wanneer wordt negeren toelaten bij een pup?

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gittje
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 89
Lid geworden op: 18/03/12 16:19

wanneer wordt negeren toelaten bij een pup?

Ongelezen berichtdoor Gittje » 23/03/12 17:22

Igor is hier nu bijna 2 weken. Hij is van niets of niemand onder de indruk en gaat graag op onderzoek uit. Staartje staat altijd hoog.

Het valt ons op dat hij nu al een sterk eigen willetje heeft en alles uit de kast haalt om die door te drijven. Gekoppeld aan een lage frustratiedrempel heeft dit regelmatig kleine uitvallen tot gevolg, zeker tegen een berispend vingertje.

Er wordt altijd gezegd om slecht gedrag te negeren en goed gedrag te belonen, in de praktijk lukt dit dikwijls niet. Ik stel mij daarbij de vraag wanneer de pup negeren gelijk stelt aan toelaten? Is dit leeftijdsgebonden of eerder situationeel gebonden en in welke gevallen moet er ingegrepen worden?

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 23/03/12 19:22

dat is in het nest al, van alles uitproberen bij moeders en het uitdagen van broertjes en zusjes en eventuele huisgenoten.

heb je geen bench? dan kan je hem wegzetten zonder als een politie agentje achter hem aan te hoeven rennen want voorkomen is beter dan genezen.

zo krijgt ie toch voldoende rust ook, want veel pups (net als peuters) worden vervelend en drammerig als ze moe zijn.

enne tegen een pup mag je best nee zeggen als ie iets verkeerds doet, alleen hou er wel rekening mee dat je hem ook goed moet belonen bij de dingen die die wel goed doet.
al me kinders uitgevlogen

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 23/03/12 20:40

hidde is hier ook bijna 2 weken.
ook hij kan kleine drift buien krijgen,maar ik merk dat dat echt aan mezelf lag :oops:
echt een kwestie van te lang uit de bench.
nu hou ik echt een schema aan
als hij wakker wordt gaat hij gelijk naar buiten,daarna naar binnen om of te eten of nog even uit de bench om te spelen en wat spelletjes doen(knuffeltje apporteren,zit oefenen of even met roef dollen)
daarna weer naar buiten en dan weer de bench in.
het lijkt als of ze veel in de bench zitten,maar ik zie nu na een week echt het resultaat :klasse:
hidde gaat gelijk slapen als hij in de bench gaat en slaapt een uur of langer.
ze zijn nog zo klein he :) :verliefd1:
door dat hij nu lekker uitgerust is,is hij veel en veel minder happerig en druk.
hij komt bij me liggen voor een knuffel en luistert echt goed nu.(nu maar hopen dat de bananen in zijn oren minder hard groeien als zijn pootjes :D )
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gittje
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 89
Lid geworden op: 18/03/12 16:19

Ongelezen berichtdoor Gittje » 24/03/12 08:36

Wij hebben er idd ook al op gelet dat het vooral is als hij moe is dat het ontspoort. We doen hem nu regelmatig in de bench zodat hij kan rusten en wij aan onze andere taken toekomen.

De eerste week zag Igor de bench absoluut niet zitten. We zorgen dus dat z'n bench wordt voorbehouden voor leuke dingen: maaltijden, tussendoortjes en bepaald speelgoed (vb. Samson hond die hij enkel in z'n bench krijgt en als hoofdkussen gebruikt). Nu prostesteert hij niet langer en gaat direct liggen als we er hem in steken.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 24/03/12 10:38

Even terugkomend op je eerste vraag: Wanneer negeren en wanneer niet? Daar bestaan inderdaad grote misverstanden over :confused: Je kunt niet elk negatief gedrag oplossen met negeren.
Negeren werkt niet bij zelfbelonend gedrag. Dus als jouw pup de toastjes van de salontafel staat op te smikkelen, helpt negeren echt niet :D Want dan is de beloning van die lekkere toastjes veel motiverender dan jouw negeren. Of als hij de planten in de tuin aan het uitgraven is, helpt negeren ook niet. Dan is dat hartstikke leuke spelletje een veel grotere beloning en motivatie om het nog eens een keer te proberen. Jouw straf van het negeren maakt dan echt geen indruk :wink:
Negeren werkt vaak wel bij zeuren en zaniken, dus aandachtvragend gedrag. Maar dan moet je wel aangeven wat wél gewenst gedrag is. Dus als hij op een vervelende manier om aandacht vraagt, leg hem dan in zijn bench of stuur hem naar zijn plaats en geef hem een speeltje of een kauwbotje als beloning. Maar dat doen jullie al, lees ik :klasse:

Hanneke

Gittje
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 89
Lid geworden op: 18/03/12 16:19

Ongelezen berichtdoor Gittje » 24/03/12 17:43

Laboriginals schreef:Even terugkomend op je eerste vraag: Wanneer negeren en wanneer niet? Daar bestaan inderdaad grote misverstanden over :confused: Je kunt niet elk negatief gedrag oplossen met negeren.
Negeren werkt niet bij zelfbelonend gedrag.


Ah, goed om te weten. Dus als hij de flokkat Simba "martelt", moeten we tussen komen.

Ik ben er begin deze week al mee begonnen, kon het niet meer aanzien, en ben er consequent in. Sinds een dag of twee begint hij m'n "sjjjjjjuuuuut" op te volgen.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 24/03/12 19:08

Ik denk dat het sowieso heel verstandig is, om de pup snel te leren wat Nee of Foei of Uh Uh (of zoiets) betekent :)

Hanneke


Terug naar “Opvoeding”