Fietsen met de hond

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen berichtdoor sbientje » 29/01/14 15:23

Wimbo schreef:Als ik heel eerlijk ben, zeg ik fietsen en de hond ernaast: niet doen. We hebben een paar heel erg slechte voorbeelden van hoe dit ontzettend mis kan gaan... We hebben een achterbuurman die heel erg verkeerd is terecht gekomen na val met fiets door (zijn eigen) hond. Hij zit nu in een rolstoel en is volledig de kluts kwijt zo af-en-toe. En natuurlijk bevestigen uitzonderingen de regel, maar ik zou het zelf niet doen. Maar dat is mijn mening natuurlijk.... ☺

hoe is dat gebeurd dan? Het kan natuurlijk altijd, een ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar Pom moet gewoon meelopen en verder niets, en dat doet ze tot nu toe ook braaf. Als het erg lastig wordt stap ik even af, maar das pas 2 keer voorgekomen :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Wimbo
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 54
Lid geworden op: 28/01/14 12:07

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen berichtdoor Wimbo » 29/01/14 15:30

Nou, eigenlijk was de oorzaak van de val heel eenvoudig: de hond trok hem (en de fiets) om. Maar resultaat van de val was dat hij met knie en hoofd op de stoeprand is gevallen, weken in het ziekenhuis heeft gelegen, daarna nog een paar keer, zijn knie nooit meer goedkomt en de rest ook niet. En da's mooi sh***.... Excuse my French)
La, la, la, Labrador!!

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen berichtdoor sbientje » 29/01/14 15:41

oh ja, zat de hond dan vast aan de fiets ofzo? dat doe ik iig niet, vind ik veel te link
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Wimbo
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 54
Lid geworden op: 28/01/14 12:07

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen berichtdoor Wimbo » 29/01/14 15:46

Weet ik niet... is al een poos geleden gebeurd. Maar goed, waar het om gaat is dat je behoorlijk ongelukkig terecht kunt komen...
La, la, la, Labrador!!

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen berichtdoor sbientje » 29/01/14 15:49

Wimbo schreef:Weet ik niet... is al een poos geleden gebeurd. Maar goed, waar het om gaat is dat je behoorlijk ongelukkig terecht kunt komen...

ja maar ja, dat kan je ook als je gaat joggen of van de trap afvalt.. of uitglijdt in de douche.. of omver gerend wordt door een dolle labrador.. Tuurlijk is het niet zonder risico's, maar ja..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen berichtdoor HennyH » 29/01/14 16:24

Wimbo schreef:Weet ik niet... is al een poos geleden gebeurd. Maar goed, waar het om gaat is dat je behoorlijk ongelukkig terecht kunt komen...


Wat verschrikkelijk naar voor je buurman....

Je moet wel weten wat je doet en hoe je het doet als je met een hond gaat fietsen. Je hebt van die springers aan je fiets vast. Daar kun je de lijn aan vastmaken met een haakje dat afbreekt als de hond te hard trekt maar dat kan ook zonder dat afbreekhaakje en dan trekt een sterke hond je ondersteboven. Of je houdt de hond aangelijnd aan je hand. Dat kan je ook zo doen dat de lijn los glipt als hij te hard trekt of dat je de lijn om je hand wikkelt. Je kan als je hond dan flink opzij trekt erg raar vallen want in NL hebben we ook geen fietshelm op.

Ik ga met Spirit wel fietsen maar dan alleen op de dijk waar hij los kan, daar loop ik met de fiets aan de hand naartoe (is 50 m.) Spirit is zo verschrikkelijk enthousiast, gek op andere honden en wil het liefste erg hard rennen. Dat is dan ook vragen om ongelukken als ik met hem aangelijnd zou gaan fietsen. Maar met Yarra kan ik prima aangelijnd fietsen. Het ligt ook wel een beetje met wat voor type hond je gaat fietsen.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
Wimbo
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 54
Lid geworden op: 28/01/14 12:07

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen berichtdoor Wimbo » 30/01/14 07:49

He, he.... ik zie een teckeltje temninste nog niet zo snel een volwassen fietser omver trekken.... Een Deense dog is natuurlijk iets anders. Die trekt een hele fietsenstalling omver!! (LOL)
La, la, la, Labrador!!

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen berichtdoor renate » 11/04/14 07:14

Wij zijn ook begonnen met fietsen met Kaine. Basco kan het al en die wil het eerste stuk echt even rennen ( niet voluit maar 20km/h) en daarna gaat hij verder in draf.
We fietsen nu 5minuten met Kaine en dat gaat super.
Vandaag heeft hij een rustdag en morgen fietsen we weer een paar keer 5 minuten. Volgende week gaan we 10minuten fietsen per keer.

Beide vinden het gelukkig heerlijk om mee te fietsen. Wandelen doen we normaal 2 a 3uur met de grote wandeling maar aangezien ze niet meer moe worden gaan we er ook bij fietsen. Uiteindelijk willen we een half uurtje fietsen, rusten, wandelen, rusten en een half uurtje terug fietsen.

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen berichtdoor Tammie » 19/07/14 00:07

Hier wordt er ook gefietst met beide dames....
Nu met de hittegolf uiteraard niet!!! :)

Peppers tempo ligt beduidend lager dan die van Indra.
Toch vindt Pepper het fietsen wel erg leuk.
Ook op de showverslag zag ik wb de draf dat op Indra's keurverslag stond dat ze een mooie stuwing had, bij Pepper stond het er niet op. 1 en dezelfde keurmeester.
Ik denk dat tempo afhankelijk is van stuwing en lengte van de poten in verhouding met de bouw van een hond.

Ik pas mij op het tempo aan. Bij Pepper vind ik het gemakkelijker om haar los te laten lopen, Pepper blijft dan in haar eigen tempo lopen wat voor mij gemakkelijker is om haar ook in haar waarde wb eigen tempo te laten en dat doet ze keurig.
Indra laat ik zowel los als aan de riem naast de fiets lopen.

Ook met Spike en Bo altijd gefietst, waarvan Bo tot een jaar of 8 en die laatste had echt een topconditie wat fietsen betreft.

Het geeft mij een kick inderdaad zoals laatst toen ik met beide dames tegelijkertijd fietste, we een golden tegen kwamen die erg veel interesse in mijn dames vertoonde en mijn dames alleen interesse in mij hadden, heerlijk gevoel :D

Ook bij Indra heb ik het gevoel/idee dat ze veel voldaner is van een fietsronde dan een losloopronde ;)

Ook ik houd het fietsschema aan. Wel ben ik iets eerder (2-3 weken) voor haar eerste jaar gestart. Met als reden dat ik vond dat ze wel aan haar lichaamsbeweging moest kunnen komen tijdens d'r loopsheid en los laten lopen dan niet altijd en zeker niet overal kan :D

Overigens fiets ik eigenlijk nooit met beide dames tegelijkertijd, ik vind het zelf eng daarnaast vanwege het tempoverschil vind ik het ook niet wenselijk.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Iris-+-Thomas
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 36
Lid geworden op: 03/07/14 12:53
Locatie: Nieuwegein

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen berichtdoor Iris-+-Thomas » 21/07/14 03:25

Leuk om al deze reacties te zien en te lezen. Wij willen uiteindelijk ook met Luna gaan fietsen. Eerst opbouwen uiteraard en zeker ook als ze pas een jaar oud is. Ben alleen wel erg benieuwd hoe de eerste keer zal bevallen..

Wat ik wel al gehoord en gelezen heb is dat het boven de 20gr wordt afgeraden om erg actief te gaan doen met de hond. Dit in verband met stroopvorming van het bloed, en verbranden van de voetzolen. Dat even offtopic
:zwartpootje: Luna 31-03-2014

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen berichtdoor Tammie » 21/07/14 09:50

@Iris&Thomas, mijn ervaring met een hond naast de fiets leren lopen dan buig ik mij over het leren fietsen van 3 labradors (Pepper kon al naast de fiets lopen) en 1 mechelse herder is dat ze het binnen no time door hebben. Ik heb denk ik met alle 4 hooguit 5 minuten gelopen naast de fiets toen ze al door hadden dat ze rechts moesten lopen met de fiets tussen ons in.
Zowel bij Indra als Bo heb ik moeten aanleren dat ze echt in draf blijven, bij beide omdat ze uit zichzelf harder dan hard willen.
Indra is de enige waarbij ik streng moet blijven dat ze op 4 poten naast mee moet lopen in plaats van tegen mij op springen :D Zeker nu, na een rustperiode van 2 weken weet ik eigenlijk wel zeker dat vanavond het weer springen uit blijdschap wordt :) Leuk maar niet als ik op de fiets zit dan heb ik liever dat ze mijn benen aflebbert (wat ook prima kan volgens haar als je mee naast de fiets loopt).
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Iris-+-Thomas
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 36
Lid geworden op: 03/07/14 12:53
Locatie: Nieuwegein

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen berichtdoor Iris-+-Thomas » 21/07/14 22:38

@ Tammie;

Vanaf welke leeftijd heb jij het ze geleerd dan? Ik ben geneigd om dit pas te gaan als Luna 1 is. Lijkt me wel erg leuk om dit te gaan doen. Fietsen voor de baas goed en voor de hond idem :-).
:zwartpootje: Luna 31-03-2014

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen berichtdoor Tammie » 22/07/14 08:21

Indra was bijna 1, Bo was 1 jaar, Spike was 6-9 maanden oud.
De mechelse herder weet ik de leeftijd eerlijk gezegd niet meer van.
Zelf ben ik in normale omstandigheden er groot voorstander van om pas met 1 jaar te beginnen.
Belangrijkste is dat ze goed onder appél staan lopend. Dit vergemakkelijkt zeker het aanleren naast de fiets lopen.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen berichtdoor sbientje » 01/10/14 21:53

Nou, we waren er weer mee gestopt maar vorige week maar weer eens het fietsen opgepakt. En wat een verschil met vorig jaar. TOen was ze na 10 minuten echt helemaal op, geestelijk vooral. Nu loopt ze keurig aan een los lijntje mee, dagelijkse kost. Linksaf, rechtsaf, allemaal zonder problemen, mooi de goeie kant van paaltjes kiezen en als we thuiskomen heeft ze nog wel energie over. Haar basisconditie lijkt me ook beter, maar dat is op zich niet vreemd, in de bloei van haar leven :P
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)


Terug naar “Training”