epilepsie

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
mausil

epilepsie

Ongelezen berichtdoor mausil » 20/06/10 11:08

hallo

onze jip inmiddels 11 maanden heeft gisteren een epilepsie aanval gehad van wel bijna 3 min. :confused:
hij had het nog nooit gehad en we waren allemaal in shock, gelukkig was een goeie vriend van ons hier en kon hij mijn man assisteren met de hond veilig te leggen!
we zijn meteen op zoek naar een dierenarts gegaan, want mijn dierenarts was er niet en onderweg het noodnummer gebeld wat hij op het antwoordapparaat had staan, nou voicemail! dus naar een andere gereden, niet thuis..volgende niet thuis en dat ging zo maar door :evil: totdat ik bij eentje wel toevallig iemand thuis was (diens vrouw) en die gaf mij een ander nummer en toen kreeg ik eindelijk een dierenarts aan de lijn! :klasse:
hij hoorde de symptomen en zei meteen dat is epilepsie! :shock:
daar kunnen we niks aan doen, blijf in ieder geval van hem af als hij weer een toeval krijgt!
nou deze nacht bleef mijn man bij hem slapen op de bank en maakte mij wakker rond 2 uur..het was weer zover en we hebben zachtjes tegen hem gesproken en hem geaaid (ookal zei de arts anders) en ineens kwam hij al na 30 sec eruit. :)
wie weet wat van epilepsie af bij labjes? ik weet wel wat epilepsie is maar hoe mee om te gaan minder!
ik ga morgen eerst de huid volschelden bij mijn dierenarts want ik voelde me echt in de kou staan met mijn lieve hondje :verliefd1:

Gebruikersavatar
FunnyNina
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2243
Lid geworden op: 28/03/10 13:30
Locatie: Maastricht

Ongelezen berichtdoor FunnyNina » 20/06/10 19:37

Weet niet zo veel af van epilepsie bij honden, maar wat je kan doen is zorgen dat hij zich niet kan bezeren.
Dus alles uit z'n buurt zetten.
En volgens mij bestaan er wel degelijk medicijnen tegen eleptische aanvallen voor honden.
Ik wens je veel sterkte en beterschap met Jip.

Groetjes Thea.

mausil

Ongelezen berichtdoor mausil » 21/06/10 11:00

hoi
heb net de dierenarts gesproken, hij zei dat hij vermoed dat dit Primaire epilepsie oftewel "echte"epilepsie :cry: is aangezien hij 11 maanden jong is.
vanavond word een bloedtest afgenomen om tumoren uit te sluiten en dan zal ik ook wel horen wat we eraan kunnen doen om het zo dragelijk mogelijk voor onze jip te maken. :oops:
groetjes sil

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 21/06/10 11:06

Jee wat schrikken zeg :(
En enorm vervelend dat je geen dierenarts kon bereiken meteen!
Ik heb alleen ervaring met epilepsie bij mensen en het enige wat je kunt doen is erbij blijven, de tijd in de gaten houden (wij bellen bij mensen met epilepsie, na 10 minuten de arts), als het te lang duurt de DA bellen en idd zorgen dat Jip zich niet bezeerd.
Er is medicatie tegen epilepsie. Mensen kunnen ook toevalsvrij zijn daardoor.
Sterkte ermee :groteknuffel:
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

miniii

Ongelezen berichtdoor miniii » 28/06/10 15:11

weet hoe het voelt,die van ons heeft het ook:) er bestaat wel erg goede medicatie tegen waardoor ze zo goed als aanvalvrij zijn:) Wel opletten want als ze ''ontwaken'' uit zo'n aanval kunnen ze wel eens willen bijten ed omdat ze dan nog geen besef hebben van waar ze zijn en nog in paniek zijn:)
x

ester01

Ongelezen berichtdoor ester01 » 28/06/10 21:29

op zich kan een dierenarts op dat moment ook niet veel doen. Ik heb een hond met epilepsie gehad en kan me voorstellen dat je enorm geschrokken bent. Het was bij hem ook primaire epilepsie, de rest is uitgesloten. Bij mijn hond duurde het vaak wel een 1,5-2 uur voordat hij "bij" kwam en herkende ons ook niet, zat te grommen en was verdwaast.

Veel DA geven pas medicatie als de aanvallen er om de 6 weken of vaker zijn omdat de medicijnen voor het hele leven zijn en dit niet snel wordt gegeven (ik zou het in ieder geval niet doen!).

Bij een aanval in ieder geval zorgen dat je hondje goed ligt, zich niet kan bezeren en zorgen dat de omgeving rustig is....

Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2930
Lid geworden op: 25/02/08 10:26
Locatie: Amersfoort

Ongelezen berichtdoor Bommel Achter 't Dijkje » 28/06/10 21:55

Bommel heeft 2x een "lichte aanval" gehad, de DA adviseerde een lijstje bij te houden en ik kreeg via het forum hier een tip om de aanval te filmen, na de 2e aanval heeft Bommel het niet meer gehad. (Of misschien toen wij niet thuis waren?)
De DA gaf aan dat medicatie vaak veel bijwerkingen geeft en zij dit echt alleen voorschrijft als de aanvallen vaak en hevig zijn.
Sterkte in ieder geval
:blondpootje:
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014

Gebruikersavatar
Jamiedepemie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1265
Lid geworden op: 03/01/08 19:33
Locatie: Schipluiden

Ongelezen berichtdoor Jamiedepemie » 29/06/10 08:47

Iedere aanval is verschillend. Ik kan het filmpje van Jamie nog wel even hier neerzetten.

Het is een akelig toestand; Jamie kan dan niet meer lopen en is verstijfd.

Afbeelding

Na zo'n aanval staat Jamie weer op en houdt er alleen spierpijn aan over, waarvoor hij dan ook pijnstilling krijgt.
Afbeelding
de banner is fantastisch mooi gemaakt door Monika :)

mausil

Ongelezen berichtdoor mausil » 27/09/10 09:25

hoi,
ben ff niet op de site geweest maar even een update over jip.
toen wij met ons gezin in frankrijk zaten kregen we een sms dat jip die morgen een aanval had gehad, ik meteen gebeld :confused: en ze zeiden dat hij nu weer aan het spelen was.. dus maak je geen zorgen! :?
die avond weer eentje en de volgende dag wederom 2 aanvallen en toen kon ik niet meer vakantie vieren en zijn we een week eerder terug gegaan.
toen we thuiskwamen zijn we hem meteen gaan halen half 6 in de ochtend (vriend van ons was toch werken,haha) en hij herkende mijn man niet, bleef zelfs in zijn mandje liggen! mijn dochter van 4 herkende hij wel ineens en begroette haar en toen zag hij ineens mij en werd helemaal gek! :)
toen viel ons op dat hij door een soort koker keek..alles wat naast hem gebeurde zag hij niet en daardoor herkende hij mijn man niet want die stond aan de zijkant! :cry:
wij hadden al gehoord dat hij tijdelijk blind en doof was van de aanvallen! maar we waren bang dat dit zou blijven (door die koker kijken ) dus hem getest met zijn doofheid of zijn gehoor ook terug aan het komen was en ik deed de kelderdeur open (normaal springt hij dan op want zijn lekkers ligt daar) helemaal geen reactie! toen liep hij ook nog steeds overal tegenaan, stoelen,tafels alles! :cry:
de volgende avond konden we pas bij de dierenarts terecht en hij deed een belabberd onderzoek en zei toen dat is € 17,50 en we moesten maar naar een neuroloog want hij dacht aan een hersentumor, kosten € 600, toen second opinion bij een andere dierenarts gevraagd, die tikte eens op zijn voorhoofd en zei; klassieke epilepsie en zei wat heb je eraan om € 600 te betalen en te horen dat je hondje dood gaat..als hij dat heeft is het binnen 3 maanden over! maar probeer deze epilepsietabletten maar eens..nou zo gezegd zo gedaan..gebruikt ze nu een maand en geen aanval meer gehad! :) alleen heb ik na de aanval een andere hond gekregen want hij jat alles wat los en vast zit! vanmorgen rende hij met de boterkuipje langs en al het speelgoed (wat opgeruimd in een kist zit) pakt hij steeds en zelfs glazen van de tafel! dus een kleptomaan ervoor terug gekregen, moet er wel soms om lachen hoor die ondeugd!maar hij bijt ook naar iedereen, niet gemeen maar voor kinderen is dat wel lastig, weet iemand hoe ik hem dat kan afleren? :confused:

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 27/09/10 09:43

Wat een verhaal zeg! :cry: Het jatten kan je afleren door hem terug te zetten op nul. Dus weer alla prikkels weg nemen en van begin af aan weer gaan opbouwen.

Dat happen vind ik zorgelijker, gelijk verbieden, desnoods met een time-out in de gang of in zn bench. Zware, lage stem opzetten, ferme foei of nee.

Hier ook een kleptomaan in huis als het om voedsel gaat, al een andere vuilnisbak aangeschaft die niet zo makkelijk open gaat (brabantia), kindersloten op mn koelkast, voorraadkast en vriezer. Het is even aanpassen maar door nu consequent te zijn krijg je het er wel (voor een deel) uit.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Janneke

Ongelezen berichtdoor Janneke » 27/09/10 10:51

Jee, veel sterkte hoor! Lijkt me toch zorgelijk allemaal. Maar wel fijn dat je nu al een maand geen aanval hebt meegemaakt.

luckylabrador
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1258
Lid geworden op: 05/12/09 11:17
Locatie: best
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor luckylabrador » 28/09/10 16:29

Doe een MRI scan kan veel ophelderen!! Succes, 8) Bolton heeft het ook maar 1 a 2 keer in een jaar niets om drukover te maken.
:zwartpootje:Finn 29-11-2014
:blondpootje:Floyd 6-05-2011
:zwartpootje:Bolton 23-3-2006 (overleden 16-9-2013)
:bruinpootje:Chester 22-12-2002 (overleden 3-3-2011)

Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2930
Lid geworden op: 25/02/08 10:26
Locatie: Amersfoort

Ongelezen berichtdoor Bommel Achter 't Dijkje » 22/10/10 12:00

Hoe gaat het nu met Jip nog veel last van aanvallen?
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014

mausil

onze jip

Ongelezen berichtdoor mausil » 23/10/10 17:56

met jip gaat het supergoed nu, het is een ondeugende peuber geworden,haha :D
als we al iets langer weggaan krijgt hij een heerlijke (voor hem dan)knook en dan is hij afgeleid van alles wat hij kapot kan maken! :applaus:
hij krijgt nog steeds 200 mg voor zijn epilepsie en dat lijkt te werken want hij heeft totaal geen aanval meer gehad!
dus alleen maar goed nieuws deze keer,hihi :applaus:

Charella

Ongelezen berichtdoor Charella » 23/10/10 19:24

Gelukkig gaat het weer goed! :D


Terug naar “Gezondheid”