Cursusdilemma

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Lieske1977
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 119
Lid geworden op: 06/09/13 16:32

Cursusdilemma

Ongelezen berichtdoor Lieske1977 » 03/05/14 16:06

Omdat ik het zelf echt even niet meer weet, gooi ik hier een balletje op. Hopelijk hebben jullie goede ideeën :)

Joy is nu bijna acht maanden. In februari is ze met vlag en wimpel (allemaal tienen en een negen) geslaagd voor haar puppyexamen, waarna we zijn doorgestroomd naar de basiscursus.
De eerste twee lessen van de basiscursus baalde ik een beetje, omdat Joy in mijn beleving heel veel stappen terug moest doen. Ik kon bv al probleemloos een meter of vijftien bij haar vandaan als ze zat of lag, zonder dat ze van haar plaats kwam. In de les 'mocht' ik echter maar twee stappen bij haar weg doen onder het motto van 'niet te snel willen gaan'. Na overleg maakte de instructeur de oefeningen wat moeilijker.

En toen... Lukte het allemaal niet meer zo. Een groot deel van de les zijn we aan het wachten totdat we aan de beurt zijn voor een oefening. Ik probeer Joy tijdens het wachten rustig te houden, terwijl ze ontzettend op de andere honden gefocust is en het liefst eens even flink de clown uit zou willen hangen of spelen. Oefeningen los van de lijn gaan tegenwoordig acht van de tien keer mis: ze rent naar andere honden, daagt ze uit tot spel en heeft trossen bananen in haar oren. Corrigeren mag niet (positief trainen --> gewenst gedrag belonen, ongewenst gedrag negeren), maar tips over hoe haar wel te bereiken of over wat ik anders kan doen krijg ik niet. Het resultaat is dat ik het onbevredigende gevoel heb dat we, één week voor het examen, tijdens deze cursus alleen maar flinke stappen terug i.p.v. vooruit hebben gedaan. Voor alle duidelijkheid: ik train natuurlijk wel buiten de lestijden en ook in situaties met veel prikkels, en ik neem súperlekkere beloningshapjes mee :D

Een paar concrete vragen:
- Is dit nou de beruchte puberteit, of
- Zou het gedrag deels voort kunnen komen uit verveling/te weinig uitdaging, omdat ze bij aanvang van de cursus eigenlijk de oefeningen al beheerste?
- Ik ben momenteel niet fit. Neemt Joy daardoor makkelijker een loopje met me?
(Ik denk het wel, maar nergens vertoont ze dit gedrag zo sterk als op het trainingsveld).

Ik zou graag verder trainen met Joy, maar weet niet of ik er op dit moment goed aan doe. Jachttraining lijkt me bijvoorbeeld geweldig en Joy vindt apporteren en zwemmen een feestje, maar zal dat lukken met andere honden als afleiding?? En doe ik er nou beter aan om haar te blijven uitdagen of moet ik juist helemaal back to basic?

Als iemand hier zijn/haar ideeën over heeft: graag!
:bruinkopje: Bo, geb. 7 mei 2002, overleden 9 sept. 2013
:bruinkopje: Joy (Follow You Follow Me van het Oosterhuis), geb. 6 september 2013

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Re: Cursusdilemma

Ongelezen berichtdoor flamingo » 03/05/14 16:24

Ik snap je dilemma erg goed. Hier ook een hond die bijna hetzelfde vertoond als joy. De puppycursus en gehoorzaamheid A gingen super en met allemaal 10en geslaagd. Maar nu we bezig zijn met de volgende cursus gaat hij er ook af en toe 'vandoor' als we los bezig zijn. En ook soms erg gefocust op de andere als die bezig zijn. Met als gevolg dat hij mij al in 1 keer 3 keer 'gevloerd' heeft in het zand doordat hij zo hard aan de lijn trok en ik het niet door had.

Bij mij is het denk ik een combinatie van kopieer gedrag van een andere hond in de training. Die neemt namelijk ook vaak de benen en wordt daar in niet gecorrigeerd. (wat ik overigens wel doe. Als hij gelijk bij de eerste keer roepen komt dan prijs en beloon ik hem maar komt hij niet gelijk dan straf ik hem wel even door op hem te mopperen. Maar andere deel komt het ook door de pubertijd denk ik. Het is erg frustrerend en erg moeilijk om dan rustig te blijven. En de lol in het trainen is er dan snel weer af.
Maar bij ons is het ook heel dubbel, want op andere momenten tijdens de training kan hij weer heel erg gefocust zijn en goed bezig zijn.

Vaak oefen ik tussen het wachten door ook nog even het 'nee' commando op zulke gek mogelijk bedenkbare manieren. (snoepje op de neus, op de poten, etc. en dan mag hij hem pas pakken als hij mij aan kijkt en ik het zeg dat het mag) Om zo even bezig te zijn en de focus op mij te houden.

Vorige week zijn wij net begonnen met jachttraining. En ik/we vonden het super en doordat je daar (naar mijn mening) meer 1 op 1 bezig bent gaat het daar redelijk goed. De eerste week is hij er helemaal niet vandoor gegaan en afgelopen week 1 keer heel even, maar kon toen ook merken dat hij de hele training er niet helemaal met zijn hoofd bij was.

Heel erg veel succes! En als er andere zijn met adviezen ik lees graag mee
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

Lieske1977
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 119
Lid geworden op: 06/09/13 16:32

Re: Cursusdilemma

Ongelezen berichtdoor Lieske1977 » 03/05/14 17:55

Dank voor je antwoord! Herkenning dus bij jou en Billy. Volg je nog een andere cursus naast de jachttraining?

Joy kan ook van die fijne onverwachte uitvallen naar andere honden toen tijdens het wachten. Ben een keer met rolstoel en al omgekieperd daardoor. Net als jij probeer ik de aandacht van Joy erbij te houden door tussendoor aandachtsoefeningetjes en simpele commando's te doen. Twee weken geleden kreeg ik te horen dat dat niet mocht: geen commando's tussendoor, Joy zou vanzelf wel rustig worden. Ik denk dat ik het een minuut of twintig heb volgehouden, waarbij Joy onophoudelijk uitvallen deed en ik uiteindelijk verrekte van de pijn. Toen ik dat aangaf, mocht ik het gewoon weer op mijn eigen manier doen, maar 'officieel' mocht/mag ik dus geen commando's tussendoor geven.

Ik vind het zo jammer dat mijn plezier in het trainen zo eraf gaat. Joy leert snel en graag, maar dat is niet wat je op dit moment (op het trainingsveld) terugziet.
:bruinkopje: Bo, geb. 7 mei 2002, overleden 9 sept. 2013
:bruinkopje: Joy (Follow You Follow Me van het Oosterhuis), geb. 6 september 2013

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Cursusdilemma

Ongelezen berichtdoor Romke » 03/05/14 21:00

Denk dat het een combi is van de dingen die je noemt.

Als ik jou was zou ik nu zeker gaan doortrainen, 8 mnd kan een lastige leeftijd zijn, maar is wel de leeftijd om er juist mee door te gaan.
Maar ik zou wel een andere trainer gaan zoeken, een training die past bij wat jij graag wil, en waar voor beide partijen uitdaging in zit.
En soms moet je op deze leeftijd wel eens wat stapjes terug doen, maar niet teveel.

Lieske1977
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 119
Lid geworden op: 06/09/13 16:32

Re: Cursusdilemma

Ongelezen berichtdoor Lieske1977 » 03/05/14 21:44

Bedankt voor je reactie, Romke. Met stapjes terug vanwege de leeftijd kan ik inderdaad goed leven, maar zoals het nu gaat frustreert het me gewoon. Ik heb net een andere hondenschool gemaild om te informeren wat zij zouden aanraden. Waarschijnlijk ga ik daar binnenkort 's kijken.
:bruinkopje: Bo, geb. 7 mei 2002, overleden 9 sept. 2013
:bruinkopje: Joy (Follow You Follow Me van het Oosterhuis), geb. 6 september 2013

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Re: Cursusdilemma

Ongelezen berichtdoor flamingo » 04/05/14 00:32

Wij volgen ook nog een training inderdaad. Namelijk rally actief. En combinatie tussen gehoorzaamheid en behendigheid. Weg leuk en vooral veel bezig. Aankomende week weer proef examen, maar ben erg bang dat weer dit zijn fratsen niet onze 3e 10 gaan behalen.
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

Lieske1977
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 119
Lid geworden op: 06/09/13 16:32

Re: Cursusdilemma

Ongelezen berichtdoor Lieske1977 » 04/05/14 07:35

Dat rally actief klinkt wel erg leuk! Succes met het proefexamen :klasse:
:bruinkopje: Bo, geb. 7 mei 2002, overleden 9 sept. 2013
:bruinkopje: Joy (Follow You Follow Me van het Oosterhuis), geb. 6 september 2013


Terug naar “Training”