ik heb even een pep-talk nodig

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 380
Lid geworden op: 21/02/12 13:54
Locatie: zoetermeer

ik heb even een pep-talk nodig

Ongelezen berichtdoor nicole » 10/05/12 12:11

Indy is nu bijna 10 weken en is nu ruim 2,5 week bij ons.
Over het algemeen gaat het goed, maar soms heb ik er van die momenten tussen zitten dat ik denk: pffff..........

Zoals vandaag.....In tegenstelling tot gisteren gaat het meelopen waardeloos. Hoe blij ik ook sta te jubelen als hij me volgt; hij draait zich gerust om en gaat z'n eigen weg. Als ik hem loslaat (zo heb ik me laten vertellen) leer ik hem beter om mij te volgen. Vaak gaat dat god, maar zoals vandaag dat gaat hij gewoon onder een auto liggen en ik kan op m'n kop gaan staan; hij ligt er te kijken zo van: en nu jij weer.......

En hij hapt en vliegt naar iedereen die in zijn buurt komt. De kinderen durven amper door de kamer te lopen en zodra ze de trap af willen (we hebben een open trap in de woonkamer) dan staat hij ze al blaffend onderaan op te wachten in de hoop een paar enkeltjes te kunnen pakken.
En dan is het leed geschied; ik kom in een vicieuze cirkel terecht en lijk die niet te kunnen doorbreken: Indy is constant heel happerig (en geloof me: hij slaapt ontzettend veel, dus vermoeidheid is het niet), waardoor de kinderen paniekerig gaan doen, waardoor Indy nog meer kracht voelt, waardoor ik ook ongeduldig wordt (zowel naar Indy als naar de kinderen toe).
Hoe doorbreek ik dit patroon?
Ik weet dat ik veel geduld moet hebben, maar ik heb even een peptalk nodig....
Hij was net zo ongelofelijk bloedfanatiek: hij komt dan echt met platte oren en weggedraaide ogen op me af rennen en grijpt me dan bij mijn handen. Hij lijkt dan ook echt oprecht boos op me. Ik heb mijn vuist in zijn mond gedaan, maar dan wordt hij alleen maar fanatieker. het bloed staat verdorie op mijn arm.
Hoe hou ik de situatie in de hand. Ik heb soms het gevoel dat ik alleen maar aan het corrigeren ben in plaats van leuk met hem te spelen. Elk spel dat je met hem doet, resulteert in een paar tellen in een bijtsessie. Als ik dan opsta en dat gedrag negeer, dan doet het hem niets. Hij draait zich binnen een seconde om en richt zich weer op iets anders wat niet mag (zoals knagen aan de bank, e.d.). Waardoor ik hem vervolgens weer corrigeer, wat vervolgens voor hem weer een aanleiding is om naar me te happen.

Op de training hebben we van de week geleerd om te laten zien dat je brokjes hebt, om twee vuisten bij je borst te houden en op die manier aandacht op te eisen als je zijn naam zegt. Dat gaat hartstikke goed. Maar wat er net gebeurde, lijkt me niet de bedoeling:
hij vliegt op een lamp af die hij van de vensterbank wil trekken. Ik neem die betreffende houding aan en roep zijn naam. Vol interesse draait ie om, kijkt me aan en gaat braaf zitten. Als beloning kreeg hij een brokje. Om vervolgens weer net zo hard op af te vliegen.........

Wat ik al zeg, het gaat de ene dag veel beter dan de andere dag, maar ik merk dat ik van zulke buien heel ongeduldig wordt.

Help? :(
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile

Gebruikersavatar
Annette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3127
Lid geworden op: 13/02/05 20:42
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annette » 10/05/12 12:29

Jouw hondje heeft teveel vrijheid en geen ritme.

Ik zou zeggen: lees onderstaand topic eens aandachtig door!

http://www.labradorforum.nl/viewtopic.php?t=38764
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007

Gebruikersavatar
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 380
Lid geworden op: 21/02/12 13:54
Locatie: zoetermeer

Ongelezen berichtdoor nicole » 10/05/12 12:58

Annette schreef:Jouw hondje heeft teveel vrijheid en geen ritme.

Ik zou zeggen: lees onderstaand topic eens aandachtig door!

http://www.labradorforum.nl/viewtopic.php?t=38764


Bedankt!
Ik heb het item net een paar keer goed gelezen. Ik snap dat er geen kant en klare handleidingen zijn om een pup op te voeden, maar waar ik tegenaan loop is: wat doe ik dan 'verkeerd' waardoor hij teveel vrijheid heeft? Wat zou ik anders aan moeten pakken?
Moet hij vaker de bench in? (hij gaat nu na ongeveer een half uurtje buiten de bench te zijn geweest, weer erin, al dan niet met iets te knagen).

Het is onze eerste hond en ik leer graag van jullie ervaringen!!!
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile

Tess
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 498
Lid geworden op: 05/11/10 19:26

Ongelezen berichtdoor Tess » 10/05/12 13:07

Blijf kalm en rustig, dat is heel belangrijk. Een hond voelt heel goed aan hoe jij je voelt.

Veel trainen en hem geestelijk moe maken. Veel tips heb ik anders niet voor je. Bailey heb ik niet als pup meegemaakt. Jammer vind ik nu. Want als je je hond als pup hebt, kun je hem naar je hand zetten, zodat je later je fijne hond hebt.

Steek veel aandacht in zn opvoeding nu, dan heb je er later alleen maar plezier van. Nog even doorbijten! :wink:

Gebruikersavatar
dinodap
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 504
Lid geworden op: 26/02/10 22:44
Locatie: Breukelen

Ongelezen berichtdoor dinodap » 10/05/12 13:16

Ik weet heel goed hoe je je voelt! Joep is ook mijn eerste hond en ik vond het 1e jaar heel erg zwaar. We hadden echt een terror Joep!
Anderen kunnen je beter tips geven als ik, maar ik kan je wel zeggen (wat ik zelf toen nauwelijks geloofde 8) ) het komt goed! ...ooit... :wink:
Joep (nu 2,5 jaar) is een ontzettende rustige hond, een lolbroek en een echte goedzak.
Vriendjes/vriendinnetjes van mijn kinderen met echte angst voor honden hebben bij mijn hond hun angst overwonnen.
Heel veel sterkte!

Gebruikersavatar
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 380
Lid geworden op: 21/02/12 13:54
Locatie: zoetermeer

Ongelezen berichtdoor nicole » 10/05/12 13:20

dinodap schreef:Ik weet heel goed hoe je je voelt! Joep is ook mijn eerste hond en ik vond het 1e jaar heel erg zwaar. We hadden echt een terror Joep!
Anderen kunnen je beter tips geven als ik, maar ik kan je wel zeggen (wat ik zelf toen nauwelijks geloofde 8) ) het komt goed! ...ooit... :wink:
Joep (nu 2,5 jaar) is een ontzettende rustige hond, een lolbroek en een echte goedzak.
Vriendjes/vriendinnetjes van mijn kinderen met echte angst voor honden hebben bij mijn hond hun angst overwonnen.
Heel veel sterkte!


thanx! Zo'n hart onder de riem heb ik even nodig! En veel bruikbare tips natuurlijk :wink:
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 10/05/12 13:20

nicole schreef:
Annette schreef:Jouw hondje heeft teveel vrijheid en geen ritme.

Ik zou zeggen: lees onderstaand topic eens aandachtig door!

http://www.labradorforum.nl/viewtopic.php?t=38764


Bedankt!
Ik heb het item net een paar keer goed gelezen. Ik snap dat er geen kant en klare handleidingen zijn om een pup op te voeden, maar waar ik tegenaan loop is: wat doe ik dan 'verkeerd' waardoor hij teveel vrijheid heeft? Wat zou ik anders aan moeten pakken?
Moet hij vaker de bench in? (hij gaat nu na ongeveer een half uurtje buiten de bench te zijn geweest, weer erin, al dan niet met iets te knagen).

Het is onze eerste hond en ik leer graag van jullie ervaringen!!!


Wat ik doe met onze puppen, is een prikkelarme omgeving pakken om de interactie aan te gaan. Dus uit de bench, p&p op een afgezet stukje in de tuin, en dan in de gang spelletjes doen, waarbij ik zelf uber-rustig ben. Mijn bewegingen zijn rustig en langzaam, en mijn stem is low-voice.
Vervolgens simpele oefeningetjes gaan doen: met handgebaar (hand omhoog brengen) zitten, oogcontact belonen enz. Dan heb ik nog een speeltje. Zodra de pup het speeltje in de bek heeft of neemt, is het party-time, en dan ga ik dus wel uit mijn dakkie! Zodra het speeltje wordt losgelaten, stopt ook het spelletje met mij weer. Oftewel: ik leer de pup dat met iets in de bek bij de baas zijn heel erg loont (en heej, daar heb je het begin van apporteren 8) )
Dat spelen in de gang doe ik zolang als de pup het volhoudt: moet hij veel denkwerk verrichten is dat maar 5 minuten, is het bekend kan het misschien wel 10 of 20 minuten zijn. Vervolgens zet ik de pup weer op de p&p plaats, til m op, zet m in de bench met iets lekkers en is het weer slaaptijd. Kortom: ik geef de pup al helemaal geen kans om iemand in zijn hakken te bijten, of de lamp omver te trekken, mijn meubilair van gaten te voorzien of mij kapot te bijten... Ik voorkom ongewenst gedrag door al daarvoor een taak te geven :wink:
Overigens maken wij ook fervent gebruik van de benchtraining zoals beschreven in bovengenoemd topic van Brigitte.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
Annette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3127
Lid geworden op: 13/02/05 20:42
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annette » 10/05/12 13:20

Je moet een ritme creeëren.
Dus: 's ochtends uit de bench, meteen buiten plassen/poepen, naar binnen eten geven in de bench, samen met hem spelen (op een stroeve ondergrond bv. een kleed), na ongeveer 20 minuten weer in de bench. Dat is lang genoeg spelen voor een pup.
Dan slaapt hij ongeveer 2 uur.
Weer hetzelfde ritueel: uit de bench, naar buiten voor zijn behoefte, samen met hem spelen en hopla weer erin.
Dus hem niet zomaar rond laten lopen, dan heb je geen zicht op wat hij doet en gaat hij dingen doen die jij niet wil.
Op deze manier hoef je ook geen dingen af te leren.
De tijd dat hij uit de bench is zal na verloop van tijd steeds langer worden uiteraard.
Eigenlijk geldt voor een pup hetzelfde als voor een baby: Rust Reinheid Regelmaat.....
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007

Gebruikersavatar
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 380
Lid geworden op: 21/02/12 13:54
Locatie: zoetermeer

Ongelezen berichtdoor nicole » 10/05/12 13:28

op zich herken ik ons wel in dat ritme!
waar het blijkbaar bij mij dan af en toe toch fout gaat, is dat ik niet elke seconde van de tijd dat hij uit de bench is, me met hem bezig kan houden.
Gisteren merkte ik overigens wel dat ik heel consequent bezig ben geweest met de oefening 'luisteren naar de naam' en dan belonen. Normaal gesproken is hij in de bench altijd nog wel een tijdje aan het woelen en spelen, maar nu lag hij als een blok te slapen binnen een minuut.
Ik besteed wel veel aandacht aan hem, alleen ik realiseer me nu dat ik veel te veel de nadruk leg op wat hij fout doet.

Goeie tip Lupos! Ik ga zeker zorgen dat ik hem geen kans geef om te bijten en te klieren, omdati k hem voor ben met een spel of een oefening.
Het stomme is dat het allemaal zo ontzettend logisch klinkt en dat ik van andere dagen weet dat het dan ook veel rustiger gaat, en tóch verzaak ik zo nu en dan......
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 10/05/12 13:33

nicole schreef:
Annette schreef:Jouw hondje heeft teveel vrijheid en geen ritme.

Ik zou zeggen: lees onderstaand topic eens aandachtig door!

http://www.labradorforum.nl/viewtopic.php?t=38764


Bedankt!
Ik heb het item net een paar keer goed gelezen. Ik snap dat er geen kant en klare handleidingen zijn om een pup op te voeden, maar waar ik tegenaan loop is: wat doe ik dan 'verkeerd' waardoor hij teveel vrijheid heeft? Wat zou ik anders aan moeten pakken?
Moet hij vaker de bench in? (hij gaat nu na ongeveer een half uurtje buiten de bench te zijn geweest, weer erin, al dan niet met iets te knagen).

Het is onze eerste hond en ik leer graag van jullie ervaringen!!!


Een half uur uit de bench is duidelijk teveel voor hem, het is nog een echte baby en die zijn soms na 5 min alweer moe.
Als je hem uit de bench haalt, moet je er ook intensief mee bezig zijn (misschien ben je dit wel hoor) beetje spelen, spelenderwijs aanleren van bijv. zit en dat soort dingen, plassen en dan is het alweer tijd om te slapen en alles te verwerken. Hem door de kamer laten rennen en zelf dingen verzinnen om zich mee bezig te houden, maakt hem alleen opstandiger.

Het meelopen is voor zo'n kleine prutsel nog heel spannend, de ene keer zal het beter gaan dan de andere keer, nu hangt er onweer in de lucht, dat maakt het misschien extra spannend.

Het komt allemaal goed hoor, maar hoe meer structuur er in de dag zit, hoe "makkelijker" het zal gaan......succes :klasse:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1432
Lid geworden op: 30/08/10 23:18
Locatie: eindhoven

Ongelezen berichtdoor jeltje » 10/05/12 14:11

De eerste weken was ik elke seconde dat Zyva uit de bench was met haar bezig, P&P, oefeningetjes, spelen, etc. Nu moet ik zeggen dat ik toen niet hoefde te werken en dat mijn kinderen al pubers zijn, dus dat maakt het ook makkelijker natuurlijk. Ik kon ook elke minuut aan haar spenderen. Maar ik moet zeggen dat dat zich dubbel en dwars heeft terug betaald. Een stukje karakter van de pup komt er ook wel bij kijken natuurlijk, Zyva heeft een heel rustig en makkelijk karakter en is al snel onder de indruk als je boos bent. Dat scheelt natuurlijk ook wel. Zyva heeft alleen in de eerste week een snoer doorgebeten (die precies langs haar kussen tussen haar speeltjes lag :oops: ) en verder nooit iets, inderdaad omdat we er altijd boven op zaten en niks lieten slingeren. Met 7 maanden was Zyva al gewoon los in de kamer als ik moest werken. Dus de tip die ik je kan geven is inderdaad als je pup los is ben je er mee bezig, heb je geen tijd dan is het hup in de bench. En je zult zien dat je daar al heel vlug profijt van zult hebben. Ook hebben wij Zyva heel snel het commando 'nee' aangeleerd door brokjes op je open hand te leggen en dan voor hun snuitje te houden. Wil hij de brokjes pakken dan sluit je je hand tot een vuist en zeg je 'nee'. Dit hou je net zolang vol tot de pup van de brokjes af blijft op je open hand. Dan is het 'goed zo' en krijgt hij een brokje. Dit gewoon heel vaak oefenen en dan weet hij zo wat 'nee' is en kun je het ook voor andere dingen gebruiken. Ik vond dit echt het allerfijnste commando in het begin en nu nog. Wat ook helpt om een pup zelfbeheersing te geven is de pup te laten zitten als hij eten krijgt en dat hij pas mag eten als jij het zegt. Dus bakje neer zetten en deze weg pakken als hij al wil eten voordat jij het zegt. Dat wachten moet natuurlijk geen minuten duren :wink: . Heel veel succes met de kleine, het zijn net kinderen, consequent zijn is het belangrijkste. Het komt echt allemaal goed! En vergeet tussen door niet te genieten van dat kleine prutske, voor je het weet is hij groot :wink:

Lars en Daniëlle
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1634
Lid geworden op: 03/11/11 18:32
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Lars en Daniëlle » 10/05/12 14:36

He Nicole,

Heel herkenbaar. Ik wist me op den duur ook geen raad, zat helemaal onder de krassen en de blauwe plekken van het happen. Vond het heel vervelend om hem na 3 kwartier al weer in zijn bench te stoppen maar dat werkte wel.
Uit zijn bench is met je pup bezig zijn, oefenen met zit of met zijn naam leren, beetje spelen en het huis samen verkennen.
Daarna kreeg hij meestal een Kong of een kluifje om zich mee te vermaken en dan weer lekker de bench in. Na 2 of 3 uurtjes slapen weer opnieuw. Ze hebben echt veel meer rust nodig dan we denken, ik kon me ook niet voorstellen dat hij na een half uur al moe zou zijn maar als ik hem dan in zijn bench legde viel hij als een blok in slaap.

(rondje lopen kon Castro ook echt nog niet hoor toen hij zo klein was, dat was even in de tuin of op het veldje voor zijn behoefte en even lekker snuffelen, dat hebben we langzaam opgebouwd).

Af en toe werd ik er helemaal moedeloos van maar het wordt echt minder.
(en nu soms ook nog als hij weer eens op mijn barkrukken knaagt ipv in zijn kluif of om aandacht blijft bedelen als ik echt even 2 tellen op de bank wil zitten....)

Met kinderen vs hond kan ik je geen tips geven. Als er bij ons kleine kinderen komen dan maken ze even kennis met elkaar en gaat Castro in zijn bench, hij vind dat kleine grut veel te leuk om mee te spelen en dat is andersom meestel niet zo :oops:

Volhouden hoor! Ze zijn zo lief als ze slapen 8)

Gebruikersavatar
Monique
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 665
Lid geworden op: 04/01/12 16:12
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor Monique » 10/05/12 16:21

Hallo Nicole,
Ook voor mij is het heel herkenbaar! Ruud is nu 17 maanden en echt geloof me, het komt goed! :)

Ook bij ons zijn in het begin pyjamabroeken gesneuveld bij het naar beneden komen van de kinderen :(
Bij mij mochten ze alleen nog naar beneden komen met spijkerbroeken aan en ik zorgde dat Ruud ze niet op kon wachten bij het naar beneden komen.
Dus of ik was met hem buiten of dat was ik al geweest en Ruud zat in de bench.
De kinderen konden dan ook gewoon hun ding doen en later haalde ik Ruud er weer bij.
Zo kreeg hij ook niet direct aandacht van de kinderen.
En ik had een vast ritme

Verder ben ik het met mijn voorgangers eens over de bench en het rusten, ze hebben echt veel meer rust nodig dan je denkt.
Ik was (en ben) heel veel met Rudy bezig maar zodra ik niet goed op hem kan letten gaat hij in de bench, dan kan hij ook geen kattekwaad uithalen en hij heeft het ook nu nog echt nodig.

Heel veel succes en vergeet niet te genieten, ze zijn maar zo eventjes klein. Later kun je erom lachen :wink:
Afbeelding

Bedankt Monika!

vandijk.sandra
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 54
Lid geworden op: 14/03/12 13:33
Locatie: Schelluinen

Ongelezen berichtdoor vandijk.sandra » 10/05/12 22:11

Hi Nicole,

Goh, is het soms een broertje van onze Joep 8)

Het gaat hier ongeveer hetzelfde, gezellig knuffelen is er meestal niet bij, veel happen en rondjes rennen. Lopen aan de riem ho maar.....kunstjes alleen vertonen voor een beloning en daarna accuut alles weer vergeten :wink:

Net buiten een grote plas gedaan om dan vervolgens bij binnenkomst nog even een stiekum plasje op het kleed te doen......om moedeloos van te worden.....maar het komt wel weer goed. Geduld is het sleutelwoord.....hihi

Succes!

Groetjes Sandra

royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1591
Lid geworden op: 01/03/10 15:39
Locatie: Kerkrade

Ongelezen berichtdoor royenmarjolein » 10/05/12 22:33

hoi Nicole,

Jouw verhaal is heel herkenbaar. Deze momenten heb ik ook vaak gehad. Ik heb hieronder een link geplaatst dat ik heb geschreven over deze periode.
Houd vol; het komt helemaal goed!

http://www.labradorforum.nl/viewtopic.php?t=75592
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.


Terug naar “Opvoeding”