Het gevaar van stokken gooien

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Gerritte
Erelid
Erelid
Berichten: 15528
Lid geworden op: 03/01/03 09:12
Locatie: zoetermeer

Het gevaar van stokken gooien

Ongelezen berichtdoor Gerritte » 18/02/11 19:11

Toen Pandora nog klein was gooide ik een stok en ze huppelde er enthousiast naartoe. Helaas is mijn gooi techniek niet zo geweldig, tja vrouwen en gooien :? , zodat de stok met één punt in de grond bleef staan. Pandora pakte de andere punt in de loop weg en we hoorden een korte piep, de stok wilde ze niet meer pakken :( Bij nadere inspectie bleek dat Pandora een klein wondje aan haar gehemelte had. Gelukkig niks ernstigs maar genoeg voor ons om het gooien met de stok voortaan maar te laten. Het was ons geluk dat Pandora niet zo'n fanatiek apporteerster was en op een huppeldrafje naar de stok was gelopen.

Met Ramses hebben we dus ook nooit met stokken gegooid. Toch kwam ik op een zaterdag aan het eind van de middag uit mijn werk en verwachtte een hond aan te treffen die zijn enthousiasme maar moeilijk kan bedwingen :wave: . In plaats daarvan trof ik een Ramses die midden in de huiskamer onbeweeglijk stond te wachten met zijn kop naar beneden :confused: Heel vreemd! Zijn staartje kwispelde wel maar stond erg laag, er was duidelijk iets helemaal mis met die hond :( Door zijn houding dacht ik dat hij misschien misselijk was maar een koekje wilde hij wel aannemen, hij at hem alleen wat moeizaam op. Hij kwijlde wel een beetje maar echt misselijk was hij blijkbaar niet. Ik kwam er niet uit wat hem mankeerde dus ik belde maar eens met degene die hem 's middags had uitgelaten om te vragen of er soms iets was gebeurd met Ramses en of hij misschien buiten iets had opgegeten..., niks voor Rams maar met een Lab weet je het nooit als het om eten gaat.
Hij vertelde mij dat iemand een stok had gegooid en dat Ramses er achteraan was gerend. Ramses is een snelle jongen dus toen de stok op de grond kwam en weer opstuitte was hij er al om de stok te pakken. Hij had een piep gegeven maar ze hadden niet goed kunnen zien wat er precies gebeurd was en ze hadden hem nagekeken maar niks vreemds kunnen vinden en hij deed op de weg terug naar huis ook vrij normaal. Hij had de stok óf tegen zijn bek óf tegen zijn borst gekregen :(
Okeeeee, tijd om de buurvrouw erbij te roepen om Ramses eens goed na te kijken :( Wij konden niks vinden maar door het moeilijke eten en het kwijlen bedachten we dat het probleem in zijn bek zou moeten zitten :confused: Ik vertrouwde het absoluut niet, Ramses is een harde hond als het om pijn gaat en hij gaf duidelijk aan zich zeer ellendig te voelen :ellendig: Op zaterdagavond de dierenarts bellen dan maar... we konden gelukkig direct komen omdat de dierenarts hem kent en het ook nogal alarmerend vond klinken, zeker in combinatie met een 'stok-incident'.
Bij de dierenarts bleek dat hij een behoorlijk gat achter in zijn keel had: Een scheur van 2 à 3 cm breed en zo'n 15 cm diep :shock: Ons geluk bij een ongeluk was dat de stok in het amandelzakje was blijven hangen en daardoor de slokdarm en de luchtpijp niet geraakt had maar er langs was gegaan. Hadden we dit geluk niet gehad dan waren we onze jongen absoluut kwijt geweest :cry: . Nu kwamen we er vanaf met een paar hechtingen en een spuit antibiotica (waar hij ook nog eens allergisch op reageerde waardoor hij binnen twee minuten onder de rare bulten zat :roll: ) € 263,- armer maar mét mijn jongen kon ik de dierenkliniek weer verlaten :gewond: Rotstokken! :evil:

Hoeveel mazzel we hebben gehad bleek nog dezelfde week toen een Duitse Herder van dezelfde leeftijd, en dezelfde snelheid, bezweek aan een verkeerd gegooide stok. De stok bleef met één punt schuin in de grond staan waardoor hij met zijn borst vol in de andere punt liep en zichzelf op die manier heeft gespiest. De hond is ter plekke overleden aan zijn verwondingen, hij was bijna twee jaar oud :cry:
Sindsdien ben ik zo mogelijk nog voorzichtiger als er ergens met stokken wordt gegooid en vertel het verhaal van Ramses om mensen bewust te maken van het risico dat het gooien met stokken met zich meebrengt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee en kan betere keuzes maken! :)[/quote]

Groetjes van Brigitte en een lebber van Pandora en Ramses
groetjes gerritte
Afbeelding
bedankt monika!

:zwartpootje:Sting 21-10-2000 overleden 15-02-2013
:blondpootje:Simba 30-11-2002
:zwartpootje:Murphy (Country Companions Murphy's Law) (nog even wachten totdat hij thuiskomt)

Gebruikersavatar
Anna&Milow
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 379
Lid geworden op: 30/11/10 16:21
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Anna&Milow » 18/02/11 19:47

Bedankt voor de waarschuwing! Ik schrik hiervan...Milow huppelt ook vaak achter stokken aan....

Gebruikersavatar
margré
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 848
Lid geworden op: 03/01/08 21:02
Locatie: Steenwijk

Ongelezen berichtdoor margré » 18/02/11 20:03

Ik gooi nooit met stokken juist om dat ik vaker van dit soort verhalen heb gehoord
Het is goed dat zo,n verhaal naar buiten komt een gewaarschuwd mens telt voor 2

Gelukkig is het voor Ramses met een sisser afgelopen
Groetjes Margré
Lebber Hope

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lien » 18/02/11 20:09

Ik gooi nooit met stokken, maar ze slepen er zelf wel mee :roll:
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 18/02/11 20:45

Lien schreef:Ik gooi nooit met stokken, maar ze slepen er zelf wel mee :roll:


idd stokken gooi ik ook niet,maar roef sleept wel met (zware) takken.
dunne takken mag van mij ook niet en die laat hij gelukkig ook gelijk vallen als ik los zeg.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gebruikersavatar
marielle75
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 559
Lid geworden op: 26/10/10 14:16
Locatie: Rijswijk

Ongelezen berichtdoor marielle75 » 18/02/11 20:48

Onze Golden Retriever liep ook graag met een stok in zijn bek.
En meestal bleef het daarbij. Maar op een keer was hij toen hij even moest wachten tijdens de wandeling, op de tak gaan bijten.
Hoe het precies gegaan is weet ik niet want mijn man liet hem toen uit.
Maar in ieder geval vond ik hem anders dan anders die middag na de wandeling. Hij kwijlde en bleef me maar aan kijken en hij dronk niet.
Ik keek in zijn bek, maar zag niks vreemd. Maar na een tijdje dacht ik dit klopt toch niet. Hij liet verder niet zoveel merken, maar hij bleef ook maar zo naar me kijken. Toen trok ik zijn bek nog wat verder open en zag zo tussen zijn verhemelte een tak zitten. Een vrij dikke, heel vreemd dat ik dit de eerste keer niet zag, maar toen keek ik meer in zijn keel. Zelf kregen we de tak er niet uit, dus op zaterdag naar de dierenarts. Die heeft de tak er met een tang uitgehaald.
En dus ook sindsdien nooit meer met takken spelen, sjouwen etc.

maria1

Ongelezen berichtdoor maria1 » 18/02/11 21:29

Nooit bij nagedacht.
Stom, want om die reden kregen mijn kinderen nooit een lolly.
Goed dat dit eens wordt gezegd.
Thanks voor de tip :)

laika
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6527
Lid geworden op: 06/10/06 18:27
Locatie: alkmaar

Ongelezen berichtdoor laika » 18/02/11 21:50

zo vaak al gezegd tegen mensen en ze kijken je aan alsof ze zeggen willen doe normaal als je in een groep loopt en ze gooien stokken en je zegt het en legt uit stoppen ze wel maar thuis gaan ze gewoon mee
kan er heel verdrietig om worden dat er toch nog zoveel ongelukken gebeuren gelukkig is dit verhaal goed afgelopen
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008

marina
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 898
Lid geworden op: 18/07/07 11:25
Locatie: zaltbommel

Ongelezen berichtdoor marina » 18/02/11 21:54

En zo zijn er nog meer waarschuwingen ,leuk zo,n werpstok met een tennis bal maar toen ik een hond zag stikken wAs het niet zo leuk

Gebruikersavatar
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 323
Lid geworden op: 25/01/11 15:11
Locatie: vlak onder Amsterdam

Ongelezen berichtdoor roxy » 23/02/11 22:50

Hoezo wat is er mis met zo'n werpstok met tennisbal erin? In een tennisbal kunnen ze toch niet stikken?

lmolen
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 279
Lid geworden op: 14/09/10 20:46
Locatie: Maastricht

Ongelezen berichtdoor lmolen » 23/02/11 23:24

roxy schreef:Hoezo wat is er mis met zo'n werpstok met tennisbal erin? In een tennisbal kunnen ze toch niet stikken?


Berry heeft jaren geleden al eens gezien dat zo'n tennisbal door het spelen glad en glibberig wordt en daardoor achter in de bek van een Duitse Herder was geschoten die dreigde te stikken.
Groetjes Lucia

Gebruikersavatar
Xena
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1038
Lid geworden op: 29/08/05 12:17
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Xena » 24/02/11 00:18

De zus van mijn Xena is overleden nadat een vreemde voor haar een stok had gegooid. Keel en longen doorboord en na drie dagen intensieve zorgen en veel operaties hondje dood. Brrrr een heel naar verhaal.
Afbeelding
Groetjes Marijke
31.3.2001 Tinüviel Moriquendi van de Buckiscope
13.6.2006 Precious Give en Take van Sophies Home
26.9.2007 Sallyjo's weather or not
14.9.2008 Greenwood Lodge Miss Phoebe
15.2.2009 Tropical Zanzibar van 't Chielewout
6.10.2005 Precious Neelix van 't Chielewout
01.6.2009 Extremely Cute de L'etang balancet

dabbertje

Ongelezen berichtdoor dabbertje » 24/02/11 08:52

Met mijn vorige Lab ook een dergelijk incident meegemaakt. Niet met gooien maar met het lopen met een stok. Ashley rende met een stok in haar bek. Ze keek een ogenblik naar beneden en de stok blijft in de grond hangen. Wat er toen gebeurde ging heel erg snel. De stok stak in haar keel en ze maakte een soort van koprol over de stok.

Omstanders moesten lachen omdat het een grappig gezicht was. Ik vond er niets aan omdat ik de ernst er wel van in zag.
Gelukkig geen erge schade in haar keel. Maar de schrik zat er goed in. Bij mij en bij Ashley.

Verder hebben we nog een incident met een stok gehad, die wel minder ernstig was maar vanaf die tijd waren stokken echt verboden. Ashley had nl een stok in de breedte in haar bek en beet zo hard in de stok dat deze aan beide zijden brak. Het overgebleven deel zat klem in haar gebit. De paniek bij Ashley was heel groot en ik kreeg de stok er met geen mogelijkheid uit, zeker ook omdat ze niet stil bleef staan. Uiteindelijk is het mijn man gelukt om de stok te verwijderen.

Gebruikersavatar
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 323
Lid geworden op: 25/01/11 15:11
Locatie: vlak onder Amsterdam

Ongelezen berichtdoor roxy » 24/02/11 09:14

Getver wat een enge verhalen allemaal. Jim vind het nu al geweldig om met een stok rond te rennen en een bal, moet zeggen dat ik hem nog geen bal laat halen vanwege zijn jonge leeftijd (23 weken) maar hijzelf kan niet wachten komt alles brengen om weg te gooien en op te halen, misschien handig om een wat grotere tennisbal aan te schaffen dan. Dit is mijn eerste lab, ik heb daar bij mijn vorige hond allemaal niet eens bij nagedacht is 12 jaar geworden, merk dat ik nu veel angstiger ben en word, natuurlijk is het fijn om attent gemaakt te worden op dit soort ongelukken maar het brengt wel een hoop onrust ook met zich mee..

laika
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6527
Lid geworden op: 06/10/06 18:27
Locatie: alkmaar

Ongelezen berichtdoor laika » 24/02/11 09:17

helemaal geen ballen gooien zeker nu niet ivm met zijn gewrichten wil je wel doe het dan in het water
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008


Terug naar “Gezondheid”