Cursusdilemma
Geplaatst: 03/05/14 16:06
Omdat ik het zelf echt even niet meer weet, gooi ik hier een balletje op. Hopelijk hebben jullie goede ideeën
Joy is nu bijna acht maanden. In februari is ze met vlag en wimpel (allemaal tienen en een negen) geslaagd voor haar puppyexamen, waarna we zijn doorgestroomd naar de basiscursus.
De eerste twee lessen van de basiscursus baalde ik een beetje, omdat Joy in mijn beleving heel veel stappen terug moest doen. Ik kon bv al probleemloos een meter of vijftien bij haar vandaan als ze zat of lag, zonder dat ze van haar plaats kwam. In de les 'mocht' ik echter maar twee stappen bij haar weg doen onder het motto van 'niet te snel willen gaan'. Na overleg maakte de instructeur de oefeningen wat moeilijker.
En toen... Lukte het allemaal niet meer zo. Een groot deel van de les zijn we aan het wachten totdat we aan de beurt zijn voor een oefening. Ik probeer Joy tijdens het wachten rustig te houden, terwijl ze ontzettend op de andere honden gefocust is en het liefst eens even flink de clown uit zou willen hangen of spelen. Oefeningen los van de lijn gaan tegenwoordig acht van de tien keer mis: ze rent naar andere honden, daagt ze uit tot spel en heeft trossen bananen in haar oren. Corrigeren mag niet (positief trainen --> gewenst gedrag belonen, ongewenst gedrag negeren), maar tips over hoe haar wel te bereiken of over wat ik anders kan doen krijg ik niet. Het resultaat is dat ik het onbevredigende gevoel heb dat we, één week voor het examen, tijdens deze cursus alleen maar flinke stappen terug i.p.v. vooruit hebben gedaan. Voor alle duidelijkheid: ik train natuurlijk wel buiten de lestijden en ook in situaties met veel prikkels, en ik neem súperlekkere beloningshapjes mee
Een paar concrete vragen:
- Is dit nou de beruchte puberteit, of
- Zou het gedrag deels voort kunnen komen uit verveling/te weinig uitdaging, omdat ze bij aanvang van de cursus eigenlijk de oefeningen al beheerste?
- Ik ben momenteel niet fit. Neemt Joy daardoor makkelijker een loopje met me?
(Ik denk het wel, maar nergens vertoont ze dit gedrag zo sterk als op het trainingsveld).
Ik zou graag verder trainen met Joy, maar weet niet of ik er op dit moment goed aan doe. Jachttraining lijkt me bijvoorbeeld geweldig en Joy vindt apporteren en zwemmen een feestje, maar zal dat lukken met andere honden als afleiding?? En doe ik er nou beter aan om haar te blijven uitdagen of moet ik juist helemaal back to basic?
Als iemand hier zijn/haar ideeën over heeft: graag!
Joy is nu bijna acht maanden. In februari is ze met vlag en wimpel (allemaal tienen en een negen) geslaagd voor haar puppyexamen, waarna we zijn doorgestroomd naar de basiscursus.
De eerste twee lessen van de basiscursus baalde ik een beetje, omdat Joy in mijn beleving heel veel stappen terug moest doen. Ik kon bv al probleemloos een meter of vijftien bij haar vandaan als ze zat of lag, zonder dat ze van haar plaats kwam. In de les 'mocht' ik echter maar twee stappen bij haar weg doen onder het motto van 'niet te snel willen gaan'. Na overleg maakte de instructeur de oefeningen wat moeilijker.
En toen... Lukte het allemaal niet meer zo. Een groot deel van de les zijn we aan het wachten totdat we aan de beurt zijn voor een oefening. Ik probeer Joy tijdens het wachten rustig te houden, terwijl ze ontzettend op de andere honden gefocust is en het liefst eens even flink de clown uit zou willen hangen of spelen. Oefeningen los van de lijn gaan tegenwoordig acht van de tien keer mis: ze rent naar andere honden, daagt ze uit tot spel en heeft trossen bananen in haar oren. Corrigeren mag niet (positief trainen --> gewenst gedrag belonen, ongewenst gedrag negeren), maar tips over hoe haar wel te bereiken of over wat ik anders kan doen krijg ik niet. Het resultaat is dat ik het onbevredigende gevoel heb dat we, één week voor het examen, tijdens deze cursus alleen maar flinke stappen terug i.p.v. vooruit hebben gedaan. Voor alle duidelijkheid: ik train natuurlijk wel buiten de lestijden en ook in situaties met veel prikkels, en ik neem súperlekkere beloningshapjes mee
Een paar concrete vragen:
- Is dit nou de beruchte puberteit, of
- Zou het gedrag deels voort kunnen komen uit verveling/te weinig uitdaging, omdat ze bij aanvang van de cursus eigenlijk de oefeningen al beheerste?
- Ik ben momenteel niet fit. Neemt Joy daardoor makkelijker een loopje met me?
(Ik denk het wel, maar nergens vertoont ze dit gedrag zo sterk als op het trainingsveld).
Ik zou graag verder trainen met Joy, maar weet niet of ik er op dit moment goed aan doe. Jachttraining lijkt me bijvoorbeeld geweldig en Joy vindt apporteren en zwemmen een feestje, maar zal dat lukken met andere honden als afleiding?? En doe ik er nou beter aan om haar te blijven uitdagen of moet ik juist helemaal back to basic?
Als iemand hier zijn/haar ideeën over heeft: graag!