aporteren aanleren

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

aporteren aanleren

Ongelezen berichtdoor flamingo » 10/03/14 18:21

Ik vraag mij af hoe ik het beste mijn pup (8,5 maand) kan aanleren om te apporteren. Hij haalt het gene wat ik weg gooi wel op, en brengt het ook redelijk terug, maar of hij gooit het een meter voor mij neer op de grond of hij rent op mij af en maakt dan snel een afwijking naar link/rechts en gaat er dan mee liggen spelen.
Ik zou hem dit graag willen leren, aangezien wij in April hopelijk mogen beginnen met Jachttraining.
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

Gebruikersavatar
Lunisy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 23
Lid geworden op: 15/02/14 09:59
Locatie: Zwolle

Re: aporteren aanleren

Ongelezen berichtdoor Lunisy » 10/03/14 18:28

Ooh ik lees mee, mijn pup doet hetzelfde haha.

roelien

Re: aporteren aanleren

Ongelezen berichtdoor roelien » 10/03/14 18:35

Best een lastige leeftijd om dat alleen goed aan te leren.
Dat zie je nu al aan het gedrag om er snel mee weg te rennen.

Ik persoonlijk zou even wacht tot je training begint, een fout erin trainen is heel makkelijk, eruit krijgen kost je veel meer tijd.

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: aporteren aanleren

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 10/03/14 19:03

Gio deed dit op de jachttraining ook vaak. Wij moesten dan of wegrennen zodat ze achter je aankomen en dan omdraaien als ze vlak bij zijn, of gehurkt zitten met de rug naar je hond toe en niks zeggen en dan een feestje bouwen als ze bij je komen
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

Michel
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 54
Lid geworden op: 16/08/11 17:09
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: aporteren aanleren

Ongelezen berichtdoor Michel » 10/03/14 20:02

Op een stoel gaan zitten en de hond tussen je benen laten zitten. Vervolgens geef je een dummy in haar bek en geef je het commando "vast". Je hebt de hond tussen je benen zitten zodat ze de dummy niet kan laten vallen. Je moet de dummy ook lichtjes ondersteunen door je hand onder haar bek te leggen. Als ze de dummy vast heeft dan prijs je haar enkele keren met "braaf vast". Dit vast houden bouw je uit van enkele seconden tot uiteindelijk zo lang als jij het wil.
Op het moment dat ze de dummy los laat dan geef je het commando "los" en dan beloon je haar met een brokje.
Uiteindelijk moet ze de dummy los laten op het moment dat jij het commando "los" geeft. Deze oefening doe je enkele keren achter elkaar. Je hebt nog een jonge hond dus je moet haar nog niet overspoelen met allerlei oefeningen, dus gedoseerd en zeker niet onder dwang.
Uiteindelijk moet ze haar dummy vast blijven houden zelfs als jij een beloningsbrokje voor haar neus houdt. En dit brokje krijgt ze uiteraard pas als jij het commando los hebt gegeven. Dit vergt veel oefenen maar uiteindelijk gaat dit lukken.
Als ze het vast/los beheerst dan kun je dit ook gaan toepassen als ze terug komt met een apport. En als je pup naar je terug komt dan moet het voor je pup een feestje zijn om met het apport naar de baas terug te komen, dus prijs je pup de hemel in. Als je pup dan terug komt, ga dan op je hurken/knieën zitten met je armen wijd zodat je pup "uitnodigt" om naar je te komen.
Tineke Antonisse heeft dit heel mooi beschreven in haar boek De drie apporten.
Succes ermee!

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Re: aporteren aanleren

Ongelezen berichtdoor HennyH » 10/03/14 20:18

Michel schreef:Op een stoel gaan zitten en de hond tussen je benen laten zitten. Vervolgens geef je een dummy in haar bek en geef je het commando "vast". Je hebt de hond tussen je benen zitten zodat ze de dummy niet kan laten vallen. Je moet de dummy ook lichtjes ondersteunen door je hand onder haar bek te leggen. Als ze de dummy vast heeft dan prijs je haar enkele keren met "braaf vast". Dit vast houden bouw je uit van enkele seconden tot uiteindelijk zo lang als jij het wil.
Op het moment dat ze de dummy los laat dan geef je het commando "los" en dan beloon je haar met een brokje.
Uiteindelijk moet ze de dummy los laten op het moment dat jij het commando "los" geeft. Deze oefening doe je enkele keren achter elkaar. Je hebt nog een jonge hond dus je moet haar nog niet overspoelen met allerlei oefeningen, dus gedoseerd en zeker niet onder dwang.
Uiteindelijk moet ze haar dummy vast blijven houden zelfs als jij een beloningsbrokje voor haar neus houdt. En dit brokje krijgt ze uiteraard pas als jij het commando los hebt gegeven. Dit vergt veel oefenen maar uiteindelijk gaat dit lukken.
Als ze het vast/los beheerst dan kun je dit ook gaan toepassen als ze terug komt met een apport. En als je pup naar je terug komt dan moet het voor je pup een feestje zijn om met het apport naar de baas terug te komen, dus prijs je pup de hemel in. Als je pup dan terug komt, ga dan op je hurken/knieën zitten met je armen wijd zodat je pup "uitnodigt" om naar je te komen.
Tineke Antonisse heeft dit heel mooi beschreven in haar boek De drie apporten.
Succes ermee!


Doe maar niet. Door deze methode zijn er ook honden die nooit meer een dummy willen aanraken....Je maakt heel gauw een fout en de hond combineert dat met de dummy. Rustig wachten tot de training begint, het is al bijna april.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Re: aporteren aanleren

Ongelezen berichtdoor flamingo » 10/03/14 20:24

Helaas is het nog niet helemaal zeker of we deel mogen nemen. Hangt af of er plaats is, aangezien degene die er nu al lid zijn voorrang hebben. Daarom hebben we bij de wintertraining niet mogen beginnen
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Re: aporteren aanleren

Ongelezen berichtdoor HennyH » 10/03/14 22:18

flamingo schreef:Helaas is het nog niet helemaal zeker of we deel mogen nemen. Hangt af of er plaats is, aangezien degene die er nu al lid zijn voorrang hebben. Daarom hebben we bij de wintertraining niet mogen beginnen


Balen is dat! Wil je met je hond trainen is er geen plek genoeg. Zijn er dan geen andere jachttrainingen bij je in de buurt? Vaak is er zomers meer plek dan in de winter. Waar wil je gaan trainen? Ik vond nog deze link http://www.jachthonden-knjvgewestfryslan.nl/
Afbeelding

Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Re: aporteren aanleren

Ongelezen berichtdoor flamingo » 11/03/14 08:59

Deze is wat verder bij mij vandaan, maar wil ik wel gaan benaderen als de andere niet doorgaat. Ik sta bij op de wachtlijst. Ik vond het ook erg jammer dat we niet al hebben kunnen beginnen, want hoe jonger hoe makkelijker. Maar gelukkig is hij erg leergierig, dus moet het vast goed gaan komen. Als hij maar wel wil leren zwemmen, aangezien hij dat nu absoluut nog niet wil. Maar dat is natuurlijk wel belangrijk.
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Re: aporteren aanleren

Ongelezen berichtdoor HennyH » 11/03/14 10:54

flamingo schreef:Deze is wat verder bij mij vandaan, maar wil ik wel gaan benaderen als de andere niet doorgaat. Ik sta bij op de wachtlijst. Ik vond het ook erg jammer dat we niet al hebben kunnen beginnen, want hoe jonger hoe makkelijker. Maar gelukkig is hij erg leergierig, dus moet het vast goed gaan komen. Als hij maar wel wil leren zwemmen, aangezien hij dat nu absoluut nog niet wil. Maar dat is natuurlijk wel belangrijk.


Dat is inderdaad jammer. Met Spirit ben ik begonnen toen hij 9 weken oud was en dat was erg leuk. Ik had zelf helemaal geen ervaring met de jachttraining en voor mij was het dus ook allemaal nieuw.

Hopelijk kun je dit voorjaar wel ergens starten. Succes!
Afbeelding

Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Re: aporteren aanleren

Ongelezen berichtdoor flamingo » 01/05/14 15:35

het is ons eindelijk gelukt om deel te nemen aan de jachttraining. We hebben nu 2 trainingen achter de rug en vind het al erg leuk. Het gaat opzich allemaal wel netjes aangezien we nog maar net begonnen zijn, maar ik blijf met het probleem van apporteren zitten. Hij haalt de dummy netjes op en ook weer terug richting mij, maar als hij dan een meter bij mij vandaan is draait hij zich snel om en begint hij mij uit te dagen. De tip van het weglopen werkt redelijk, maar ook niet altijd. Want soms heeft hij dan door dat ik mij omdraai en draait hij zich snel ook om zodat hij er ook weer tussenuit kan knijpen. Iemand nog enig idee hoe ik dit aan kan pakken.
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

Gebruikersavatar
Troy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 04/05/14 11:34

Re: aporteren aanleren

Ongelezen berichtdoor Troy » 21/05/14 01:05

Ik heb Troy gekregen met 1,5 jaar en alleen 1 puppycursus achter de rug. Een jachttraining bij de KNJV gedaan waar we heel veel geleerd hebben. Omdat Troy geen stamboom heeft, ik geen wedstrijden wil doen maar gewoon lekker met hem bezig wil zijn doe ik nu een "jacht" cursus via een hondenschool en trainer die het ook nooit gedaan heeft maar wel leuk vond. We zijn gewoon met de oefeningen bezig zonder dat er op wedstrijd getraind wordt en het gaat niet altijd even serieus als er maar resultaat gehaald wordt wat we willen.

Troy heeft een enorme werklust, is heel gefocused op het apport en waar het valt, rent er recht op af en brengt het terug maar dropt het een meter voor me en draait zich dan eigenlijk al weer om, klaar voor het volgende apport of hij laat het dichtbij me vallen en gaat meteen weer zoeken naar iets anders om te brengen.

Weglopen werkt niet, omdraaien werkt niet, enthousiast zijn werkte niet, lange lijn eraan werkte niet, thuis binnen oefenen met voor zitten oefenen en in de bek geven werkte ook niet. (is me later ook weer afgeraden vanwege wat HennyH zegt, dan leg je er al snel teveel druk op en werkt het averechts) Het gaat volgens mij simpelweg altijd om de laatste meter waar de problemen zitten. Wat we nu doen is waarschijnlijk niet jachttraining goedgekeurd, dus als je echt wedstrijden wilt gaan doen moet je het waarschijnlijk anders gaan doen en verder zoeken. Als je het echter doet omdat jij en je hond het gewoon leuk vinden:

Ik ben nu op aanraden van de trainer bezig met het commando los, dus als hij terug rent naar me halverwege commando los geven en als hij het laat vallen meteen verder lopen en voor me laten zitten, en dan meteen een speeltje erin waar hij even helemaal los op mag gaan of een snoepje of een enthousiaste groet. Als het goed gaat, en ik het dus goed doe, dan gaat hij het commando los met meteen daarna iets leuks associeren, Uiteindelijk, als het goed is, komt ie dus voor me zitten en laat pas los wanneer ik het aanpak, meteen daarna mag ie even spelen en dat is leuker dan dat apport en dus blijven we even netjes zitten wachten tot dat veel leukere. Ja niet volgens de jachtregels, maar wat maakt het uit als het maar werkt en het wild niet kapot is. Bijten en rukken mag aan het speeltje. Dat gaat eigenlijk heel goed en al een paar keer heeft ie nu zo het perfecte apport afgeleverd, maar het is met alles een kwestie van lange adem en veel blijven oefenen want het gaat echt nog lang niet altijd goed.

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Re: aporteren aanleren

Ongelezen berichtdoor flamingo » 21/05/14 09:32

Wij zijn inmiddels 5 weken begonnen met jachttraining. En het apporteren gaat stukken beter. Bijna altijd brengt hij hem nu netjes naar mij toe en met een beetje geluk geeft hij hem ook al zittend af. En heel soms maakt hij nog even een 'ere rondje' met zijn dummy maar als ik hem dan even streng toe spreek komt hij hem wel brengen (ook al zou hij hem liever zelf willen houden:)
:zwartpootje: Billy 22-06-2013


Terug naar “Training”