2e keer naar de dierenarts

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Farmill

2e keer naar de dierenarts

Ongelezen berichtdoor Farmill » 30/09/10 10:39

Deze week voor de 2e x naar de DA geweest, 2e enting gehad, ging prima. Ze vond Cooper er erg goed uitzien. Hij weegt nu 15,3 kg. en is 15 weken. Ze waarschuwde ons toch nog een keer voor zijn gewicht, hij is niet te zwaar maar omdat hij zo hard groeit is ze bang dat hij last van groeipijnen kan krijgen als hij zo snel blijft groeien...Jullie wel eens van gehoord?

Verder is hij nog niet aan het wisselen, maar heeft al wel een paar nieuwe kiezen gekregen. Ze heeft meteen even zn duimnagels geknipt, omdat ik nog veel last van mn hand heb, was dat lastig om alleen te doen.

Ze vond het een echte bikkel, hij was totaal nergens van onder de indruk en bleef lekker brutaal doen. Ze vroeg ik mn handen vol aan hem had.., nou dat valt alles mee,hij luisterd prima. Alhoewl hij Arie meer uitprobeerd dan mij. Arie gaat met hem naar cursus misschien dat dat de oorzaak is?

Nog een ontworm pil mee naar huis en toen was het weer gebeurd!Stempel; goedgekeurd!

kiaora

Ongelezen berichtdoor kiaora » 30/09/10 11:12

knappe kerel ben jij cooper! Jij kunt er weer even tegen!
hier hebben ze (gelukkig) allebei geen last gehad van groeipijnen dus kan er niets over zeggen...

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 30/09/10 11:15

Groeipijnen komen best vaak voor bij honden die te snel groeien, dit is erg pijnlijk.
Hoeveel komt Cooper per week aan?
Er word vaak gezegd maximaal 1 kilo in de week aankomen, maar omdat dit voor sommige honden toch nog teveel is en het dan dus te snel gaat, heb ik op aanraden van m'n fokker maximaal 7 ons per week aangehouden.

Mooi dat hij verder gezond is 8)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Farmill

Ongelezen berichtdoor Farmill » 30/09/10 11:28

Cooper was met 15 weken en 2 dagen dus 15 ,3 kg. Dus een kg per week gaat voor hem precies op...

Gebruikersavatar
FunnyNina
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2243
Lid geworden op: 28/03/10 13:30
Locatie: Maastricht

Ongelezen berichtdoor FunnyNina » 30/09/10 12:39

Omdat Senna te snel groeide toen ze pup was kregen wij het advies om geen puppiebrokken te geven maar brokken te geven voor volwassen honden.
Ze heeft geen groeipijnen gehad,maar of dat door de verandering van brokken kwam weet ik niet.

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 30/09/10 12:53

Farmill schreef:Cooper was met 15 weken en 2 dagen dus 15 ,3 kg. Dus een kg per week gaat voor hem precies op...

Dan zou ik voor de zekerheid iets minderen met voer, zodat hij net iets minder aankomt per week, beter het zekere voor het onzekere nemen.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Farmill

Ongelezen berichtdoor Farmill » 30/09/10 13:35

Dan zou ik voor de zekerheid iets minderen met voer, zodat hij net iets minder aankomt per week, beter het zekere voor het onzekere nemen.




Ja idd, hij stond op 4x 100 gram en nu gaan we weer terug naar 4 x 90 gram en binnenkort naar 3 x per dag 120.

EricaM
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2506
Lid geworden op: 23/03/09 23:17
Locatie: Almere

Ongelezen berichtdoor EricaM » 30/09/10 17:03

Stoere Cooper :D

Ik hoor vaak over groeipijnen, en dit schijnt behoorlijk vervelend te zijn voor de hond. Dus oppassen kan zeker geen kwaad. Zelf gelukkig geen ervaring mee. Bram groeide ook precies een kilootje per week, en ook bij ons waarschuwde de DA dat het niet te snel moest gaan. Wij zijn daardoor wel redelijk snel van het puppy voer afgestapt (ca. 6/7 mnd), maar dat was dan weer niet voor eventuele groeipijnen.

Ben trouwens wel benieuwd naar Cooper. Kun je niet een paar fotootjes op het forum plaatsen?? :wink:
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 30/09/10 21:52

Lunatic schreef:Groeipijnen komen best vaak voor bij honden die te snel groeien, dit is erg pijnlijk.
Hoeveel komt Cooper per week aan?
Er word vaak gezegd maximaal 1 kilo in de week aankomen, maar omdat dit voor sommige honden toch nog teveel is en het dan dus te snel gaat, heb ik op aanraden van m'n fokker maximaal 7 ons per week aangehouden.

Mooi dat hij verder gezond is 8)


Even een misverstand uit de wereld helpen :) Groeipijnen oftewel Enostosis heeft helemaal niks te maken met snel groeien, maar met de verhoogde aanmaak van een hormoon: calcitonine.

Lees het bekende artikel van prof. Hazewinkel maar:
http://www.nederlandselabradorverenigin ... ievers.pdf

Hanneke

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 30/09/10 21:57

EricaM schreef:Stoere Cooper :D

Ik hoor vaak over groeipijnen, en dit schijnt behoorlijk vervelend te zijn voor de hond. Dus oppassen kan zeker geen kwaad. Zelf gelukkig geen ervaring mee. Bram groeide ook precies een kilootje per week, en ook bij ons waarschuwde de DA dat het niet te snel moest gaan. Wij zijn daardoor wel redelijk snel van het puppy voer afgestapt (ca. 6/7 mnd), maar dat was dan weer niet voor eventuele groeipijnen.

Ben trouwens wel benieuwd naar Cooper. Kun je niet een paar fotootjes op het forum plaatsen?? :wink:


De voedingsdeskundigen adviseren juist om NIET snel over te stappen op een brok voor volwassen honden. De puppybrokken speciaal voor grote rassen (Large Breed) hebben een verlaagd calciumgehalte t.o.v. de energie. Dat zorgt ervoor dat ze minder kans lopen op gewrichtsproblemen, zoals HD, ED en groeipijnen. Al vroeg overstappen op een normale brok kan juist risicovol zijn voor de gewrichten.

Hanneke

EricaM
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2506
Lid geworden op: 23/03/09 23:17
Locatie: Almere

Ongelezen berichtdoor EricaM » 30/09/10 22:42

Laboriginals schreef:
EricaM schreef:Stoere Cooper :D

Ik hoor vaak over groeipijnen, en dit schijnt behoorlijk vervelend te zijn voor de hond. Dus oppassen kan zeker geen kwaad. Zelf gelukkig geen ervaring mee. Bram groeide ook precies een kilootje per week, en ook bij ons waarschuwde de DA dat het niet te snel moest gaan. Wij zijn daardoor wel redelijk snel van het puppy voer afgestapt (ca. 6/7 mnd), maar dat was dan weer niet voor eventuele groeipijnen.

Ben trouwens wel benieuwd naar Cooper. Kun je niet een paar fotootjes op het forum plaatsen?? :wink:


De voedingsdeskundigen adviseren juist om NIET snel over te stappen op een brok voor volwassen honden. De puppybrokken speciaal voor grote rassen (Large Breed) hebben een verlaagd calciumgehalte t.o.v. de energie. Dat zorgt ervoor dat ze minder kans lopen op gewrichtsproblemen, zoals HD, ED en groeipijnen. Al vroeg overstappen op een normale brok kan juist risicovol zijn voor de gewrichten.

Hanneke


Wij zijn op advies van de DA en in overleg met de fokker destijds overgestapt op large breed. Zo zie je maar weer dat iedereen daar weer anders over denkt. :? Het blijft moeilijk om als leek een juiste beslissing te maken. Ik hou me dan toch vast aan het advies van de DA en van de fokker.
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 01/10/10 09:33

Fijn dat hij weer goedgekeurd is !!

Bear groeide altijd meer als 1kg per week, ik had hem wel minder kunnen voeren maar hij was altijd slank, alleen groot. Hij heeft geen last van groeipijnen gehad en hij zit prima in elkaar ( op de foto geweest), ook is hij in zijn puppytijd nooit slungelig/uit verhouding geweest. Maar Bear is op vers opgegroeid en heeft nooit brokken gehad.
Ook Mexx heeft nooit last van groeipijnen gehad.

Als Cooper lekker gezond is goed op gewicht, dan zou ik niet gaan minderen. En je gewoon aan het advies van je fokker houden.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Anjess

Ongelezen berichtdoor Anjess » 01/10/10 19:01

Onze Binky is nu 18 weken oud en weegt 19,7 kg.Hij is ook al vrij groot 47 cm schofthoogte.Gelukkig heeft hij (nog) geen last van groeipijnen.Op advies van de DA ben ik een aantal weken overgestapt op Large Breed voer (van het merk First Class).Dit schijnt voor snelgroeiende pups beter te zijn omdat daar nog meer voedingsstoffen zoals calcium en glucosamine in te zitten.Ik gaf dit voer al maar er bleek dus ook een LargeBreed variant van te zijnlHij ziet er volgens de DA gewoon goed en gezond uit en de één groeit volgens de DA nou eenmaal wat harder dan de ander.Er loopt hier nog een Labpupje op het dorp en die is nu 16 weken oud en weegt maar 12 kilo.En die bunkerd me toch een hoop naar binnen!! :smiley28: Maar misschien is LargeBreed voer dus ook wat voor Cooper?Dat is er van verschillende merken.Succes!!

Farmill

Ongelezen berichtdoor Farmill » 01/10/10 20:28

Anjess, bedankt voor de tip , Cooper krijgt al Hills Large Breed puppy. We kijken het gewoon nog even aan en net wat je zegt de een groeit gewoon wat harder dan de ander.

Jullie Binky is dus een echte Bink!!
Ik zal ook eens meten wat Cooper zijn schofthoogte is...


Terug naar “Gezondheid”