aan de fiets

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
katy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 311
Lid geworden op: 16/08/11 12:18

aan de fiets

Ongelezen berichtdoor katy » 01/05/12 17:58

haai allemaal

Ik had even een vraagje 8)
We willen eigelijk nu rustig aan beginnen met de training voor fietsen met onze lab...
alleen nu wilde ik dus vragen (voor de mensen die fietsen met de hond)
1. is het niet zielig om die hond( al rijd je niet super hard )naast je fiets te
laten rennen gewoon even eigen geruststelling.. :oops:
2. hoe hebben jullie dit goed aangepakt? :klasse:
op internet heb ik een infiets schema gezien :? maar ik denk niet dat
je zomaar met die hond kan gaan fietsen ik bedoel dat moet ze
eerst leren tog?? :confused:

alvast bedankt :blondpootje:

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 01/05/12 18:14

Bowie heeft als jonge hond naast de fiets leren lopen.
Later moest ik mijn fiets inruilen voor een scootmobiel.
Bowie loopt zo graag in draf naast de scoot dat hij het zelfs doet als hij losloopt (en gaat dan niet snuffelen ofzo en ook andere honden laat hij dan links liggen).

http://www.labradorforum.nl/viewtopic.php?t=77627

Ik zie hem altijd genieten als hij weer naast de scoot in draf mag.
Niks zieligs aan. :wink:

roelien

Ongelezen berichtdoor roelien » 01/05/12 18:45

Antwoord op vraag 1:

Het kan per hond verschillen of ze het leuk vinden.
Eén van mijn honden vind het echt niet leuk, doet haar oortjes in de nek, wil aan het einde van de lijn lopen of als ze los er naast lopen blijft ze ver achter.

Mijn andere hond vind het wel leuk. Is vrolijk, kwispelt met haar staart, loopt goed naast me en ook los komt ze goed mee.

Ik denk dat je even moet bekijken hoe jou hond het gaat vinden.

Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2930
Lid geworden op: 25/02/08 10:26
Locatie: Amersfoort

Ongelezen berichtdoor Bommel Achter 't Dijkje » 01/05/12 18:46

Eerst wandelen naast de fiets je loopt met de fiets in je hand, hond ertussen Fiets links hond midden jij rechts.
Als dat goed gaat ga jij links vd fiets lopen en de hond rechts.
Zodra dit goed gaat stap je op en fiets je een stukje, de hond moet rustig draven.
Zodra het goed gaat kan je verder gaan, eventueel een springer gebruiken
niet fietsen bij een temp hoger dan 18 graden en onderweg voetzooltjes controleren :)
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 01/05/12 19:01

Wij hebben op de gehoorzaamheidstraining leren fietsen met de hond :)

Keo vindt het intussen wel leuk om mee te fietsen. Hij heeft er wel aan moeten wennen, want hij moet continu opletten. Maar ik moet niet te snel gaan, want dan gaat ie achter lopen. Dus ik fiets behoorlijk langzaam en dan kijkt ie me regelmatig blij aan :D

Ik stop wel af en toe zodat ie zijn behoefte kan doen en vaak fiets ik ergens naartoe waar we een stukje kunnen wandelen. Lijkt me voor hem wel fijn, even relaxen.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 01/05/12 19:06

Bommel Achter 't Dijkje schreef:Eerst wandelen naast de fiets je loopt met de fiets in je hand, hond ertussen Fiets links hond midden jij rechts.
Als dat goed gaat ga jij links vd fiets lopen en de hond rechts.
Zodra dit goed gaat stap je op en fiets je een stukje, de hond moet rustig draven.
Zodra het goed gaat kan je verder gaan, eventueel een springer gebruiken
niet fietsen bij een temp hoger dan 18 graden en onderweg voetzooltjes controleren :)


Sluit ik me helemaal bij aan :)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Gebruikersavatar
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1432
Lid geworden op: 30/08/10 23:18
Locatie: eindhoven

Ongelezen berichtdoor jeltje » 01/05/12 19:52

Vorig jaar eind van de zomer zijn wij begonnen met fietsen met Zyva, kleine stukjes, opbouwend, maar madame vond er dus echt niks aan. Schoudertjes gingen meteen omlaag zodra ze me de fiets zag pakken, ook sjokte ze echt naast de fiets. Het was echt duidelijk dat ze er niks aan vond. Vorige week weer eens de fiets erbij gepakt en toen ging het super goed, ze liep als een blij hondje ernaast. Ik heb nu weer hoop dat ze het leuk gaat vinden, dus binnenkort maar weer eens een stukje proberen.

Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 437
Lid geworden op: 23/12/11 11:50
Locatie: Scheemda

Ongelezen berichtdoor Noah/Bruce » 01/05/12 19:57

Ben nu al af en toe met Bruce bezig, stukje lopen naast de fiets, stukje fietsen( 200 meter)zo heel langzaam opbouwen.

Noah daarentegen liep zo gauw ze een jaar was zo met de fiets mee, tot op de dag van vandaag kun je haar geen groter plezier doen dan de fiets pakken, ze springt , blaft en is helemaal door het dolle als ik de fiets pak.

Maar ja niet iedere hond vindt dat even leuk , maar het is helemaal niet zielig, je hond krijgt er een ijzeren conditie van , spieropbouw helpt met het ontlasten van de gewrichten, en je bouwt weerstand op.

Succes
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN

katy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 311
Lid geworden op: 16/08/11 12:18

Ongelezen berichtdoor katy » 02/05/12 10:07

dank jullie wel allemaal :)
Ik denk dat ik het ga proberen zoals bommel achter 't dijkje
heeft getypt :) en dan ff kijken of ze het leuk gaat vinden

groetjes

luckylabrador
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1258
Lid geworden op: 05/12/09 11:17
Locatie: best
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor luckylabrador » 02/05/12 10:27

Wij hebben een stang met een flexibele band die we aan de fiets onder het zadel bevestigen.
Zolang je gewoon doortrapt kan hij niet van de ene kant naar de andere lopen of de struiken in schieten s.d.
Werkt perfect.
Heet de doggy ride.
Een aanrader 8) :D
:zwartpootje:Finn 29-11-2014
:blondpootje:Floyd 6-05-2011
:zwartpootje:Bolton 23-3-2006 (overleden 16-9-2013)
:bruinpootje:Chester 22-12-2002 (overleden 3-3-2011)

katy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 311
Lid geworden op: 16/08/11 12:18

Ongelezen berichtdoor katy » 19/06/12 17:29

vandaag voor het eerst met katy gefietst .
ik had eigenlijk verwacht dat het wel wat oefening zou vergen, katy wil de laatste tijd nogal eens met iedereen die ze ziet kennis maken op een zeer opdringerige en onstuimige manier ( ze springt letterlijk in iedereens armen :oops: )

maar wat ben ik trots op mijn meisje ,
na de volgorde van bommel achter 't dijkje op gevolgd te hebben, en gewapend (beter als sinterklaas) met snackjes stap ik op de fiets :shock: de lieverd loopt keurig mee heeft er pret in en geen oog voor andere mensen als mij :verliefd1: :verliefd1:

dit alles op een verlaten weggetje , dus ook maar is de andere kant gedaan 1 blokje er reed van alles ; scooters ( hoeven die tegenwoordig geen uitlaat meer ) auto's vele mensen waarvan een naar haar geluidjes maakt :evil: maar niks hoor met de neus in de wind stapt ze vrolijk door en heeft het reuze naar haar zin . :verliefd1:

thuis aangekomen voetjes nagekeken die waren prima , en allebei een bakkie zij water ik koffie :klasse:

nou heb ik dus nog wat vraagjes ;
1 klopt het dat we morgen niet mogen fietsen (rustdag ) en dan overmorgen wel weer ?

2 hoe kunnen we het fietsen langzaam aan opvoeren geen van onze honden heeft fietsen ooit leuk gevonden dus geen ervaring mee

3 als we de conditie van ons en Katy hebben op peil hebben tot hoelang mag ze dan fietsen ( ik bedoel uur of kilometer :oops: )

Bergverzet
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 15
Lid geworden op: 24/05/12 15:00
Locatie: Figueiro dos Vinhos
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Bergverzet » 23/06/12 15:06

Hoi Katy,

Heb je een idee op welke leeftijd je kan beginnen met naast de fiets lopen?

katy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 311
Lid geworden op: 16/08/11 12:18

Ongelezen berichtdoor katy » 24/06/12 09:29

Bergverzet schreef:Hoi Katy,

Heb je een idee op welke leeftijd je kan beginnen met naast de fiets lopen?


Hallo Bergverzet,

we hebben begrepen dat je echt met trainen en fietsen mag beginnen vanaf 1 jaar .

Je kunt je hondje wel alvast kennis laten maken met de fiets ondertussen,
op de manier zoals bommel achter 't dijkje hier al omschreven heeft .

Eerlijk gezegt is Katy de eerste hond die fietsen leuk vind geen van de andere honden die we gehad hebben wilde fietsen .

groetjes Katy

Bergverzet
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 15
Lid geworden op: 24/05/12 15:00
Locatie: Figueiro dos Vinhos
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Bergverzet » 24/06/12 13:45

Hoi Katy,

Dank je voor je bericht!
Ja dat is eigenlijk ook wel logisch, gezien de groei van de botten.....Je laat een kind van onder de tien ook niet de marathon rennen, nietwaar? En dan is het hier ook nog eens snikheet :)
Ik wacht nog een paar maanden met "echt " fietsen, maar ga Bongie wel kennis laten maken.
Groetjes,
Aranka

katy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 311
Lid geworden op: 16/08/11 12:18

Ongelezen berichtdoor katy » 24/06/12 17:06

Bergverzet schreef:Hoi Katy,

Dank je voor je bericht!
Ja dat is eigenlijk ook wel logisch, gezien de groei van de botten.....Je laat een kind van onder de tien ook niet de marathon rennen, nietwaar? [color=red]En dan is het hier ook nog eens snikheet :) [/color]Ik wacht nog een paar maanden met "echt " fietsen, maar ga Bongie wel kennis laten maken.
Groetjes,
Aranka


hoi Aranka
hoe warm is het dan presies want bij vanaf een tempratuur van 20 graden mag je niet fietsen met je hondje, want dat is ook slecht voor de gezondheid je kunt ook even op deze web-site kijken :)
http://www.wadweyde.nl/Fietsschema.htm

groetjes Katy


Terug naar “Training”