trekken op de cursus

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
bloempje
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 101
Lid geworden op: 12/03/12 21:38
Locatie: Tilburg

trekken op de cursus

Ongelezen berichtdoor bloempje » 30/09/12 11:12

hallo,
Ons Guusje is nu 5,5 maand, eigenlijk gaat alles heel goed, ze luisterd thuis erg goed, kan goed alleen blijven, loopt goed mee met wandelen en in het bos blijft ze goed bij ons.
Maar...... op de cursus is het een drama!!!! Zodra we aankomen sleurt ze me mee het terein op en dit houdt niet op voor we weg gaan. Ze heeft geen aandacht voor mij, kijkt wel af en toe naar me om vervolgens in draf weer verder te trekken. de commando's gaan goed lig, zit, voet etc maar het volgen gaat gewoon niet. Ik heb alles al geprobeerd maar niks blijkt te werken. Ik heb net gewoon zitten huilen in de auto omdat ik gewoon echt even machteloos ben en niet meer weet wat ik moet doen. :cry:
Zou een anti trek tuig iets zijn? of zo'n bandje om de bek?
Ik kan zo geen cursus doen, ik heb blaren op mijn handen en heel mijn armen doen pijn.
ik hoop dat iemand de gouden tip heeft voor ons....... :oops:
28 april is ons meisje geboren!!!!

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 30/09/12 11:14

als ze dat op de cursus doet, moet je dat aan je instructie vragen, daar zit je voorop cursus toch? en kunnen ze je daar niet helpen zou ik een andere school gaan zoeken.
al me kinders uitgevlogen

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 30/09/12 12:48

Ook ik heb zo'n cursus gevolgd met Sam, met als resultaat een slijmbeursontsteking in mijn schouder :(
Hij was helemaal niet te harden op de cursus, ging met stoeltjes lopen zwaaien, trekspelletjes met zijn riem en ook ik werd het terrein opgesleurd.
Toen het al te laat was kwam de eigenaresse van de hondenschool (niet de cursusleidster) met de tip om hem goed bezig te houden terwijl de anderen aan het praten waren.
Dit hielp gedeeltelijk maar ik werd nog steeds het terrein opgesleurd, en door mijn schouder heb ik er de brui aan gegeven.


Ik denk dat jouw meisje veel te veel prikkels krijgt op cursus, misschien dat je zelf thuis verder kunt gaan met de info die je nu hebt?
Dat is voor jullie beiden een stuk meer ontspannen en leuker lijkt mij aangezien het thuis wel goed gaat.
En anders misschien eens denken aan een paar privelessen, dan zijn er voor haar een stuk minder prikkels en is alle aandacht bij jullie twee.
Succes ermee, want ik weet hoe ellendig je kan voelen door dit soort grappen :wink:

Kleine toevoeging: Zo'n cursus is in mijn ogen niet zalig makend hoor, het gaat bij mij om het resultaat en als je de info hebt om het zelf af te maken zou ik daar in dit geval zeker voor kiezen.
Wat je ook nog zou kunnen doen is alleen gaan, dan krijg je wel de info en hoe oefeningen aan te leren zonder de stress van een dolle Guusje :D

Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 117
Lid geworden op: 02/07/12 12:19
Locatie: Peel en Maas

Ongelezen berichtdoor Lucky » 30/09/12 14:13

ik herken het verhaal helemaal. Alleen er was op de puppycursus nog een labrador (en die had ook hetzelfde gedrag) Je blijft corrigeren, ik werd er wel goed in begeleid, maar Devil was (eigenlijk is) nogal snel afgeleid. Ik heb een U-lead gekocht en het werkte perfect. Als hij dan trekt ben je veel sterker, je trekt hem als het ware om. Als een van de kids met Devil gaat lopen dan krijgt hij de U-lead om. Is veiliger, zo kan zelfs mijn zoon van 12 hem "tegenhouden" :wink: Ikzelf gebruik de U-lead ondertussen bijna nooit meer, alleen als ik ergens heen ga met Devil waar heel veel mensen zijn. Op de cursus (ondertussen zitten we bij de "jonge honden" ) gebruik ik hem helemaal niet meer. Het gaat de meeste tijd erg goed, alleen is hij nog steeds snel afgeleid. Als er iemand van de groep na ons aankomt en hij loopt toevallig "los" te volgen, tja dan gaat ie er tussenuit. Devil begroet enthousiast de hond, het baasje (die hem dan weer braaf negeert :D ) en daarna komt hij heel vrolijk terug naar mij. En doet weer alles wat ik van hem vraag. Tot de volgende komt...

Groetjes Marion

broozen

Ongelezen berichtdoor broozen » 02/10/12 21:14

ik herken dit ook.

Veel succes

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 03/10/12 00:23

Ik herken dit ook maar gelukkig hoofdzakelijk bij medecursisten op de hondenschool en na de eerste twee lessen niet meer bij mezelf.
Veel cursisten gaan namelijk naar het veld van de hondenschool om daar, op dat veld, met de les te beginnen terwijl de les al begint vanaf het moment dat je de auto uit stapt met je hond.
De eerste les op de nieuwe hondenschool met Pontus is nog niet zo lang geleden. Ik ben expres heel vroeg gegaan om hier rustig de tijd voor te nemen want ik ken mijn kleine pappenheimer.
Op het moment dat we de auto uit komen ruikt hij al van allerlei nieuwe en interessante (honden)geurtjes en hoort allerlei opgewonden hondengeluiden, zeer spannend dus waar hij zo snel mogelijk naartoe wil. Hij mag dus pas de auto uitkomen als hij rustig op zijn billen zit, dan krijgt hij toestemming om eruit te stappen. Vervolgens lopen we eerst even de andere kant op voor een eventuele plas en even de benen te strekken en daarna pas richting de velden. Gaat hij in de lijn hangen dan sta ik stil en komt hij niet onmiddellijk terug naar een slappe lijn, dan loop ik zo weer de andere kant op. Zo leert hij heel snel dat we alleen met een slappe lijn richting veld gaan en anders helemaal niet. Pontus is niet achterlijk dus hij had het zo door en wij konden relaxed aan de training beginnen.

Ik raad je dus aan om volgende les vroeg te gaan en/of met de hondenschool af te spreken dat je gaat oefenen om met een slappe lijn richting veld te lopen en misschien niet voor het einde van de les met hond daadwerkelijk op het veld aankomt. Lukt het niet en raak je gefrustreerd, dan kan je eventueel de hond gewoon weer in de auto zetten en zelf een deel van de les bijwonen zodat je de oefeningen thuis kan doen, die oefeningen zijn namelijk niet zo belangrijk, de opvoeding wel. Op die manier heeft de hond geen succes met het getrek richting of op het veld. Trekken is niet komen waar de hond naartoe wilt gaan maar de andere kant op.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

Gebruikersavatar
Monsoom
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16/08/12 09:55
Locatie: Eck&Wiel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Monsoom » 03/10/12 08:35

Misschien een optie om eerst flink met de hond te wandelen voordat je naar de cursus gaat ??

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 03/10/12 10:02

Monsoom schreef:Misschien een optie om eerst flink met de hond te wandelen voordat je naar de cursus gaat ??


Inderdaad! Doe ik met een jonge hond ook, eerst die hevigste energie eruit. In de paardenwereld is het de gewoonste zaak van de wereld om een al te fris paard vóór het rijden eerst even los te gooien of te longeren. Anders wordt het rijden drie keer niks. Maar van onze jonge, frisse honden verwachten we wel dat ze het braafste jongetje of meisje van de klas zijn, ook al lopen ze te stuiteren van de energie. Eerst even lekker losgooien en dan als het koppie leeg is, oefeningen doen :)

Hanneke

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 03/10/12 10:53

Dat eerst goed uitlaten heb ik toen ook als tip gekregen met Sam, maar bij hem hielp het niets.

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 03/10/12 15:24

ik herken dit gedrag maar al te goed helaas van roef..drama op de training!! :(
van alles geprobeerd,van school veranderd, samen met de trainer en een GT maar het gedrag bleef.
met veel pijn en moeite 2 x examen gedaan en gehaald maar goh goh wat vonden we het leuk(NOT!!)

het koppie leeg maken door een fikse wandeling of fietsen werkte hier niet,laten eten voor de training ook niet.
in de auto was hij rustig en op de parkeerplaats ook,zelfs met meerdere honden.
maar owee als we de hal in kwamen of het veld opkwamen :mad:

ondertussen weet ik dat roef een hond is die erg snel geprikkeld raakt en is een setting met allemaal jonge drukke honden voor roef niet de plek om dingen te leren(ja maar thuis doet hij het wél! klinkt het je bekend?)
door de castratie is er meer rust bij hem,maar nog steeds is hij snel geprikkeld en zal ik ook niet snel met een groepswandeling mee gaan met hem.

door deze ervaring ben ik met Hidde nog niet naar de hondenschool geweest,ik leer het hem hier wel :wink:
terwijl hidje een heel rustig kereltje is en het wel zou kunnen,maar ik vind er zelf niks meer aan :oops:
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gebruikersavatar
bloempje
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 101
Lid geworden op: 12/03/12 21:38
Locatie: Tilburg

Ongelezen berichtdoor bloempje » 03/10/12 20:31

Bedankt voor jullie tips!
Ik heb inmiddels een anti-trek tuigje geleend en ben er mee gaan lopen, de keren dat ze thuis aan de riem zou trekken deed ze dus nu niet en bleef mooi bij me. Ik heb geen idee of zo'n tuigje slecht zou zijn voor haar pootjes maar ik ga hem alleen gebruiken met de cursus want thuis gaat het gewoon goed. Dus 1 uur in de week.
Ik ga zondag voor de cursus flink met haar wandelen en ga dan weer vol goede moed
Het veld op. Ik hoop dat het werkt of in ieder geval al beter zal gaan (niet te veel verwachten natuurlijk :oops: )
28 april is ons meisje geboren!!!!

Gebruikersavatar
Monsoom
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16/08/12 09:55
Locatie: Eck&Wiel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Monsoom » 03/10/12 20:38

Heel veel succes toegewenst.....................en geef niet op !! :wink:


Terug naar “Opvoeding”