Blijft trekken uit enthousiasme.

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Gebruikersavatar
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 327
Lid geworden op: 20/06/12 08:51
Locatie: Het Noorden

Blijft trekken uit enthousiasme.

Ongelezen berichtdoor Carlijn » 11/07/12 09:40

Hoi allemaal,

Wij hebben een zachtaardige enthousiaste 1 1/2 jarige bruine lab. Ze is een herplaatser en we hebben onze handen al vol met haar gehad, maar het gaat erg goed. We hebben echter nog 1 probleem. Tijdens de dagelijkse wandelingen , niets aan de hand, In het bos los, niets aan de hand, maar op onbekend terrein en met tegemoetkomende honden begint ze echt flink te trekken.
Ze heeft inmiddels twee click cursussen gedaan en ik ben de laatste tijd naar veel 'nieuwe' plekken geweest om te oefenen, maar het heeft nog geen resultaat.
Omdat ze behoorlijk zachtaardig en leergierig is ben ik geen voorstander van de 'harde' aanpakken. Tot nu toe consequent volgehouden:

Trekken, wachten totdat ze niet meer trekt , doorlopen.
Veel geduld dus.. maar het werkt niet en ze lijkt het echt niet te begrijpen.

Ik zou wel een nieuwe aanpak willen uitproberen of toch doorgaan?
Wie heeft er tips?
:confused:

groetjes Carlijn

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 11/07/12 10:34

Wat voor een halsband heeft zij?
Misschien is een u lead even een handige oplossing om dit gedrag te doorbreken.
Hieronder wat uitleg over de u lead :wink:

http://www.hondenspul.nl/N_frame.html?h ... t_171.html

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 11/07/12 10:45


Gebruikersavatar
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 327
Lid geworden op: 20/06/12 08:51
Locatie: Het Noorden

Ongelezen berichtdoor Carlijn » 11/07/12 16:46

Oke heb het stuk gelezen, velen meningen, .. en ze draagt een leren halsband. Niets speciaals eigenlijk.

Een u lead lijkt mijn inderdaad een optie. Ziet er vriendelijk uit. Nou is dit een van de honderden soorten anti trek tuig, maar ook de best functionele? En is er nog een andere trainingsoptie?

Heb ook wel een van een gentle lead gelezen met neusje....maar is het vriendelijk? Wil ook niet dat ze zenuwachtig gaat worden....

Gebruikersavatar
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 327
Lid geworden op: 20/06/12 08:51
Locatie: Het Noorden

Ongelezen berichtdoor Carlijn » 11/07/12 16:51

ps: aandacht vragen met commando's en volg en koekjes opbouwend wint het niet van die ene leuke hond...

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 12/07/12 07:51

Carlijn schreef:ps: aandacht vragen met commando's en volg en koekjes opbouwend wint het niet van die ene leuke hond...

Ehhh echt wel, heb een jonge pup van 9 maanden.
En ik ben echt wel veel leuker dan zijn broer of zus waar mee ik samen train.
En die trekt niet, wandelt netjes naast, en al redelijk steady op dummies (land & water).

Dus jou antwoord slaat de plank echt mis.

Elk anti-trektuig is gebaseerd op constante correctie van de hond, waarbij hij/zij ook gecorrigeerd wordt als er wel netjes naast gewandeld wordt zonder trekken.

royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1591
Lid geworden op: 01/03/10 15:39
Locatie: Kerkrade

Ongelezen berichtdoor royenmarjolein » 12/07/12 11:12

Nou Raymond, ik denk dat haar antwoord niet echt verkeerd is :) Ik denk zelf dat er een groot verschil in baas bestaat. Jammer genoeg heb ik je nog nooit zien trainen met Kastaar en Harry, maar ik denk dat ik heel veel van jouw uitstraling als roedelleider zou kunnen leren :klasse:
Ik denk dat een heel groot gedeelte in het stuk lichaamstaal zit waar je mij hebt gewezen op een soortgelijk topic. Sinds ik hier meer op let, dus niet van: ohjee, daar komt weer een hond, nu moet ik de riem goed vasthouden. Als Max er maar niet op af gaat enz... heb ik het probleemgedrag nog met 10% kunnen verminderen. Dus nog 10% te gaan!
Bij mij werkten koekjes en mijn stem ook niet goed, maar de wijziging in mijn eigen houding icm met afleiding met mijn stem en koekjes hebben bij mij tot een enorme verbetering geleid. Ik merk vooral dat een ontspannen, zelfverzekerde houding en dan ook nog een vertrouwen in je hond tot wonderen leidt. Hij loopt zelfs zonder problemen langs Beau, de zwarte labradorteef van de overkant waar hij helemaal dol op is!
Wat bij mij ook helpt is om al te beginnen met afleiden als Max de hond nog niet heeft gezien. Als Max de hond voor mij blikt en het is een hele leuk hond voor Max, dan moet ik alle zeilen bijzetten om de situatie te veranderen.
Ik zou zelf ook niet zo snel werken met correctiemiddelen aangezien het probleem enkel voorkomt in een aantal situaties. Anders zou het zijn als je hond continue zou trekken. Bij Max hebben wij een tijd lang een halti gebruikt, want Max was echt zo'n trekker en ik had geen overwicht op hem. Wij hebben het gedrag hiermee inderdaad doorbroken .Hij heeft zo en dan nog wel eens een dagje waarop hij het probeert, maar tegenwoordig is de rangorde duidelijk en kan ik het wel met een normale halsband af.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.

Gebruikersavatar
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 327
Lid geworden op: 20/06/12 08:51
Locatie: Het Noorden

Ongelezen berichtdoor Carlijn » 12/07/12 11:32

royenmarjolein schreef:Nou Raymond, ik denk dat haar antwoord niet echt verkeerd is :) Ik denk zelf dat er een groot verschil in baas bestaat. Jammer genoeg heb ik je nog nooit zien trainen met Kastaar en Harry, maar ik denk dat ik heel veel van jouw uitstraling als roedelleider zou kunnen leren :klasse:
Ik denk dat een heel groot gedeelte in het stuk lichaamstaal zit waar je mij hebt gewezen op een soortgelijk topic. Sinds ik hier meer op let, dus niet van: ohjee, daar komt weer een hond, nu moet ik de riem goed vasthouden. Als Max er maar niet op af gaat enz... heb ik het probleemgedrag nog met 10% kunnen verminderen. Dus nog 10% te gaan!
Bij mij werkten koekjes en mijn stem ook niet goed, maar de wijziging in mijn eigen houding icm met afleiding met mijn stem en koekjes hebben bij mij tot een enorme verbetering geleid. Ik merk vooral dat een ontspannen, zelfverzekerde houding en dan ook nog een vertrouwen in je hond tot wonderen leidt. Hij loopt zelfs zonder problemen langs Beau, de zwarte labradorteef van de overkant waar hij helemaal dol op is!


Deze beschrijving lijkt meer aan te sluiten bij mij en mijn hond....
Tijdens de cursussen kreeg ik juist complimenten over mijn uitstraling en lichaamstaal, maar als ik dit zo lees mag ik daar wel wat beter op letten tijdens de dagelijks wandelingen... en afleiden, ja mmm is dat ook niet bij elke hond anders. Die van mij vind geur en spelen op dat moment leuker dan bal stok hondenkoekjes ed.... en tijdens de cursussen kreeg ze vooraf geen maaltijd en moest ze het eten verdien. Dat is nu niet meer het geval tijdens de dagelijkse wandelingen.


Weet je.... ik blijf gewoon volhouden met clicker, volg trainingen en veel nieuwe situaties en als dat dan nog niet werkt kan ik altijd nog een u lead of zo erbij pakken toch?

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 12/07/12 11:47

royenmarjolein schreef:Nou Raymond, ik denk dat haar antwoord niet echt verkeerd is :) Ik denk zelf dat er een groot verschil in baas bestaat. Jammer genoeg heb ik je nog nooit zien trainen met Kastaar en Harry, maar ik denk dat ik heel veel van jouw uitstraling als roedelleider zou kunnen leren :klasse:
Ik denk dat een heel groot gedeelte in het stuk lichaamstaal zit waar je mij hebt gewezen op een soortgelijk topic. Sinds ik hier meer op let, dus niet van: ohjee, daar komt weer een hond, nu moet ik de riem goed vasthouden. Als Max er maar niet op af gaat enz... heb ik het probleemgedrag nog met 10% kunnen verminderen. Dus nog 10% te gaan!
Bij mij werkten koekjes en mijn stem ook niet goed, maar de wijziging in mijn eigen houding icm met afleiding met mijn stem en koekjes hebben bij mij tot een enorme verbetering geleid. Ik merk vooral dat een ontspannen, zelfverzekerde houding en dan ook nog een vertrouwen in je hond tot wonderen leidt. Hij loopt zelfs zonder problemen langs Beau, de zwarte labradorteef van de overkant waar hij helemaal dol op is!
Wat bij mij ook helpt is om al te beginnen met afleiden als Max de hond nog niet heeft gezien. Als Max de hond voor mij blikt en het is een hele leuk hond voor Max, dan moet ik alle zeilen bijzetten om de situatie te veranderen.
Ik zou zelf ook niet zo snel werken met correctiemiddelen aangezien het probleem enkel voorkomt in een aantal situaties. Anders zou het zijn als je hond continue zou trekken. Bij Max hebben wij een tijd lang een halti gebruikt, want Max was echt zo'n trekker en ik had geen overwicht op hem. Wij hebben het gedrag hiermee inderdaad doorbroken .Hij heeft zo en dan nog wel eens een dagje waarop hij het probeert, maar tegenwoordig is de rangorde duidelijk en kan ik het wel met een normale halsband af.

Niet alleen van mij hoor, er zijn nog meer op het forum die op dezelfde manier trainen als mij.

Maar je geeft het zelf ook aan:

jij bent veranderd in je lichaamstaal( een hond kan die perfect aflezen)
Bent ontspanner geworden naar je hond toe.

En net wat je zegt, niet negatief denken.
Oh jee een hond, nee er komt een hond aan en wij gaan die gewoon passeren, maar zullen dit op een wat ruimere afstand doen. Zodat me hond er niet naar toe kan springen, en dus succes heeft.

En ook eens wat anders nemen dan koekjes, bijvoorbeeld gerookte kip of gebakken lever of stukjes pensstaaf.
Iets wat de hond niet veel krijgt, en dus echt een traktatie voor hem is.

Ook een hele handige tip:

trek een oude broek aan als je gaat wandelen.
en wrijf met een knakworst of salami langs je knie (de kant waar de hond wandelt)
Je zal zien dat ie veel dichter bij je blijft (ja dat lekkere geurtje baas, daar wil ik wel meer van). Dit is een "oude" truuk die gebruikt werd/wordt door mensen die gehoorzaamheidswedstrijden spelen.

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 12/07/12 14:08

RaymondC schreef:
royenmarjolein schreef:Nou Raymond, ik denk dat haar antwoord niet echt verkeerd is :) Ik denk zelf dat er een groot verschil in baas bestaat. Jammer genoeg heb ik je nog nooit zien trainen met Kastaar en Harry, maar ik denk dat ik heel veel van jouw uitstraling als roedelleider zou kunnen leren :klasse:
Ik denk dat een heel groot gedeelte in het stuk lichaamstaal zit waar je mij hebt gewezen op een soortgelijk topic. Sinds ik hier meer op let, dus niet van: ohjee, daar komt weer een hond, nu moet ik de riem goed vasthouden. Als Max er maar niet op af gaat enz... heb ik het probleemgedrag nog met 10% kunnen verminderen. Dus nog 10% te gaan!
Bij mij werkten koekjes en mijn stem ook niet goed, maar de wijziging in mijn eigen houding icm met afleiding met mijn stem en koekjes hebben bij mij tot een enorme verbetering geleid. Ik merk vooral dat een ontspannen, zelfverzekerde houding en dan ook nog een vertrouwen in je hond tot wonderen leidt. Hij loopt zelfs zonder problemen langs Beau, de zwarte labradorteef van de overkant waar hij helemaal dol op is!
Wat bij mij ook helpt is om al te beginnen met afleiden als Max de hond nog niet heeft gezien. Als Max de hond voor mij blikt en het is een hele leuk hond voor Max, dan moet ik alle zeilen bijzetten om de situatie te veranderen.
Ik zou zelf ook niet zo snel werken met correctiemiddelen aangezien het probleem enkel voorkomt in een aantal situaties. Anders zou het zijn als je hond continue zou trekken. Bij Max hebben wij een tijd lang een halti gebruikt, want Max was echt zo'n trekker en ik had geen overwicht op hem. Wij hebben het gedrag hiermee inderdaad doorbroken .Hij heeft zo en dan nog wel eens een dagje waarop hij het probeert, maar tegenwoordig is de rangorde duidelijk en kan ik het wel met een normale halsband af.

Niet alleen van mij hoor, er zijn nog meer op het forum die op dezelfde manier trainen als mij.

Maar je geeft het zelf ook aan:

jij bent veranderd in je lichaamstaal( een hond kan die perfect aflezen)
Bent ontspanner geworden naar je hond toe.

En net wat je zegt, niet negatief denken.
Oh jee een hond, nee er komt een hond aan en wij gaan die gewoon passeren, maar zullen dit op een wat ruimere afstand doen. Zodat me hond er niet naar toe kan springen, en dus succes heeft.

En ook eens wat anders nemen dan koekjes, bijvoorbeeld gerookte kip of gebakken lever of stukjes pensstaaf.
Iets wat de hond niet veel krijgt, en dus echt een traktatie voor hem is.

Ook een hele handige tip:

trek een oude broek aan als je gaat wandelen.
en wrijf met een knakworst of salami langs je knie (de kant waar de hond wandelt)
Je zal zien dat ie veel dichter bij je blijft (ja dat lekkere geurtje baas, daar wil ik wel meer van). Dit is een "oude" truuk die gebruikt werd/wordt door mensen die gehoorzaamheidswedstrijden spelen.


Goh, altijd begrepen dat je je hond niet mocht lokken met voertjes/lekker geurende broekspijpen ed want de hond moet het toch doen om jou te pleasen, en niet voor de beloning van een lekker snoepje ? 8)

Maar ik kan me hier wel bij aansluiten, want ik hou wel van belonen met een brokje en die tip van de broek ga ik uitproberen bij de volgende pup !!
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 13/07/12 07:22

@Kay op dit moment (zoals ik het zie) moet er even een andere Mind set geplaatst worden op de hond.
En dan is in het begin het gebruik van snoep heel gemakkelijk.
Dit ga je ook weer afbouwen.

Maar je hebt gelijk de hond moet het voor jou doen, en graag bij je zijn.

Dus even tijdelijk misbruik maken van die snoepjes, maar ook niet altijd belonen (een keer wel, een keer niet, 2x niet, een keer wel, echt in afwisselen, de hond mag geen link leggen met naar baasje gaan is snoepje).

Gebruikersavatar
charly
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 156
Lid geworden op: 09/08/11 10:44
Locatie: Wieringerwaard

Ongelezen berichtdoor charly » 13/07/12 09:17

wat je ook moet bedenken Raymond, dat jij je hond als puppie hebt gekregen, maar een herplaatser is al ouder en heeft al andere dingen aangeleerd, die je eventueel moet veranderen, dus gaat dat iets lastiger dan als je het van begin af aan goed kan doen.
Maar ben met je eens, houding doet al heel veel, gewoon tegen jezelf zeggen "hij doet het zoals ik het wil". :)

Gebruikersavatar
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 327
Lid geworden op: 20/06/12 08:51
Locatie: Het Noorden

Ongelezen berichtdoor Carlijn » 13/07/12 11:15

Ja ze is inderdaad een herplaatser en we hebben haar pas bij 10 maanden gekregen. Bij waar ze vandaan kwam was al tijdens het 'ontmoetings' wandelingetje al snel duidelijk dat ze constant trok en al helemaal als je een andere hond tegen kwam. We zagen het probleem al aankomen, maar er waren er nog veel meer ( niet zindelijk, slopen, kinderspeelgoed slopen, uitdagen, piepen in de bench, verlatingsangst...) Best veel dus allemaal.
In het begin zijn we voornamelijk bezig geweest met haar 'positie' in het gezin... daarna cursus (super gedaan trouwens) sterilisatie.. Nu we de punten , tussen de (haakjes) in orde hebben is het trekken tijdens de dagelijkse wandeling weg mits je geen andere hond tegen komt.
We zijn sowieso al erg trots op haar en de perfecte hond bestaat niet , tenminste vind ik, net als de mens, maar het is voor ieders schouder en nek beter als dit toch echt over gaat, toch...

royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1591
Lid geworden op: 01/03/10 15:39
Locatie: Kerkrade

Ongelezen berichtdoor royenmarjolein » 13/07/12 18:25

Carlijn schreef:Ja ze is inderdaad een herplaatser en we hebben haar pas bij 10 maanden gekregen. Bij waar ze vandaan kwam was al tijdens het 'ontmoetings' wandelingetje al snel duidelijk dat ze constant trok en al helemaal als je een andere hond tegen kwam. We zagen het probleem al aankomen, maar er waren er nog veel meer ( niet zindelijk, slopen, kinderspeelgoed slopen, uitdagen, piepen in de bench, verlatingsangst...) Best veel dus allemaal.
In het begin zijn we voornamelijk bezig geweest met haar 'positie' in het gezin... daarna cursus (super gedaan trouwens) sterilisatie.. Nu we de punten , tussen de (haakjes) in orde hebben is het trekken tijdens de dagelijkse wandeling weg mits je geen andere hond tegen komt.
We zijn sowieso al erg trots op haar en de perfecte hond bestaat niet , tenminste vind ik, net als de mens, maar het is voor ieders schouder en nek beter als dit toch echt over gaat, toch...


Je mag inderdaad apetrots op jullie zelf en op jullie hond zijn. Zo te horen hebben jullie heel veel bereikt :klasse:
Dit is eigenlijk het puntje op de 'i' denk ik dan. Komt helemaal goed, maar zal wel wat tijd kosten!
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.

Gebruikersavatar
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 327
Lid geworden op: 20/06/12 08:51
Locatie: Het Noorden

Ongelezen berichtdoor Carlijn » 14/07/12 13:15

Dank je wel allemaal.
Kan weer lekker aan de slag....
Volhouden en uitstralen....


Terug naar “Training”