Indy durft niet te zwemmen

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Gebruikersavatar
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 380
Lid geworden op: 21/02/12 13:54
Locatie: zoetermeer

Indy durft niet te zwemmen

Ongelezen berichtdoor nicole » 05/03/14 10:09

Wij wonen vlakbij het park en ik ga regelmatig met Indy daar heen. Elke plas, elk greppeltje en elke sloot gaat in, maar zwemmen, ho maar.
Op zich vind ik het voor mezelf niet erg. Nat wordt hij toch wel. Of dat nu van een plas is of door echt te zwemmen.
Maar ik zie dat andere honden er zo van genieten en ik zie dat hij heel nieuwsgierig is, maar letterlijk en figuurlijk die stap niet durft te zetten.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd: met andere honden die wel zwemmen, een dummy gooien, hem aanmoedigingen, hem z'n gang laten gaan zonder dat ik iets zeg. Het helpt niets. Hij springt er vol overgave en enthousiasme in, tot waar hij kan staan. Zodra er geen grond meer is onder zijn poten, draait ie om en gaat ie terug.
We zijn al verschillende dummy's kwijt geraakt, omdat hij ze niet durft te pakken en deze dreven steeds verder weg. Als tip hebben we toen een dummy aan een touwtje geprobeerd, zodat we 'm weer binnen konden halen, maar dat werkte ook niet.
En hij wil het zó graag! Op een gegeven moment heeft hij wel 20 pogingen ondernomen om een dummy te gaan halen. Links de sloot in. Nee te diep. Rechts de sloot in. Nee net zo diep. Een aanloopje nemen. Hmm ook eng. Kop onder water op zoek naar stokken. Ook leuk, maar daarmee kreeg ie z'n dummy niet terug.
Nu las ik dat je samen met je hond het water in moet, maar dat is voor dit jaargetijde een beetje fris hihi. Bovendien is het water hier in het park er ook niet geschikt voor.

Moet ik het gewoon zo laten, of zijn er andere tips om hem te laten zwemmen?
ik hoor graag jullie tips!
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile

laika
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6527
Lid geworden op: 06/10/06 18:27
Locatie: alkmaar

Re: Indy durft niet te zwemmen

Ongelezen berichtdoor laika » 05/03/14 12:09

er zijn zat honden die niet willen zwemmen en alleen maar pootje baden
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008

M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1240
Lid geworden op: 07/12/10 12:12

Re: Indy durft niet te zwemmen

Ongelezen berichtdoor M_n_q_e » 05/03/14 12:16

Miep is er ook zo een. Moet net wat je zegt in iedere plas en sloot rond scheuren, wordt helemaal wild zodra we bij een zwemplas zijn... Zolang d'r pootjes maar de bodem kunnen raken.
En ze heeft ook een hekel aan regen... :roll:

Nouja, moet ze zelf weten. Ze vermaakt zich prima.
Trix is wel een echte zwemmerd. Gelukkig, want ik vind het ook echt leuk om naar te kijken. :)
:zwartpootje: Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006
:bruinpootje: Miep (Dior) 19-07-2010

Gebruikersavatar
Binno
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 264
Lid geworden op: 10/05/13 12:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Indy durft niet te zwemmen

Ongelezen berichtdoor Binno » 05/03/14 12:22

Eigenlijk geen verdere tips, behalve misschien inderdaad zelf nog mee het water ingaan?
En zeker niet forceren, het moet leuk blijven.
Als ze echt niet willen of durven tja, er zijn er genoeg die maar tot hun buik het
water ingaan en vaste grond onder de pootjes moeten blijven voelen.

Moos is al zwemmend geboren denk ik, 'k heb meer problemen om hem UIT het water te houden. :D
Afbeelding

Afbeelding Wood Fen Moos °23-03-2013

toscak
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2564
Lid geworden op: 14/05/09 19:13
Locatie: Den Haag

Re: Indy durft niet te zwemmen

Ongelezen berichtdoor toscak » 05/03/14 12:34

Zelf het water in met een waadpak. Heb ik ook gekocht voor Mack en hij vindt het nu echt zooo leuk.
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Indy durft niet te zwemmen

Ongelezen berichtdoor sbientje » 05/03/14 12:36

als ie zo graag wil, maar er niet echt 'doorheen durft' zou ik van de zomer een keertje met hem gaan zwemmen.. En dan zou ik (maar misschien ben ik dan een dierenbeul :D) hem er denk ik toch een keertje een eindje tillen zodat ie niet meer kan staan.. Ik kan me niet voorstellen dat ie daar een hekel van aan water krijgt..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 380
Lid geworden op: 21/02/12 13:54
Locatie: zoetermeer

Re: Indy durft niet te zwemmen

Ongelezen berichtdoor nicole » 05/03/14 14:09

het is ook inderdaad geen 'must' hoor, dat hij moet zwemmen, maar ik heb de indruk dat hij wel heel graag zou willen.
Dan toch inderdaad maar een keer samen met hem het water in!
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile

Gebruikersavatar
Susan78
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 853
Lid geworden op: 18/01/13 16:45
Locatie: Halfweg

Re: Indy durft niet te zwemmen

Ongelezen berichtdoor Susan78 » 05/03/14 15:53

Als je samen met je hond te water gaat, pas dan wel op voor zijn scherpe nagels.. Uit angst of zelfs paniek kan de hond in/op je willen klimmen om houvast te krijgen. Je zit dan onder de krassen en schrammen :( (Ja, ik spreek helaas uit ervaring: de Drentsche patrijshond van mijn ouders durfde ook niet de stap tot echt zwemmen te zetten.. Ook niet toen ik mee het water in ging.. Hij zat in mijn nek!!) :?
:bruinkopje: Lex 27-02-2003 (overleden op 28-11-2014) voor altijd in ons hart..
:blondkopje: Joep (Wise Tails Lucky Boy) 21-05-2012

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Indy durft niet te zwemmen

Ongelezen berichtdoor corretje » 05/03/14 20:58

En Indy aan een touw vast maken? Doen we met de trainingen ook. Dan over laten zwemmen. Zeker met een sloot of plas moet dat wel kunnen met 2 man. Of aan een lier. Zo hebben Kira toen leren zwemmen.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

roelien

Re: Indy durft niet te zwemmen

Ongelezen berichtdoor roelien » 05/03/14 21:25

Heb je het wel eens geprobeerd met beide aan een kant van het water te staan en over te roepen? Weet niet hoe oud hij is, bij jongere puppen wil dat vaak wel.
Met een waadpak meegaan, is ook een goede optie en prima te doen, heb je het zelf niet koud of wachten tot het straks aangenamere temperaturen zijn, maar dan moet je wel een plek hebben waar het mag/kan.

Je kan er ook voor kiezen om een keer naar een hondenzwembad te gaan, zodat hij leert dat water best leuk is(kan zijn)
En niet alle labjes houden van water...

Gebruikersavatar
Laura
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 05/03/14 17:29
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Indy durft niet te zwemmen

Ongelezen berichtdoor Laura » 05/03/14 22:28

Herkenbaar probleem, onze vorige labrador durfde ook niet te zwemmen. En Guus durfde ook niet goed te zwemmen, (rare labradors) zeker 2 jaar geduurd. Ook takken en ballen gegooid en hij wilde wel.... ook alle hoeken van het water afgetast en schreeuwen dat hij deed omdat hij de tak of bal wilde pakken, maar niet durfde! Door steeds met hondenvriendjes te gaan zwemmen, ging hij uiteindelijk toch zwemmen! En nu zwemt hij nog gewoon voor de lol op en neer in het water, zelfs zonder apport.

Met Moos wilde ik dat toch wat anders doen, dus heb ik een honden-zwemles gehad, toen hij zo'n 5 maanden was (eigenlijk moet dat liefst op nog jongere leeftijd). De les houdt het volgende in:
Hond aan de lijn, hond optillen, het water inlopen (hond niet water laten aanraken), tot een diepte lopen waar de hond de bodem niet kan raken, dan de hond in 1 beweging volledig HORIZONTAAL in het water laten zakken (dus niet de achterkant eerst, maar met 4 poten tegelijk, dan krijg je ook niet dat hij zo hard met de voorpoten op het water gaat slaan alsof hij verdrinkt) en dan van hem vandaan stappen, de hond zal dan uit reflex richting de "kust" gaan zwemmen of naar jou toe, laat dit niet toe, laat hem rondjes om je heen zwemmen (daarom heeft hij de lijn ook om ;) ), totdat hij niet meer naar de "kust" of naar jou wil, dan kun de lijn ook los laten, herhaal dit een paar keer en dan kun je gaan spelen en hem zelf het water in laten gaan. (Pak jezelf inderdaad wel goed in, want als hij aan je gaat krabben dan ben je echt bont en blauw, ik heb het geweten! :( )

Resultaat: Moos zwemt de sterren van de hemel! Hij duikt zelfs! ;)


SUCCES!!!!! :)
:bruinkopje: Guus 30-07-2010
:zwartkopje: Moos 07-12-2012

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Indy durft niet te zwemmen

Ongelezen berichtdoor sbientje » 06/03/14 09:48

Pom wilde ook niet zwemmen, tot ik een keer met een vriendin en haar hond bij het water was. Ik zei nog: ze zwemt nog niet echt, vriendin gooit een speeltje voor haar hond en hop, daar ging pom hahaha..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 256
Lid geworden op: 24/01/14 23:30
Locatie: Eindhoven

Re: Indy durft niet te zwemmen

Ongelezen berichtdoor Fleures » 06/03/14 13:15

Toen Maika een maand of 5 was gingen we een keer naar het ven, waar nog 2 andere labradors waren. Een van de vrouwen: oooooh reken er maar niet op dat ze gaat zwemmen hoor, die van mij deed het pas met een jaar. En de ander zei: die van mij zelfs pas met anderhalf, neee dat gaat echt nog wel even duren! Had ik ook niet op gerekend, Bij de stroompjes in de Ardennen was het ook een grote schijterd die minder ver het water in drufde dan de teckel van mijn schoonouders.. Maar het was meer omdat het zo warm was, gewoon lekker afkoelen aan het water... Enfin, die twee labjes rennen achter elkaar aan (rennen nog een kind omver in the process) en vliegen het water in, en die van mij vliegt er meteen achteraan! Wist niet wat ik zag! Wel was het maar van korte duur, ze vond het nog erg vermoeiend om met die kleine beentjes te zwemmen. Een week later gingen we nog eens, en kwamen een Golden Retriever tegen van 2, die ook niet durfde te zwemmen. Ben met hun hond het water in gegaan met het balletje waar ze achteraan ging, en stiekem steeds iets dieper. Na een half uur bedankte die mensen mij dat hun hond nu eindelijk durfde te zwemmen en het ook leuk vond haha. Dus als het niet gewoon vanzelf komt (wat het meestal denk ik wel doet, als ze wat zekerder zijn van zichzelf, weet niet hoe oud Indy is?), kun je zoals al eerder genoemd is gewoon eens lekker zelf mee het water in gaan van de zomer!
:bruinpootje: Maika 01-03-2013

Gebruikersavatar
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 380
Lid geworden op: 21/02/12 13:54
Locatie: zoetermeer

Re: Indy durft niet te zwemmen

Ongelezen berichtdoor nicole » 06/03/14 16:26

Indy is 2 dagen terug 2 jaar geworden.
Hij vindt water echt geweldig...... zolang hij maar kan staan!
Ik ga in de zomer toch maar eens met hem een plek opzoeken waar mens en hond het water in kunnen!
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Indy durft niet te zwemmen

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 10/03/14 21:21

nicole schreef:Indy is 2 dagen terug 2 jaar geworden.
Hij vindt water echt geweldig...... zolang hij maar kan staan!
Ik ga in de zomer toch maar eens met hem een plek opzoeken waar mens en hond het water in kunnen!



Het hondenstrand bij het noord aa, kan jr zelf mee en heb je geen last van golven.
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013


Terug naar “Training”