Leren met fluitje

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Donja

Leren met fluitje

Ongelezen berichtdoor Donja » 03/11/11 16:09

Vanmiddag hebben wij een hondenfluitje gekocht. Wij merken namelijk dat Tara heel erg reageerd op de emotie in onze stem. Maar hoe kunnen we dat fluitje nu het beste aanleren. Voorlopig vooral voor het komen. Moet ik haar dan eerst roepen en gelijk fluiten? Hoopdat jullie tips hebben.

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 03/11/11 16:20

Je kunt het aanleren door inderdaad Tara bij je te roepen met het commando waar ze normaal op komt (hierrr of iets dergelijks). En als ze dan komt en je weet zeker dat ze door zal rennen naar jou toe, dan fluit je ook.
Ik gebruik als toon voor de kom hier fluit 2x een fluitsignaal. Dus tuut-tuut :wink:
Maar dat kun je in principe zelf bepalen hoor, welke toon je wilt gebruiken. Als je maar altijd op (ongeveer) dezelfde manier fluit.
Het handigste is misschien om eerst heel simpel te beginnen, kan ze al zit en wacht/blijf? Dan kun je haar een paar meter voor je neer zetten en dan eerst van heel dichtbij haar bij je roepen en als ze komt, ook gelijk fluiten.
Als je dit heel vaak geoefend hebt kun je de afstand steeds vergroten.
Op den duur zou ik gewoon een keer proberen om haar alleen te fluiten en dan kijken of ze het al begrijpt of niet.
Succes!!

Gebruikersavatar
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1432
Lid geworden op: 30/08/10 23:18
Locatie: eindhoven

Ongelezen berichtdoor jeltje » 03/11/11 17:27

Zo hebben wij het ook gedaan en als ze kwam op de fluit was het 'biefstuk'. Dus niet zo maar een brokje maar iets wat ze echt lekker vindt. Bij Zyva was dat een tube smeerkaas. Dopje eraf, even knijpen en dat mocht ze er dan aflikken. Binnen no time kwam ze als een gek naar ons toe gerend op de fluit. Als ik haar nu wel eens 'kwijt' ben in het bos hoef ik maar te fluiten en dan komt ze meteen de bosjes uit gerend. Erg handig.

Gebruikersavatar
kate
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 374
Lid geworden op: 18/12/10 19:09
Locatie: ZO Brabant
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor kate » 03/11/11 17:33

Ik fluit iedere keer als Guus eten krijgt. Zo had hij al heel snel door dat het fluitje iets leuks betekende. Daarna op korte afstand en steeds verder en ook uit zicht.
Ik fluit 1x lang en zeg dan kom voorrr, ik sta gewoon rechtop en wijs met mijn vinger naar beneden. Guus komt dan naar me toe en gaat voor me zitten. En dan is het feest want meneer krijgt iets lekkers.
Tijdens het wandelen doe ik dit een aantal keer, zodat hij niet alleen hoeft te komen als er afleiding (andere mensen/honden) in de buurt is. Het moet echt een automatisme worden.

Guus had 2 weken geleden geen zin meer om te luisteren naar het fluitje. We zijn toen weer helemaal opnieuw begonnen op korte afstand en kaas als beloning gebruikt. Na een paar keer wist Guus ´ineens´ weer wat de bedoeling was :wink:

Ik vind het fluitje echt ideaal, vooral in het bos.
Tip doe een keykoord aan het fluitje, ik was mijn fluitje namelijk altijd kwijt haha

Succes ermee!
Afbeelding

M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1240
Lid geworden op: 07/12/10 12:12

Ongelezen berichtdoor M_n_q_e » 03/11/11 17:55

Is eigenlijk zo geleerd, tenminste bij ons. Ik floot gewoon in huis 1 keer, Miep was nieuwsgierig en kwam meteen kijken en hup voertje er in. Daarna in de tuin, ging ook meteen goed. En de eerste keer echt in het bos ging ook geweldig.

Als je zo'n metalen fluit hebt, die uit 2 aan elkaar geschroefde delen bestaat, let dan op dat je niet tijdens het wandelen een gedeelte verliest...
Ik had 'm om m'n nek hangen en toen ik hem nodig had bleek de helft eraf te zijn gevallen. :roll:
:zwartpootje: Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006
:bruinpootje: Miep (Dior) 19-07-2010

Gebruikersavatar
kate
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 374
Lid geworden op: 18/12/10 19:09
Locatie: ZO Brabant
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor kate » 03/11/11 19:54

ow dat is ook balen haha
Afbeelding

Donja

Ongelezen berichtdoor Donja » 03/11/11 23:08

Heel erg bedabkt allemaal voor alle tips! Morgen gaan we gelijk oefenen!

Dee

Ongelezen berichtdoor Dee » 04/11/11 07:42

Ja hier ook!
Op vrijdag staat hier op de markt een grote kraam met hondenspul, dus daar ga ik straks eens kijken. En dan meteen aan de gang!

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 04/11/11 08:16

Volgende fluitsignalen worden het meest gebruikt tijdens WT en FT:

1x tuuuut (is wat langer) is aandachtsfluit = zitten en kijken naar de baas (in een later stadium moet de hond zich alleen omdraaien)
2x tuut = dichterbij komen
meerder tuut kort achter elkaar is komen

Er zijn ook die nog voor het zoeken een fluitsignaal gebruiken.
Vaak is dat langzaam (beetje "zingend") tuut achter elkaar (kan het niet uitleggen en voordoen via een forum gaat wat lastig).

kiaora

Ongelezen berichtdoor kiaora » 04/11/11 19:03

Als je hem alleen gebruikt om te laten komen en niet voor andere doeleinden,maakt het niet veel uit welke fluit signaal je gebruikt.
Ik fluit tussen mijn tanden door.
Ik vergat altijd mijn fluit,dus niet zo makkeleijk.
Ik gebruik het volgende ;
Eén x fluiten is aandacht en dan kijken ze dus,zodat ik een commando kan geven.
Twee keer aaneengesloten fluiten (dus niet twee fluitjes maar echt aan elkaar gefloten) is komen en dan krijgen ze altijd een snoepje als ze komen en dat weten ze. :applaus:

Aanleren fluit ; Als je hondje het hier kmen op verbale commando al kent,kun je eerst het nieuwe commando geven,dus de fluit, en dan meteen erachter aan het verbale wat hij al kent. Ze hebben snel door dat er na het fluitje het commando komt en reageren dus al snel op de fluit,want de rest komt toch en voila...het zit erin! :D
En belonen als ze het goed doet :wink:

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 04/11/11 23:03

kiaora schreef:Als je hem alleen gebruikt om te laten komen en niet voor andere doeleinden,maakt het niet veel uit welke fluit signaal je gebruikt.
Ik fluit tussen mijn tanden door.
Ik vergat altijd mijn fluit,dus niet zo makkeleijk.
Ik gebruik het volgende ;
Eén x fluiten is aandacht en dan kijken ze dus,zodat ik een commando kan geven.
Twee keer aaneengesloten fluiten (dus niet twee fluitjes maar echt aan elkaar gefloten) is komen en dan krijgen ze altijd een snoepje als ze komen en dat weten ze. :applaus:

Aanleren fluit ; Als je hondje het hier kmen op verbale commando al kent,kun je eerst het nieuwe commando geven,dus de fluit, en dan meteen erachter aan het verbale wat hij al kent. Ze hebben snel door dat er na het fluitje het commando komt en reageren dus al snel op de fluit,want de rest komt toch en voila...het zit erin! :D
En belonen als ze het goed doet :wink:


Ik heb altijd begrepen dat je juist eerst bijvoorbeeld 'hierr' moet roepen (wat ze al kent) en dan als ze op weg is, gelijk de fluit erachter aan.
En niet eerst het nieuwe (de fluit dus) en dan pas het verbale commando.
Maar misschien dat ik het al die tijd verkeerd heb gedacht :confused:

kiaora

Ongelezen berichtdoor kiaora » 05/11/11 01:20

lucievd schreef:
kiaora schreef:Als je hem alleen gebruikt om te laten komen en niet voor andere doeleinden,maakt het niet veel uit welke fluit signaal je gebruikt.
Ik fluit tussen mijn tanden door.
Ik vergat altijd mijn fluit,dus niet zo makkeleijk.
Ik gebruik het volgende ;
Eén x fluiten is aandacht en dan kijken ze dus,zodat ik een commando kan geven.
Twee keer aaneengesloten fluiten (dus niet twee fluitjes maar echt aan elkaar gefloten) is komen en dan krijgen ze altijd een snoepje als ze komen en dat weten ze. :applaus:

Aanleren fluit ; Als je hondje het hier kmen op verbale commando al kent,kun je eerst het nieuwe commando geven,dus de fluit, en dan meteen erachter aan het verbale wat hij al kent. Ze hebben snel door dat er na het fluitje het commando komt en reageren dus al snel op de fluit,want de rest komt toch en voila...het zit erin! :D
En belonen als ze het goed doet :wink:


Ik heb altijd begrepen dat je juist eerst bijvoorbeeld 'hierr' moet roepen (wat ze al kent) en dan als ze op weg is, gelijk de fluit erachter aan.
En niet eerst het nieuwe (de fluit dus) en dan pas het verbale commando.
Maar misschien dat ik het al die tijd verkeerd heb gedacht :confused:

Het idee erachter is juist dt ze het moeten gaan verleggen. Als je dus eerst het commando roept wat ze al kennen,horen ze eigenlijk het tweede commando niet meer,want ze komen al dus is de link er niet.
Draai je het om,dus eerst de fluit en dan het oude commando,leren ze "steeds als dat fluitje gaat,komt het commando om te moeten komen,dus ik loop maar vast aan als ik het fluitje hoor,want daarna komt dat commando toch", En dan kun je dus op een gegeven moment het tweede commando,wat ze al kennen ,weg laten. Vandaar. :wink:

rosuleci

leren met fluitje

Ongelezen berichtdoor rosuleci » 19/06/12 21:23

Ik hoor goede verhalen omtrent commandofluitjes , en wil er zelf ook één aanschaffen. Zelf had ik een metalen fluitje , bestaand uit twee delen die ik tijdens mijn wandeling met de hond deels kwijt ben geraakt . Maar er zijn zoveel soorten en maten , 210 / 210,5/211,5/212/212,5 , welk is er geschikt voor mijn hond ? En aan welk criteria moet deze voldoen ? Hoop dat iemand mij daar een duidelijk antwoord op kan geven !!!

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 19/06/12 22:15

Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
Jessie
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 45
Lid geworden op: 17/03/12 12:38
Locatie: Philippine

Ongelezen berichtdoor Jessie » 20/06/12 19:09

Ja, vind de acme 211.5 ook een goede.
Als je niet zo goed steeds dezelfde toon kunt aanhouden kun je ook zo'n normaal fluitje nemen die een rollende toon heeft. (met zo'n balletje erin)

Wij leren de fluitcommando's op dezelfde manier aan als kiarora, maar dan wel met een fluit.
Even een voorbeeldje
Barry fluit zit
Barry fluit kom voor

Als je hem ook voor de jacht wil gebruiken kun je je zit-fluit het best zo kort mogelijk houden en je kom-fluit mag best wat langer zijn.


Terug naar “Opvoeding”