Kennelhoest bij pup 4 mnd

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Ingrid1975

Kennelhoest bij pup 4 mnd

Ongelezen berichtdoor Ingrid1975 » 24/05/18 23:02

Hoi allemaal. Ik maak me toch wat zorgen. Gisteren ben ik met onze pup van 4 mnd bij de dierenarts geweest ivm een rare kuch sinds Pinksteren. Ik vond het al op kennelhoest lijken omdat ik het eea op internet had opgezocht en hij heeft ook de enting niet gehad. Was bij de dierenarts al snel duidelijk door een test waarbij er op de luchtpijp wordt gedrukt. Ook een temp van 39 graden en daar een kuur van 10 dagen Doxy meegekregen, hart en longen klonken normaal en zit dus echt in de bovenste luchtwegen maar gezien de temp en zijn kwetsbare leeftijd toch aan de Doxy. Thuis echter ben ik op internet gaan zoeken bij de bijsluiter en ik schrik van de bijwerkingen waaronder dat het een verkleuring aan tanden kan geven en dat het bij zeer jonge honden nadelige effecten kan hebben op de groeischijven, hoeft niet maar kan wel. Het zit me dus helemaal niet lekker, hij heeft nu 2 dagen geslikt en ik ben haast geneigd om te stoppen met die rommel maar dat durf ik ook niet zomaar te doen. Hij heeft alleen vanmorgen wat gekucht en verder heb ik hem vandaag niet gehoord. Hij is speels en vrolijk, moest vanavond 1x braken maar zou een bijwerking kunnen zijn maar verder eet en drinkt hij als altijd. Ik laat hem kort uit en niet bij andere honden maar wat moet ik nu met die kuur.? Ik ben ervan overtuigd dat de dierenarts echt wel weet wat hij doet maar het zit me niet lekker.
Zijn er lab eigenaren met ervaringen van Doxy bij een jong dier en wat zouden jullie doen? Ik wil natuurlijk niet dat het straks wel naar binnen schiet en het een longontsteking wordt maar ik wil ook niet dat mijn hond zwarte tanden en beschadigde gewrichten aan de kuur overhoudt. Ik vind het zo lastig. Ik wil het beste voor onze pup maar het zit me echt niet lekker. Gedoe allemaal. Alvast bedankt voor het lezen. Gr Ingrid

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Kennelhoest bij pup 4 mnd

Ongelezen berichtdoor Romke » 25/05/18 14:39

Wat vervelend
Heeft hij al gewisseld van tanden?
Er is idd een ab die je beter niet aan jonge honden kan geven.
Het best neem je contact op met de da en vraag je het na, ook kan je de fokker benaderen en advies vragen

Ingrid1975

Re: Kennelhoest bij pup 4 mnd

Ongelezen berichtdoor Ingrid1975 » 25/05/18 19:58

Bedankt voor je reactie. Ik kan het inderdaad vragen bij de fokker maar zij staat al helemaal niet achter medicatie dus ik weet haar antwoord al ;)
Hij is momenteel aan het wisselen dus alles is al aanwezig in de kaken, Ik ga ervan uit dat de dierenarts weet wat hij doet, althans daar ga ik dan maar vanuit. Het gaat al veel beter met het hoesten. Alleen vanmiddag even toen ik hem bij me moest houden omdat die enthousiast naar een andere hond wilde lopen wat natuurlijk niet mag. Eten en drinken doet hij perfect en is verder heerlijk vrolijk. Ik ben dan ook geneigd om te stoppen met de medicatie maar vind het ook geen fijn idee om zelf te gaan lopen dokteren. Lastig lastig, ben vandaag ook niet in de gelegenheid geweest om de dierenarts te bellen en wil ook niet naar de weekenddienst bellen. Ik heb wel gelezen dat Doxy binnen de tetracyclinegroep de penicilline is met het laagste risico op tandverkleuringen en dat er tijdens het gebruik een vertraagde groei kan ontstaan maar dat het na het staken gewoon omkeerbaar is dus dat klinkt iets beter. Is het raar om met deze vraag de weekenddienst te bellen?

adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 09/11/11 14:44

Re: Kennelhoest bij pup 4 mnd

Ongelezen berichtdoor adderoos » 26/05/18 09:12

Het is jou hond en je wilt her beste voor je pup, gewoon bellen en je laten informeren.
Daar zijn ze voor, om jou gerust te stellen.
Het hoesten moet stoppen, dat is het beste, soms is er dan een medicijn voor nodig.
Blitz (Black Blitz of Cabot Strait) 30-jan-1991 ~ 12-mei-2003
Roi (Silronrays Roi du Lac) 10-apr-2002 ~ 11-jul-2012
Jack (Woefdram's Jack of al Trades) 2-dec-2003 ~ 12-sep-2011
Rav (Riverdancer Of the Music Forest) 3-sep-2011
Lev (Silronrays Now or Never) 21-jan-2017

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Kennelhoest bij pup 4 mnd

Ongelezen berichtdoor Romke » 26/05/18 19:22

Nooit zomaar stoppen met Ab, dat is bij honden niet anders dan bij mensen.
Ik ben ook niet direct voorstander van ab bij kennelhoest, vaak als ze het een keer doormaken verhoogt dit de weerstand.
Alleen is het met pups en zwakkere honden wel oppassen.

Geen rare vraag voor de weekenddienst
En ook niet voor de fokker, het speelt nu eenmaal en een beetje fokker zal willen dat 'haar' pup er goed doorheen komt.


Terug naar “Gezondheid”