Labrador + Allergie + Behandeling

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
tom1986
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 13
Lid geworden op: 11/05/13 20:01

Labrador + Allergie + Behandeling

Ongelezen berichtdoor tom1986 » 08/08/14 12:34

Hoi Allemaal,

Sinds 1.5 jaar hebben we nu een schat van een Labrador, Roef.
Roef krijgt sinds 1 jaar Smuldier vlees voeding, en we merken het laatste half jaar dat Roef veel jeuk heeft. Alles lijkt er nu op dat Roef dus een allergie aan het ontwikkelen is.

Gisteren zijn we hiervoor naar de dierenarts geweest, en deze heeft ons een aantal stappen medegedeeld, allereerst het vaststellen wat voor allergie hij heeft. We denken er over om dus een eliminatietest te gaan doen, oftewel, compleet overstappen van voeding op bijvoorbeeld zalm of lam, voor een periode van 2 maanden.
Als hier niets uit komt kunnen we een bloedproef laten doen, om te kijken of het een omgevings-allergie is.

Hierna zijn er echter wat lastiger opties waar ik graag van jullie wat zou willen horen:
1. Prednison, jeukverlagend, maar persoonlijk zie ik dit als "last resort", aangezien dit zo schadelijk is.
2. Jeukremmende shampoo, zitten hier niet hormonen of iets dergelijks in? Persoonlijk nijg ik hier dan ook niet echt naar
3. Hyposensibilisatiekuur. Het allergische stofje wordt, met een steeds toenemende hoeveelheid, toegediend bij de hond. Hier ben ik eigelijk wel benieuwd naar. Wie heeft hier ervaring mee? Is dit schadelijk voor mn hond? Wat zijn de kosten? Ik zie bijvoorbeeld dat een hema dierenverzekering deze kosten dekt. Zijn er dierenverzekeringen waar je beter wel/niet mee in zee kan gaan?
Hoe lang duurt zon kuur? 1 jaar? 2 jaar? Meer?

Graag hoor ik wat meer info!

Alvast bedankt!

Tom

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Re: Labrador + Allergie + Behandeling

Ongelezen berichtdoor rimanime » 08/08/14 16:57

Hier wordt Lola sinds 3 jaar ( misschien al langer)geënt met de stoffen waar zij allergisch voor is. O.a 7 soorten mijt ( meelmijt, huisstofmijt, copramijt en nog een paar andere). Daarnaast ondersteun ik haar sinds 1 jaar met om de dag een halve tablet prednison van 2,5 Mg. Een hele lage dosering dus. Daarnaast wordt ze 1 X per week// 2 weken ( ligt aan het seizoen) gewassen met een medicinale shampoo. Lola is 11 jaar en het gaat erg goed met haar. Haar allergie begon rond haar 3e jaar. Kon ik het eerst nog met homeopatische middelen, later werd de allergie te erg en kwam er met regelmaat een prednison kuur voorbij, want ik vind een hond met jeuk geen optie. Zo erg om je hond gek te zien worden van de jeuk. Je zou ook Atopica kunnen gaan geven een duur maar "vriendelijker" alternatief voor Prednison. Ik wil je wel waarschuwen dat mocht je beginnen met de desensibilisatie kuur, hou er dan rekening mee dat de jeuk veel erger kan worden in het begin. Dit is ook de reden waarom er om begrijpelijke reden vaak mee gestopt wordt. Ik heb in overleg met de dermatoloog, Lola in het begin al ondersteunt met Prdenison om de 1ste moeilijke periode door te komen. Wat de kosten aangaat: ik bestel 2x per jaar een allergeenkuur en betaal zo rond de 200 euro per keer ( dit geef je voor het leven) Ik ben wel verzekerd. Ik vermoed dat de verzekering jouw hond gaat uitsluiten voor allergie. Je bent immers al bij de DA hiervoor geweest. In ieder geval succes. Ik hoop dat je de juiste behandeling gaat vinden, want allergie is enorm complex.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Labrador + Allergie + Behandeling

Ongelezen berichtdoor Romke » 08/08/14 20:26

Eigenlijk kan je nog niks over het 'hoe' verder zeggen.

Als het voedsel is, kan je dit gaan uitsluiten.
Als het een contactallergie is, moet je die spullen uit de omgeving halen.
Als het een allergie voor bepaalde stoffen is, dan ligt het eraan welke wat de beste oplossing is.

Qua verzekering, ben je idd waarschijnlijk te laat. Je krijgt uitsluitingen voor dingen waarmee je al bij een arts bent geweest.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Labrador + Allergie + Behandeling

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 08/08/14 22:17

Op deze site is heel veel informatie te vinden:
http://www.allergiepolivoorhonden.nl/

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

tom1986
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 13
Lid geworden op: 11/05/13 20:01

Re: Labrador + Allergie + Behandeling

Ongelezen berichtdoor tom1986 » 08/08/14 22:35

Bedankt voor de tips en bruikbare info! Ik ga er over nadenken, en ik houd jullie op de hoogte!

gr tom

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Labrador + Allergie + Behandeling

Ongelezen berichtdoor Milou » 09/08/14 14:53

Succes met Roef, ik hoop dat het allemaal een beetje mee valt.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Re: Labrador + Allergie + Behandeling

Ongelezen berichtdoor rimanime » 09/08/14 17:16

Je zou de alvast kunnen beginnen om de triggers, zoals teken- en vlooienmiddelen en de entingen daar waar mogelijk, achterwege te laten. Nogmaals succes....
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Gebruikersavatar
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 528
Lid geworden op: 28/11/11 18:55

Re: Labrador + Allergie + Behandeling

Ongelezen berichtdoor marie » 10/08/14 16:17

rimanime schreef:Je zou de alvast kunnen beginnen om de triggers, zoals teken- en vlooienmiddelen en de entingen daar waar mogelijk, achterwege te laten. Nogmaals succes....

Daar ben ik het niet zo mee eens hoor! Als je deze middelen niet gebruikt kan je hond ook last krijgen. Ik ben juist erg consequent met ale deze middelen om juist problemen te voorkomen. Mijn hond is super allergisch voor alle mijten en granen. En het gaat nu heel goed met hem. Ook desensibiliseren heeft bij hem gelukkig veel geholpen.
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Re: Labrador + Allergie + Behandeling

Ongelezen berichtdoor rimanime » 10/08/14 17:13

marie schreef:
rimanime schreef:Je zou de alvast kunnen beginnen om de triggers, zoals teken- en vlooienmiddelen en de entingen daar waar mogelijk, achterwege te laten. Nogmaals succes....

Daar ben ik het niet zo mee eens hoor! Als je deze middelen niet gebruikt kan je hond ook last krijgen. Ik ben juist erg consequent met ale deze middelen om juist problemen te voorkomen. Mijn hond is super allergisch voor alle mijten en granen. En het gaat nu heel goed met hem. Ook desensibiliseren heeft bij hem gelukkig veel geholpen.



Daar verschillen we dan van mening :wink:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

tom1986
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 13
Lid geworden op: 11/05/13 20:01

Re: Labrador + Allergie + Behandeling

Ongelezen berichtdoor tom1986 » 11/08/14 07:36

De mijt/tekenmedicijnen was het volgens de dierenarts niet, aangezien hij anders juist op die plekken uitslag/jeuk zou hebben. Dat is nu niet het geval.
Wat is jullie ervaring met een dieet met vlees wat hij nog niet gehad heeft? De dierenarts raadt " royal canin hypoallergenic hond" aan, 90 euro voor een zak van 14 kilo.
Nu kun je ook hypoallergenic brokken krijgen met bijvoorbeeld lam/zalm:
https://voesenek.royalcaninshop.nl/webs ... oallergeen

Dit scheelt enorm in prijs. Weten jullie zo een alternatief voer voor Royal Canin?

Annamaria
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 992
Lid geworden op: 22/09/08 09:36
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: Labrador + Allergie + Behandeling

Ongelezen berichtdoor Annamaria » 11/08/14 09:39

Bij mijn vorige hond was het genoeg om op lam en rijst van Eukanuba over te stappen. Ze kreeg soms nog groente als dat overbleef en soms een buffelhuid kluif. We begonnen hier op haar 5e jaar mee en ze is 13 geworden.

De hond van mijn zus (Mika)kreeg ook flinke uitslag op haar buik, dijen en poten. Bij haar bleken vooral de dentalstix van Pedigree de boosdoener. Ze krijgt nu Eukanuba lam en rijst, Rodi lam en rijst, en Smuldier. Ze heeft weer een prachtige rustige huid.
:zwartkopje: Pippi ♀ (Doiridh of Molly's Mountain) 2-7-2007 (2-3-2017 overleden)
:zwartkopje: Zelda ♀ (Fairywood's Top of the Rock) 28-1-2009
:zwartkopje: Yoshi ♀ (Black Yoshi van Labradorestad) 26-2-2012
:blondkopje: Mika ♀(Fair-Court Whispering Star,oppashond is van zus) 3-3-2013
:blondkopje: Rosalina ♀(Yoshi's Rosalina v. Labradorestad) 5-9-2016

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Labrador + Allergie + Behandeling

Ongelezen berichtdoor Romke » 11/08/14 10:38

marie schreef:Daar ben ik het niet zo mee eens hoor! Als je deze middelen niet gebruikt kan je hond ook last krijgen. Ik ben juist erg consequent met ale deze middelen om juist problemen te voorkomen. Mijn hond is super allergisch voor alle mijten en granen. En het gaat nu heel goed met hem. Ook desensibiliseren heeft bij hem gelukkig veel geholpen.



Sluit ik mij bij aan, en was ook (in ons geval) het advies van de dermatoloog, zorg dat je de teken/vlooienbehandelingen goed bij houd.
Maar ik weet ook honden die hier juist op reageren. Denk dat, zoals met alles, het dus wisselend per hond is.

Ik zou niet gaan elimineren met brok, maar zelf gaan samenstellen. Voedsel wat hij niet eerder heeft gehad.
Probleem met brok kan zijn dat hier toevoegingen in zitten waar de hond alsnog op reageert. Als je dan toch het hele proces aangaat, zou ik het in een keer (zo) goed moeglijk doen

tom1986
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 13
Lid geworden op: 11/05/13 20:01

Re: Labrador + Allergie + Behandeling

Ongelezen berichtdoor tom1986 » 11/08/14 11:01

Bedankt voor de info.
Echter heb ik ook op internet gelezen dat honden dan ook voor rijst allergisch kunnen zijn. Wat is dan wijsheid om te gaan maken?

Iets met lam / zalm heeft hij nog niet gehad. Wat kan ik dan maken?

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Re: Labrador + Allergie + Behandeling

Ongelezen berichtdoor rimanime » 11/08/14 18:12

Een eliminatiedieet van bijv alleen eend ? Kijk eens op Haaksbarf.nl
Met de brok heb ik geen ervaring. Nogmaals succes....
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Labrador + Allergie + Behandeling

Ongelezen berichtdoor Romke » 12/08/14 07:52

Aardappel mag ook als koolhydraatbron.
Maar je kan niet met elk soort vlees elimineren, zou het toch even aan een da of dermatoloog vragen


Terug naar “Gezondheid”