Giardia

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Giardia

Ongelezen berichtdoor Carobella » 08/06/16 10:19

saartje heeft nu voor tweede keer Giardia gehad. Eerst een keer in maart en twee weken geleden was het weer raak. Ik had er destijds nog nooit van gehoord en nu kan het woord niet meer horen.

Waarschijnlijk is Saartje ook wat gevoelig tav voedsel en moeten we uitkijken wat we haar geven. Als haar darmen geirriteerd raken door iets wat ze eet is ze ook gevoeliger als ze in aanraking komt met andere honden of hun drollen die besmet zijn.

Saartje heeft de afgelopen periode ook best veel drollen gegeten. ik werd er echt niet goed van. Dus net voor ik er achter kwam dat ze wederom Giardia had was ik daar al dingen op aan het bedenken. Saartje loopt nu minder los in het bos maar aan een flexlijn. Ik vermijd bepaalde uitlaatplekken en in het bos mag ze los als ik de eerste poeplinies gehad heb.

Ik hoor wel van steeds meer mensen dat labradors wat gevoelig kunnen zijn op hun darmen. In Saar haar nest is er in nog eentje die nu klachten heeft. Hun moeder is natuurlijk ook overleden toen ze nog geen drie weken waren en ze acuut over moesten op kunstvoeding. Wellicht heeft dit ook niet geholpen.

Ab kuur zit er nu weer op en ik hoop zo dat ze er overheen gaat groeien en minder kwetsbaar wordt.

Is iemand hier bekend met Giardia en hebben mensen eventueel tips hoe ik Saartje minder kwetsbaar daarvoor zou kunnen laten zijn.

Gr Caroline
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Giardia

Ongelezen berichtdoor Romke » 08/06/16 10:40

Helaas ervaring met giardia, wat een rot parasiet is dat

Heb je per behandeling 1x een kuur gehad?
Is daarna nogmaals de ontlasting getest?

Bij hardnekkige giardia is het beleid over het algemeen, 5 dagen panacur, 7 tot 10 stop, 5 dagen panacur
Dan paar dagen wachten en wederom de ontlasting testen.

Voor de darmweerstand kan je 1x per week pens gaan geven, en een goede probiotica.

Betwijfel of de kunstvoeding hier een directe oorzaak voor is.
Ik zou het toch zoeken in het poep eten, dat is echt heel slecht voor de darmweerstand.
En een hond die eenmaal giardia heeft gehad, waar vooral pups en kwetsbare honden gevoelig voor zijn, dan is het verrekte moeilijk hier goed af te komen. En is dit echt een flinke aanslag op de darmen.

Gebruikersavatar
saskia burghout
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 758
Lid geworden op: 19/11/08 11:17
Locatie: brabant
Contacteer:

Re: Giardia

Ongelezen berichtdoor saskia burghout » 09/06/16 22:29

heb je ook een wormen kuur gehad van meerdere dagen?..
alleen AB kuur werk niet

Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Re: Giardia

Ongelezen berichtdoor Carobella » 11/06/16 16:16

De eerste keer heeft ze eerst 5 dagen panacur gehad en toen het niet goed over leek 10 dagen ab kuur. Toen leek het goed te gaan. Paar maanden geen last. Wel gaven we weinig anders dan RC en af en toe Raw Hide iets om op te kauwen. Andere koekjes of verwennerij gaat ze van aan de schijt.

Maar in diezelfde periode ging ze enorm veel poep eten. Ik dacht dat ik gek werd. Ik kon haar niet loslaten of ze liep te snacken. Ze loopt nu in bos aan een flexlijn en pas als ik denk dat het kan laat ik haar een poosje los. Een gezellig stukje bos waar ze altijd veel kan spelen vermijd ik nu omdat er teveel poep ligt.

Maar ja ik was dit net aan het aanpakken en toen ging het dus weer mis.

Laten testen en Giardia - Da gaf vijf dagen AB kuur maar had gelijk al het idee dat het niet perfect werkte. Ik had eerder wel begrepen dat er twee stammen van giardia zijn. De ene is beter met panacur te bestrijden en de ander met AB. Na een paar dagen gestopt te zijn vertrouwde ik het niet en contact gehad met DA en ze heeft het nu allebei.

Maar ja wat nu. Die darmen moeten sterker worden.

Ik heb pro biotica van Puur Biotica via Med Pets. Geef ik eenmaal daags.

Ze mag dus geen andere dingen eten dan huidige voer - want gevoelig - gaan darmen irriteren en dan dus ook gevoelig voor parasiet.

DA heeft nu als tip gegeven om een bepaald dieetvoer van Hills te geven. Z/D. HEt is eigenlijk voor te dikke honden en heeft minder koolhydraten. KH zetten om in suikers en Giardia houdt daar van. Maar omdat Saartje nog een jonge hond is zouden we de hoeveelheden aanmoeten passen daar het niet de bedoeling is dat ze afvalt.

Nestgenootje heeft ook veel problemen - vergelijkbaar met Saartje. Die gaat aan de diarree als hij geen alvleesklier krijgt.

Ik zal eens gaan zoeken op pens.

De moed zakt me af en toe in de schoenen. Onze kat bleek recent ook ziek. 13 en nierfalen. De nodige onderzoeken, medicatie en speciaal voer (en een hoop geld) later lijkt die weer op de rit. Saartje is nu ook aan het puberen......

Al met al iets teveel allemaal van het goede de laatste tijd :cry:
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)

Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Re: Giardia

Ongelezen berichtdoor Carobella » 11/06/16 16:19

Ik wilde Saartje meenenemen naar NLV dag, niet gedaan. Week erna was meeting met deel van nest. Ik ben alleen gegaan. Ik wilde iedereen graag zien maar Saartje dus thuis gelaten.

Jank.
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Giardia

Ongelezen berichtdoor Romke » 13/06/16 05:43

Ach wat sneu voor je
Wel heel goed dat je haar hebt thuisgelaten, hoe rot dat natuurlijk ook is.

Heb je al KVV overwogen? Dan zit je helemaal niet met dat koolhydraten verhaal.
En het is vaak erg goed voor de algehele darmweerstand.
Mocht je hier over na willen denken, dan zou ik de vraag eens voorleggen op barfplaats wat dan in dit geval de beste kvv is voor je hond

Het is echt iets dat goed kan komen, en niet hoeft te betekenen dat er nu voor de rest van het leven problemen zijn/gaan komen.
Tenzij er natuurlijk wel echt een medisch probleem onder ligt.
Mogelijk een verteringsprobleem als je naar nestgenootje kijkt.

Ik zou voor vers gaan

Klarus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 5
Lid geworden op: 13/06/16 12:22

Re: Giardia

Ongelezen berichtdoor Klarus » 13/06/16 16:25

Hoi
Ach, die Saartje.
Geen ervaring met Giardia, wel met een andere parasiet (cocciodose)
Het is oerstom.
Sterkte!

Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Re: Giardia

Ongelezen berichtdoor Carobella » 15/06/16 10:47

Oerstom - dat is een goed woord. Het is echt wel een domper op je hondengeluk dit gezeur en uitgezoek en narigheid.

KVV staat ook op mijn lijstje. Maar vind ik ook nog lastig om dan keuzes te maken. ben me geleidelijk aan aan het inlezen en wil vrijdagmorgen eens info gaan halen bij een dierenspeciaalzaak.

Omdat een goede brok op zich ook wel handig kan zijn daar ook nog in het verdiepen.

DA raad R/D van Hills aan. eigenlijk voor te dikke honden maar ivm geen KH.
Ik denk dat overstappen op hypoallergeen niet hoeft en dat is ook niet te betalen.

Ik dacht ik ga eens met HILLS bellen wat de mogeiljkheden zijn maar dat was ook makkelijk gezegd dan gedaan. Ik ga nu teruggebeld worden maar iets zegt me dat het verwarrender gaat worden en ik beter bij voorstel van eigen DA kan gaan blijven. Maar ik wacht het even af. Ik sprak een voedingsdeskundige van Hills maar die wil nu de vraag voorleggen aan hun dierenarts en dan ga ik teruggebeld worden maar ja dan heb ik meer vertrouwen in mijn eigen dierenarts die al een tijdje meedenkt met mij en Saartje. Maar ik kijk even wat er gebeurt.

Gr Caroline
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)

Klarus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 5
Lid geworden op: 13/06/16 12:22

Re: Giardia

Ongelezen berichtdoor Klarus » 15/06/16 17:13

Ik ben in die periode ook een paar keer moedeloos geweest. Heb veel steun aan de fokker gehad, hij gaf goed advies. Het is helemaal goed gekomen.
Hou vertrouwen!

Gebruikersavatar
Chantal76
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 378
Lid geworden op: 01/11/15 07:47

Re: Giardia

Ongelezen berichtdoor Chantal76 » 16/06/16 08:45

Hey,

Heftig verhaal hoor. Ik heb godzijdank geen ervaring met giardia. Wel met poep eten. Diego eet ook alle drollen op die hij tegen komt. Hij mag ook niet meer in gras komen er liggen altijd wel wat drollen en hij ziet ze sneller dan ik. En in het bos is loslopen er niet meer bij. Hij loopt ook alleen maar te ruiken of hij wat kan snacken. Dus poepen we lekker op de stoep en blijven we aan de lijn. Jammer maar het is beter zo. Saartje heel veel beterschap en jullie sterkte met Saartje en de kat.
:bruinkopje: Diego,RiJan Rangers Macintosh ,geboren 28 Oktober 2015

Afbeelding

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Giardia

Ongelezen berichtdoor Romke » 17/06/16 11:32

Ik zou eens naar een dierenarts gaan die ook achter verse voeding staat.

Praten met een brokken of kvv fabrikant heb ik nooit zoveel vertrouwen in.
Tuurlijk hebben die iets wat natuurlijk passend is.
Ze staan achter hun eigen product

Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Re: Giardia

Ongelezen berichtdoor Carobella » 20/06/16 22:09

Chantal ik ben hier in de omgeving op zoek naar wat meer poepvrije stukken bos. HEb nu geloof ik iets gevonden. Erg blij mee want ik kan zo genieten van een loslopende Saartje. En dat ze af en toe nog wel wat kan spelen. Van dat deel heb ik tot nu het meest genoten. Maar ik loop nu ook hele stukken met de flexlijn. Voordeel is dat ik vrij bosrijk woon en met een stukje auto al snel wat verder weg ben van de meer algemene uitlaatplekken. MEt een jaar hopelijk ook wat meer fietsen.

En drollen zijn een ding maar vogel karkassen ook. Laatst kwam ze met een halve vergane buizerd aanzetten.

Ben ondertussen weer wat meer op onderzoek uit geweest qua voeding. Het is wel lastig daar iedereen voor zijn eigen belangen lult, winkels, DA.

Denk dat ik een brok gevonden heb waar ik veelal positieve geluiden over hoor. Geen granen, variant met niet teveel Koolhydraten en ik wil dan combineren met KVV.

Ik wil uiteindelijk toch iets kiezen waar ik soort van zelf achter kan staan. Me door van alles en iedereen wat aan laten praten is niet helemaal mijn ding.

Ondertussen zit de laatste AB dag er weer op. En krijgt Saartje om te beginnen een beetje pens per dag.

Hoorde trouwens van iemand met een dierenwinkel dat die ook steeds vaker mensen in winkel heeft die tobben met Giardia en dat het idee is dat het meer voorkomt door al die soort van zwerfhonden uit oost europa/spanje ed. Kennisje had hetzelfde gehoord van haar DA. Tel daar puppen bij op met net wat kwetsbaardere darmen en tel uit je winst.

Op een dag.......

Kat van 13 lijkt overigens goed te reageren op medicatie en speciaal voer, 200 gram aangekomen en weer een mooie kater. Dat is in ieder geval een zorg minder.

Net maar eens alle uitgaven aan DA/dierendingen op een rijtje gezet en maar eens kijken hoe ik creatief kan gaan boekhouden 8)

Gr Caroline
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)


Terug naar “Gezondheid”