als ik "hier" zeg, loopt ie weg

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Buuf
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 30/10/11 13:16
Locatie: Amstelveen

Ongelezen berichtdoor Buuf » 11/07/12 18:22

Maar vertel mij dan eens hoe ik dit kan trainen, zonder daar andere mensen mee lastig te vallen?????

Dat is eigenlijk wat ik hier wilde horen.
Groetjes Gonnie, Bruut en Storm

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 11/07/12 18:28

't Zou in een zo'n situatie als het een jonge hond betreft best fijn zijn als mensen even geduld hebben en de baas van de jonge hond de kans geven hun hond bij zich te halen.
Je kan nog zo hard trainen, de ene hond leert nou eenmaal sneller dan de andere en ze moeten het toch leren.

Marieke
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3544
Lid geworden op: 12/12/06 11:09
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marieke » 11/07/12 18:47

Ik heb echt waar alle respect en zeeen van tijd voor mensen die erop trainen en echt, dan doe ik ook niet moeilijk over een hond die bij me blijft plakken, ik blijf staan. Maar dat stoicijnse doorlopen en doen alsof je geen hond hebt of dat het je geen zier kan schelen wat je hond doet irriteerd me mateloos. Doorlopen alsof je neus bloedt ipv stil staan je best doen en dat ook aangeven..

Hoe ik het zou doen, aan de lange lijn en als eerste voorkomen dat je hond contact maakt met andere honden.. Als de aandacht bij jou is uitbundig belonen.. Desnoods samen oprennend langs de andere honden..
Groetjes Marieke en een pootje van Quincy en Noortje

:blondpootje: Quincy
:zwartpootje: Noortje

Gebruikersavatar
Buuf
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 30/10/11 13:16
Locatie: Amstelveen

Ongelezen berichtdoor Buuf » 11/07/12 18:49

Marieke schreef:
Buuf schreef:Het is niet stoicijns doorlopen wat ik doe, ik train me rot en de ene keer gaat het beter dan de andere keer.

Ik was alleen benieuwd of er hier nog andere tips te vinden waren.

Uiteindelijk luisterd bruut heel goed zolang er geen andere honden in de buurt zijn. Praktijk oefenen is toch een kwestie van hond laten spelen, roepen e.d. lijkt me, maar soms zijn die bananen sterker :mad:


Spreek jou er ook niet persoonlijk op aan. Het is alleen wel hetgeen waar ik me aan erger, en je krijgt wel degelijk dat advies.. 8)


Hahaha nee hoor, ik voel me ook niet persoonlijk aangesproken hoor, en ik kan me er ook wel iets bij voorstellen, maar het is zo verdomd lastig. Bruut is met zijn 10 maanden al een grote jongen geworden en vele schatten hem ook al ouder. Is het nu een kleine pup dan zijn mensen vaak makkelijker.
Groetjes Gonnie, Bruut en Storm

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 11/07/12 19:15

Ik ben het eens met Marieke. Gewoon weglopen in de hoop dat de hond wel komt is het lastig vallen van andere wandelaars (en honden). Draai het eens om: geef de hond vrijheid dat hij aankan, en laat hem pas loslopen bij andere honden als hij altijd komt.
Natuurlijk is het helemaal niet erg om hem eens een keer met andere honden te laten spelen, maar loop dan samen op, of ga samen wandelen als hij nog niet luistert.
Ik roep mijn honden zelden en leer ze van jongs af aan op mij te letten. Totdat ze dat helemaal door hebben laat ik ze dan ook niet "helemaal in spel opgaan" met andere honden, maar vervolg altijd mijn weg voordat contact verbroken wordt. gebeurt het per ongeluk toch, dan haal ik zonder mijn hond te roepen, DIRECT op bij de andere hond. Ik lijn hem aan en volg weg van de andere honden. Pas als de hond spontaan (oog)contact met mij maakt, beloon ik hem met aandacht en voer. Smeken of paaien doe ik nooit! Je leert je hond dan alleen maar om het voertje te komen halen als hij daar zin in heeft ipv andersom (dus als beloning).

kortom:
- als je weet dat je hond niet gaat komen, helemaal niet roepen maar ophalen
- oefenen in prikkelarme omgeving het hierkomen en beloon pas als hij echt bij je is
- Leer hem om jou in de gaten te houden (prikkelarme omgeving; zodra hij even niet oplet keihard een andere kant uitrennen, rent hij je voorbij, weer de andere kant op; net zolang tot hij bij je blijft hangen "doe jij nou?" )
- Voeg pas uitdagingen toe als je hond dit aankan, en je band met je hond beter is dan de prikkel die je tegenkomt 8)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 11/07/12 19:23

Buuf schreef:
Marieke schreef:
Buuf schreef:Het is niet stoicijns doorlopen wat ik doe, ik train me rot en de ene keer gaat het beter dan de andere keer.

Ik was alleen benieuwd of er hier nog andere tips te vinden waren.

Uiteindelijk luisterd bruut heel goed zolang er geen andere honden in de buurt zijn. Praktijk oefenen is toch een kwestie van hond laten spelen, roepen e.d. lijkt me, maar soms zijn die bananen sterker :mad:


Spreek jou er ook niet persoonlijk op aan. Het is alleen wel hetgeen waar ik me aan erger, en je krijgt wel degelijk dat advies.. 8)


Hahaha nee hoor, ik voel me ook niet persoonlijk aangesproken hoor, en ik kan me er ook wel iets bij voorstellen, maar het is zo verdomd lastig. Bruut is met zijn 10 maanden al een grote jongen geworden en vele schatten hem ook al ouder. Is het nu een kleine pup dan zijn mensen vaak makkelijker.


Het moet er niet om gaan dat andere mensen makkelijker zijn, het moet erom gaan dat jij dit niet accepteerd, nu niet, nooit niet!
Welk deel van de openingspost snap je niet? Lijkt me toch vrij duidelijk allemaal, oefenen, oefenen, oefenen en kan hij het niet, dan gaat hij niet los maar aan de lange lijn zodat je hem kan binnen hengelen.

Ik ben het helemaal met Marieke eens, ik word ook moe van mensen die alles maar best vinden, heb je er ooit bij nagedacht wat er gebeurt als je de verkeerde hond treft?

Als je het aanleert zoals in de openingspost, dan is het niet zo moeilijk hoor, onze pup van 11,5 week oud weet nu al perfect wat hier komen is, zowel op de fluit als op stem! Ook zij zal, net als de rest, gaan leren dat ze niet naar andere honden en of mensen moet, daar heeft ze geen boodschap aan, kwestie van tijd en energie erin steken en volhouden.......voorkomen is beter dan genezen, oftewel, iets goed aanleren is vele malen makkelijker dan iets fouts weer afleren!
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 11/07/12 19:57

Buuf schreef:Maar vertel mij dan eens hoe ik dit kan trainen, zonder daar andere mensen mee lastig te vallen?????

Dat is eigenlijk wat ik hier wilde horen.


Geef hem ook lekker de tijd om dit te kunnen leren :wink:
Daan luisterde prima TOT hij zijn LPC operatie had gehad en een lang revalidatie traject inging.
Toen we eenmaal het vertrouwen hadden dat hij alles weer kon en mocht ging meneer ook echt wel zijn grenzen opzoeken hoor... Hij had al zo lang geen contact met andere honden dan Kay mogen opzoeken, dus dat was allemaal mega spannend !! Daan was zelfs zo erg dat hij gewoon honderde meters weg rende omdat er daar ergens een hond liep :roll:
Dacht ook dat hij nooit zo zou gaan luisteren als Kay, maar verrek... Inmiddels luisterd Daan ook gewoon als ik hem roep als ik door wil :D

Ik ga met Marieke mee dat ik het heel vervelend vind dat mensen gewoon doorlopen zonder hun hond meer in de gaten te houden (En dat doen veel mensen omdat zoveel andere zeggen dat je je hond nooit mag halen) maar ik heb Daan (en Kay in het verleden trouwens ook) altijd gehaald als ik door wilde.
A omdat ik niet wilde dat we elkaar kwijt zouden raken, en B omdat ik niet wist wat er zou gebeuren en ik ruw spelen gewoon niet aandurfde omdat ik als ik de dood was dat het mis zou gaan met zijn poten !!
En ja, toen zeiden mensen ook tegen mij "laat maar gaan, hij moet JOUW zoeken" Doei, mijn hond en ik doe waar ik me goed bij voel
En als een hond bij ons blijft plakken en ik zie dat de eigenaar eraan komt zal ik ook zeker wachten zodat hij/zij de hond kan meenemen, maar dan moet ik wel zien dat ze hun hond in de gaten houden anders loop ik ook door met een flinke pas, maar dan de andere kant op dan zijn/haar baas :twisted:

Wij zijn toen hij hem een paar x gepeerd was gaan wandelen in rustige gebieden waar we zo goed als geen honden tegenkwamen (wat ik uberhaubt al lekkerder vind lopen) en toen we die hond die we sporadisch tegenkwamen goed ging zijn we steeds een stapje verder gegaan.
En lopen met bekende (stabiele) honden werkt ook zeker in je voordeel :)

Zowel Daan als Kay komen nu mee als ik dat wil, dus er zijn meer wegen die naar Rome gaan :wink:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Marieke
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3544
Lid geworden op: 12/12/06 11:09
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marieke » 11/07/12 22:32

Kay schreef:
Buuf schreef:Maar vertel mij dan eens hoe ik dit kan trainen, zonder daar andere mensen mee lastig te vallen?????

Dat is eigenlijk wat ik hier wilde horen.


Geef hem ook lekker de tijd om dit te kunnen leren :wink:
Daan luisterde prima TOT hij zijn LPC operatie had gehad en een lang revalidatie traject inging.
Toen we eenmaal het vertrouwen hadden dat hij alles weer kon en mocht ging meneer ook echt wel zijn grenzen opzoeken hoor... Hij had al zo lang geen contact met andere honden dan Kay mogen opzoeken, dus dat was allemaal mega spannend !! Daan was zelfs zo erg dat hij gewoon honderde meters weg rende omdat er daar ergens een hond liep :roll:
Dacht ook dat hij nooit zo zou gaan luisteren als Kay, maar verrek... Inmiddels luisterd Daan ook gewoon als ik hem roep als ik door wil :D

Ik ga met Marieke mee dat ik het heel vervelend vind dat mensen gewoon doorlopen zonder hun hond meer in de gaten te houden (En dat doen veel mensen omdat zoveel andere zeggen dat je je hond nooit mag halen) maar ik heb Daan (en Kay in het verleden trouwens ook) altijd gehaald als ik door wilde.
A omdat ik niet wilde dat we elkaar kwijt zouden raken, en B omdat ik niet wist wat er zou gebeuren en ik ruw spelen gewoon niet aandurfde omdat ik als ik de dood was dat het mis zou gaan met zijn poten !!
En ja, toen zeiden mensen ook tegen mij "laat maar gaan, hij moet JOUW zoeken" Doei, mijn hond en ik doe waar ik me goed bij voel
En als een hond bij ons blijft plakken en ik zie dat de eigenaar eraan komt zal ik ook zeker wachten zodat hij/zij de hond kan meenemen, maar dan moet ik wel zien dat ze hun hond in de gaten houden anders loop ik ook door met een flinke pas, maar dan de andere kant op dan zijn/haar baas :twisted:

Wij zijn toen hij hem een paar x gepeerd was gaan wandelen in rustige gebieden waar we zo goed als geen honden tegenkwamen (wat ik uberhaubt al lekkerder vind lopen) en toen we die hond die we sporadisch tegenkwamen goed ging zijn we steeds een stapje verder gegaan.
En lopen met bekende (stabiele) honden werkt ook zeker in je voordeel :)

Zowel Daan als Kay komen nu mee als ik dat wil, dus er zijn meer wegen die naar Rome gaan :wink:


Amen!
Groetjes Marieke en een pootje van Quincy en Noortje

:blondpootje: Quincy
:zwartpootje: Noortje

Lambert
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 22
Lid geworden op: 12/07/11 21:35
Locatie: Oss

Hier komen.

Ongelezen berichtdoor Lambert » 26/11/12 12:16

Ik heb het zelfde probleem dat ze niet wil komen.
Ze heeft meer aandacht aan het snuffelen,takken etc.
Ook thuis en op de club heeft ze er moeite mee.
Behalve als de instructeur haar roept, dan reageert ze uitmuntend.
Dan lijkt het op ze alle diploma's op zak heeft.
Alle andere oefeningen doet ze zeer goed tot uitmuntend.
Ik ga de genoemd aanwijzingen opvolgen, advies is altijd welkom.
Trouwens ik weet niet of het iets uitmaakt Nouschka is een onderdanige hond (geen bange).

Guus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16/06/16 23:34
Locatie: Eindhoven

Re: als ik "hier" zeg, loopt ie weg

Ongelezen berichtdoor Guus » 24/06/16 19:00

Ha ha, allemaal herkenbaar voor mij. Geduld is goud waard.
Zelf had ik vroeger ook een pup die moeite had met het commando "hier". Daar had ik snel iets op gevonden in de vorm van een gele tennisbal. Een tennisbal vind ik als normaal speelgoed te gevaarlijk, maar de pup vond die gele tennisbal fantastisch. Ook dat plop-geluid van de tennisbal wanneer je deze liet stuiteren deed de oren van de pup (bij wijze van spreken) omhoog wijzen. Door nu niet te vaak met dat ultieme speeltje van de pup te spelen, kun je dat nu buitenshuis gebruiken om de aandacht van de pup "op te eisen" tijdens bijv. een wandeling en je afgeleide pup.
En zoals al eerder werd gezegd, begin de oefening in een omgeving zonder afleiding.

Compliment voor de topic-starter en alle adviezen.
Nou moe .....


Terug naar “Opvoeding”