1ste x zwemmen

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Mieke1983
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 23
Lid geworden op: 30/11/11 17:04

1ste x zwemmen

Ongelezen berichtdoor Mieke1983 » 04/04/12 11:07

Hoi,

Aangezien labradors dol zijn op zwemmen wil ik binnenkort Mira (6 maanden) hier ook eens mee laten kennismaken.
Maar... hoe pak ik dit aan?

Het is voor mij ook de 1ste x, dus allemaal nieuw voor mij.

Hoe doen jullie dit?

Groetjes, Mieke

daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04/01/11 16:40
Locatie: Wormerveer

Ongelezen berichtdoor daantjuh85 » 04/04/12 11:14

Bij ieder labje is het anders, labjes staan erom bekend gek te zijn van water.. Sommige zelfs zo dat ieder plasje of modderpoeltje even geroerd moet worden :wink:
Maar er zijn er ook die liever niet het water ingaan of die alleen pootje baden of tot de buik gaan..
Tabor liep als pup al niet graag door plassen. Dat het wat mooier weer werd ging hij graag met de baas mee naar de waterkant, daar dan hangen en ging dan met zn bekkie dingen uit het water vissen, uiteindelijk ook zelfs wat dingen die dieper in het water lagen (dus met zn kop onder water!)
Wij hebben later wat strandjes opgezocht, waar je steeds dieper kunt.. Daar is Tabor gaan leren zwemmen, wij gooiden dan zijn dummy steeds iets verder.. In het begin alleen in het sta-gedeelte dat hij leerde ervaren dat het niet eng was etc. En soms kijkt hij nog om van; moet dat nou baasje? Tabor gaat dus nog steeds niet vanzelf zomaar het water in om te zwemmen, hoogstens om te kijken wat er te vinden is (dus pootje baden) Maar met een dummy of iets is hij gauw over te halen :)
In de zee ben ik later ook geweest, dat is toch even heel anders met de golven.. Ik ben daar met Tabor samen wel eens gaan zwemmen, ook leuk en gaf Tabor ook meer vertrouwen om het water verder in te gaan :)

Ik zeg doe het lekker rustig aan :) En kijk waarbij Mira zich prettig voelt :) en geniet vooral :wink:

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 04/04/12 11:18

Je kunt eens naar een watertje gaan waar ze mooi in kan lopen. Dus niet naar water waar ze vanaf de kant in 1x in het diepe water terecht komt.
Eens kijken of ze uit zichzelf het water inloopt. Doet ze dit niet dan kun je zelf ook een stukje mee lopen of zelfs helemaal met haar gaan zwemmen (moet het wel wat mooier weer zijn).
Je moet in ieder geval je hond nooit pushen/dwingen om te gaan zwemmen.
Flits ging als pup uit zichzelf het water in, dus ik hoefde er niet veel voor te doen om hem te laten zwemmen. Maar je hebt pups/honden die wat voorzichter zijn, als je dan met ze het water inloopt dan krijgen ze er vertrouwen in en wordt het vanzelf heel leuk.
Gewoon kijken hoe je hondje reageert, komt vast goed :)
De meeste labs vinden zwemmen inderdaad geweldig! Ook lekker als het warm is ter verkoeling.

MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 827
Lid geworden op: 27/03/12 15:36
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor MheenLab » 04/04/12 14:21

Onze eerste labrador was al bang als ze natte poten kreeg, de 2e ging al iets verder en Laika plonst er onbezonnen er in alsof ze een bommetje moet immiteren ... En Dunk .. Mwhah, alleen gaatie tot zijn buik en echt niet verder, maar als Laika erbij is, dan gaan ook bij hem alle zwem-remmen los :D

Dus een paar honden erbij die wél zwemmen en verder dan hun buik gaan is mischien een optie ?! ;)

Flipke

Ongelezen berichtdoor Flipke » 04/04/12 14:36

Tip uit eigen ervaring: als hij het eenmaal leuk gaat vinden om te plonzen (en dat kan bijna niet anders bij een lab volgens mij ;-) ), zou ik een commando gaan proberen aan te leren dat aangeeft dat hij in het water mag.

Wij hebben het in het begin zwemmen en plonzen heel erg gestimuleerd, dus dacht meneer dat hij dat altijd en overal mocht (inclusief vijvers in tuinen enzo). En dat is niet altijd even handig. Met pijn en moeite luistert hij nu naar de term 'zwemmen'...

gio

Ongelezen berichtdoor gio » 07/04/12 14:34

Hallo

Gio is 10 maanden en zwemt sinds kort ook. :verliefd1:
Afgeolpen zomer hebben we hem al veel door het water laten lopen. Speeltjes naar de waterkant gegooid en dan steeds wat verder.
Wij hebben kinderen die toen overdreven enthousiast in hun korte broek door het water renden.Gio vond dit geweldig en deed leuk mee.
De hele winter verder niet in het water geweest totdat hij met een hond speelde die het water in ging.Gio was over enthousiast en sprong er zo in. :shock: meneer zwom zo weg. Dit was even schrikken want hoe goed kan hij zwemmen. Ook is hij in de pubertijd en hoort hij mij niet als ik roep. Wat bij Gio helpt als hij te ver weg zwemt is fluiten en als hij kijkt om draaien en weg lopen. Dit werkt. Als ik hier roept doet hij net of hij me niet hoort en zwemt door :evil:
Nadeel is dat hij het water zo leuk vindt dat hij in iedere sloot, water in springt.Voor hem heel leuk maar ik heb hier niet altijd zin in.
Dus is een commando wel handig.Wij moeten hier ook mee aan de slag.
Succes met Mira en vooral veel plezier :klasse:

Groetjes miranda en een poot van Gio

Allard

Ongelezen berichtdoor Allard » 15/04/12 12:52

MheenLab schreef:Onze eerste labrador was al bang als ze natte poten kreeg, de 2e ging al iets verder en Laika plonst er onbezonnen er in alsof ze een bommetje moet immiteren ... En Dunk .. Mwhah, alleen gaatie tot zijn buik en echt niet verder, maar als Laika erbij is, dan gaan ook bij hem alle zwem-remmen los :D

Dus een paar honden erbij die wél zwemmen en verder dan hun buik gaan is mischien een optie ?! ;)


Wel mee oppassen. Als hij op een stuk hout springt heb je een gespiestte hond....

roelien

Ongelezen berichtdoor roelien » 15/04/12 13:53

Afgelopen week heb ik een pup van 15 weken 'zwemles' gegeven.
's Ochtends ben ik al over een boomstam gelopen en was ik aan de andere kant van een smal water en wou hij zelf graag naar mij toe. De enige optie was door het water. Hier hoefde hij niet voor te zwemmen maar wel met zijn buik erdoor heen. Dit een paar keer gedaan.

's Middags was het tijd voor het echte werk. Ik heb een waterspeeltje meegenomen wat hij niet kende, dus leuk. Lang touw er aan gebonden. Naar water gegaan waar hij er zelf makkelijk in en uit kan lopen en dus niet hoeft te springen of klimmen.

Speeltje een klein stukje gegooid(touw vast houden voor de zekerheid) en hij zwom! En zo steeds iets verder gooien. Uitbundig belonen en natuurlijk foto's maken:wink:

Dit is wel mazzel, als je iets minder mazzel hebt en je hond wil niet is een optie mee het water in of samen met iemand gaan en een smal water opzoeken zodat je je hond kan roepen naar de andere kant.

Met een andere hond mee leren zwemmen kan ook maar de hond moet hier dan wel geschikt voor zijn, dat het geen ren feestje op de kant word, is ook leuk, maar daar kwam je niet voor.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 15/04/12 14:12

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je moet afdwingen dat ze het water in gaan :?
Gewoon de tijd geven om er zelf een beslissing over te maken, je kunt het wel leuk maken door er stokjes ofzo in te gooien en dan valt het kwartje vanzelf wel een keer.
Of niet dat kan ook nog, en ook dat heeft z'n voordelen, want hier liggen nu twee vochtige en stinkende labjes op de bank :D
Ook niet altijd even handig kan ik jou wel vertellen :wink:

roelien

Ongelezen berichtdoor roelien » 15/04/12 16:58

Roos schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je moet afdwingen dat ze het water in gaan :?


Er is niemand die het over afdwingen heeft.
Maar er worden wel manieren aangereikt om het voor een hond leuker te maken, speeltje/dummmy, mee er in gaan, kinderen mee laten lopen.
Soms moeten ze het zwemmen gewoon even ontdekken daar kan je ze mee helpen. Bijv door de dingen die eerdere schrijvers hebben genoemd.

Net zoals je honden andere dingen in hun hondenleven leert.

Afdwingen is je hond aanlijnen en door het water heen trekken.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 15/04/12 18:41

Dit is wel mazzel, als je iets minder mazzel hebt en je hond wil niet is een optie mee het water in of samen met iemand gaan en een smal water opzoeken zodat je je hond kan roepen naar de andere kant.


Je kunt hoog en laag springen maar dit is toch een soort van afdwingen :?
Misschien wat vriendelijker dan het aan de lijn doen en erdoor trekken, maar dwang zie ik zeker in jouw post.

Dinie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9630
Lid geworden op: 20/12/06 18:18
Locatie: Luyksgestel (N.-Br.)

Ongelezen berichtdoor Dinie » 15/04/12 19:11

Als ze het leuk vinden, komt het vanzelf een keer. Gun het de tijd. :wink:
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 16/04/12 20:56

De prettigste en gemakkelijkste manier in mijn ogen is mee laten doen met een andere hond die graag zwemt. Dan gaat het spelenderwijs en vrijwel vanzelf.
Hier spelen en zwemmen de honden regelmatig in een ondiep vennetje. Alleen in het midden is het diep zodat ze moeten zwemmen. De opgroeiende pup plonst de eerste weken na de Weil-enting gewoon wat achter de grote honden aan, maar stopt zodra het te diep wordt. Dan op een goede dag gaat pup iets te ver en te enthousiast het water in en is hij ineens de grond onder zijn pootjes kwijt. De één doet dat al met 4 maanden, de ander pas met 5 of 6 maanden, al naar gelang de aard van het beestje. Meestal is puppetje de eerste keer behoorlijk verbouwereerd en weet hij niet hoe gauw hij weer terug moet. Maar die ene keer smaakt naar meer en al gauw zwemt pup als de beste.
Ik bemoei me er nooit mee, de pup leert dit zelf in zijn eigen tempo tijdens het spel met de roedel.
Als we met de jachttraining in de jongehondengroep met het waterwerk beginnen, zijn die van mij altijd al helemaal watervrij. En dat zie ik ook vaak anders in die groepjes :)

Hanneke

Denver

Ongelezen berichtdoor Denver » 14/06/12 09:05

Vanaf hoe oud/jong kan je met je pup het water in gaan..pootje baden of in aanraking laten komen met meertje/zee of water?

kimmeding

Ongelezen berichtdoor kimmeding » 14/06/12 09:45

Mexx is bijna 2 en heeft een maand geleden pas uitgevonden dat water lekker is om in te zwemmen.
Dag er voor nog tegen de DA gezegt dat wij een nep lab hebben want hij zwemt niet :D

De eerste keer was dankzij mijn hyperdepiep man die een tak in het water gooide. Toen wilde hij wel verder lopen :D
De tweede ontmoeting met water was met een groep andere honden in het zuigerplas. Ballen om de oren het water in en iedereen er achter aan.

Rustig aan en niet teveel poeha van maken het loopt wel los.


Terug naar “Opvoeding”