desensibilisatie voor atopie

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 327
Lid geworden op: 20/06/12 08:51
Locatie: Het Noorden

desensibilisatie voor atopie

Ongelezen berichtdoor Carlijn » 22/05/16 19:46

Het is al eveb geleden dat ik op dit forum was.... maar wou jullie wel wat vertellen over onze nieuwe ervaringen met onze bruine lab...Na de zomer is er bij haar via bloedonderzoek atopische allergien ontdekt.... ze zat onder de uitslag.... in het lab hebben ze geconstateerd dat ze allergis h is op zo'n 18 verschillende gebieden... waaronder mijten...grassen en boomsoorten.....we zijn iov de da in oktober begonnen met desensibiliseren.... eerst opgebouwd... in april hebben we wederom besloten hier nog n jaar mee door te gaan.... ze krijgt nu elje maand n injectie maar haar immuunsysteem doet nog te weinig en ze heeft veel jeuk en huiduitslag...we proberen dit eerst te onderdrukken met honingzalf en daarna pas met een hormoonzalf...
Het is sneu... ze is nog maar 5 jaar. Honden groeien niet over hun allergie heen....
Iemand tips? Altijd welkom.....
Het is de moeite waard om haar vrolijkheid te behouden.... want dat is ze nog steeds.... zwemmen is ok... gelukkig maar... dat wil je haar toch niet ontnemen..
Groetjes carlijn

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: desensibilisatie voor atopie

Ongelezen berichtdoor Romke » 23/05/16 20:11

Is er ook voedselallergie uitgesloten?
En is er naast de bloedtest ook een huidtest gedaan?

Gebruikersavatar
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 327
Lid geworden op: 20/06/12 08:51
Locatie: Het Noorden

Re: desensibilisatie voor atopie

Ongelezen berichtdoor Carlijn » 24/05/16 08:35

Er is geen voedselallergietest gedaan. Er zijn wel huidvezels onder de microscoop geweest.
Vlooienallergie is uitgesloten.
Heb je tips? Volgens de da kan het wel 2 jaar duren voordat de injecties het immuunsysteem activeert. Wij willen het best een kans geven. Maar hoe lang ga je door totdat je concludeert dat het niet gaat werken.

Gebruikersavatar
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 528
Lid geworden op: 28/11/11 18:55

Re: desensibilisatie voor atopie

Ongelezen berichtdoor marie » 25/05/16 19:35

Anders toch ondersteunen met een lichte doses prednison. Het leven moet wel leuk zijn voor je hond. Beter korter en leuk dan langer niet leuk. Volg je gevoel. Succes
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014

Gebruikersavatar
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 327
Lid geworden op: 20/06/12 08:51
Locatie: Het Noorden

Re: desensibilisatie voor atopie

Ongelezen berichtdoor Carlijn » 25/05/16 19:52

Dit houden we ook goed in de gaten. Prednison is een redmiddel, maar is nu nog niet nodig. Zo erg is het nu ook nog niet, maar je hebt wel gelijk. Het leven moet leuk blijven. We hebben gelukkig een nuchter en goed contact met de dierenarts.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: desensibilisatie voor atopie

Ongelezen berichtdoor Romke » 26/05/16 05:55

Ik zou zeker ook een voedselallergie gaan uitsluiten door middel van elimineren, dit komt regelmatig voor bij labradors en vaak ook in combinatie met andere allergieën. Ook zou ik een huidtest laten doen, hier komen nog wel eens andere dingen uit dan uit een bloedtest.

Als ik je verhaal zo lees zou ik een verwijzing vragen voor een dermatoloog.
Die hebben hier zoveel verstand en ervaring mee.
Je dierenarts doet ongetwijfeld zijn best(deed de mijne ook) maar heeft niet de expertise die zij hebben.

Twee jaar voor de spuitjes klinkt mij lang in de oren, ik dacht een jaar maar weet dit niet zeker.
Bij mijn hond kwamen er bij de dermatoloog nog weer andere dingen uit de huidtest, gevolg weer opnieuw met de spuitjes beginnen.

Michel
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 54
Lid geworden op: 16/08/11 17:09
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: desensibilisatie voor atopie

Ongelezen berichtdoor Michel » 13/06/16 19:57

Carlijn, mijn hond (Noa) heeft hetzelfde. Ook positief getest op een aantal allergieën (pollen, grassen en enkele mijtsoorten). Ben lang bezig geweest met desensibilisatie maar dat leverde naar mijn mening niet veel op. Tussentijds enkele kuurtjes prednison maar hier kreeg ze bijwerkingen van (sloom, veel drinken en dus ook plassen, honger). Prednison heb ik gebruikt als lapmiddel. Via de dermatoloog ben ik gestart met apoquel. Dit zijn medicijnen die minder bijwerkingen hebben dan prednison. Het werkt absoluut maar ik vind dat ze hier kortademig van wordt. Daarnaast zijn deze medicijnen prijzig, circa € 50,- voor 20 pillen. Tot voor kort was Apoquel alleen via de dermatoloog verkrijgbaar maar sinds kort ook via de dierenarts.


Terug naar “Gezondheid”