aanleren

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gina1990
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 55
Lid geworden op: 27/03/12 09:47

aanleren

Ongelezen berichtdoor Gina1990 » 07/05/12 13:21

Hee allemaal!

Over 1,5 week is t zover onze pup bruno komt :applaus:

als hij mag gaan eten wil ik graag dat hij rustig in zijn bench gaat zitte..
zodat ik zijn eten kan pakken en erneer kan zetten pas als ik zeg dat hij mag gaan eten mag hij erheen lopen.. dit om een hectische labrador te voorkomen..
mijn vraag is nu hoe leer ik hem dit???

Het lijkt mij namelijk dat je dit meteen goed aan moet leren!

Groetjes!

Annemarie Rijnveld
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 35
Lid geworden op: 01/05/12 21:53

Ongelezen berichtdoor Annemarie Rijnveld » 07/05/12 13:52

Ik lees mee over dit onderwerp.
Hier zou ik ook wel meer over willen weten, aangezien mijn pup haar bord bijna uit mijn handen slaat.

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 07/05/12 14:14

Ik zou dit niet vanuit de bench leren.
Ik start met mijn pup dicht bij zijn etensbak.
De pup laat ik vlakbij mij zitten (liefst links, en tegen mijn been aan).
Zet dan rustig de pot neer, en hou de pup tegen met mijn linkerhand.
Ondertussen telkens herhalen: dat is stay, of dat is blijven
Haal dan rustig mijn linkerhand weg, steek de rechter naar voren en zeg gelijk back of vooruit of smakelijk
De pup mag dan van mij gelijk gaan eten.

De pup mag niet naar het eten springen, of andere manieren uitvinden om sneller bij het eten te komen dan dat ik toestemming geef.
De "druk" op je linkerhand mag niet toenemen, de pup moet rustig blijven zitten;

Later ga je dit uit breiden naar, komen naar jou, terug mee wandelen en de hond weer "sturen" naar de voerbak.
Allemaal kleine stapjes en oefeningen die later veel worden gebruikt tijdens jachttraining.

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 09/05/12 07:28

Ik zou dit ook niet leren vanuit de bench omdat je anders een situatie gaat creëren waarin de hond zo snel mogelijk uit zijn bench naar de voerbak gaat rennen. Niet handig.
Ik geef jonge honden juist bij of in de bench hun eten om de bench een positieve plek te laten zijn waar hij ook rustig kan eten zonder dat er andere honden, katten of kinderen bij kunnen komen.
Ik neem de etensbak, ga gewoon rechtop staan, maak oogcontact met de pup en wacht tot de pup uit zichzelf gaat zitten. Dan zet ik rustig de voerbak neer met een hand voor de borst van de hond of (in het begin, bij de spartelaars) ik hou hem in zijn halsband vast tot de bak staat en pak hem daarna over naar een hand voor zijn borst. Ik wacht tot hij uitgesparteld is en weer gaat zitten. Zit hij dan haal ik mijn handen weg en zeg 'toe maar'. De pups hebben altijd binnen een paar dagen door dat ze pas mogen eten als ze rustig op hun billen zitten.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 09/05/12 09:51

Pandora schreef:Ik zou dit ook niet leren vanuit de bench omdat je anders een situatie gaat creëren waarin de hond zo snel mogelijk uit zijn bench naar de voerbak gaat rennen. Niet handig.
Ik geef jonge honden juist bij of in de bench hun eten om de bench een positieve plek te laten zijn waar hij ook rustig kan eten zonder dat er andere honden, katten of kinderen bij kunnen komen.
Ik neem de etensbak, ga gewoon rechtop staan, maak oogcontact met de pup en wacht tot de pup uit zichzelf gaat zitten. Dan zet ik rustig de voerbak neer met een hand voor de borst van de hond of (in het begin, bij de spartelaars) ik hou hem in zijn halsband vast tot de bak staat en pak hem daarna over naar een hand voor zijn borst. Ik wacht tot hij uitgesparteld is en weer gaat zitten. Zit hij dan haal ik mijn handen weg en zeg 'toe maar'. De pups hebben altijd binnen een paar dagen door dat ze pas mogen eten als ze rustig op hun billen zitten.


hier net zo gedaan,ze eten hier nl altijd in de bench(behalve pens dat eten ze buiten)
ik zet de bak in de bench en de honden moeten netjes gaan zitten en op mijn: toe maar gaan ze de bench in en eten ze.
zelfs puppen hebben dat heel snel door,Hidde kreeg nl 4 x per dag te eten dus 4 x per dag oefenen :D
binnen een dag of 3 bleef hij netjes zitten(soms een wiebbelkontje :verliefd1: :D )
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Annemarie Rijnveld
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 35
Lid geworden op: 01/05/12 21:53

Ongelezen berichtdoor Annemarie Rijnveld » 10/05/12 13:55

Hee, goed advies. Heb het gelijk toegepast met Juma en het begint te werken.
Bedankt

Annemarie Rijnveld
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 35
Lid geworden op: 01/05/12 21:53

Ongelezen berichtdoor Annemarie Rijnveld » 17/05/12 09:18

Ik vergat te vermelden dat ik het advies van RaymondC heb opgevolgd.
Dit werkt echt heel goed.
Bedankt Raymond

[/quote]Ik start met mijn pup dicht bij zijn etensbak.
De pup laat ik vlakbij mij zitten (liefst links, en tegen mijn been aan).
Zet dan rustig de pot neer, en hou de pup tegen met mijn linkerhand.
Ondertussen telkens herhalen: dat is stay, of dat is blijven
Haal dan rustig mijn linkerhand weg, steek de rechter naar voren en zeg gelijk back of vooruit of smakelijk
De pup mag dan van mij gelijk gaan eten.

De pup mag niet naar het eten springen, of andere manieren uitvinden om sneller bij het eten te komen dan dat ik toestemming geef.
De "druk" op je linkerhand mag niet toenemen, de pup moet rustig blijven zitten [quote][/quote]

Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 437
Lid geworden op: 23/12/11 11:50
Locatie: Scheemda

Ongelezen berichtdoor Noah/Bruce » 17/05/12 11:13

Ook wij hebben onze labjes aangeleert om netjes te zitten en te wachten op het commando om te mogen eten. Wij geven het eten ook altijd in de bench. Vanaf het moment dat ze bij ons waren direct begonnen met aanleren. Op de eerste dag kenden ze het commando 'zit' natuurlijk nog niet, dus eerst zelf je labje op z'n kontje zetten terwijl je 'zit' zegt. Omdat dit de eerst keer is zal hij niet blijven ztten, dus even vasthouden terwijl je het bakje in de bench zet. Dan een paar seconden wachten en dan commando 'toe maar'. Na een paar dagen kennen ze het commando 'zit' en hoefden wij aleen maar een hand voor ze te houden om te zorgen dat ze niet te snel op de bak zouden aanvallen. Ze hebben het heel snel door.

Noah heeft wel eens minutenlang bij haar bakje gezeten........ We waren vergeten het commando 'toe maar' te geven, omdat we even bezig waren met het eten van pupje Bruce :oops: .
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN

Annemarie Rijnveld
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 35
Lid geworden op: 01/05/12 21:53

Ongelezen berichtdoor Annemarie Rijnveld » 18/05/12 17:50

[quote
Noah heeft wel eens minutenlang bij haar bakje gezeten........ We waren vergeten het commando 'toe maar' te geven, omdat we even bezig waren met het eten van pupje Bruce :oops: .[/quote]

Ach, zielig toch.

Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 437
Lid geworden op: 23/12/11 11:50
Locatie: Scheemda

Ongelezen berichtdoor Noah/Bruce » 18/05/12 20:22

Annemarie Rijnveld schreef:
Ach, zielig toch.


Jazeker zielig, we schaamden ons diep! Het is daarna ook nooit meer voorgekomen hoor :wink:
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN


Terug naar “Opvoeding”