Apporteer'probleem'

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Apporteer'probleem'

Ongelezen berichtdoor Brownie » 26/08/14 21:56

Ik ben met Rebel druk bezig om lekker te trainen, o.a. het apporteren. De commando's los en vast beheerst hij al vrij goed, al laat hij wel snel los bij het zien van iets lekkers of bij het idee dat hij iets lekkers krijgt.
Nu probeer ik hem zover te krijgen dat hij gaat apporteren. Als ik iets een stukje verder weggooi, zeg ik 'vast'. Dan loopt hij erheen en zeg ik nogmaals 'vast' bij het vastpakken. Dan roep ik hem en zeg ik 'apport' als hij naar me terug loopt.
Maar nu: als ik een heel leuk speeltje gebruik, wil hij niet terugkomen. Als ik een minder leuk speeltje gebruik, doet hij de moeite niet om het op te halen...

En toen?
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Re: Apporteer'probleem'

Ongelezen berichtdoor HennyH » 27/08/14 11:44

Ben je lid van de NLV? Ze hebben een heel leuk boekje over het aanleren van apporteren bij pups. De vroege opvoeding van een retrieverpup, kan ik je aanraden!
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Apporteer'probleem'

Ongelezen berichtdoor sbientje » 27/08/14 11:59

ik zou allereerst spelen en apporteren uit elkaar houden. spelen met speelgoed, apporteren met een dummy. Met die dummy wordt dus niet gespeeld.. geen trekspelletjes, schudden, enz. Ik vond dat het duidelijkste.. Met een balletje mag Pom doen wat ze wil, maar met een dummy doen we maar 1 ding. Ophalen en afgeven :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Apporteer'probleem'

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 27/08/14 19:07

Ik zou voorlopig met hem aan een lange lijn trainen. Dan kan je hem met z´n apport binnenhalen, al bravend en jubelend, en voorkom je dat hij er een ´pak-me-dan-spelletje´ van maakt.

Hij moet eerst het commando ´Apport´ goed snappen. Gebruik bijv. eerst een piepbeestje waar je hem flink mee opjut, dan gooi je het twee meter weg, commando Apport, natuurlijk springt hij erachteraan en pakt hij het en dan hengel je hem binnen.... goed zo braaf... gewoon opvangen, nog niet laten zitten of zo, het feit dat hij terugkomt met het ding is genoeg. Herhalen.. en nog eens herhalen.. en dan is het genoeg.
De volgende keer jut je hem eerst weer op met zijn piepbeestje, dat laat je hem twee keer halen en de derde keer introduceer je een puppydummy. Ook weer eerst gek maken op de dummy en dan mag hij hem één of twee keer halen.
Werk met korte afstanden, zorg ervoor dat hij het niet fout kan doen, dus werk aan de lange lijn en prijs hem de hemel in als hij het bij je brengt.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Apporteer'probleem'

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 28/08/14 10:30

Wat ook nog wel eens wil helpen bij pups die niet makkelijk terugkomen met hun apportje.... blijft niet staan om het apport aan te nemen. Dat kan heel intimiderend overkomen, zeker als je ook nog eens vooroverbuigt. Over de hond heen staan / hangen is een dominantiehandeling. Ook met je hand graaien naar het apport om maar te voorkomen dat hij het laat vallen, werkt averechts. Dan wil hij zijn ´prooi´ juist niet afgeven of een heel zacht hondje houdt het voor gezien en gaat wat anders doen.

Hoe dan wel? Zodra hij het apportje gepakt heeft, ga je snel op je hurken zitten in een open houding en moedig je de pup heel enthousiast aan om bij je te komen... hoge stem, in je handen klappen. Vang hem op in je armen, kom NIET aan zijn kop of de dummy. Eerst braven en kroelen over heel zijn lijfje en vertel hem superenthousiast wat een knappe hond hij is en wat een mooi dummietje hij heeft en dat hij dat zo mooi VAST kan houden. Laat hem maar glimmen van trots op zijn prooi. Als het wel genoeg is, pak je rustig de dummy vast en geef je het commando LOS. Desnoods kan je zachtjes met je andere hand over zijn ruggetje naar beneden duwen, zodat hij ongemerkt netjes gaat zitten. En dan krijgt hij zijn worstje of kaasje of even een spelmomentje met een piepbeestje of balletje.

Laat de lange lijn er gewoon aanhangen, je kunt voor de zekerheid één voet op het uiteinde zetten voor het geval hij er toch vandoor wil gaan met zijn apportje. Dan kan hij al snel niet meer verder.

Pakt hij het apport niet, dan ga je helpen. Loop samen naar het apport, maak het interessant door er een beetje mee te dollen en te jutteren. Zodra hij het pakt, enthousiast bravend een paar pasjes achteruit huppelen, in je handen klappend, JA BRAAF, GOED ZO; HOU VAST, op je hurken, open houding en je pup opvangen, kroelen en het apport aanpakken.

Er zijn op YouTube genoeg filmpjes te vinden op bijv. de zoekterm Puppy Retriever Training of zoiets.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Re: Apporteer'probleem'

Ongelezen berichtdoor Brownie » 28/08/14 14:32

Dank voor de tips! Ik heb sowieso een dummy gehaald en ik ga even zoeken naar het boekje van de NLV en de filmpjes op youtube!
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!


Terug naar “Training”