Advies over het alleen laten

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
wjvr

Advies over het alleen laten

Ongelezen berichtdoor wjvr » 06/08/18 12:38

Beste medebaasjes,

Sinds begin juni zijn wij de trotse eigenaar van een labradorpup. De opvoeding gaat best goed, en ze leert erg snel nieuwe commando's. We hebben een grote bench in de kamer staan, en daar gaat ze op commando naar toe, maar het is nog niet een plekje waar ze uit zichzelf vaak gaat liggen. Dat doet ze liever op andere plekken in de kamer.

Als ze van ons moet slapen dan gaat ze negen van de tien keer wel gehoorzaam naar de bench, en vind ze het ook niet erg als de deur dicht gaat. Heel af en toe huilt ze een paar keer, maar dan is het verder prima.

Nu ben ik eigenlijk sinds juni steeds thuis geweest, maar over drie weken moet ik zelf weer aan het werk. Het ritme ziet er dan ongeveer zo uit: ik ga om 6 uur naar mijn werk, en mijn vrouw om acht uur. Daarvoor laten we ieder onze hond nog een keer goed uit. Daarna zal de eerste van ons ongeveer om 5 uur thuis komen. In de tussentijd zal mijn vader de hond 1 á 2x voor ons uitlaten en eten geven. Als wij weer thuis zijn krijgt ze natuurlijk alle aandacht en de gelegenheid om goede wandeling te maken.

Nu wil ik in de aankomende weken de hond alvast in dit ritme brengen zodat de overstap straks niet te groot is. Daarvoor heb ik een cameraatje op de bench gericht staan, en ga ik overdag als ze gaat slapen zelf naar boven. Ik kom pas weer naar beneden als ik via de camera heb gezien dat ze wakker is. Ik probeer te voorkomen dat ze gaat huilen, maar probeer daarvoor al zelf beneden te zijn (zodat ze het idee krijgt dat als ze wakker is ik er ieder moment aan kan komen). Ze kan nu ongeveer 2,5 uur slapen voordat ze echt wakker is. Om de hond los te laten in de kamer, dat zie ik nog niet zitten. Ook als wij erbij zijn doet ze nog teveel dingen die niet mogen, zoals aan het meubilair / planten knagen. Daarom wil ik ze in de bench houden als er niemand is.

Mijn vraag is: ben ik zo op de juiste weg? Is dit een goede aanpak? Of hoe zouden jullie het aanpakken?

Terug naar “Opvoeding”