Af en toe geïrriteerde ogen

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Kellietje87
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 16/08/14 19:14
Locatie: Capelle aan den IJssel

Af en toe geïrriteerde ogen

Ongelezen berichtdoor Kellietje87 » 25/08/14 15:38

Mijn kleine Dex is een beetje mijn zorgenkindje af en toe :roll:
Sinds vorige week heeft hij af en toe ineens erg geïrriteerde oogjes. Met name zijn onderste oogleden zijn wat rood en het 3e ooglid is veel zichtbaar en lijkt niet meer terug te trekken. Het ziet er best eng uit en hij heeft er duidelijk last van. Zit met z'n pootjes langs z'n oogjes te wrijven en houdt ze af en toe gewoon dicht. Het doet zich altijd in allebei de oogjes tegelijk voor.

Vorige week paar keer goed schoongemaakt met afgekoeld gekookt water. Het ging een dag later weer helemaal goed. Maar sindsdien heeft hij ongeveer om de dag en nu ook sinds gisteravond weer last. Weer dezelfde irritatie. Sinds gistermiddag last gehad maar vanmorgen na het slapen was het weer helemaal in orde. Heel vreemd. We zijn vanmiddag naar de DA geweest, maar toen waren z'n oogjes dus weer in orde. We hebben wat druppels meegekregen en moesten terugkomen als ze weer rood zijn.

Zelf merk ik dat Dex vaak tijdens het slapen zijn oogjes niet helemaal dicht heeft... het sluit soms niet helemaal aan lijkt wel. Ik kan me voorstellen dat dat voor irritatie zorgt of de oogleden in ieder geval uitdroogt? Of is dat niet zo waarschijnlijk en moet ik toch in een andere richting denken? Een allergie bijvoorbeeld? Waar kunnen honden zoal allergisch voor zijn?

Herkent iemand dit misschien? Ik vind het zo vervelend voor 'm maar heb geen idee hoe het komt...
A house without animals is not a home

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Af en toe geïrriteerde ogen

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 25/08/14 16:37

Ik zou me voorlopig maar niet al te veel rare dingen in mijn hoofd halen. Veel pups hebben in hun jeugd weleens last van hun ogen. De dierenarts kan je hiervoor druppeltjes of een zalfje geven en je kunt het zelf ook schoonhouden met wat kamillethee of gekookt water. Precies wat je al doet.

Waarschijnlijk groeit hij eroverheen. Die kleintjes hebben soms nog wat los vel rond hun kopje. Dat ziet er heel komisch uit als ze van die rimpelplooien hebben, maar het kan er ook voor zorgen dat de onderste oogleden soms niet helemaal goed aansluiten, waardoor er allerlei troepjes in kunnen komen. En dat zorgt voor irritatie en misschien zelfs ontsteking. Naarmate hij groeit en vooral naarmate zijn kopje breder wordt, gaan de oogleden beter aansluiten en dan is het hele probleem verdwenen.

Hou het even goed in de gaten en laat de dierenarts er ook goed naar kijken. Er bestaan vervelende oogaandoeningen, zoals wimperhaartjes die verkeerd-om staan ingeplant (distichiasis) of naar binnen krullende oogleden (entropion), maar ik neem aan dat jouw dierenarts daar wel naar gekeken heeft. Waarschijnlijk is het gewoon een onschuldig puppykwaaltje waar hij overheengroeit.

Sterkte met de zere oogjes van Dex!

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Re: Af en toe geïrriteerde ogen

Ongelezen berichtdoor flamingo » 25/08/14 16:43

Inderdaad schoon maken met kamillethee, wel afgekoeld natuurlijk, werkt verzachten en desinfecterend
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Af en toe geïrriteerde ogen

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 25/08/14 16:45

Ik vergeet nog, dat pups ook nog weleens kleine blaasjes onder het derde ooglid kunnen hebben. Maar die zouden met de druppeltjes die je meegekregen hebt, weg moeten gaan.

"Jonge honden
Bij jonge honden wordt regelmatig een oogontsteking gezien waarbij er op de oogslijmvliezen blaasjes gevuld met vocht ontstaan. Deze blaasjes bevinden zich vaak aan de binnenkant van het derde ooglid. De hond heeft last van rode ogen, traanvloed, soms pussige oogontsteking en vaak is het derde ooglid zichtbaar als een vliesje voor het oog. De definitieve diagnose wordt gesteld door het oog lokaal te verdoven. Met een pincet wordt vervolgens het derde ooglid opgepakt en aan de binnenkant bekeken. Gelukkig is deze aandoening vaak met een onstekingsremmende druppel snel te genezen. Een enkele keer moeten de blaasjes onder narcose worden doorgeprikt
."

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
Kellietje87
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 16/08/14 19:14
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Af en toe geïrriteerde ogen

Ongelezen berichtdoor Kellietje87 » 25/08/14 20:20

Bedankt Hanneke, denk/hoop inderdaad dat het een puppenkwaaltje van 'm is. Gaan gewoon lekker door met schoonmaken en druppelen!

Ben je trouwens bekend met die gedeeltelijk open ogen tijdens het slapen? Komt dat omdat het nog niet zo goed aansluit? Ziet er gek uit :)
A house without animals is not a home

Gebruikersavatar
Kellietje87
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 16/08/14 19:14
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Af en toe geïrriteerde ogen

Ongelezen berichtdoor Kellietje87 » 26/08/14 17:14

Hij heeft er nu weer last van, even een foto van gemaakt, hopelijk is die te openen zo:

[img]http://s1368.photobucket.com/user/Kelly_van_den_Berg/media10621789_10203431501967403_644376984_n_zps7ae655c4.jpg[img]
A house without animals is not a home

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Af en toe geïrriteerde ogen

Ongelezen berichtdoor sbientje » 26/08/14 17:39

nee de foto doet het niet :)

dat met halfopen ogen slapen doen wel meer honden volgens mij, ziet er gek uit maar verder niet erg :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Kellietje87
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 16/08/14 19:14
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Af en toe geïrriteerde ogen

Ongelezen berichtdoor Kellietje87 » 26/08/14 17:51

Nog een poging :oops:

Afbeelding
A house without animals is not a home

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Af en toe geïrriteerde ogen

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 26/08/14 18:46

Achossie, hij heeft er best wel last van, zo te zien. Goed spoelen met kamillethee en druppelen met de druppeltjes die je van de dierenarts hebt gekregen. En als het met een dag of twee niet beter wordt, toch maar even terug naar de dierenarts. Of eerder natuurlijk, als het erger wordt.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Af en toe geïrriteerde ogen

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 26/08/14 18:47

O ja, dat met halfopen ogen slapen herken ik ook. Soms als ze in hun REM-slaap zijn, zie je de oogjes heen en weer schieten. Best eng om te zien, maar totaal onschuldig.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Af en toe geïrriteerde ogen

Ongelezen berichtdoor Romke » 26/08/14 20:03

Naar om te zien die half open ogen, maar heel bekend gezicht.
Zou ik me geen zorgen over maken.

Bij pups groeien de oogkas en de oogbol niet helemaal gelijk, daardoor hebben pups vaak geïrriteerde oogjes.
Goed in de gaten houden, en niet teveel mee gaan rommelen.

Annamaria
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 992
Lid geworden op: 22/09/08 09:36
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: Af en toe geïrriteerde ogen

Ongelezen berichtdoor Annamaria » 27/08/14 07:47

Ik ben geen dierenarts maar bij het zien van de foto denk ik toch echt aan een ontsteking. Heb je de foto ook aan de dierenarts laten zien?

Hier een link over oogontsteking: http://www.dierenkliniek.com/web/index. ... vitis_Hond
:zwartkopje: Pippi ♀ (Doiridh of Molly's Mountain) 2-7-2007 (2-3-2017 overleden)
:zwartkopje: Zelda ♀ (Fairywood's Top of the Rock) 28-1-2009
:zwartkopje: Yoshi ♀ (Black Yoshi van Labradorestad) 26-2-2012
:blondkopje: Mika ♀(Fair-Court Whispering Star,oppashond is van zus) 3-3-2013
:blondkopje: Rosalina ♀(Yoshi's Rosalina v. Labradorestad) 5-9-2016

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Af en toe geïrriteerde ogen

Ongelezen berichtdoor Romke » 27/08/14 09:51

Annamaria, kan bij een oogontsteking dat er het ene moment niks aan de hand is, en het volgende moment het weer rood is?

Gebruikersavatar
Kellietje87
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 16/08/14 19:14
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Af en toe geïrriteerde ogen

Ongelezen berichtdoor Kellietje87 » 27/08/14 12:52

Goede vraag Romke, dat vraag ik me ook af. Hij heeft er af en toe totaal geen last van en dan komt het ineens weer opzetten.

We zijn gisteren vlak na de foto weer terug gegaan naar de DA. Zalf gekregen. Echt een feest om dat in z'n oogjes te doen. Na een week moet het dan wel minder worden, anders weer terug..
A house without animals is not a home

Annamaria
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 992
Lid geworden op: 22/09/08 09:36
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: Af en toe geïrriteerde ogen

Ongelezen berichtdoor Annamaria » 27/08/14 13:01

Romke schreef:Annamaria, kan bij een oogontsteking dat er het ene moment niks aan de hand is, en het volgende moment het weer rood is?


Ik heb geen idee. Maar bij het zien van de foto en ook dat Dex regelmatig in zijn oogjes wrijft dan heb ik niet het idee dat het heel onschuldig is.
Ik heb bij meerdere honden (als pup) van mij gezien dat ze met vermoeidheid wat hangende ogen hadden, zelfs wat roodheid. Ook hadden ze dan wat vaker last van vuiltjes in de ooghoeken, maar daar groeiden ze overheen. Ook dat slapen met een spleetje herken ik. Maar ik vind dat je een derde ooglid niet zo duidelijk hoort te zien ( maar zoals ik al zei, ik ben geen dierenarts)
:zwartkopje: Pippi ♀ (Doiridh of Molly's Mountain) 2-7-2007 (2-3-2017 overleden)
:zwartkopje: Zelda ♀ (Fairywood's Top of the Rock) 28-1-2009
:zwartkopje: Yoshi ♀ (Black Yoshi van Labradorestad) 26-2-2012
:blondkopje: Mika ♀(Fair-Court Whispering Star,oppashond is van zus) 3-3-2013
:blondkopje: Rosalina ♀(Yoshi's Rosalina v. Labradorestad) 5-9-2016


Terug naar “Gezondheid”