Apporteren......lastig

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
vandijk.sandra
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 54
Lid geworden op: 14/03/12 13:33
Locatie: Schelluinen

Apporteren......lastig

Ongelezen berichtdoor vandijk.sandra » 29/05/12 12:34

Onze Joep is nu inmiddels een goede 12 weken oud en we zijn inmiddels 3 keer op de jachttraining geweest.

Hij heeft alleen totaal geen interesse in het apporteren. Hij laat de dummy lekker liggen, knaagt wat op het uiteinde en loopt vervolgens weg, zonder dummy in zijn mond.

Ook gaat de steadiness nog niet zoals het bij de andere hondjes gaat. Omdat de training s'avond is ( en dat altijd zijn hyper moment is) duurt het hem allemaal veel te lang als hij op zijn beurt moet wachten. Hij hoort dan netjes naast me te zitten, maar gaat in plaats daarvan zitten piepen, naar mij blaffen en opspringen....erg genant allemaal

Ook thuis komt ie eigenlijks niet wat we weggooien voor hem uit zich zelf terugbrengen. Het lijkt wel of het hem gewoon niets interesseert. Hij vindt het veel leuker om wat achter de kat aan te rennen en met zijn speeltjes te spelen dan het daadwerkelijk op te pakken en naar je toe te brengen.

Ben ik te ongeduldig en gaat het nog komen of kan ik maar beter stoppen met de jachttraining omdat dit dan wellicht een beetje zonde van de tijd is, aangezien straks het apporteren toch een groot deel van de training gaat zijn?

Ik ben benieuwd wat jullie ervaring hiermee is?

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 29/05/12 12:50

Ik denk dat je nog een beetje veel vraagt van jouw pupperd :)

Alles is nog heel spannend voor hem en dan ook in een groep trainen is nog veel spannender 8)

Heeft Joep wel alle rust gehad voor de training, dus lekker zijn uurtjes geslapen in de bench ? Hyper gedrag is vaak doordat een pup moe is.

En ik zou de dag van de training ook geen andere spannende dingen met hem doen.

Een uur netjes naast je zitten is voor zo'n jonge pup ook niet te doen, hun concentratiemoment is nog maar heel kort. Alle oefeningen heel kort houden en uitbundig belonen als hij het goed doet ( aandacht en eventueel beloningskoekje).

Het aanleren van apporteren bij een pup, kunnen je andere leden van het forum vast veel beter uitleggen :wink:
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 29/05/12 13:26

Ik train niet in groep met mijn hond.
En zeker niet op die leeftijd, te veel prikkels.
Lekker 1 op 1 trainen in een prikkelloze omgeving (gang, garage).

En steadiness, sorry maar dat bestaat totaal nog niet bij zulke jonge hondjes.
Goed de één blijft al wat langer naast de baas zitten als de ander.

Piepen en blaffen moet je wel gelijk voorkomen, dus ik zou buiten de groep staan met mijn hond.
Of de hond blijft in de auto, tot jij aan de beurt bent.

Leren doe je met je ogen en oren, en heb je geen hond bij nodig op dat moment.

Er zijn maar 2 zaken belangrijk momenteel voor je pup:

spelen en spelen

en er zijn maar 2 dingen die je goed moet aanleren:

wandelen en de kom (of hier of welk commando je er voor gebruikt)
De pup moet graag bij je zijn.

En denk in je training op een jacht georienteerde manier.
Als de pup kan apporteren, dan hoef je dat niet aan te leren.
het zit erin dus begrijpt ie dat ook nog wel als hij wat ouder is.

Mijn pup kreeg op die leeftijd 2 dummies per week tijdens de training, voor de rest thuis oefenen op de kom, zit, liggen, maar op een hele relaxde manier.

Begin met de zitfluit en de komfluit aan te leren:

in je handen klappen zodat je aandacht hebt, zodra de hond in beweging is zijn naam en de komfluit
uitbundig belonen
zelfde met de zit fluit, zodra hij/zij maar aanstalten maakt om te zitten commando zit samen met 1x tuut, gebruik hiervoor ook je hand (dus eigenlijk 3 gebaren/tekens/commando's)

En GENIET van je pup, tis zo kort dat ze maar pup zijn.

kimmeding

Ongelezen berichtdoor kimmeding » 29/05/12 15:30

12 weken en dan al zoveel moeten......
Hij heeft daar helemaal de focus nog niet voor en dat mag op die leeftijd.

Heb met Mexx door omstandigheden nooit kunnen trainen op een hondenschool maar toen ik met hem een bal ging gooien was hij 5 maanden en kwam hem super netjes terug brengen.

Ben het met Raymond eens.

vandijk.sandra
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 54
Lid geworden op: 14/03/12 13:33
Locatie: Schelluinen

Ongelezen berichtdoor vandijk.sandra » 29/05/12 17:17

Genieten doen we zeker van de pup!

En ik heb niet het idee dat het een kwestie van teveel willen is.

Overdag slaapt hij lekker veel en ravot hij tussentijds in de tuin met de kat.
Op de dag van de training geen andere dingen en is hij dus lekker uitgerust voor de training.

Ik vroeg me af hoe dat zit met het aangeboren instinct van het apporteren. Aangezien de andere puppies van dezelfde leeftijd het al wel keurig doen en Joep de enige is die totaal geen interesse toont in de dummy :D.

Aangezien het tijdstip van de training (19.30 uur) gelijk valt met Joep zijn "actieve uurtjes" dacht ik dat het misschien beter was om alleen met hem te gaan trainen ipv in een groep.

Joep moet s'ochtends echt opstarten en komt s'avonds pas helemaal los, echt een avond hondje dus qua energie.

Verder is het echt een schat van een hond en het bijten enzo wordt gelukkig ook al langzaamaan wat minder. :)

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 29/05/12 17:31

Op dit moment zijn wij begonnen met de opbouw van ons kleine mannetje voor jachttraining. Hij is nu 10 weken. We trekken alles los van elkaar: steadyness en volgwerk doen we apart van eventueel een apportje halen, en de dummy komt pas tevoorschijn als het loslaten en vasthouden van een knuffeltje helemaal feilloos gaat.
Dat betekent concreet dat wij net als Raymond zeker niet in een groep trainen: spanning en prikkels zijn veel te groot.
Een speeltje geven wij in zijn bekje, en belonen hem dan als hij het in zijn bekje bij ons draagt en vasthoudt. Vervolgens nemen we het rustig af met een commando "los" als hij zijn bekje opendoet.
Dat 's avonds losgaan herken ik wel, maar is geen teken van activiteit, maar van moeheid. Oefenen doen we dan ook met name in de ochtend, als de rust er is voor rustig blijven zitten en afwachten :wink:
Het interesseren in een dummy komt vanzelf als je hondje doorheeft wat het apporteren zelf inhoudt, en zoals ik al eerder zei: pas als alle facetten van het apporteren goed gaan, pakken we er een dummy bij en niet eerder :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 29/05/12 18:06

Over het wel of niet trainen in een groep zijn de meningen nogal over verdeeld... Sommige mensen zijn hier anti groepstrainingen, en sommige mensen willen niets anders.

Ik heb beide gedaan -> Met Kay hebben we groepstrainingen gedaan en met Daan privélessen.
Aan beide trainingen heb ik op sommige vlakken iets gehad, en op sommige vlakken denk ik toch dat ik het beter anders had kunnen doen omdat dat soort training niet bij mij en mijn hond past 8)

Beide hondjes apporteren trouwens hartstikke leuk voor mij als recreant! Zonder druk van presteren presteren presteren halen ze beide alle apportjes op die we doen, en hebben er lol in!! En dat wil ik graag zien bij mijn honden :verliefd1:

Ga je gevoel achterna want voor jou en je pupje het beste aanvoelt, en vooral blijven genieten !
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lien » 29/05/12 22:14

Van jacht en apporteren heb ik niet veel verstand maar het 's avonds hyper zijn betekent niet dat hij dan veel energie heeft, maar dat hij geen rem meer heeft. Hij is dan moe en moet naar bed. Als hij 's ochtends en/of 's middags rustig is dan kan hij zich dan waarschijnlijk ook beter concentreren. Als hij hyper is is dat de meest ongunstige tijd om te trainen. Succes! :wink:
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 827
Lid geworden op: 27/03/12 15:36
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor MheenLab » 30/05/12 06:07

Wat moeten jullie honden al veel op een veels te jonge leeftijd ...

royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1591
Lid geworden op: 01/03/10 15:39
Locatie: Kerkrade

Ongelezen berichtdoor royenmarjolein » 30/05/12 08:14

Vind je niet dat je de handdoek al wat snel in de ring wilt gooien?
Een pup moet alles leren en krijgt veel prikkels in korte tijd, alles is nieuw!
Dit kan hij niet allemaal op de juiste manier verwerken. Ik zou, zoals Lupos al aangeeft, op een speelse manier beginnen. En stap voor stap :)
Vergeet daarnaast niet dat het nu niet begrijpen of kennen van je bedoeling zegt dat het hond het nooit kan leren. Meestal slaan zij het geleerde op en op het moment dat er rust in dat kopje komt, kunnen zij meer dan je denkt.
Probeer daarnaast ook op je eigen houding te letten. Je pup voelt jouw spanning, teleurstelling en frustratie aan en reageert hier ook weer op. Een cursus volgen en vooral dan zulke cursussen moeten vooral plezierig zijn voor beide partijen. Wij hebben Max als onderdeel van ons gezin, wij willen vooral leuke dingen doen. Apporteren aanleren ging eigenlijk bijna vanzelf. Een beetje gek maken met een speeltje/balletjes, het commando los (evt met een lekker snoepje) en leren hier komen. Gegarendeerd voor heel speelplezier :)
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 30/05/12 09:10

MheenLab schreef:Wat moeten jullie honden al veel op een veels te jonge leeftijd ...

Dat ligt aan je definitie van veel en snel :wink:

Wij doen het ook zoals Lupos beschrijft. We maken gewoon gebruik van de leergierigheid van het pupje....en je moet niet vergeten dat alles Spelenderwijs gaat en dat maar voor een paar minuutjes over de dag uitgesmeerd :wink: Niks geen druk zetten of wat ook, maar gewoon lekker met je hondje bezig zijn als die wakker is. Jong geleerd is oud gedaan he....en wat ze niet fout leren (bijv. trekken aan de lijn) hoef je ook niet af te leren...een win win situatie dus :lol:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 30/05/12 10:43

MheenLab schreef:Wat moeten jullie honden al veel op een veels te jonge leeftijd ...

Het is gebruik maken van het moment.
Als de hond zit, herhaal je dat commando of als de hond ligt precies het zelfde.
Wordt er geen druk op gezet, alles vanuit een spelende manier.

Mijn hond is nu 8 maanden (okay vrijdag is hij 8 maanden), en doet nog alles met heel veel plezier.
Maar hij kent de commando's: zit, lig, stay, heel
Dus wandelt netjes naast, gaat zitten zodra ik stop met wandelen.
Maar is allemaal heel rustig aangeleerd, tijdens spelmomenten, tijdens korte trainingen.

Op een hondje van 12 weken kon die van mij zitten, en naast wandelen met hulp van een snoepje (maar hele kleine stukjes in een garage, en met veel draaien en keren en stoppen)

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 31/05/12 08:00

Lunatic schreef:
MheenLab schreef:Wat moeten jullie honden al veel op een veels te jonge leeftijd ...

Dat ligt aan je definitie van veel en snel :wink:

Wij doen het ook zoals Lupos beschrijft. We maken gewoon gebruik van de leergierigheid van het pupje....en je moet niet vergeten dat alles Spelenderwijs gaat en dat maar voor een paar minuutjes over de dag uitgesmeerd :wink: Niks geen druk zetten of wat ook, maar gewoon lekker met je hondje bezig zijn als die wakker is. Jong geleerd is oud gedaan he....en wat ze niet fout leren (bijv. trekken aan de lijn) hoef je ook niet af te leren...een win win situatie dus :lol:


Precies, de behoefte is er, we hoeven het enkel aan te wakkeren! Er moet niets, maar er mag wel veel! Het effect is dat je pupje heel veel lol heeft in samenwerken. In het geval van onze Cial is het zelfs zo dat hij vergeet te p&p als hij vermoed dat we aan de slag gaan met oefeningen :lol: dan moeten we echt heel stil blijven staan en niks zeggen of bewegen, anders zit ie alweer in de oefen-stand.

En alles in spel, ontspannen, niets moet, maar als het spontaan ontstaat, net als Raymond het commando benoemen en bevestigen. Het "moeten" komt bij ons pas in de beheersingsfase, dus als 't hondje weet wat hij moet doen, en bewust er onderuit probeert te komen. Maar dan praten we over maanden later dan nu :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 31/05/12 08:59

Ik zou er nog even mee stoppen en eerst dmv een puppycursus aan de algemene opvoeding en gehoorzaamheid werken en dan, als het hondje zich wat meer kan focussen en wat meer rust in zijn gat heeft, weer eens met jachttraining beginnen.
Mijn ervaring is dat als je niet zelf al een heel goed beeld hebt van hoe je dit met jouw hondje wilt gaan opbouwen, je met zo'n puppy jachttraining alleen maar probleemgedrag krijgt waar je in een later stadium heel hard aan moet werken om dit er weer uit te trainen. Het is leuk, puppy jachttraining, maar het moet wel heel goed begeleid worden en op dat vlak gaat het nogal eens mis.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

vandijk.sandra
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 54
Lid geworden op: 14/03/12 13:33
Locatie: Schelluinen

Ongelezen berichtdoor vandijk.sandra » 31/05/12 23:15

Vanavond weer naar de training geweest. Ging prima. Vanavond apport gedaan met een konijntje en dat wilde hij in eens wel in zijn bek nemen en vervolgens niet afgeven :D.

Ach, het zal ook allemaal wel goed komen. We gaan rustig door met oefenen (in kleine blokjes van een paar minuten).

Heb trouwens vandaag ook het boek van Cesar Millan besteld, over zijn aanpak voor puppy's. Ben heel benieuwd of daar nog wat leuke bruikbare tips in staan.

Ieder hondje is weer anders en dat geldt zeker voor Joep, die weer een hele andere pup is dan mijn vorige lab. Maar dat maakt het ook wel weer leuk. Lol hebben we in ieder geval wel van hem!


Terug naar “Opvoeding”