Onder de hand volgen

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Onder de hand volgen

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 19/01/14 17:16

Wij hebben nu 2 lessen EG met Gio gehad en dat gaat super goed. Het niveau is eigenlijk iets te laag waardoor we ons een beetje vervelen. Om deze reden ben ik alvast begonnen met te kijken naar de exameneisen en alvast een aantal commando's aan te leren. Zo heb ik afgelopen week geoefend met Sta/Zit/Af variaties zodat deze er goed inzitten en ben ik begonnen met de handtouch.
Nu moeten we op het examen ook onder de hand volgen en begreep afgelopen weet dat dat letterlijk volgen onder de linker hand is. Nu ben ik alleen vergeten te vragen hoe dit precies in z'n werk gaat en hoe dit aan te leren is. Omdat ik nu tot en met zaterdag moet wachten en toch graag wat wil aanleren vroeg ik mij af of er hier misschien mensen zijn die het kennen en ervaring mee hebben en mij al wat op weg kunnen helpen.
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Onder de hand volgen

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 23/01/14 17:47

Heeft niemand dit gehad op de hondenschool?
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

Gebruikersavatar
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 92
Lid geworden op: 07/04/13 12:17

Re: Onder de hand volgen

Ongelezen berichtdoor Lana » 23/01/14 18:46

Hoi vbraam,

Het zegt mij inderdaad niet zoveel. Ik vermoed dat het gelijk is als gewoon volgen, maar dat je nu je hand gebruikt als richtpunt. Dit lijkt mij dan een beginsel voor het "echte" volgen. Je kunt namelijk altijd makkelijk iets lekkers in je hand stoppen.

Ik heb altijd geleerd dat ze mij gewoon moet aankijken. Maar ook in het begin door elke 2 passen wat lekkers aan haar te geven. Het principe komt in elk geval op hetzelfde neer. Want hierdoor was ze ook vooral op mijn hand gefocust.

Mag ik vragen waar je cursus loopt? Gewoon uit nieuwsgierigheid, ik kom namelijk ook uit Zoetermeer.
Afbeelding

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Onder de hand volgen

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 23/01/14 20:36

Ik volg nu de cursus bij KC de hofstad in Ypenburg.
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

Gebruikersavatar
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 92
Lid geworden op: 07/04/13 12:17

Re: Onder de hand volgen

Ongelezen berichtdoor Lana » 23/01/14 21:02

Waarom niet in Zoetermeer?
Wij zitten bij kczoetermeer en kan niet anders zeggen dan dat het helemaal top is.

Lana is mijn eerste hond, maar we zijn zo ontzettend goed begeleid. Het gaat dan ook supergoed en de eerste wedstrijden in Nederland zijn ook al besproken.
(Lana is pas 1)
Afbeelding

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Onder de hand volgen

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 23/01/14 21:14

Lana schreef:Waarom niet in Zoetermeer?
Wij zitten bij kczoetermeer en kan niet anders zeggen dan dat het helemaal top is.

Lana is mijn eerste hond, maar we zijn zo ontzettend goed begeleid. Het gaat dan ook supergoed en de eerste wedstrijden in Nederland zijn ook al besproken.
(Lana is pas 1)


We hebben eerst bij stichting hondenschool zoetermeer getraind maar die begonnen pas weer eind februari met de trainingen ( november puppy cursus afgerond)
KC zoetermeer zat vol en had geen plek meer voor de vervolg cursus. Uiteindelijk zijn we via onze trainster van de jachttraining bij KC de hofstad uitgekomen en moet zeggen dat ik er erg tevreden ben over de manier van trainen in vergelijking met Stichting hondenschool zoetermeer. Alleen ik merk dat ik nu met Gio iets verder ben dan de basis van EG omdat het ook een opstap cursus is voor mensen met oudere honden die nog geen enkele cursus hebben gevolgd. Daarnaast train ik dagelijks meerdere malen met Gio, in tegenstelling tot sommige ( honden van een jaar kunnen geen af bijv.) Daarom wil ik wat meer uitdaging in de oefeningen door ze alvast zelf aan te leren, misschien dat ik dan vervroegd examen o.i.d kan doen.

Zo hadden we bijvoorbeeld helemaal geen Sta gehad bij de puppy cursus, na één week oefenen kent Gio dit al. Ben nu ook bezig met de handtouch en targettouch en wil voor de afwisseling dus beginnen met onder de hand volgen. Waarschijnlijk beginnen ze hier mee om dit straks uit te breiden naar los volgen.
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Onder de hand volgen

Ongelezen berichtdoor Debora » 24/01/14 11:05

Onder de hand volgen/touch methode is: Kommetje maken met je linkerhand, beginsel met koekje erin en wanneer ze op de juiste positie, en rechte positie staat is belonen. ;-) Je pols moet op je heup rusten en de schouder van je hond moet op de naad van je broek lopen.

Ik hoop dat ik et duidelijk omschreven hebt en anders maak ik wel een filmpje. ;-)

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Onder de hand volgen

Ongelezen berichtdoor Debora » 24/01/14 11:09

Vbraam schreef:[
Zo hadden we bijvoorbeeld helemaal geen Sta gehad bij de puppy cursus, na één week oefenen kent Gio dit al. Ben nu ook bezig met de handtouch en targettouch en wil voor de afwisseling dus beginnen met onder de hand volgen. Waarschijnlijk beginnen ze hier mee om dit straks uit te breiden naar los volgen.



Handtouch is o.a. voor losvolgen, de targettouch wordt verschillende oefeningen in de obedience/gehoorzaamheid, maar ook voor andere sportdisciplines gebruikt. 8)

Overigens een hond die de sta doet hoeft niet per definitie de sta "goed" te kennen. Kijk goed naar de lichaamstaal anders ga je straks (misschien) dingen aanleren, zeker als je verder wil, wat je niet wil zien/hebben.

AHofs
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 69
Lid geworden op: 13/09/13 07:42
Locatie: Leersum

Re: Onder de hand volgen

Ongelezen berichtdoor AHofs » 24/01/14 11:58

wat leuk dat je bij de hofstad de cursus volgt, daar hebben Beer en ik ook cursus gehad.
Bij het volgen onder de hand moesten ze inderdaad naar je hand kijken en in het begin hebben we dit eerst stilstaand geoefend en als hij keek wat lekkers gegeven, dit steeds verder uitbreidend en daarna steeds opbouwen met stappen zetten.

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Onder de hand volgen

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 24/01/14 15:45

Bedankt voor de antwoorden, hier heb ik zeker wat aan.

Morgen hebben we weer cursus en zal ik eens vragen aan welke specifieke oefeningen ik kan gaan werken en ook met een eventuele uitbreiding hierop zodat ik wat te doen heb.
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013


Terug naar “Training”