy007
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 809
Lid geworden op: 20/05/06 17:43
Locatie: Oostzaan

Ongelezen berichtdoor Buddy007 » 18/08/11 14:47

Ten eerste wil ik zeggen dat je goed bezig bent met trainen :)
Hier ook altijd koekjes op zak, want dan luistert hij als de beste :wink:
Je zegt zelf al dat je niet superveel geeft en af en toe een koekje erin werkt wel positief en de rest belonen met je stem.
Groetjes Lisanne

Gebruikersavatar
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 323
Lid geworden op: 25/01/11 15:11
Locatie: vlak onder Amsterdam

Ongelezen berichtdoor roxy » 18/08/11 18:38

Hmmm ik heb veel van jullie tips geprobeerd maar Jim blijft trekken, vooral als we richting park wandelen. Ik heb slibketting geprobeerd maar ik vind het helemaal niks hij maakt na een uur nog een raar hoesterig geluid, dus daar ben ik klaar mee, nu heb ik dan toch op advies van onze dierenwinkel de U-lead maar besteld hoop dat hij morgen in huis is, en dan maar hopen dat het helpt want als ik zo door ga dan kan ik met mijn fibromyalgie en versleten heup :oops: Jim strx helemaal niet meer uitlaten :cry:

marions
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2467
Lid geworden op: 01/06/06 13:06
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor marions » 18/08/11 19:03

roxy schreef:Hmmm ik heb veel van jullie tips geprobeerd maar Jim blijft trekken, vooral als we richting park wandelen. Ik heb slibketting geprobeerd maar ik vind het helemaal niks hij maakt na een uur nog een raar hoesterig geluid, dus daar ben ik klaar mee:


Wanneer Jim na een uur een hoesterig geluid maakt, heb je de slipketting verkeerd gebruikt :(
Misschien een cursusje er tegenaan gooien? :wink:
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 19/08/11 09:44

Met snoepjes kan je rustig afbouwen.
Niet elke keer hij een oefening goed doet een snoep geven.
Je moet daar in variëren, een keer wel een keer niet, twee keer goed dan pas snoep.
En zo langzaam afbouwen tot je geen snoep meer nodig hebt.

@roxy,

een slipketting moet je op de volgende manier aan doen:

zit voor je hond, als je de slipketting pakt moet je een P maken (het losse gedeelte waaraan de riem wordt vast gemaakt hangt naar beneden, de ring zit onderaan)
Als je nu een correctie geeft, dan moet de slipketting terug los komen (originele stand).

Buddy007
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 809
Lid geworden op: 20/05/06 17:43
Locatie: Oostzaan

Ongelezen berichtdoor Buddy007 » 19/08/11 11:59

RaymondC schreef:@roxy,

een slipketting moet je op de volgende manier aan doen:

zit voor je hond, als je de slipketting pakt moet je een P maken (het losse gedeelte waaraan de riem wordt vast gemaakt hangt naar beneden, de ring zit onderaan)
Als je nu een correctie geeft, dan moet de slipketting terug los komen (originele stand).


Gewoon de slipketting de deur uit!
Groetjes Lisanne

Gebruikersavatar
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 323
Lid geworden op: 25/01/11 15:11
Locatie: vlak onder Amsterdam

Ongelezen berichtdoor roxy » 19/08/11 19:16

Idd de slipketting is bij mij de deur uit gegaan, ik vond het 3x niks. Als ik mezelf er niet prettig bij voel moet ik het duidelijk niet doen. En volgens een andere slipketting gebruiker zat hij goed, dus dat was het niet.

En een cursus heeft Jim gehad, de kca gaat verhuizen, naar en plek die voor mij niet te doen is, en verder is er niets in de buurt, ik heb geen auto zie mezelf niet met 3 bussen en een end lopen voordat ik er ben gaan. Helaas is dat geen optie.

Vandaag de U lead binnen gekregen, net geprobeerd en ik moet zeggen Jim trekt helemaal niet meer :shock: ik twijfel alleen nog een beetje of het ding wel helemaal goed zit, dus ik moet even iemand vinden die mij kan adviseren. Maar ik moet echt zeggen hij trekt totaal niet meer, gaat zelfs niet achter iets aan zoals vogel/poes kijkt en bij sommige komt hij even omhoog zoals een paard :D maar dat is in een wandeling van een half uur 1x gebeurd. Hij snapt zelf geloof ik alleen niet erg wat er nu toch is want je ziet hem denk van :confused:

Gebruikersavatar
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1414
Lid geworden op: 16/01/11 11:26
Locatie: Heiloo

Ongelezen berichtdoor Roxy11 » 19/08/11 21:05

roxy schreef:Idd de slipketting is bij mij de deur uit gegaan, ik vond het 3x niks. Als ik mezelf er niet prettig bij voel moet ik het duidelijk niet doen. En volgens een andere slipketting gebruiker zat hij goed, dus dat was het niet.

En een cursus heeft Jim gehad, de kca gaat verhuizen, naar en plek die voor mij niet te doen is, en verder is er niets in de buurt, ik heb geen auto zie mezelf niet met 3 bussen en een end lopen voordat ik er ben gaan. Helaas is dat geen optie.

Vandaag de U lead binnen gekregen, net geprobeerd en ik moet zeggen Jim trekt helemaal niet meer :shock: ik twijfel alleen nog een beetje of het ding wel helemaal goed zit, dus ik moet even iemand vinden die mij kan adviseren. Maar ik moet echt zeggen hij trekt totaal niet meer, gaat zelfs niet achter iets aan zoals vogel/poes kijkt en bij sommige komt hij even omhoog zoals een paard :D maar dat is in een wandeling van een half uur 1x gebeurd. Hij snapt zelf geloof ik alleen niet erg wat er nu toch is want je ziet hem denk van :confused:


Wellicht omdat het anders pijn doet 8)

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 19/08/11 21:50

Roxy11 schreef:
roxy schreef:Idd de slipketting is bij mij de deur uit gegaan, ik vond het 3x niks. Als ik mezelf er niet prettig bij voel moet ik het duidelijk niet doen. En volgens een andere slipketting gebruiker zat hij goed, dus dat was het niet.

En een cursus heeft Jim gehad, de kca gaat verhuizen, naar en plek die voor mij niet te doen is, en verder is er niets in de buurt, ik heb geen auto zie mezelf niet met 3 bussen en een end lopen voordat ik er ben gaan. Helaas is dat geen optie.

Vandaag de U lead binnen gekregen, net geprobeerd en ik moet zeggen Jim trekt helemaal niet meer :shock: ik twijfel alleen nog een beetje of het ding wel helemaal goed zit, dus ik moet even iemand vinden die mij kan adviseren. Maar ik moet echt zeggen hij trekt totaal niet meer, gaat zelfs niet achter iets aan zoals vogel/poes kijkt en bij sommige komt hij even omhoog zoals een paard :D maar dat is in een wandeling van een half uur 1x gebeurd. Hij snapt zelf geloof ik alleen niet erg wat er nu toch is want je ziet hem denk van :confused:


Wellicht omdat het anders pijn doet 8)


Dat kan, maar dat hoeft zeker niet, ik dacht het trouwens niet bij een U lead maar dat weet ik niet zeker.
Mijn Sam is heel erg gaan trekken toen hij tegen het jaar was, ik had op dat moment een slijmbeursontsteking en er moest dus snel een oplossing komen.
Dat is een tuig geworden, maar dan een die voor de borst en onder de buik doorloopt en dus absoluut geen pijn kan doen.
Maar het trekken was wel direct over :wink:
Ik denk dat het heeft te maken met dat hij nu op andere plaatsen tegendruk krijgt ipv alleen in de nek en dat dat even heel vreemd voor hem is.

Goed gebruik van maken TS en mocht hij weer gaan (proberen te) trekken direct corrigeren dat gedrag, dan blijft het weg ook :)

Gebruikersavatar
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 323
Lid geworden op: 25/01/11 15:11
Locatie: vlak onder Amsterdam

Ongelezen berichtdoor roxy » 20/08/11 09:09

Roxy11 zo ziet het er eerlijke gezegd helemaal niet uit, ik heb meer het gevoel dat hij denkt huh wat vreemd wat voel ik. Ik ben erg allert en haak meteen af bij alles (zie ook slipkertting) als ik maar het vermoeden heb dat er iets niet goed is of met name heel onprettig. Alles voor mijn lab hoor.

En ook ik heb problemen met nek (versleten wervels) met schouders en ik heb fibromyalgie daarbij is laatst bekend geworden dat ik een beginnende versleten heup heb dus ik heb weinig keus anders moet ik Jim wegdoen en dat ben ik dus in geen 100 jaar van plan :braaf: al moet ik hem kruipend uitlaten maar dan zou niet trekken wel fijn zijn :D

Roy en Marjolein wellicht is de U lead een tijdelijke oplossing voor jullie om buiten te trainen???

Gebruikersavatar
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1414
Lid geworden op: 16/01/11 11:26
Locatie: Heiloo

Ongelezen berichtdoor Roxy11 » 20/08/11 10:46

Roxy trekt ook heel erg, maar nadat ik berichten had gelezen over de U-lead heb ik ervan af gezien. De neus van de hond en het deel tussen ogen en neus is heel gevoelig.

Ik heb diverse topics en artikelen gelezen dat de U-lead toch echt pijn doet als de hond trekt.

Ik zal het nog eens opzoeken.
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 20/08/11 10:49

Roxy11 schreef:Roxy trekt ook heel erg, maar nadat ik berichten had gelezen over de U-lead heb ik ervan af gezien. De neus van de hond en het deel tussen ogen en neus is heel gevoelig.

Ik heb diverse topics en artikelen gelezen dat de U-lead toch echt pijn doet als de hond trekt.

Ik zal het nog eens opzoeken.


de Ulead is geen halti!

De U-lead is een tuigje wat je vastklikt op de borst van de hond en dus niet om zijn neus bevestigd zit.
Ik heb hem voor Keo ook een tijd gebruikt. Als hij trok dan trekt hij zichzelf uit balans waardoor hij vanzelf een stapje terug deed.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015


Terug naar “Training”