artrose en melkkliertumor

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
tries
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 7
Lid geworden op: 22/12/15 11:00

artrose en melkkliertumor

Ongelezen berichtdoor tries » 15/09/16 18:17

Hallo allemaal,

Ik lees regelmatig nog steeds mee, maar wil nu toch ook wat vragen.
Onze Gin, een teefje van bijna 10,5 jaar, begint moeizamer te lopen. Nu waren er enkele jaren geleden al twijfels over beginnende artrose, we zijn toen op advies van de DA begonnen met Hill's J/D. Ik moet zeggen dat dit echt hielp en ze weer beter ging lopen.
Tot afgelopen zomer....
Allereerst viel mij op dat ik ergens bij haar achterpoten geknak/'gekloink' hoorde als ze in draf liep zeg maar. Ze gaf echter geen pijn aan, ik heb ook echt een tijdje gedacht dat het iets anders was/ik het me verbeeldde etc.
Tijdens de zomervakantie werd duidelijk dat ze moeizamer ging lopen, een stukje van 15 min. hield ze wel vol, maar met veel gehijg en heel langzaam lopen.
Dus... op naar de DA. Inmiddels hadden we ook een bult gezien bij een van haar tepels...

DA constateerde dat ze zowel pijn heeft aan allebei haar knieën als aan allebei haar heupen. Gin geeft dit heel duidelijk aan...(zonder lelijk te worden). We hebben pijnstillers meegekregen (carporal 100mg 1x pd). Dit lijkt iets te werken.
Vandaag weer terug om eea te bespreken.
Nu wil hij graag foto's maken van haar heupen en knieën en dit met de orthopeed bespreken. Bij haar knieen denkt hij aan een kapotte meniscus bij allebei de knieen. Wat ik een beetje gek vindt, is dat we nooit hebben gemerkt dat er plotseling iets mis was met haar knieen.
Daarnaast blijkt ze dus een melkkliertumor te hebben. Een biopt had geen zin gaf hij aan, maar hij zei wel dat de tumor verwijdert moet worden.
De tumor is ca 7 cm.
Nu heb ik gelezen dat als de tumor kwaadaardig blijkt te zijn en er al uitzaaiingen zijn, het snel zal gaan....

Waar wij nu mee zitten is de vraag: wat gaan we doen?
Dit klinkt heel berekend, maar we vragen ons echt af of we allerlei operaties aan moeten gaan (tumor en knieën) waarbij er zeer waarschijnlijk niks meer aan haar heupen te doen is. Pijn zal ze dus houden en aan de pijnstillers moeten blijven.
Aan de ene kant denken we: ja natuurlijk alles doen voor haar, maar aan de andere kant, is het werkelijk zinvol?? Is het geen optie om door te gaan met pijnstillers en haar kwaliteit van leven in de gaten blijven houden? Ipv 2 operaties ondergaan op 10 jarige leeftijd die geen garantie bieden voor ruime verlenging van haar leven?
Als ze nou bijv. 5 jaar zou zijn, vind ik het een ander verhaal en zou ik niet twijfelen!
Maar nu weten we het echt niet.

Wat zouden jullie doen??

ik hoor het heel graag!

gr tries
Gin (Shamuro Valley Iceberg Alley) 14-05-'06

Gebruikersavatar
Peetje
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 22
Lid geworden op: 24/02/16 16:03

Re: artrose en melkkliertumor

Ongelezen berichtdoor Peetje » 30/09/16 20:54

Jeetje, dat zijn de moeilijke keuzes... Ik kan je twijfel heel goed begrijpen, zou ik ook hebben. Eerlijk gezegd zou ik in dit geval even zeker willen weten of de tumor kwaadaardig is of niet. Als hij dat is, en het daarmee erg snel zou gaan, dan zou dat voor mij de keuze makkelijker maken, dan zou ik zelf mijn hond niet meer laten opereren. Misschien kun je bij een andere DA een second opinion vragen?
Afbeelding
:bruinpootje: Loyd (Lou v. Budilium Hof) 01-03-2016

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: artrose en melkkliertumor

Ongelezen berichtdoor corretje » 02/10/16 16:44

Ik heb dit ook meegemaakt met onze Kira. Zij had ook een melkkliertumor. De dierenarts wilde haar opereren en had eerst een foto van haar longen gemaakt. Daar bleken uitzaaiingen te zitten dus hij heeft niets gedaan. Dat had geen zin helaas.

Dus ik zou vragen of hij een foto van haar longen wil maken of ze daar misschien wat op zien. Anders zou ik wel een biopt laten maken.

Maar dit zijn hele vervelende beslissingen. Heel veel sterkte en wijsheid met Gin
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: artrose en melkkliertumor

Ongelezen berichtdoor Milou » 05/10/16 14:22

Ik zou inderdaad ook voor verder onderzoek gaan.
Ik heb dit helaas niet mee gemaakt. Maar mijn hond bleek eens heel goed. De dierenarts vertelde tumoren in zijn darmen te voelen, daar was helaas niks aan te doen te zijn.
Bij verder onderzoek bleken er ontstekingen rondom de tumoren te zitten. Na een antibioticakuur waren deze ontstekingen verdwenen en zat hij weer helemaal lekker in zijn vel. Sinds die vind ik het fijn nader onderzoek te laten doen en aan de hand van die gegevens een beslissing te nemen.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Re: artrose en melkkliertumor

Ongelezen berichtdoor marron » 06/10/16 02:05

sorry ik ga een heel hard antwoord geven, waarom een hond van bijna 11 nog plagen met allerlei operaties onderzoeken edd, Mijn Marron was op zeven jarige leeftijd melkklierkanker bij geconstateerd, mijn DA rade me aan elk jaar even checken verder niets, zo gauw je 1 tumor weg haalt komen er 10 voor terug. Wat der knietjes betreft mijn Marron zijn zomaar spontaan der kniebanden afgeknapt terwijl ze rustig liep lekker te keuvelen, we konden opereren mijn DA rade een cortisone spuit aan, 1 nadeel ze kan daarna nooit meer geopereerd worden dus bij een jonge hond niet aan te raden, we hebben Marron die spuit laten geven, ze heeft daarna nog heerlijk bijna een jaar gezwommen, en na 5 jaar dus vanaf haar 7e werd er ineens een agressieve vorm van lympfklier kanker bij haar vastgesteld, 1 week later hebben we haar laten gaan, ze was bijna 12. Helaas worden honden geen 80, nee ik zou als jou hond mijn hond was, haar een fijne tijd bezorgen, maar sorry geen duizenden of honderden meer aan besteden daar heeft ze de leeftijd niet meer voor, zorg dat ze geen pijn heeft geniet van elkaar en het geld wat je niet aan je DA geeft die het wel graag wil, kunnen jullie mooi in haar laatste maanden/jaar aan elkaar besteden.
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

tries
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 7
Lid geworden op: 22/12/15 11:00

Re: artrose en melkkliertumor

Ongelezen berichtdoor tries » 10/11/16 18:24

Bedankt voor jullie reacties, al is het een tijdje geleden. Toch fijn om het even te lezen en dat er meegedacht wordt.
Zoals Marron ook aangeeft, hebben we besloten niet te opereren.
We willen haar dat niet meer aandoen. En als we de ene operatie doen met haar knieën is het zinloos om de tumor niet te verwijderen en andersom.
We vragen ons ook af hoe ze, gezien haar leeftijd, uit die operaties zal komen.
Daarnaast is de tumor inmiddels verder gegroeid en heeft ze nu ook een duidelijk opgezette lymfeklier (in de zomer nog niet).
Het einde is gewoon in zicht..... heel naar, maar je weet dat dat een keer gaat gebeuren.
We houden haar goed in de gaten, laten haar geen pijn lijden en als het niet meer gaat, verlossen we haar uit haar lijden.
Op dit moment gaat het, wat we aan de buitenkant kunnen zien, redelijk goed en geniet ze van de rondjes buiten en is ze af en toe nog gewoon de gekke en drukke Gin. Ze houdt dat niet lang vol, maar ze geniet er wel van.
Zo lang we dat zien, is het goed.
Op dit moment ligt ze heerlijk op een kauwstaaf te knagen en daar geniet ik van.

Het is gewoon een lieverd :-)
Gin (Shamuro Valley Iceberg Alley) 14-05-'06

Binkie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 152
Lid geworden op: 22/11/15 12:04

Re: artrose en melkkliertumor

Ongelezen berichtdoor Binkie » 10/11/16 18:49

Moeilijk dat je haar toch achteruit ziet gaan. Je weet dat je die beslissingen ooit een keer moet gaan nemen. Maar als het moment daar is, is dat gewoon erg verdrietig.

Geniet nog van de tijd die ze bij jullie kan zijn!
:blondkopje: Bink, geboren 30-10-2015

Afbeelding

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Re: artrose en melkkliertumor

Ongelezen berichtdoor marron » 10/11/16 19:49

Een verstandig besluit
geniet nog van de tijd samen :)
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)


Terug naar “Gezondheid”