Kennelclub wil verbod op stroombanden

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Kennelclub wil verbod op stroombanden

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 13/08/13 19:55

De Engelse Kennelclub wil dat de Britse regering stroombanden verbiedt. Dit n.a.v. twee recente studies die aantonen dat honden negatieve effecten ondervinden van het gebruik van stroombanden.
http://www.thekennelclub.org.uk/item/5005/23/5/3

Onderaan het stukje staan de links naar de twee studies.

Hanneke

retrieverliefhebster
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 06/03/12 06:21

Ongelezen berichtdoor retrieverliefhebster » 13/08/13 23:46

Ik ben ook een tegenstander van de stroomband, het zou zeker hier in Nederland ook verboden moeten worden.

Ik weet dat er bij sommige verenigingen nog steeds deze band gebruikt wordt op in zo'n kort mogelijke tijd op een hoog trainingsniveau te komen. (vooral bij jachttrainingen wordt de stroomband veelvuldig gebruikt)

Ik heb zelf de voorkeur om als je een goede baas/hond verhouding hebt dat het trainen dan goed gaat. Natuurlijk op het juiste tempo van vooral de hond. Alle honden zijn verschillend in leren in zoals bij de mens.

Moet er niet aan denken dat ze een kind wat niet goed leert (of moeizaam) dan een stroomband er op te zetten zodat het beter zijn best zou moeten doen.

De hond wordt eerder onderdanig en "kruipt" voor zijn baas. En als er zonder band wordt getraind zie je aan de hond dat hij andere dingen doet dan van de hond wordt verwacht.

Er is ook kans op angstplasser, dwz. de honden zijn zo bang van baas en stroomschok dat ze van angst de plas laten lopen. Allemaal een hoop problemen waar je niet op zit te wachten.

En dan denk ik bij mezelf "doe normaal en train je hond en steek er gewoon de nodige tijd in".

Genieten doe je samen met je hond.

Groetjes Joyce

Gebruikersavatar
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 513
Lid geworden op: 26/10/08 16:14
Locatie: Tienen

Ongelezen berichtdoor perelaar » 14/08/13 09:18

Dubbel gevoel bij stroomband. Ik gebruik hem zelf niet, maar ik zie in de jachtwereld wel voordelen.

Haas of ree vertrekt, hond erachter, niet meer te stoppen. Als hij dan naar een drukke straat (of zoals bij ons, autosnelweg) loopt, ben je blij dat je een laatste hulpmiddel hebt. Heb ik dikwijls zijn gebeuren, vooral bij de staande honden, die weten dat ze snel genoeg om een haas in te halen.

Anderzijds, en dat is de reden dat ik zo'n band zelf niet gebruik: nog niemand tegengekomen die er goed mee kan omgaan. Na een paar keer is het meestal toch eerst correctie geven, en dan pas een commando. Hond natuurlijk helemaal in de war, en dikwijls aggressie problemen omdat hij niet weet wat met hem gebeurt...
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 14/08/13 15:13

perelaar schreef:
Anderzijds, en dat is de reden dat ik zo'n band zelf niet gebruik: nog niemand tegengekomen die er goed mee kan omgaan. Na een paar keer is het meestal toch eerst correctie geven, en dan pas een commando. Hond natuurlijk helemaal in de war, en dikwijls aggressie problemen omdat hij niet weet wat met hem gebeurt...



Ik vind stroombanden een misstand, zeker als ze niet goed gebruikt worden zoals hierboven geschreven.
Maar goed, dan is de stroomband verboden, wat krijg je dan? Schoppen, slaan, prikbanden en weet ik wat voor narigheid er nog meer bestaat? Of zou iedereen nu ineens met de clicker gaan trainen, geloof er niets van :?
Goed bedoeld waarschijnlijk, maar dan gaan de ´trainers´ gewoon weer terug naar de tijd voor de stroomband en of de hond daar wat mee opschiet :confused:

retrieverliefhebster
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 06/03/12 06:21

Ongelezen berichtdoor retrieverliefhebster » 15/08/13 00:02

Dat vind ik veel te overdreven Roos. Ik vind clicker trainingen zeker geen uitkomst, gewoon met positieve beloningen trainen. Ik train zo met al mijn retrievers al vele jaren met super goed resultaat op zowel show als jacht gebied.

Stroomband vind ik niet gepast in deze tijd!

Groetjes Joyce


Terug naar “Training”