Tandjes kijken.

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Tandjes kijken.

Ongelezen berichtdoor Stephan » 17/08/15 14:02

Momenteel zitten wij met Diesel op puppycursus B en dat gaat echt heel erg goed.
De laatste paar lessen zijn we regelmatig het "tandjes kijken" gaan oefenen, dit gaat alleen totaal niet goed. We hebben geleerd eerst te beginnen met over de kop aaien, dan leg je vervolgens je andere hand onder ze kin/bek en vervolgens trek je beide lippen op zodat de tanden zichtbaar worden.
Op het moment dat wij met één van onze handen boven of onder ze bek komen gaat Diesel volledig terug trekken en tegen stribbelen. :confused:

Omdat Diesel zo reageert moeten we nu een simpele versie oefenen, maar ook al oefenen we dit elke dag met uitgebreid belonen als het lukt, hij vind het nog steeds helemaal niks.

Ik vroeg me daarom af of iemand goede tips, handige trucjes of ervaring heeft zodat we in de toekomst zijn mooie glimlach zonder problemen kunnen bewonderen :D
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

kristies
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6143
Lid geworden op: 12/10/06 17:04

Re: Tandjes kijken.

Ongelezen berichtdoor kristies » 17/08/15 14:37

volhouden... hier heeft het ook lang geduurd voordat hij het toeliet en leuk vind hij het nog steeds niet.

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Tandjes kijken.

Ongelezen berichtdoor Stephan » 17/08/15 16:08

De versimpelde versie die wij nu oefenen is een snoepje in onze hand verstoppen en hem dan laten ruiken zodat hij afgeleid is. En als we dan met de andere hand zijn bovenlip kunnen optillen krijgt hij het snoepje als beloning.
Is dit een goede aanpak totdat hij er wat meer aan gewend is?
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

Gebruikersavatar
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 528
Lid geworden op: 28/11/11 18:55

Re: Tandjes kijken.

Ongelezen berichtdoor marie » 18/08/15 10:10

Rustig aan, geen stress. Let wel goed op dat als je de bovenlip optilt je oplet voor het lipbandje. Net zoals bij ons mensen is dit gevoelig als je niet voorzichtig doet. Til liever de lippen aan de zijkant op. Pas ook op dat je de ogen niet bedekt met je hand of dat je per ongeluk in zijn ogen prikt met je vingers. Hou het kort en spannend! Succes.
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Tandjes kijken.

Ongelezen berichtdoor Stephan » 18/08/15 10:53

Bedankt voor de tips! :)
We deden inderdaad al aan de zijkant zijn lippen optillen, en nu gaan we zeker opletten dat we ze ogen niet bedekken.
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Tandjes kijken.

Ongelezen berichtdoor Romke » 18/08/15 15:29

Ik zou zorgen dat hij eerst de kin oefening goed kan
Dus zijn hoofd ontspannen in je hand leggen, en daarna pas verder gaan door bijvoorbeeld eerst eens 1 lip wat omhoog te doen en niet gelijk je hand over zijn neusbrug

Labradorus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 16/01/15 12:36
Locatie: Groesbeek

Re: Tandjes kijken.

Ongelezen berichtdoor Labradorus » 18/08/15 16:08

Figo vond dit ook niet echt geweldig. Nadat ik de tip van de trainster kreeg om vooral door te zetten (streng!) ging het beter. Idd voorzichtig zijn maar wel doortastend.

Gebruikersavatar
Jimmy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 01/07/15 13:42
Locatie: Holten

Re: Tandjes kijken.

Ongelezen berichtdoor Jimmy » 21/08/15 00:14

Ik leg Jimmy meestal op de rug. Ga dan bij hem op de grond zitten met zijn kop op mijn schoot. Zo kan ik alles tandjes bekijken. Werkt prima voor ons.
Afbeelding
:zwartkopje: Jimmy (Only you van het Oosterhuis) 10-03-2015

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Tandjes kijken.

Ongelezen berichtdoor Nancy » 21/08/15 08:38

Wij doen het al jaren voor het eten: van oudsher een trainingsmomentje. Even zitten, even rust, niet op het eten vliegen en dan tandjes kijken. Geen tandjes gezien, geen eten zeg maar. Dat was ongeveer 2 keer lastig voor hij het doorhad, nu doet hij vanzelf zijn mond open.
De liefde van een labrador... ;)

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Tandjes kijken.

Ongelezen berichtdoor Stephan » 21/08/15 09:53

Geweldig!
Hij gaat bij ons altijd wel netjes zitten wachten voor dat hij mag eten, maar ik ga nu ook zeker proberen eerst tandjes te kijken voor het eten :mrgreen:
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Tandjes kijken.

Ongelezen berichtdoor Stephan » 28/08/15 08:28

We hebben alle tips toegepast en het gaat nu echt super goed. Hij vind het nog steeds niet echt heel erg leuk maar laat het ons wel doen want hij weet dat hij daarna wat lekkers krijgt.

Bedankt allemaal voor de tips!! :klasse:
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015


Terug naar “Training”