Hardlopen met hond

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Gebruikersavatar
dinodap
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 504
Lid geworden op: 26/02/10 22:44
Locatie: Breukelen

Hardlopen met hond

Ongelezen berichtdoor dinodap » 17/06/13 14:12

Zelf ben ik sinds een half jaar aan hardlopen begonnen met het motto; lukt het, dan heb ik een mooie prestatie voor de unicefloop in april jl, was het niet gelukt, had ik toch financieel een goed doel gesteund.
Het is me wonder boven wonder toch gelukt en zelfs ben ik verder aan het trainen voor de 10 km.
Dit doe ik allemaal onder begeleiding van een trainer 2x in de week.
Als extra 3e x loop ik een extensieve loop van op dit moment 7,5 km. Dit is een rustige loop waarbij ik Joep mee neem en hij niet harder dan een drafje loopt.
Als hij mee loopt op deze ronde, zoek ik wel een zo leuk mogelijk parcours voor hem uit, waarbij hij veel los kan. Dit gaat super! Hij kan dan ff snuffelen, trekt weer een sprintje achter me aan of duikt even de sloot in. Hij vind het leuk en is nog steeds net zo verwonderd als ikzelf dat ik kan hardlopen :shock: .
Maar hij moet natuurlijk ook wel stukken vast en dat gaat ook goed, maar na 1,5 km voel ik de riem om mijn lijf wel iets strakker staan en moet ik hem toch wel beetje voortrekken.
Tot nog toe kan ik die 7 km qua route verdelen dat hij de eerste 2,5 km los kan, 3 km vast en dan nog ong 1,5 los. Ik let uiteraard onder het lopen goed op Joep hoe hij het doet.
Maar ben benieuwd hoe andere lopers dat doen met hond? Hoever lopen jullie met de hond? Vast/los? etc. etc.

Gebruikersavatar
dinodap
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 504
Lid geworden op: 26/02/10 22:44
Locatie: Breukelen

Ongelezen berichtdoor dinodap » 17/06/13 14:13

Oeps... heb even niet opgelet om dit topic onder het juiste 'onderwerp' te plaatsen... :oops:

Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1295
Lid geworden op: 03/11/07 14:02
Locatie: Smurfendorp
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Knutselsmurf » 19/06/13 22:30

dinodap schreef:Oeps... heb even niet opgelet om dit topic onder het juiste 'onderwerp' te plaatsen... :oops:

Ik heb hem even naar "Training" gesmurfd!
Afbeelding Al smurfende, leert men!

Nienke & Foofer
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 890
Lid geworden op: 08/08/10 14:38
Locatie: Enschede

Ongelezen berichtdoor Nienke & Foofer » 19/06/13 23:29

Ik heb gister mijn eerste les Evy gedaan.... Als ik het volhou (wat ik van plan ben, maar goed) dan wil ik op den duur Foofer wel mee gaan nemen. Ik ben alleen bang dat ik door dat ik op Foofer let (hij kan bijna het gehele rondje los) ik alles waar ik nu mee aan het trainen ben (goede regelmatige ademhaling, komt met name doordat je op muziek loopt met ondersteuning) dan compleet weer ga vergeten. Ik moet het nog even bezien, ik ben nu nog zo druk met mezelf en zo kapot als ik hier mee bezig ben dat ik denk ik eerst maar eens moet zien of ik tot een mooi tempo ga komen... 8)

Gebruikersavatar
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 195
Lid geworden op: 06/05/13 16:22
Locatie: Zeewolde

Ongelezen berichtdoor Tarzan » 20/06/13 16:40

Leuk!
Mijn man loopt niet hard, maar hij wandelt met onze hond grote afstanden. Hij traint voor de vierdaagse van Nijmegen. Tarzan kan nu 30 km wandelen. Voor de duidelijkheid: Tarzan gaat niet mee naar de vierdaagse, maar traint af en toe een dagje mee.
Honden lachen met hun staart.

:zwartpootje: Tarzan (29-02-2012)

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 09/07/13 08:33

Ik lees mee.. Bob gaat gigantisch in de lijn hangen en vind er niets aan om te moeten rennen. Zijn conditie is super goed, dus daar kan het niet aan liggen. Ik zou het zo leuk vinden om samen met hem te kunnen hardlopen.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Gebruikersavatar
jazz
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 65
Lid geworden op: 09/08/13 21:22
Locatie: Wilrijk

Ongelezen berichtdoor jazz » 11/08/13 19:57

Niet zozeer hardlopen maar gewoon wat rennen/joggen met de hond aan de lijn kwam bij casa Jazz al meermaals ter sprake. Vraag is wat je met een lab van pakweg 1 jaar kan en mag doen.
Lopen is geen probleem, je moet maar aanzetten en hij is mee, hij houd je goed in de gaten om te zien of je wel kan volgen maar vermits hij net zijn eerste verjaardag vierde en nog niet helemaal volgroeid is vraag ik me wel af of je zomaar kan gaan joggen met je maatje.
Hij komt uit een asiel dus we hebben geen background info over zijn capaciteiten en we willen natuurlijk opletten en overbelasting van gewrichten of kwetsuren ten gevolge van vermijden.
Jazz is not dead it just smells funny.
FZ

roelien

Ongelezen berichtdoor roelien » 13/08/13 22:03

Super leuk hardlopen met je hond.
Net zo voorzichtig als je het bij je zelf opbouwt moet je het ook bij je hond opbouwen. Dus steeds wat verder, een keer wat minder ver etc.

Als je nu wat aan de lijn moet trekken om hem me ete krijgen, zou ik even een stapje terug gaan. Op het niveau waar hij goed op mee loopt een tijdje blijven, zo de conditie wat uitbreiden. En dan weer omhoog gaan in je kilometers, ook een hond kan spierpijn hebben....

Eigenlijk werkt het hetzelfde als met je hond fietsen.
Alleen is dit voor beide partijen intensiever.

Gebruikersavatar
dinodap
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 504
Lid geworden op: 26/02/10 22:44
Locatie: Breukelen

Ongelezen berichtdoor dinodap » 14/08/13 22:27

Vanwege het heerlijke zomerweer van afgelopen weken heb ik Joep niet mee genomen met hardlopen.
Maar ik heb voor mezelf uit gemaakt dat ik Joep bij temperaturen onder de 18 graden zo 1 a 2 keer in de week mee neem voor een leuk rondje voor hem (niet langer dan de 8 km) waarbij hij beloont wordt met de laatste kilometers los lopen en zwemmen.
Zo blijft het voor beiden leuk.

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 27/08/13 15:41

Ik ben weer opnieuw begonnen met trainen. Ik ben een paar stapjes terug gegaan voor Bob met af en toe wat wandelen tussendoor en ik loop op zijn tempo. Dit werkt super goed. Bob ik na 20 minuutjes nog steeds kei kapot maar ik zie nu aan hem dat hij het leuk vind. Dus nu gaan we langzaam opbouwen en hopelijk kunnen we binnen een paar maanden de 5 km lopen.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2930
Lid geworden op: 25/02/08 10:26
Locatie: Amersfoort

Ongelezen berichtdoor Bommel Achter 't Dijkje » 27/08/13 22:46

Als je hond het niet gewend is zou ik een opbouwschema doen, Evy :D maar ik loop met Amy zowel vast als los en zij mag niet trekken, ik bepaal het tempo :wink: als ze vast zit, los mag ze zelf weten wat ze doet als ze maar in mijn buurt blijft :wink:
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014

Gebruikersavatar
kate
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 374
Lid geworden op: 18/12/10 19:09
Locatie: ZO Brabant
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor kate » 28/08/13 19:58

Guus, mijn man en ik gaan ook lekker op stap met 'Evy'. Heel gezellig zo met z'n drieën! Heel ver gaan we nog niet, ongeveer 25min afwisselend wandelen en lopen. Zolang Guus los meeloopt is er niets aan de hand. Snuffelt lekker, een sprintje en dribbelt dan weer lekker mee, houdt ons goed in de gaten. Als hij vast meeloopt merk ik dat hij het zwaar krijgt.

Met fietsen heeft hij het ook na ongeveer 20-30 erg zwaar en we fietsen dan een zeer laag tempo (lees: langzamer en ik val om..).
Als je Guus 5 minuten meemaakt denk je dat het een hyperdepieper hond is met tomeloze energie. In wekelijkheid bouwt hij bij ontmoetingen heel veel spanning op en spat er een en al adrealine af. Vervolgens ligt hij de rest van het uur te pitten.

Wij proberen het dus langzaam op te bouwen en bij tegengas aan de riem houden we hier rekening mee. Ik merk dat hij dan echt moe is, want hij wil ook niet meer in de auto springen. Hij wacht tot hij een kontje krijgt en dat doet hij alleen als ie echt moe is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Monique
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 665
Lid geworden op: 04/01/12 16:12
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor Monique » 30/08/13 22:09

Ik ben zelf niet zo sportief :oops:
Ik wandel wel graag maar hardlopen is niets voor mij, maar waar ik train doen ze ook veel aan canicross en dan gebruiken ze van die flexibele lijnen die je om je middel doet en dan aan het tuig van je hond. Ziet er erg comfortabel uit!
Afbeelding

Bedankt Monika!

Gebruikersavatar
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 92
Lid geworden op: 07/04/13 12:17

Ongelezen berichtdoor Lana » 30/08/13 22:29

Ik heb samen met lana een heel beginnersschema "afgewerkt". Ik plan de route altijd zo, dat ze een stuk naast me moet lopen ( en dankzij de cursussen kan ze erg goed volgen) en ik probeer zoveel mogelijk op stukken te lopen waar ze lekker los mee kan rennen. Heerlijk is dat.
Afbeelding

royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1591
Lid geworden op: 01/03/10 15:39
Locatie: Kerkrade

Ongelezen berichtdoor royenmarjolein » 02/09/13 19:34

Momenteel doe ik niet aan joggen ivm zwangerschap, maar na mijn zwangerschap ga ik zeker weer beginnen. En ik ga alleen maar met Max. Zonder Max ga ik niet. Ik heb er zoveel plezier aan om met hem te gaan; Max vindt het namelijk helemaal geweldig.
Wij hebben het ook opgebouwd en Max rent meestal gewoon aan de riem mee zodat ik mij niet hoef te concentreren op eventuele fietsers of tegenliggers. Zoals Roelien het heeft uitgelegd, zo heb ik het ook met Max gedaan.
Uiteindelijk wil ik ook eens kijken of Bob het ook leuk vindt. Dat is er nog niet van gekomen in verband met zijn leeftijd en nu mijn zwangerschap.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.


Terug naar “Training”