Dummy training

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
mazzel
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05/11/13 14:58

Dummy training

Ongelezen berichtdoor mazzel » 12/11/13 18:05

Onze 2 jarige mazzel kent de commando's wel maar voert ze niet perfect uit,zit lig blijf zit er wel in maar het kan volgens mij beter.

nu heb ik een dummy gekocht voor te trainen maar ik heb tevens op internet gekeken hoe ik zo een training opbouw, daar in blijkt dat hij de basis eerst goed moet kennen voor ik er uberhaupt aan begin of zijn jullie anders van mening.

Hij raapt de dummy op maar laat hem een meter of 2 voor mij vallen en loopt dan naar mij toe of gaat er mee spelen,wat dus niet de juiste manier is.

Mazzel heeft veel moeite met iets vastpakken en het naar me toe brengen,hij haalt het wel maar laat het dan los omdat hij een koekje krijgt of gaat er mee spelen.

Ik weet dat doorzetten loont maar wil het op een goede manier leren omdat hij het jachtinstinct in zich heeft zitten.

iemand tips om het makkelijker op te lossen?

dank je wel al vast voor het lezen.

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 13/11/13 12:12

Lekker samen naar een jachttraining gaan. Er zijn zat jachtcursussen waar beginners terecht kunnen, ongeacht de leeftijd en kennis van je hond. En beter leer je het nu gelijk goed aan, fout gedrag afleren is veel moeilijker.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Marieke
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3544
Lid geworden op: 12/12/06 11:09
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marieke » 13/11/13 13:28

Eens met Els! Ik ben met Noortje heel erg bezig geweest met de basis, rust en gehoorzaamheid. Verder nog niet heel actief met de jacht. We zijn nu net begonnen met de jachttraining in de c klasse. Omdat ze qua gehoorzaamheid rust heeft kunnen we vrij snel opbouwen en volgens de trainer als snel doorstromen naar de b klasse..

Ga idd opzoek naar een training.. Zodat je goed aanleert. Fouten zijn er moeilijker weer uit te trainen!
Groetjes Marieke en een pootje van Quincy en Noortje

:blondpootje: Quincy
:zwartpootje: Noortje

Gebruikersavatar
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 92
Lid geworden op: 07/04/13 12:17

Ongelezen berichtdoor Lana » 14/11/13 11:31

Hallo Mazzel,

Hier was eenzelfde probleem bij het apporteren. Ze haalde als een gek het apport op, maar op de terugweg gooide ze hem halverwege neer, en ze moet hem natuurlijk in de hand geven.

Wij hebben dit als volgt aangeleerd:

Begin in een vertrouwde omgeving, bijvoorbeeld de huiskamer, en zet een stoel midden in de kamer om op te zitten en een flinke bak beloningsbrokjes erbij. Gooi je apport en laat de hond het apport halen. In het begin zal hij natuurlijk dezelfde fout maken, maar door toch toe te blijven spreken en aan te moedigen en heeeeeeeeel veel geduld te hebben pakte ze het telkens weer op en kwam het steeds dichter bij mij. En uiteindelijk belandde het zelfs op mijn schoot. Natuurlijk gelijk flink belonen.
De eerste keer zal best even duren, maar je zal zien dat het steeds sneller gaat. En elke keer belonen, belonen, belonen.
Ook mag je je hond best zelf laten denken, ze zijn tenslotte niet dom.

Als je dit dagelijks doet totdat hij/ zij minstens 3x het apport bij je heeft gebracht, zal je zien dat je met sprongen vooruit gaat.
En NOOIT zelf het apport oppakken, ALTIJD laten geven.

Hier heeft dit in elk geval heel erg geholpen, succes
Afbeelding

mazzel
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05/11/13 14:58

Ongelezen berichtdoor mazzel » 14/11/13 16:34

oke dat is duidelijke taal,

alleen mazzel is zo slim hij weet dat ik beloningen voor hem
heb en gaat dan gewoon voor me zitten,hoe los je dat dan op?

mazzel
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05/11/13 14:58

Ongelezen berichtdoor mazzel » 14/11/13 16:46

mazzel schreef:oke dat is duidelijke taal,

alleen mazzel is zo slim hij weet dat ik beloningen voor hem
heb en gaat dan gewoon voor me zitten,hoe los je dat dan op?


met andere woorden hij laat de apporteer blok al eerder
vallen omdat hij weet dat ik beloningen heb

Gebruikersavatar
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 92
Lid geworden op: 07/04/13 12:17

Ongelezen berichtdoor Lana » 14/11/13 21:59

Proberen hem te stimuleren met je handen naar voren dat hij het in je handen laat vallen, en dan pas belonen en elke keer een klein stukje je handen terug trekken, zodat hij moet sturen met het apport.
Desnoods hou je je handen in het begin onder zijn bek.

Natuurlijk stuurde ik hier in het begin ook wel een beetje mee, maar naarmate hij door gaat krijgen dat de beloning alleen verkregen wordt zodra het apport in het baasje de handen ligt, kan je steeds meer afstand nemen.

Maar nogmaals het belangrijkste is dat je het apport nooit zelf oppakt.

En valt het apport er een keer naast, moet hij het oppakken, en alsnog in je handen of op je schoot leggen
Afbeelding


Terug naar “Training”