Halty/i

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Bergverzet
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 15
Lid geworden op: 24/05/12 15:00
Locatie: Figueiro dos Vinhos
Contacteer:

Halty/i

Ongelezen berichtdoor Bergverzet » 02/07/12 23:32

Lieve allemaal,

Wie heeft er ervaring met een gentle leader?
Dit om het trekken te verminderen?
Ik weet dat het te maken heeft met het niet onder controle hebben van je hond. Hij wil de leider zijn..........gaat soms heel goed maar zodra hij andere honden, andere mensen ziet, raakt hij opgewonden (Bongie is 8 maanden, reu en 30 kg.) en kan ik hem gewoonweg niet meer houden. Vandaag liep hij me gewoon omver.......en dat is niet de bedoeling.
Tot nu toe heb ik nog geen puppy cursus kunnen vinden, want vermoedelijk met IK op cursus ;-))

Groetjes Aranka en lik van Bongie

lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 474
Lid geworden op: 31/08/07 11:27
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor lablove » 02/07/12 23:42

Mijn voorkeur heeft het niet. Gewoon trainen,maar dat probeer je al.Het is maar een hulpmiddel en je leert hem er dus niets mee,je moet toch trainen.
Groetjes Miranda (cosy cottage)

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 03/07/12 00:00

Het kan een hulpmiddel bij het trainen zijn om het trekken af te leren, maar je moet er wel mee leren werken. Je mag dan zelf nooit aan de lijn trekken. De hond corrigeert zichzelf als het ware en dat moet voldoende zijn. Anders zou er nog nekletsel op kunnen treden.

Trekken afleren is een proces van volhouden, altijd consequent zijn. Hond trekt, jij staat stil en kijkt niet naar de hond -alleen uit je ooghoeken- ook niets zeggen. Zodra de hond aandacht voor jou heeft een stembeloning en als de lijn dat slap hangt weer gaan lopen.
Gaat het goed; koekje erin!!!
Volhouden in alle situaties, dan gaat het op den duur beter. En dan heb je ook geen hulpmiddelen als een GL of een halti nodig. :)

Ook omdraaien zonder een woord te zeggen de andere kant op lopen, hond meetrekken. Werkt hetzelfde. Aandacht voor jou is aandacht voor de hond. Mooi meelopen zonder trekken is koekje erin. Labradors doen veel voor een stukje eten. :D

Elke dag twee of drie keer 5 minuten oefenen levert betere resultaten dan achter elkaar een kwartier.
Eerst oefenen in een omgeving zonder afleiding. Daarna steeds meer afleiding inbouwen.

Je zult zien dan gaat het steeds beter hoor.
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 03/07/12 07:23

Ik heb de grootste hekel aan dat soort hulpmiddelen.
Wandel ik met 2 honden te gelijk, en die trekken echt niet.
Oudste is 4 jaar en 34 kilo, jongste 9 maanden en zo'n 27 kilo.

Het komt allemaal op training en herhaling, en aandacht.

Begin met snoep te werken, dit hoeft niet zolang te duren (max een maand).

Start positie is altijd vanuit zit.
Snoep in je linkerhand (ga ervan uit dat je hond links loopt)
Hou deze eerst voor zijn bek en dan zeg je volg (of welk commando jij gebruikt).
Dan gaat die hand langs je lichaam, iets voor je knie, zodat de hond met zijn neus/kop bij je knie wandelt.
En dan ga je een commando gebruiken zodat hij op die manier blijft wandelen (denk aan dicht/heel (op zijn Engels), naast).

Als de hond netjes naast wandelt, denk nog in korte afstanden ( een meter of 4, dan krijgt hij de snoep).

Maak in het begin veel richting veranderingen, bijvoorbeeld 2 meter naar voren, scherpe hoek naar links, 2 meter rechtuit, scherpe hoek naar rechts.

Start met deze oefeningen in een prikkelloze omgeving, dus weinig afleiding voor de hond (een garage is daarvoor een perfecte oefenplaats)

Ook volgende werkt goed, wilt je hond naar links ga jij naar rechts.
Wilt de hond naar voren (trekken dus), ga je 180° draaien)

Neem altijd dan de tegengestelde richting van je hond, want jij bepaald de wandelroute en niet de hond.

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 03/07/12 08:03

Als je hond jou al de baas is mbt kracht, kan het een fijn hulpmiddel zijn om opnieuw te beginnen met leren wandelen aan de lijn. De kracht die de hond inzet, wordt onderbroken door een halti. Echter zitten er ook negatieve kanten aan, dus het is wel handig om begeleiding te zoeken. In Portugal zal dat vast niet zo zijn als in Nederland, maar ik raad je aan hulp te zoeken bij het gebruiken van dit hulpmiddel. Als je het namelijk niet goed, of helemaal niet aanleert bij je hond, kan hij hier welzijnsschade mee oplopen. Ook fysiek kunnen honden problemen krijgen, want een niet goed afgestelde halti kan diepe snijwonden in de neus, of ontstekingen aan het oog veroorzaken. Denk er daarom goed over na, en zorg dat je weet wat je plan van aanpak wordt als je het gaat gebruiken!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Bobske
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 64
Lid geworden op: 05/06/12 23:06

Ongelezen berichtdoor Bobske » 11/07/12 10:09

RaymondC schreef:Ik heb de grootste hekel aan dat soort hulpmiddelen.
Wandel ik met 2 honden te gelijk, en die trekken echt niet.
Oudste is 4 jaar en 34 kilo, jongste 9 maanden en zo'n 27 kilo.

Het komt allemaal op training en herhaling, en aandacht.

Begin met snoep te werken, dit hoeft niet zolang te duren (max een maand).

Start positie is altijd vanuit zit.
Snoep in je linkerhand (ga ervan uit dat je hond links loopt)
Hou deze eerst voor zijn bek en dan zeg je volg (of welk commando jij gebruikt).
Dan gaat die hand langs je lichaam, iets voor je knie, zodat de hond met zijn neus/kop bij je knie wandelt.
En dan ga je een commando gebruiken zodat hij op die manier blijft wandelen (denk aan dicht/heel (op zijn Engels), naast).

Als de hond netjes naast wandelt, denk nog in korte afstanden ( een meter of 4, dan krijgt hij de snoep).

Maak in het begin veel richting veranderingen, bijvoorbeeld 2 meter naar voren, scherpe hoek naar links, 2 meter rechtuit, scherpe hoek naar rechts.

Start met deze oefeningen in een prikkelloze omgeving, dus weinig afleiding voor de hond (een garage is daarvoor een perfecte oefenplaats)

Ook volgende werkt goed, wilt je hond naar links ga jij naar rechts.
Wilt de hond naar voren (trekken dus), ga je 180° draaien)

Neem altijd dan de tegengestelde richting van je hond, want jij bepaald de wandelroute en niet de hond.


Allereerst: Bedankt Raymond voor het plaatsen van deze overduidelijke 'handleiding voor uber-enthousiaste-trekkers'!! Hier kan ik zeker wat mee. Sinds 2 dagen is Harry een ware kwelling tijdens het lopen. Katten, mensen en honden, overal wil hij onmiddellijk en direct naar toe. Ook het losloopveld, waar ik gisteren niet eens meer naar toe ben gegaan, omdat hij letterlijk met alle geweld daar naar toe wilde, is vanaf nu voorlopig een no-go-zone. Hij is nu ruim een maand bij ons, betekent dit gedrag dat hij zich nu vertrouwd genoeg voelt om ons eens flink uit te testen?

Nog een vraagje. Ik hoor van heel veel mensen die met honden werken dat de hond links moet lopen. Waarom is dat, eigenlijk? Hier lopen ze rechts, omdat de veldjes waar ze hun behoeftes doen ook rechts van ons liggen. Bovendien sta ik dan nog tussen tegemoetkomers en een enthousiaste Harry in :)

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 11/07/12 10:44

Het links wandelen heeft te maken met het verkeer.
Als je de hond links hebt en je wandelt tegen het verkeer in (zoals het ons vroeger geleerd is) dan bescherm je de hond tegen het tegemoetkomend verkeer.

Ook is het grote deel van de bevolking rechtshandig, denk dan eens een geweer erbij wat gebruikt wordt tijdens de jacht.
Zo blijft de hond uit de buurt van het geweer.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 11/07/12 10:48

Is een U lead niets voor jullie?
Lijkt mij wat vriendelijker dan een halti :wink:

http://www.hondenspul.nl/N_frame.html?h ... t_171.html

Gebruikersavatar
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1414
Lid geworden op: 16/01/11 11:26
Locatie: Heiloo

Ongelezen berichtdoor Roxy11 » 11/07/12 10:49

En het links lopen heeft geloof ik ook te maken met bepaalde wedstrijden en/of shows.

Is het niet zo dat ze dan links MOETEN lopen?

Gebruikersavatar
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1414
Lid geworden op: 16/01/11 11:26
Locatie: Heiloo

Ongelezen berichtdoor Roxy11 » 11/07/12 11:03

En de Canny Collar is ook wel gebruiksvriendelijk. Je moet er wel goed mee omgaan, maar dat spreekt voor zich.

http://www.cannyco.com/


Ik heb voor Roxy maat 4 en het werkt perfect. Ze trekt nauwelijks meer en zolang ze dat niet doet heeft ze er ook geen last van. Het gaat alleen wel wat jeuken als de wandeling wat langer duurt.
Google maar even, er is ook een filmpje

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 11/07/12 11:09

Het links lopen komt uit de jacht. De jager draagt idd het geweer rechts, daarom loopt de hond dan links. :D

Van GG weet ik dat honden dan links moeten lopen perse. Bij jachtproeven mag je het zelf weten, links of rechts. Er zijn tenslotte ook linkshandige jagers. 8)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

Bobske
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 64
Lid geworden op: 05/06/12 23:06

Ongelezen berichtdoor Bobske » 11/07/12 11:21

RaymondC schreef:Het links wandelen heeft te maken met het verkeer.
Als je de hond links hebt en je wandelt tegen het verkeer in (zoals het ons vroeger geleerd is) dan bescherm je de hond tegen het tegemoetkomend verkeer.

Ook is het grote deel van de bevolking rechtshandig, denk dan eens een geweer erbij wat gebruikt wordt tijdens de jacht.
Zo blijft de hond uit de buurt van het geweer.


Ah kijk, dat zijn goede redenen. Duidelijk. :)

Had eigenlijk direct even aan het begin van mijn vraag moeten zeggen: ik ben absoluut niet van de hulpmiddelen en zeker niet voor een hond op zo'n jonge leeftijd als Harry. Maar ik las dit topic omdat het hier over het trekken van de hond ging, op jonge leeftijd.
Zolang er geen andere hond in de buurt is, loopt hij ook keurig naast me. Het gaat mij puur om het getrek zo gauw hij iemand/iets in het vizier krijgt. Dan is het een ongeleid projectiel.

Bergverzet
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 15
Lid geworden op: 24/05/12 15:00
Locatie: Figueiro dos Vinhos
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Bergverzet » 11/07/12 13:15

Wowwwhhhh, de canycollar is dus weer anders dan de halty. Lijkt mij inderdaad wel wat gebruikers vriendelijk. Bedankt voor de tip!!

MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 827
Lid geworden op: 27/03/12 15:36
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor MheenLab » 11/07/12 19:30

Vindt het een waardeloos hulpmiddel, de labrador van m'n zussie loopt er altijd mee. En als hij hier te logeer is dan is dat ding als eerste wat een rustplaats in een hoek vindt :)

Voor de rest loopt hij met mij altijd keurig mee, ik bedoel hij wandelt keurig mee zoals het omschreven wordt in het grote: "Hoe gedraag ik mij labradoriaans aan de riem" .. :D

Voor de rest, het zijn hulpmiddelen bij het trainen, dus geen oplossing voor het leven. Het dient op een correcte manier aangeleerd te worden en ook weer afgebouwd te worden :)

En bij verkeerd gebruik van een gentle-leader kun je zelfs de nek van je hond beschadigen ...

Gebruikersavatar
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1414
Lid geworden op: 16/01/11 11:26
Locatie: Heiloo

Ongelezen berichtdoor Roxy11 » 11/07/12 19:58

Ik vind de Canny Collar zeker geen waardeloos hulpmiddel, ik ben zeer tevreden. Nu is het lekker ontspannen wandelen, ook voor Roxy.

En ik gebruik het alleen bij de wandelingen in de wijk. Meestal loopt ze los in het bos.
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)


Terug naar “Opvoeding”