TRAININGSTIPS gevraagd

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

TRAININGSTIPS gevraagd

Ongelezen berichtdoor Jutta » 28/03/12 15:31

Ik wil met Chester dit jaar proberen de c-diploma te halen. :?
Een van de onderdelen is vrij uitsturen en terugkomen op bevel (fluit).
Moeilijk, moeilijk.
Heeft iemand (en dan denk ik vooral an de ervaren jagers, diplomabezitters, trainers etc.) een tip voor ons, hoe we dit kunnen oefenen.

Alvast bedankt.
Afbeelding

bedankt Sharon !

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 28/03/12 15:38

Ik train dat zelf ongeveer als eerste "jacht" oefening met mijn honden, wat ik iedere keer verder uitbreid. Wat men wil bij die oefening, is dat je hond vooruit gaat, oftewel een lijn aanhoudt. Dat lijnen lopen is essentieel voor bijvoorbeeld dirigeren of blind uitsturen. Maar dat het feitelijk eenzelfde oefening is wordt vaak een beetje vergeten :wink:

Het begin moet zijn dat je hond vertrouwen heeft in jouw "vooruit" oftewel: dat hij zeker weet dat er wat te halen valt.
Als Chester al wel uitgaat, maar bijvoorbeeld niet heel ver, leg dan eens een balletje (niet zichtbaar vanuit inzetplaats) neer als hij uitgaat, zodat hij succes haalt en dat steeds verder weg.
Of, leg -als je hond op zeker uitgaat- niet zichtbaar voor je hond een dummy weg op een meter of 60 en stuur je hond terug.
Ben je daarin weer een stuk verder, dan ga je hem een enkele keer "neppen" dat wil zeggen: op het stuk waar je hem heen stuurt ligt dan niets, maar een beloning krijgt hij zeker wel! Ik gooi er meestal een bal achteraan als mijn hond keurig is uitgegaan en ik met de stopfluit heb afgestopt. In deze oefening moet de beloning in elk geval niet te vaak vanuit bij jou (inzetplaats) komen: labjes zijn slim, die gaat na 3x dat spelletje gewoon niet meer uit "krijg ut toch bij jou" 8)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 28/03/12 16:45

Volgens mij is het voor een C-diploma 'maar' 30 meter dacht ik. Dus daar zitten ze al snel op, voordat je het weet zijn ze 30 meter bij je vandaan.
Ik weet niet of je wel eens lijnen loopt met Chester op de training?
Dus dummy neerleggen, Chester mag dit zien (tenzij hij al heel goed blind vooruit kan), dan X aantal meters er vandaan lopen en Chester vooruit sturen.
Is eigenlijk hetzelfde wat Dorine (Lupos) ook al zegt.
Als je dit zo regelmatig oefent, dan moet het goedkomen.
Het ligt er misschien ook aan hoe je altijd traint. Als je Chester altijd op paden vooruit stuurt, dan kan het zijn dat hij op een groot grasveld opeens wat raar staat te kijken.
Het kan zijn dat je dan op een grasveld even weer wat stappen terug moet doen omdat er dan geen pad meer in de goede richting loopt.

Wil je mee gaan doen aan een clubdiplomadag of aan een KNJV proef op C niveau?
Leuk hoor, succes met oefenen :)

Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2930
Lid geworden op: 25/02/08 10:26
Locatie: Amersfoort

Ongelezen berichtdoor Bommel Achter 't Dijkje » 28/03/12 16:58

Nee sorry .....Bommel wil liever bij mij blijven :D
Hij gaat goed op weg, maar komt halverwege weer terug
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 28/03/12 20:00

Precies zoals Dorine en Lucy het beschrijven.
Ik doe het nooit, vind het 1 van de meest nutteloze onderdelen van de knjv training, ik train liever op succes.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

EricaM
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2506
Lid geworden op: 23/03/09 23:17
Locatie: Almere

Ongelezen berichtdoor EricaM » 28/03/12 20:36

Daar gaan we dit weekend eens flink op oefenen :D :D
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 28/03/12 20:37

Lunatic schreef:Precies zoals Dorine en Lucy het beschrijven.
Ik doe het nooit, vind het 1 van de meest nutteloze onderdelen van de knjv training, ik train liever op succes.


Ja vind ik ook.
Ik snap ook niet waarom er geen dummy mag liggen. Dan zou het al een hele andere oefening zijn.
En als ze willen kijken of je je hond wel weer terug kan roepen, dan moeten ze daar maar een andere oefening voor verzinnen. Maargoed, das weer een ander onderwerp.

Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Ongelezen berichtdoor Jutta » 28/03/12 22:18

Ik wil bij de clubdiplomadag van de NLV meedoen. Veel mensen gebruiken het commando vooruit. Chester gaat goed vooruit maar altijd in de veronderstelling dat er een dummy ligt. We hebben nu een Jachthondenweekend en daar gaan we het hoop ik ook oefenen. Bedankt in ieder geval voor het meedenken.
Afbeelding



bedankt Sharon !

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 29/03/12 10:06

Lunatic schreef:Precies zoals Dorine en Lucy het beschrijven.
Ik doe het nooit, vind het 1 van de meest nutteloze onderdelen van de knjv training, ik train liever op succes.


Jep, vind ik ook :wink: maar goed, als je dan toch de clubdiploma wilt lopen is het praktisch als je hond in elk geval -no matter what- vooruit gaat op commando... en dan kun je hem op zo'n proef wel een keertje neppen.
Volgens mij is de essentie nog altijd dat je hond leert lijnen te lopen, welke lijn jij ook wilt, en pas als hij dat goed beheerst, beheerst hij die vooruit oefening ook.
Hoe het ook zij: het is een verplichte oefening, dus zullen mensen die dit willen doen de hond het toch moeten laten doen :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 29/03/12 13:31

Misschien haal je hier http://www.labradorforum.nl/viewtopic.php?t=71210 nog wel ideetjes uit?
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 29/03/12 14:33

Volgens mij hoeft een hond op C-niveau nog helemaal geen keurige rechte lijn te lopen, toch :confused: De oefening heet ´Uitsturen en komen op bevel` en niet ´vooruitsturen´. Het is alleen de bedoeling dat de hond voldoende vrij een meter of 30 van je afgaat, zodat je hem kan terugroepen. De richting van het wegsturen mag de voorjager zelf bepalen. Je hoeft ook niet per se het commando ´vooruit´ te geven, ´vrij´ mag ook. Zo heb ik het altijd begrepen en zo staat het volgens mij ook in het Orweja-reglement :)

Overigens: wij leren van pup af aan het commando ´vooruit´ eerst aan met een voertje in een bakje of bij een pylon. Dan met een dummy over korte afstand en dan steeds verder weg. Heel af en toe oefenen we het terugkomen als de hond is uitgestuurd en voordat hij de dummy gevonden heeft. Als de hond door het commando heenloopt, pakt een helper de dummy weg, zodat de hond geen succes heeft bij het negeren van het ´kom´signaal. Dit doen we niet te vaak, de hond moet het vertrouwen houden dat er iets ligt als hij wordt uitgestuurd :)

Hanneke

Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Ongelezen berichtdoor Jutta » 30/03/12 10:48

hij moet volgens mij bij deze oefening niet echt in een rechte lijn lopen maar wel een stuk van je weg.
Het is dus zeker een kwestie van oefenen en het terugkomen op de fluit moet natuurlijk ook perfect gaan. daar wil mijn zwarte nog weleens zijn eigen tempo aanhouden zo van ik kom wel maar op mijn manier.
Dus.....werk aan de winkel. En ik heb op de link van de trainingstips ook weer gekeken en inderdaad zitten er wat goede tips bij.
Bedankt allemaal.
Afbeelding



bedankt Sharon !

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 30/03/12 11:19

Ik heb wel eens een diploma gehaald met een hond die het woord ´vooruit´ absoluut niet kende, maar die kende wel heel goed het woord ´poesjes´ :D Dat kende ze van vreemde katten in de tuin die ze moest wegjagen 8) Dus... op de enige clubdiplomadag waar zij ooit geweest is, nam ik het zekere voor het onzekere en fluisterde zacht in haar oor: Tessa, poesjes pakken. En hup.. daar ging ze, als een raket :klasse: Gelukkig kwam ze na twee commando´s ook nog terug :) De keurmeester moest smakelijk lachen en ik heb die dag nog een B gehaald ook met onze Tessa :)

Hanneke

Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Ongelezen berichtdoor Jutta » 30/03/12 11:54

Laboriginals schreef:Ik heb wel eens een diploma gehaald met een hond die het woord ´vooruit´ absoluut niet kende, maar die kende wel heel goed het woord ´poesjes´ :D Dat kende ze van vreemde katten in de tuin die ze moest wegjagen 8) Dus... op de enige clubdiplomadag waar zij ooit geweest is, nam ik het zekere voor het onzekere en fluisterde zacht in haar oor: Tessa, poesjes pakken. En hup.. daar ging ze, als een raket :klasse: Gelukkig kwam ze na twee commando´s ook nog terug :) De keurmeester moest smakelijk lachen en ik heb die dag nog een B gehaald ook met onze Tessa :)

Hanneke


:D geweldig. Alleen vrees ik dat ik hem dan niet met een fluitje terugkrijg maar ik zou het wellicht kunnen proberen. :D
Afbeelding



bedankt Sharon !


Terug naar “Training”