Gisteren naar de FHN werkproef geweest

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
toscak
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2564
Lid geworden op: 14/05/09 19:13
Locatie: Den Haag

Gisteren naar de FHN werkproef geweest

Ongelezen berichtdoor toscak » 10/04/12 18:09

En dat was echt heel erg geslaagd! Leuke proeven, mooie omgeving en een fanatieke Bob :verliefd1:
Hieronder een verslagje van de proeven, Bob geeft niet zittend af dus dat is bij elke dummy 2 punten aftrek (de rest van de puntenaftrek moet ik er zelf even bij verzinnen :) :

Proef A
Mee op kraaien - uw hond zit naast u als er, voor u op het veld, een kraai valt. Even later valt er nog één, links van u tussen de berken. Deze kraaien mogen in vrije volgorde opgehaald worden.
Vertaling: er wordt een markeerdummy opgegooid bij een paaltje ongeveer 30(?) meter verderop en vervolgens eentje in het bos.

Bobje bleef keurig rustig zitten, ik heb hem eerst naar de markeer gestuurd. Ging als een speer en kwam als een speer terug. Netjes aan de voet en toen het bos in gestuurd. Hij deed er super lang over en wilde echt dat stukje bos niet in, maar uiteindelijk vond hij hem alsnog en bracht hem netjes terug.
12 punten

Proef B
Waterwerk - U mag vandaag mee op eendenjacht. Aan de overkant van het water valt een eend. Deze mag direct geapporteerd worden. Als uw hond met eend op de terugweg is valt er nog een eend in het water die daarna opgehaald mag worden.
Vertaling: Er werd eerst een dummy aan de overkant gegooid. De sloot was echt heel erg breed. Bij terugzwemmen werd er naast hem nog een dummy gegooid die hij moest respecteren en vervolgens apporteren.

Bob had de eerste dummy niet zien of horen vallen (dus hij bleef in ieder geval keurig zitten :D ), maar ik kon hem met wat aanmoediging toch over laten zwemmen. Op de kant vond hij de dummy in 1 recht lijn, rook nog even aan drie grassprietjes, plasje :oops: erover heen en weer terug. De dummy die naast hem viel in het water keek hij niet eens naar om. Dummy netjes afgegeven en weer het water in om de andere te halen. Die tweede ging wel heel vlot.
12 punten

Proef C
Mijn hond en ik - U zit op post met uw hond naast u. Uw eendenlokfluit doet goed zn werk vandaag en u schiet een eend. Als uw hond met deze eend op de terugweg is, schiet u, nog een eend (deze moet gerespecteerd worden!). Als uw hond de eend geapporteerd heeft, laat u uw hond achter en haalt zelf de 2de eend op.
Vertaling: Ik moest dus op een stoeltje zitten met Bob naast me en een eendenlokfluit en een 'geweer' (houten stok wat leek op een geweer :D ). Als ik gefloten heb, valt er ongeveer 50 meter verderop een dummy. Bob moest deze apporteren en op de terugweg werd er nog een dummy opgegooid die hij dus moest negeren.

Dit was de moeilijkste voor Bob. Hij vond het namelijk nodig om het vrouwtje te bevrijden van het geweer :oops: . Dus na 10 kusjes op mij en het geweer af en toe in zijn bek ging hij rustig naast me zitten. Toen het vrouwtje ging fluiten was dat ook wel weer een mooi moment eens even een kusje te geven :D . Kortom, meneer had de dummy niet zien vallen. De dummy werd de tweede keer opgegooid, hij ging als een speer en negeerde de tweede dummy volledig. Bleef rustig zitten terwijl ik die andere ging halen, dus toch nog...
10 punten

Proef D
Drijfjacht - U staat met uw hond los op post terwijl voor u een drijfjacht plaatsvindt, waarbij een fazant wordt geschoten. Weet uw hond bij de fazant te komen?
Vertaling: Bobje naast mij, een vrouw die ongeveer 40 meter vooruit loopt met veel kabaal en geklap die vervolgens een houten blok in een met schapengaas afgezet stuk van 1,5 meter gooit. Vervolgens liep ze met het nodige kabaal nog 10 meter verder. Daarna tikje op mijn rug en Bob mocht gaan en uitzoeken hoe hij in dat afgezette stukje komt.

Deze oefening ging echt heel goed! Ik vond het super spannend, want die vrouw nam rustig haar tijd om druk vooruit te lopen en ik was echt bang dat Bob wel even met haar wilde spelen. Bob is nogal enthousiast en iedere 'vrolijke' trigger laat hem doordraaien tot een ongeleid projectiel :eusashhh: Maar hij bleef de hele tijd keurig zitten. Ik gaf hem het commando en hij rende als een gek naar het schapengaas. Heeft daar vervolgens ongeveer een halve minuut met zijn kop tegen aangeduwd :lol: . Net op het moment dat de keurmeester tegen mij zegt 'hij is niet zo slim he', deed Bob zijn kop omhoog en zag hij dat hij er misschien wel over heen kon springen :D . Erin, blok direct gepakt, eruit en rechtstreeks naar mij terug. Dit was de eerste oefening, die op veel facetten best moeilijk was, dus ik was super trots dat hij steady was, uiteindelijk erin sprong en zonder morren dat houten blok terugbracht!
15 punten

Proef E
Met de jager op pad - U loopt samen met de jager door het veld. Onderweg schiet hij een paar konijnen. Na ieder schot laat u uw hond een konijn apporteren.
Vertaling: de jager liep langs de bosrand en ik met Bob langs de bosrand aan de overkant, ongeveer 15 meter uit elkaar. Bob moest netjes los volgen en uiteraard steady zijn na het schot. De dummy werd in het bos gegooid. Ik mocht hem op een zelf gekozen moment inzetten, vervolgens dummy terugbrengen, weer verder volgen en dan nog een keer hetzelfde liedje.

Dit deed hij zo keurig!! Hij bleef netjes bij mij, keek af en toe wel even naar de jager, na het schot gaf ik hem direct het zit commando waardoor hij ook steady was, rechte lijn naar de dummy en rechte lijn naar het vrouwtje :verliefd1: . De tweede keer snapte hij natuurlijk het spelletje en deed hij het nog netter. Ik kreeg complimenten van de keurmeester voor het uitvoeren van de opdracht.
16 punten (4 punten aftrek niet zittend afgeven).



Ik moet dus duidelijk iets gaan doen aan dat zittend afgeven, want daar heb ik wel de nodige punten op verloren. Bobbie is 7de van de 13 geworden!
Ik heb echt een hele leuke dag gehad met Bob en ik kan niet wachten tot de volgende om te zien dat deze clown echt wel wat kan :verliefd1:
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 10/04/12 18:15

Wat leuk om te lezen!!

mullermariska
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2399
Lid geworden op: 02/03/09 14:56
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor mullermariska » 10/04/12 20:59

Bobje is knap!! :verliefd1:
Groetjes Mariska en een lebber van Izzie en Shiva

:zwartkopje: Lola ( Kink's Lola van de witte hoeve's hof ) 7-3-1998 - 14-7-2008
:blondkopje: Izzie ( Mayberry's Dream Curious Isabel) 4-2-2009
Bull terriër : Shiva 3-8-2010

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 10/04/12 21:03

Leuk verslag! :)
Klinkt als een super leuke dag, knap dat Bob het zo goed deed!

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 11/04/12 06:43

Wauw goed gedaan Bobje en Tosca!! En dat zittend afgeven is toch niet zo lastig om aan te leren? Even op trainen, komt wel goed hoor :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 11/04/12 09:37

Leuk joh, gefeliciteerd :klasse:
Op onze hondenschool werd ook een aantal jaren meegedaan aan de FHN-competitie. Ik heb ook een tijd een startbewijs gehad, maar ben zelf nooit naar zo´n wedstrijd geweest. Wel mensen uit onze groep, die er ook altijd heel enthousiast over waren. Eigenlijk toch wel jammer dat ze er bij ons mee gestopt zijn. Als ik jouw verslag lees, zijn het toch wel heel erg leuke proeven :D

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 11/04/12 11:39

Knappe Bob :braaf:
En heel leuk omschreven, kan me er helemaal een voorstelling bij maken :)
gezellig dat je nog wat kusjes van hem hebt gekregen tussendoor :D
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Ongelezen berichtdoor Jutta » 12/04/12 09:26

Wat een leuk verslag en ik zie het helemaal voor me hoe Bobje je probeerd te bevrijden van het geweer met kusjes en al. Heerlijk. Jullie hebben het toch super gedaan. Was vast heel erg leuk.
Zittend afgeven, dat is ook een trainingsonderdeel voor ons.

Je mag zeker trots zijn.
Afbeelding

bedankt Sharon !

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 13/04/12 09:13

Goed gedaan Bob 8)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1528
Lid geworden op: 21/02/10 19:23
Locatie: Apeldoorn

Ongelezen berichtdoor jolien » 13/04/12 10:40

Wat een leuk verslag en het lijkt me echt super dit zo samen met je hond te kunnen doen, knappe Bob! Ik hoop met Pien in het najaar weer te kunnen beginnen met jachttraining :)


Terug naar “Training”