Even wat verschillende vraagjes

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
chocodex
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 87
Lid geworden op: 11/02/12 12:00
Locatie: Horst

Even wat verschillende vraagjes

Ongelezen berichtdoor chocodex » 22/06/12 15:58

Bij deze wat vraagjes waar ik nog mee zit..


- Als we tijdens het wandelen ander honden tegen komen of als de kat van de buren buiten is. Is Dex niet meer te houden en trekt me nu al bijna omver.
* iemand tips hoe we dit het beste kunnen oplossen / aan kunnen werken.?

- Hij gaat nooit ergens zelf liggen slapen, ook niet in de bench, daar gaat hij alleen in als ik hem met een snoepje lok en dan snel het deurtje dicht maak.. doe ik dat niet dan eet hij het lekkers op en rent daarna de bench weer uit..
- soms ligt hij bij ons op de bank, dat gaat maar heel even goed (alleen als hij botje heeft).. als hij daar op uitgekeken is gaat hij ons beklimmen (soms met gebruik van tanden)
* hebben jullie tips hoe we hier het beste mee om kunnen gaan en aan kunnen werken.?

- Als we buiten zijn en hij moet zijn behoefte doen, dan gaat hij heel erg aan de lijn trekken en sleurt je alle kanten op, totdat hij een geschikt plekje heeft gevonden om zijn behoeft te doen..
* tips.?

Ik hoop dat jullie wat handige tips voor me hebben met betrekking tot het aanpakken van deze dingen..

Alvast bedankt..

Groetjes
Roos

royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1591
Lid geworden op: 01/03/10 15:39
Locatie: Kerkrade

Ongelezen berichtdoor royenmarjolein » 22/06/12 21:55

Tips mbt 1ste vraag: Max heeft dit probleem ook. Door heel hard te trainen en consequent te zijn, heb ik het er voor 80% uitgekregen. Ik werk nog aan die overige 20%. Ik heb onlangs deze vraag ook gesteld op het forum.
Wat ik zelf doe, is Max afleiden van de andere hond. Ik begin daarmee zodra ik op afstand de hond zie. Max heeft hem/haar meestal niet gezien. Ik vraag aandacht van Max en pak een koekje uit mijn zak als ik 'problemen' verwacht. Ik blijf aandacht opeisen met mijn stem en probeer continue oogcontact te houden met Max. Als dit niet voldoende werk, houd ik het koekje voor zijn neus. Als wij de hond zonder problemen zijn gepasseerd, vier ik een klein feestje met Max. Voor de overige 20% kreeg ik heel wat tips van vooral Raymond op dit forum. Hij adviseerde bijvoorbeeld om te gaan trainen met een stabiele hond op het passeren, eerst ver weg en steeds dichterbij.

2. Jonge honden blijken soms niet goed in staat te zijn om zelf rust te pakken. Wij als bazen zijn verantwoordelijk dat onze jonge honden aan hun rust komen. Je kunt rust 'afdwingen' door gebruik te maken van de bench. Lees bijvoorbeeld de stickie benchtraining hierover. Max was als pup ook nooit moe en werd vaak vervelend, omdat wij weinig gebruik maakte van de bench. Max is nu 2,5 jaar en weet nu wel hoe hij zelf zijn rust moet nemen. Dus als ze ouder worden, zijn ze daar zelf voor in staat. Maar ook dan moeten wij voor hun bepalen. Een hond zal ook 20 km mee wandelen, is alleen de vraag of dit verstandig is. En spelen met een volle buik? Geen probleem! In zulke gevallen, hebben zij onze ratio nodig om hun te beschermen :)
Met het bankverhaal zou ik heel gauw klaar zijn. Gedraag je je niet? Dan mag je de bank verlaten :)

3. Idem aan het bankverhaal. Absoluut niet toestaan dat je dadelijk midden in een struik staat :D De riem is 2 mt (onze riem) en als die 2 mt op zijn dan zijn ze op. Ik maak geen enkel probleem van soms een stap extra in de berm te doen, maar ik ga niet mee de rimboe in. Dan poept die maar ergens anders. En dat sleuren idem. Max kan er ook wel eens wat van, hij is absoluut geen :engel: Maar ik ben er gauw klaar mee. Zodra ik mij er bewust van wordt dat het weer eens die kant opgaat, grijp ik in en corrigeer ik. Ik bepaal de route, niet Max. Sowieso als Max loopt te trekken, sta ik stil. Ik verzet geen stap totdat Max aan de voet komt en dan lopen wij pas verder.

Ik hoop dat je met deze tips iets kunt.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.

kimmeding

Ongelezen berichtdoor kimmeding » 28/06/12 08:44

1: Mexx wil dat ook maar omdat hij zo klein is en niet zwaar kan ik hem makkelijk houden. Echter probeer ik zijn aandacht af te leiden en hem op mij te laten focussen.

2: Op momenten van de dag hem trainen om zelf zijn bench in te gaan. Ook als hij niet hoeft te gaan slapen oefenen door hem te laten zitten in de bench en af te gaan zodat jij niet met een rot vaart de deur dicht moet doen.
Hij krijgt dat op den duur in de gaten en gaat dan de bench niet meer in.

3: De bank is van jullie en niet van de hond in mijn ogen.
Hij gaat vervelend doen....hupsa er af en weg wezen jij.

4: dat is de rede dat wij een flex lijn hebben gekocht voor mexx.
Hier niet veel struiken maar hij wil toch beschut zijn behoefte doen dus het was een flex lijn of iedere dag meerdere keren schoenen schoon maken.
Einde van de lijn is wel ook einde voor Mexx want verder ga ik dan ook niet.
Mexx is een eitje maar bananen in oren zijn er ook regelmatig. Je krijgt 3 kansen te luisteren en je te gedragen anders is het aanlijnen en terug.
Je mag best wat strenger zijn hoor je hoeft niet alles te accepteren.


Terug naar “Opvoeding”