tuigje. borstharnas, borsttuig

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Re: tuigje. borstharnas, borsttuig

Ongelezen berichtdoor flamingo » 13/03/14 20:01

AngeliqueB schreef:Ik vind dit best lastig. We zijn eigenlijk wel voorstander van een tuig, maar zien het niet zo zitten om elke keer een nieuw tuig te kopen omdat pupperd er uit is gegroeid.
Kortom, weer een vraagje voor zaterdag, dan gaan we bij de fokker kijken en krijgen we vast antwoorden op onze vragen.


De gene die ik hier boven noemde kan je heel erg verstellen. Maar persoonlijk zou ik voor een heel jonge pup gewoon eerst een halsbandje doen.
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

Gebruikersavatar
H!lde
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 113
Lid geworden op: 07/04/12 22:15
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: tuigje. borstharnas, borsttuig

Ongelezen berichtdoor H!lde » 13/03/14 20:13

Ik kocht een duur tuig, 59 euro, kon volgens de dierenwinkelmevrouw wel 3 jaar er mee doen. Ik weet niet wat ze denkt van een labje, maar een labje wordt een lab en het tuigje paste na 2 maanden al niet meer.
:blondkopje: Sam (Indy) van Achter 't Dijkje (20-04-2012)

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Re: tuigje. borstharnas, borsttuig

Ongelezen berichtdoor flamingo » 13/03/14 20:22

mijn tuig, misschien 20 euro gekocht toen hij 3 maanden was en nu met 8 maanden pas hij hem nog en ik gok dat hij niet veel groter/bredere zal worden, maar als dat wel zo is kan hij nog groter bijgesteld worden.
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

Gebruikersavatar
desiree1974
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 114
Lid geworden op: 03/12/13 19:25
Locatie: brunssum

Re: tuigje. borstharnas, borsttuig

Ongelezen berichtdoor desiree1974 » 16/03/14 13:46

ik heb er nu ook eentje gekocht en ik vind het heerlijk zeker als ik het bos in ga.
moet alleen wel opletten is nog iets te groot,want toen ik thuis kwam glipte ze op 1 of andere manier eruit.
deze kan ik ook groter stellen ,maar dat moet ook ze is 5 maanden en groeit nog.
Afbeelding

Labjemam
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 17/04/14 11:24

Re: tuigje. borstharnas, borsttuig

Ongelezen berichtdoor Labjemam » 10/10/14 22:48

Kunnen ze wel nog lekker ravotten met andere honden met een tuig om?

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: tuigje. borstharnas, borsttuig

Ongelezen berichtdoor Milou » 14/10/14 10:46

Als je een goed tuig hebt heeft de hond er geen last van als hij hem draagt.
Toen Youp nog heel snel groeide hebben wij een goedkoop tuig gekocht wat goed te verstellen is en met hem mee groeit.
Met 7 maanden hebben wij een (DUUR :eeeks: ) Tre Ponti tuig aangeschaft. Dit zit hem als gegoten en als het goed is kan hij er zijn hele leven mee, dat hopen wij dan maar. ;)
Youp vindt het niet fijn wanneer hem zijn tuig wordt aangetrokken. Dan spant hij alle spieren aan en staat zijn staart recht naar achteren. Hij blijft net zo lang gespannen staan tot we de wandeling beginnen, daarna lijkt het net of hij zijn tuig niet meer voelt.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

Gebruikersavatar
Josje123
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 95
Lid geworden op: 08/02/14 13:05

Re: tuigje. borstharnas, borsttuig

Ongelezen berichtdoor Josje123 » 16/10/14 19:30

Ik heb van Abaca een tuig gekocht, werd me door de hondencursus aangeraden. Zij hadden verschillende tuigen van verschillende merken, maar wat ik van dit tuig zo goed vind is dat het rond de hals en wat onder het lijfje gaat zachte voering heeft. Buitenzijde heeft een superleuk motiefje.
Deze heb ik, maar dan in het oranje met motief: https://www.abaca.nl/product/59/108/tui ... rstelbaar/

Deze zit niet te dicht op de bewegende delen, en ik heb hem nu sinds ze 7 maanden is, maat M. Nu is ze morgen 1 jaar, en ze past hem nog steeds, gaat nog makkelijk om haar hoofdje maar rondom haar lijf zit hij nu op de maximale verlenging.
(jaja ook Nova is een goede eter :applaus: )

Bij ons op cursus maakt het trouwens niet uit of de hond aan de riem met halsband of aan de riem met tuig loopt. Als de lijn maar lang genoeg is.... Persoonlijk vind ik het inderdaad voor het nekje beter om een tuig te gebruiken. En ze heeft het nooit vreemd gevonden. Kan me voorstellen dat er ook honden zijn die zich gaan verzetten :D
Nu tilt ze zelfs haar ene pootje op als het tuigje over haar hoofd gaat, dan weet ze al dat ze met 1 poot even door het tuigje moet :klasse:
:zwartpootje: Nova {Olivia v.d. Bosmoat, 17 oktober 2013}

Afbeelding

Lady-J
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 56
Lid geworden op: 20/06/14 21:14

Re: tuigje. borstharnas, borsttuig

Ongelezen berichtdoor Lady-J » 17/10/14 09:41

Ik heb een halsband is dat dan zoveel slechter?
Een tuig zal voor mij maar ook mijn pup ben ik bang niet werken daarmee kunnen ze veel beter trekken aan de lijn. En in losloop gebied doe ik altijd alles af lijkt me nogal een geknoei met een tuig?

Gebruikersavatar
Josje123
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 95
Lid geworden op: 08/02/14 13:05

Re: tuigje. borstharnas, borsttuig

Ongelezen berichtdoor Josje123 » 17/10/14 11:12

Ik heb thuis een halsband en een tuigje :klasse:
maar ik maak meer gebruik van het tuigje, en het "trekken" moet afgeleerd gaan worden, dus daar oefen ik nog steeds mee.
Het tuigje van Abaca zit echt heel mooi, waardoor ze goed kan bewegen en er echt geen last van heeft!
Dat was voor mij juist het belangrijkste van een tuig, dat het niet ergens schuurt of dat ze niet vrij kan bewegen. Vandaar dat de keuze op deze is gevallen.
Maar ik gebruik ook wel eens de halsband hoor, het maakt Nova niets uit :)
:zwartpootje: Nova {Olivia v.d. Bosmoat, 17 oktober 2013}

Afbeelding

sam
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 642
Lid geworden op: 09/05/07 17:40
Locatie: leidschendam

Re: tuigje. borstharnas, borsttuig

Ongelezen berichtdoor sam » 18/10/14 22:24

Voor onze beide honden treponti tuigen, net iets comfortabeler dat hurtta, die zitten iets te strak achter de oksels.
Bovendien een perfecte garantie, een tuig ging iets los van het stiksel en we konden meteen een nieuw tuig uitkiezen


Terug naar “Training”