als ik "hier" zeg, loopt ie weg

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

als ik "hier" zeg, loopt ie weg

Ongelezen berichtdoor Lupos » 27/05/10 08:52

Veel mensen kampen met het probleem dat hun hond als hij losloopt, niet altijd komt. De grondslag hiervan kan vele oorzaken hebben, de oplossing is vaak een stuk moeilijker!

Waarom?
De eerste vraag moet zijn, waarom komt je hondje niet?
Doorgaans is die vraag vrij gemakkelijk te beantwoorden: jij als baasje bent minder interessant dan de omgeving op dat moment.
- andere honden
- mensen
- dieren
- geurtjes
- enz.


Start
Een goed begin is het halve werk. Ook bij je pupje. Zo kun je, zodra je je pupje krijgt, al direct beginnen met het leren hierkomen. Op verschillende punten kun je dit benadrukken door middel van spelletjes.

Het eerste spelletje kan gewoon in huis: laat een huisgenoot de pup tegenhouden, terwijl jij rammelent met een voerbak uit het zicht verdwijnt. (ga in de gang, in de keuken of in de tuin staan, net buiten zicht) Dan roep je je pupje heel vrolijk en laat je huisgenoot de pup los. Je pupje komt aangerend en de voerbak komt direct op de grond tussen jouw voeten. Hij mag nu lekker eten! Dit kun je iedere maaltijd herhalen, terwijl jij iedere keer op een andere plek gaat staan.

Het tweede spelletje kan buiten. Zoek met je hondje een plek op zonder afleiding, tot de tijd is gekomen dat je merkt dat je pupje jou het allerleukste vindt dat er bestaat. Zet de pup neer en ren direct weg. Zodra je pupje achter je aan komt, maak je schijnbewegingen om bij hem weg te raken (net als vroeger: tikkertje spelen). Let hierbij op dat je de pup niet frustreerd (anders zal hij in je broek gaan bijten). Zodra je pupje alleen nog achter jou aankomt, draai je je om en beloon je uitbundig: knuffelen, spelen, voertje enz.

Het derde spelletje is bedoeld voor het leren van het commando "hier" buiten. Gemakkelijk is, om een smal paadje te nemen, waar hij niet echt de mogelijkheid heeft om opzij te lopen. Ook hier ga je lopen en als je pupje even blijft staan snuffelen, loop je door zonder iets te zeggen. Komt je pupje aangerend? Zeg dan "hier!" en beloon je pup uitbundig. Je zegt het commando dus pas als je pupje werkelijk naar jou toe aan het rennen is. Ga zelf door je hurken en spreid je armen; je zegt nu met je lichaam "kom maar ik ben leuk!"

educatieve wandeling
Een veel gemaakte fout: wandelen en de hond loopt los. Het moet eigenlijk zijn: wandelen mét je hond. Zodra je met je jonge hond gaat loslopen, is het belangrijk om een rustige plek op te zoeken en "samen" de wereld te ontdekken. Zorg er dan ook voor, dat je echt "honds" geïnteresseerd bent in de omgeving: ga op je hurken bij een bloemetje kijken, ga tussendoor even op de grond zitten, beloon je pup door spontaan oogcontact én ren eens een stukje samen op (het pakspelletje dat honden onderling zo leuk vinden).
Oftewel: gedraag je zo honds mogelijk, want dat is wat je hond zo aanspreekt bij andere honden ;)

de valkuilen
Vele valkuilen zijn er bij het loslopen, en het duidelijkst is het, als je het honds vertaald. Oftewel: wat doe jij, en hoe ziet je hondje dat? Daar komen ze:
- "Puppy, kom hier!!"
blablablabla bla bla bla
- "Puppy, kom hier!"
waar is die andere hond?
- "koekje!"
ah, mijn onderdaan geeft mij eten, mooi zo!
- blijven roepen tot de pup toch niet komt als hij met een andere hond speelt
ah mooi, mijn onderdaan wacht nog steeds op me, ik kan nog wel even verder met deze hond
- de hond altijd attenderen welke kant je opgaat
lieve pupje, wil je alsjeblieft met mij meegaan? Toe, alsjeblieft??

In bovenstaande voorbeelden, geef je enerzijds de regie uit handen: je smeekt je hond om alsjeblieft naar jou te luisteren (of eigenlijk: naar het brokje 8) ) in plaats van dat de hond, - bedoeld als ondergeschikt aan jou-, jou in de gaten houdt. Daarnaast gebruiken we vaak al commando's die de hond nog helemaal niet beheerst. Je maakt dus feitelijk geluid om je hond te laten weten dat je er nog steeds bent.

alfa-omega
Als je wenst, dat je hond jou in de gaten houdt, moet je hem eigenlijk zo min mogelijk, tot niet roepen. De reden dat je het commando aanleert is om in noodsituaties te kunnen gebruiken, of als jij besluit dat je het nodig vindt. De rest van de wandeling zou je hond JOU in de gaten moeten houden. Immers: de omega volgt de alfa en niet andersom.
Daarnaast is het essentieel om rekening te houden met de behoefte om op verkenning te gaan. Ziet je pupje dus iets interssants, dan wacht je af tot hij spontaan aandacht naar jou verlegt óf ga je hem zonder iets te zeggen halen als dat nodig is. Roepen heeft toch geen zin in veel gevallen en als de afleiding groot genoeg is, zal je hondje niet eens doorhebben dat je weg gaat als je niets zegt. Maak het jezelf makkelijk door de afleiding pas groter te maken, als de band tussen jou en je hondje sterk is geworden en je hondje jou al spectaculair spannend vindt. Dus: de eerste weken het liefst alleen één op één contact, en pas daarna langzaam aan mensen en honden gaan opzoeken.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 27/05/10 09:35

Fantastisch stukje Dorine en ik vind dat er heel goede tips in staan! Zeker ook het feit dat je schrijft dat je hond JOUW in de gaten moet houden. Onze labjes hebben (normaliter dan toch) zo'n goede snufferd (neus) dat ze echt wel ons spoor terug vinden moesten ze toch even op verkenningstocht zijn gegaan.

Olly kan sinds 1,5 maand ook weer door mij alleen losgelaten worden (jippieeeeeeeee ja jee!) en het gaat fantastisch! Ze negeert andere honden compleet, gaat niet achter fietsers/joggers aan, rolt zich niet in iets vies (alleen in modderplassen, hihi), pikt geen eten/afval, ... Ze rent nog wel eens achter een konijn ofzo aan maar ik laat haar dan doen (ik roep haar niet terug als ik haar hoor vertrekken), en na 2 minuten komt ze toch weer aangehijgd (om dan weer meteen in het water te jumpen uiteraard). Ik ben nooit boos als ze langer is weggebleven dan gehoopt, maar juist altijd mega-enthousiast dat ze terug komt!

Als ik haar ff niet hoor en stokstijf blijf stilstaan, dan komt ze zo aangelopen en tikt ze m'n hand aan (en soms levert dat een snoepie op, meestal superlieve/enthousiaste woordjes en/of een knuffel).

Op een splitsing blijft ze stilstaan en wat snuffelen/rondkijken tot ik kies welke kant ik uit wil gaan en dan volgt ze zo.

Als ze weet dat we het einde van de wandeling naderen, dan komt ze zich zelf al aanbieden om aangelijnd te worden :shock: , terwijl ze vroeger juist dan ging weglopen!

Als Olly een fietser/jogger/wandelaar met hond ziet aankomen, dan komt ze (loslopend dus!!!) naar mij toe en duwt ze me wat opzij; ze gaat dan zelf vaak uit zichzelf zitten aan de kant. Ongelooflijk; heb haar dit nooit aangeleerd! Ik kan er echt om huilen, prachtig is dat toch?!

Verder ben ik wel de mening toe gedaan dat mijn labje zoveel mogelijk moet kunnen exploreren/verkennen dus bied ik haar (tot nu toe) ongeveer 25 verschillende losloopplekken aan; ik ben ook nog steeds op zoek naar nieuwe/onbekende plaatsen die ik geregeld opzoek zodat Olly ook nieuwe geurtjes op kan doen!

Mijn motto is dat Olly in het dagelijks geleidewerk altijd al naar mijn commando's moet luisteren en ik haar bij het loslopen zoveel mogelijk vrijheid en vertrouwen wil geven omdat zij mij dat ook geeft @ work. Zij luistert dus wel naar mij als ik dan toch eens roep (ik roep dus heel zelden) en ze laat sowieso blijken dat ze mij apprecieert als leider.

Ik kan er niet aan doen maar hier geniet ik nu echt ontzettend hard van zie! Hout vasthouden toch nog altijd, maar deze momenten koester ik super!!!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 27/05/10 10:03

Supertips! :klasse: Ik ben ook zo gauw geneigd teveel te gaan roepen. Bij een volgend pupje ga ik het ook zo aanpakken vanaf het begin.
Keo valt ook nog wel wat te leren hoor :wink:

@Kim: Wat heerlijk dat Olly het zo goed doet los!!!
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Gebruikersavatar
dinodap
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 504
Lid geworden op: 26/02/10 22:44
Locatie: Breukelen

Ongelezen berichtdoor dinodap » 27/05/10 10:10

Altijd welkom zulke goed uitgelegde tips!

Gebruikersavatar
sharon66057
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4468
Lid geworden op: 12/07/09 13:10
Locatie: Lelystad

Ongelezen berichtdoor sharon66057 » 27/05/10 10:20

Wat een super tips, Ik zit met hetzelfde "probleem" Noah vind andere honden ook veel leuker dan mij en ziet mij dan vaak niet meer staan, als ik dan wegloop merkt hij het vaak niet eens.
Als ik alleen ben met hem houd hij me wel in de gaten.
Ik ga met je tips aan de slag, neem aan dat dit niet alleen geld voor een kleine pup maar ook kan met mijn " grote pup" van 11 maanden :D
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...

Nathalie01
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 496
Lid geworden op: 09/04/10 11:56

Ongelezen berichtdoor Nathalie01 » 27/05/10 12:18

bedankt voor deze tips, kan ik volgende week gelijk even in de praktijk uitvoeren :D

lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 474
Lid geworden op: 31/08/07 11:27
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor lablove » 27/05/10 13:09

Gelukkig hebben wij dit probleem niet.Onze hondjes scannen continue onze bewegingen erg fijn hoor,we hoeven maar een beweging een andere kant op maken en ze staan bij ons.Maar goed stukje voor mensen die dit probleem wel hebben want het geeft denk ik een hoop stress als je hond niet komt wanneer dat wel zou moeten.
Groetjes Miranda (cosy cottage)

chantal-77

Ongelezen berichtdoor chantal-77 » 27/05/10 13:50

Goed en duidelijk stuk!
Gelukkig luistert Dana nu wel heel goed als zij losloopt, maar ik heb de tijden wel gehad dat me de moed in de schoenen zakte.....

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 27/05/10 13:52

Wat kan jij dingen toch geweldig uitleggen !!

Supertips, en als ik dat bij Kay had geweten toendertijd had ik het toch iets anders aangepakt :oops: 8)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Linnie

Ongelezen berichtdoor Linnie » 01/06/10 15:18

Dit ga ik vanaf volgende week direct toepassen, super goede tips!!!! :klasse:

royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1591
Lid geworden op: 01/03/10 15:39
Locatie: Kerkrade

Ongelezen berichtdoor royenmarjolein » 04/03/11 21:31

Hoi Dorine,

Wat een goede tips. Max komt eigenlijk best goed terug...alleen als er andere honden in buurt zijn is het een crime :(
Als Max niet terugkomt op commando loop ik gewoon door zonder te roepen. Max houdt mij blijkbaar toch in de gaten, want ik hoef niet ver te lopen of hij staat al naast mij. Als wij gaan wandelen en Max mag los en rent 10 tot 20 meter vooruit (hetgeen ik te ver vindt) draai ik mij om zonder iets te zeggen. Max komt zodra die dit merkt als een speer achter mij aan en heeft daarna veel meer aandacht voor mij. Doe ik het zo goed?
Dit laatste doe ik ook als ik het commando volg heb gegeven en hij gaat 5 meter voor mij lopen.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.

petra2612
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 702
Lid geworden op: 15/02/11 15:01
Locatie: Heerhugowaard

Ongelezen berichtdoor petra2612 » 05/03/11 13:58

Goh, wat herkenbaar en ik vertel het al mijn pupkopers. Maar wat is het moeilijk in de praktijk toepassen. Mijn nu 8 maanden oude pup ging zo goed van het begin af aan alle bovenstaande toegepast en ze was volledig op mij gericht. Maar we hebben nog 2 woefers (mama Xara, maar die is een echte wegloper en kan bijna niet los en ons oudje Zoë die lekker sjokt en een beetje oostindisch doof is geworden). Langzamerhand wil je toch met de 3 honden gezamelijk gaan lopen en toen ging het langszamerhand de verkeerde kant op. Ze trekt nu aan de lijn (deed ze echt niet) en loopt nu samen met Mama Xara weg of zoekt Zoë wel op. Ik ben echt niet meer belangrijk. Totdat we alleen met haar zijn dan plakt ze echt aan je vast. Even spelen met een hond maar roepen en ze komt wel weer. Het is zoooooo moeilijk!
***Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd!***
Groetjes, Petra

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 05/03/11 15:49

petra2612 schreef:Goh, wat herkenbaar en ik vertel het al mijn pupkopers. Maar wat is het moeilijk in de praktijk toepassen. Mijn nu 8 maanden oude pup ging zo goed van het begin af aan alle bovenstaande toegepast en ze was volledig op mij gericht. Maar we hebben nog 2 woefers (mama Xara, maar die is een echte wegloper en kan bijna niet los en ons oudje Zoë die lekker sjokt en een beetje oostindisch doof is geworden). Langzamerhand wil je toch met de 3 honden gezamelijk gaan lopen en toen ging het langszamerhand de verkeerde kant op. Ze trekt nu aan de lijn (deed ze echt niet) en loopt nu samen met Mama Xara weg of zoekt Zoë wel op. Ik ben echt niet meer belangrijk. Totdat we alleen met haar zijn dan plakt ze echt aan je vast. Even spelen met een hond maar roepen en ze komt wel weer. Het is zoooooo moeilijk!

Persoonlijk vind ik 8 maanden vaak nog te jong om in de roedel mee te laten lopen. Ik doe dat incidenteel wel, maar dan de pup altijd de gehele wandeling aangelijnd. Pas als ze rust en stabiliteit in het kopje hebben (en uitleggen hoe je dat ziet vind ik erg moeilijk, maar ik merk het gewoon zeg maar) mogen ze los mee gaan lopen en dat is doorgaans zo rond hun eerste verjaardag. De 1 iets vroeger dan de ander. Meestal loopt dat een beetje gelijk met het weghalen van de bench: rust in het kopje en dus tijd voor meer vrijheid.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Jose

Re: als ik "hier" zeg, loopt ie weg

Ongelezen berichtdoor Jose » 08/03/11 16:40

Lupos schreef:educatieve wandeling
Een veel gemaakte fout: wandelen en de hond loopt los. Het moet eigenlijk zijn: wandelen mét je hond. Zodra je met je jonge hond gaat loslopen, is het belangrijk om een rustige plek op te zoeken en "samen" de wereld te ontdekken. Zorg er dan ook voor, dat je echt "honds" geïnteresseerd bent in de omgeving: ga op je hurken bij een bloemetje kijken, ga tussendoor even op de grond zitten, beloon je pup door spontaan oogcontact én ren eens een stukje samen op (het pakspelletje dat honden onderling zo leuk vinden).
Oftewel: gedraag je zo honds mogelijk, want dat is wat je hond zo aanspreekt bij andere honden ;)


Dit werkt echt goed! Ik heb het vandaag even uitgeprobeerd! Af en toe even op de hurken ergens naar kijken, even naar een boompje lopen, door de struikjes walsen, even rennen. Maggie was helemaal in haar nopjes met mij. Ze liep constant achter me aan en dan keek ze me weer aan: 'Oh, vrouwtje wat gaan we nu samen doen voor leuks? Waar zullen we nu gaan snuffelen?' Echt leuk :D

Debby
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1338
Lid geworden op: 06/03/11 13:42
Locatie: Friesland
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Debby » 08/03/11 21:25

Bedankt, super goede tips!! :klasse:
Groetjes Debby en een poot van Fayth


Terug naar “Opvoeding”