Opspringen

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
aldidajo
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 65
Lid geworden op: 25/08/12 11:02

Opspringen

Ongelezen berichtdoor aldidajo » 02/01/13 13:36

Barrel is inmiddels vier maanden, een pittige pup, maar ook heel gemakkelijk in het aanleren van dingen.

Wat wij hem niet aangeleerd krijgen is het opspringen. Vooral tegen mensen aanspringen is helemaal leuk, maar hij wordt groter en groter en niet iedereen is hier blij mee.
Wij dus ook niet.

Negeren (d.m.v. omdraaien, stil staan en hem niet kijken) werkt niet, hij hapt dan gewoon in bovenbeen en bil en gaat maar door. Dat mag al helemaal de bedoeling niet zijn.
Ik wil gewoon dat hij leert niet te springen want hem elke keer in de bench doen als de bel gaat vinden wij ook weer niet de bedoeling. Bovendien is hij dan toch maf als hij uit de bench mag en springt alsnog.

Het commando "laag" snapt hij gewoon werkelijk nog niet.

Juist omdat hij heel veel dingen vrij snel leert weten we zeker dat wij hierin iets fout doen, maar wat???? :confused:

Tips zijn van harte welkom!

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Ongelezen berichtdoor Nancy » 02/01/13 15:09

Moeilijk is dat he?

Wij weten het ook niet zo goed eigenlijk< Jonas doet het gelukkig zelden... Joris doet het nog wel soms, maar gelukkig al minder.
Nee werkt soms, nee geldt gewoon voor alles wat niet mag, maar ja, soms is hij zo in de gloria dat er geen houden aan is...

Wat wij juist wel doen is hem in de bench sturen als de bel gaat: hier worden kinderen gehaald en gebracht en zo'n springer is dan gewoon niet handig... Als de eerste opwinding van alle binnenkomende mensen voorbij is en iedereen rustig zit of speelt, dan mag hij komen. Dan is hij ook vaak meteen een stuk rustiger.

Vanuit het perspectief van de hond misschien niet handig (he er komt iemand en ik moet naar bed!), maar soms is praktisch net iets belangrijker...

Overigens is het hier wel een mooi schoolvoorbeeldje van Pavlov: de bel gaat en de hond gaat in de bench, sturen is er niet eens meer bij ;)

Gebruikersavatar
kate
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 374
Lid geworden op: 18/12/10 19:09
Locatie: ZO Brabant
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor kate » 02/01/13 18:51

Ik lees even mee, want dat is iets wat Guus ook doet en we er niet goed uit krijgen.

Enerzijds willen we Guus prijzen voor zijn waakzaamheid. Voorheen was Guus niet waakzaam. Na een inbraak een tijdje geleden, vinden we het wel prettig als Guus wat waakzamer is. Als de bel gaat springt hij nu op en snelt naar de deur. Hij moet wel wachten bij de tussendeur. Dit doet hij, maar als het bezoek eenmaal binnen is wordt hij zo opgewonden dat hij omhoog komt. We vragen altijd iedereen om hem te negeren en ik corrigeer als hij springt (nee zeggen, laag zeggen, hem weghalen). Juist mijn 'gespannenheid' hierin lijkt Guus te triggeren waardoor hij juist springt.

Als ik zeg dat Guus in de bench moet doet hij dit altijd. Behalve als hij hoort dat er mensen aankomen of de bel gaat. Hij rent dan weg en maakt er een hele show van. Nu eisen we gewoon de ruimte op bij de tussendeur. Ik loop richting Guus, waardoor hij achteruit moet. Hij wil dan tegen mij opspringen, maar ik loop door tot er ruimte is ontstaan. Ik laat hem dan even zitten en wacht tot het bezoek goed en wel binnen is. Dan geef ik het commando 'zeg maar hallo'. Er is dan meer rust.
Van echte rust is nog niet echt sprake. Guus is een hondje wat heel snel opgewonden is, van 0 naar 100 er lijkt weinig tussenin te zitten.
Ik lees dus even mee.
Afbeelding

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Ongelezen berichtdoor renate » 02/01/13 20:48

Hier ook 2 springers. Wat wij hebben geleerd van onze gt is dat een liggende hond niet kan springen ( eigenlijk heel logisch ). Vanuit een zit springen ze zo omhoog vanuit liggen niet.
Wij leren nu de jongens om te gaan. Eerst omdraaien, af zeggen, ligt die omdraaien en belonen. Zodra die opstaat weer omdraaien. Dit een aantal keer herhalen en dan het af commando weg laten. Dan weer steeds belonen als die gaat liggen.
Dit is ook heel makkelijk als er bezoek komt. Die moeten de honden ook negeren. Hun gaan ergens liggen worden dan beloont en dan moeten ze daar gewoon blijven liggen.
Buiten hetzelfde. Willen mensen ze aaien prima maar eerst negeren tot ze rustig liggen en dan pas aaien. Staan de honden weer op dan word er weer genegeerd. Vinden mensen dit teveel moeite, ook goed dan mogen ze gewoon niet geaait worden.

Ik merk dat dit veel rust brengt omdat alles rustig gebeurd.
Zelfde als met uit de bench gaan, negeren tot die gaat liggen dan deurtje open en dan voor roepen. Staat die eerder op dan gaat het deurtje weer dicht.
Dit heeft bij kaine heel veel rust gebracht en werkt heel goed.
Hopelijk heb je er wat aan.

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 03/01/13 10:33

Is een onderwerp wat al vaker behandeld is.
Maar hier enkele tips:

Op het moment dat de hond opspringt een stap naar voren doen. (je dwingt de hond om naar achter te gaan, en dus moet gaan zitten)
Als de hond op je af komt, en springt, je knie naar voren.
Ja weet het, en sommige zullen gelijk zeggen: och dat zielig hondje
Maar dat hondje is straks wel tussen de 30 en 40 kg, en dan tegen je opspringen is echt niet prettig.

Bezoek wat toe komt thuis: VERPLICHT de hond negeren, geen woord, geen aandacht, geen streel, geen handen naar beneden (best armen over elkaar)

Het omdraaien, mooie techniek, maar tegen je rug kan een hond ook springen.

Correctie gebeurt altijd met een lage buikstem (zware stem, voor de manen natuurlijk gemakkelijker)
Beloning met een hogere stem, maar overdrijf ook niet, want dan kan je hond weer zoiets hebben van: YESS speeltijd

En de lijn tussen correctie en belonen ligt heel dicht bij elkaar.

Een hond die bij mij dat spring gedrag vertoont, krijgt pas aandacht als ik het wil.
Dus negeer ik die honden heel veel

aldidajo
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 65
Lid geworden op: 25/08/12 11:02

Ongelezen berichtdoor aldidajo » 03/01/13 15:45

Dank voor jullie antwoorden.

RaymondC, we gaan jouw aanpak zeer zeker uitproberen.

Bezoek laten we inderdaad negeren, maar da's moeilijk met het gespring van meneertje, en wat je zegt omdraaien klinkt leuk, maar ik heb inmiddels hapjes in mijn billen en bovenbenen.

Renate, Barrel blijft in zijn bench zitten als het deurtje open gaat en mag pas komen wanneer wij het zeggen, dit doet hij prima. En dan bedoel ik na een slaapje bijv. Niet als er mensen binnen komen en we hem op dat moment in de bench doen, daar zijn we ook mee gestopt.
Met "af" zijn we druk doende, maar werkt nog niet helemaal echt.
Hij springt dan ook niet op, maar is rustig. Het is meer het enthousiasme als hij iemand ziet die binnen komt of even niet aanwezig is geweest.

We gaan ermee aan de slag.

RaymondC, misschien een stomme vraag, maar waar moet onze knie ongeveer terecht komen? Het lijkt me bij zijn borst, maar voordat we iets gaan doen wat heel erg fout is, toch even deze vraag. (Overigens vind ik dit niet zo zielig hoor :wink: ).
En oja, we hebben inderdaad gemerkt dat correctie en belonen redelijk dicht bij elkaar liggen.

Gebruikersavatar
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 327
Lid geworden op: 20/06/12 08:51
Locatie: Het Noorden

Ongelezen berichtdoor Carlijn » 03/01/13 17:46

Oke ik ben geen deskundige en weet het echt niet 'beter'maar hier een aanpak die wat bij ons erg gewerkt heeft. t is maar een idee...
Wij krijgen namenlijk veel kinderen van 3/4 jaar over de vloer en dan is een lab die springt en hapt niet lukt, dus... Negeren is voor een kind tevens moeilijk toe te passen en wij zochten dus naar een ánder ideeetje.

Wij hebben de aanpak in tweeen gesplist..
Grote mensen die binnen komen , negeren en geven ons eerst aandacht. Bij 'zit' aai onder de bek/op de hals.... commando klaar.
Bij kinderen (met mijn hulp): commando 'zit' pootje en dan een klein koekje geven (die ik aangeef) Daarna commando '' klaar;
Het lijkt verwarrend misschien maar bij ons heeft het echt gewerkt...
ook bij bange volwassen werkt de kindertruc, wat bij bange mensen werd ze helemaal lijp. Voelen ze dat??? mijn gevoel zegt in ieder geval van wel.

Ze lijkt nu te weten wat er verwacht word. En gaat steeds vaker zitten en wachten....
en dat terwijl ze echt niet elke keer beloond wordt met koekje, maar wel met een aandacht momentje op het juiste moment.
We zijn erg trots op haar en heeft al veel bange kinderen geholpen...

gr Carlijn

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 04/01/13 07:55

aldidajo schreef:Dank voor jullie antwoorden.

RaymondC, we gaan jouw aanpak zeer zeker uitproberen.

Bezoek laten we inderdaad negeren, maar da's moeilijk met het gespring van meneertje, en wat je zegt omdraaien klinkt leuk, maar ik heb inmiddels hapjes in mijn billen en bovenbenen.

Renate, Barrel blijft in zijn bench zitten als het deurtje open gaat en mag pas komen wanneer wij het zeggen, dit doet hij prima. En dan bedoel ik na een slaapje bijv. Niet als er mensen binnen komen en we hem op dat moment in de bench doen, daar zijn we ook mee gestopt.
Met "af" zijn we druk doende, maar werkt nog niet helemaal echt.
Hij springt dan ook niet op, maar is rustig. Het is meer het enthousiasme als hij iemand ziet die binnen komt of even niet aanwezig is geweest.

We gaan ermee aan de slag.

RaymondC, misschien een stomme vraag, maar waar moet onze knie ongeveer terecht komen? Het lijkt me bij zijn borst, maar voordat we iets gaan doen wat heel erg fout is, toch even deze vraag. (Overigens vind ik dit niet zo zielig hoor :wink: ).
En oja, we hebben inderdaad gemerkt dat correctie en belonen redelijk dicht bij elkaar liggen.


Je "vangt" de hond om met je knie, dus op de borst.
Hij/zij loopt hier dan hard tegen aan, en dat vinden ze niet prettig.
Vaak na een keer of 2 - 3 hebben ze het door, de klik is er dan van: als ik dat opspringen doe, dan doet me baas iets wat ik niet prettig vind.

En het is niet om de hond pijn te doen, want ik ben echt de laatste die zijn honden pijn doet.
Maar ik ben verschrikkelijk consequent, nee is nee en blijft nee.

Maar als er 35 kg op je af komt in volle vaart, en dan tegen je aan / omver springt is echt niet prettig.
Nog maar te zwijgen als ze precies de tere delen van je raken.

@Carlijn, jij hebt dit waarschijnlijk van moment 1 gedaan, dus er mee gestart toen de hond bij jullie is komen wonen.
En ja ze voelen heel goed de lichaamstaal / angst.
Ze "zoeken" deze mensen op, omdat ze elke keer succes hebben.

En een hond is een opportunist, dus zal altijd zien wat voor hem het meeste succes oplevert.

Nee ik ben geen GT - trainer of wat dan ook, maar iemand die het geluk heeft gehad veel goeie trainers en hondenliefhebbers als vrienden te hebben.
En ik train nog wekelijks met ze, en leer nog alle dagen bij.
En van elke trainer "pak" ik iets, en zie of het op mijn honden werkt.
Lukt het niet, dan probeer ik een andere tip van zelfde of andere trainer.

En nu mede door meer ervaring opgedaan te hebben, weet ik een beetje wat voor mijn honden werkt.
En kan en durf dan ook de tips te geven naar nieuwe hondenvrienden/liefhebbers.

Gebruikersavatar
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 327
Lid geworden op: 20/06/12 08:51
Locatie: Het Noorden

Ongelezen berichtdoor Carlijn » 04/01/13 09:43

Lichaamstaal aanvoelen? Ja dat valt hier wel op. Vooral degene die binnenkomt het ook nog niet aangeeft of ontkent. Dat zijn de enige momenten dat je 'te laat' bent en de reactie van onze hond kan heel heftig zijn. (extra fel opspringen en happen)Wel jammer dat mensen het zo moeilijk vinden om er eerlijk voor uit te komen dat een hond 'eng' is.... je zou ze juist kunnen helpen.

We hebben inderdaad toen ze bij ons kwam de aanpak meteen ingevoerd. Bij de vorige eigenaar werd ze in de bench gedaan als er iemand binnenkwam. Het was ons al snel duidelijk dat ze gewoon niet wist hoe ze zich 'wel' moest gedragen.

Raymond@ volgens mij zijn heel veel mensen op dit forum blij met je goeie tips
en Aldidajo@ stomme vragen bestaan niet hihi.

Toy toy
gr Carlijn :)

aldidajo
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 65
Lid geworden op: 25/08/12 11:02

Ongelezen berichtdoor aldidajo » 04/01/13 11:20

Het is inderdaad niet fijn om een hond van 35/40 kilo op je te krijgen, voor het zover is willen we het springen ook afgeleerd hebben.

Vanmorgen kreeg ik voor het eerst de kans om inderdaad mijn knie naar voren te halen tegen Barrels borst en na drie keer droop hij af. Hij vond het echt niet leuk. Positief dus!
En pijn doen.... Nee, daar zijn wij ook absoluut op tegen!

Carlijn, ik merk ook dat mensen vaak niet toegeven het best eng te vinden.

Herman 70
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 307
Lid geworden op: 22/07/10 21:53

Ongelezen berichtdoor Herman 70 » 06/01/13 01:41

Hier ook zo'n lomperd.
Maar het springen is eruit.
5 minuten negeren na binnenkomst en als hij rustig is prijzen en belonen.
Het duurde even maar hij kreeg het door.
Hij pakt nu een van zijn knuffels en loopt dan heel enthousiast om me heen of om het bezoek. :klasse:
Nu alleen nog het kruizenruiken afleren. :oops:

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Ongelezen berichtdoor corretje » 06/01/13 16:47

Ik heb ook het knietje toegepast bij Diezel. Dat zeiden ze op onze jachttraining. Het heeft zeker gewerkt. Aangezien ik niet zo groot ben.1.57m dan is het niet fijn zo'n hond tegen je op. Gelukkig is Diezel niet zo zwaar. Tussen de 28-30kilo.

Wat hij dan ook wel eens deed was zijn poten om mijn knie klemmen :D en dan zo ff blijven hangen 8) Maar nu springt hij niet echt meer.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 08/01/13 16:17

Carlijn schreef:Lichaamstaal aanvoelen? Ja dat valt hier wel op. Vooral degene die binnenkomt het ook nog niet aangeeft of ontkent. Dat zijn de enige momenten dat je 'te laat' bent en de reactie van onze hond kan heel heftig zijn. (extra fel opspringen en happen)Wel jammer dat mensen het zo moeilijk vinden om er eerlijk voor uit te komen dat een hond 'eng' is.... je zou ze juist kunnen helpen.

We hebben inderdaad toen ze bij ons kwam de aanpak meteen ingevoerd. Bij de vorige eigenaar werd ze in de bench gedaan als er iemand binnenkwam. Het was ons al snel duidelijk dat ze gewoon niet wist hoe ze zich 'wel' moest gedragen.

Raymond@ volgens mij zijn heel veel mensen op dit forum blij met je goeie tips
en Aldidajo@ stomme vragen bestaan niet hihi.

Toy toy
gr Carlijn :)


Is heel graag gedaan.
Want niks is fijner als een hond die luistert, en onder controle is.

aldidajo
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 65
Lid geworden op: 25/08/12 11:02

Ongelezen berichtdoor aldidajo » 09/01/13 11:06

Ik ben ook heel blij met jouw advies!

Hoe ouder Barrel wordt hoe meer we tegen wat probleempjes aan lopen. Hij is duidelijk bezig te bezien hoe hij kan klimmen in de rangorde.
Soms weet ik het even niet meer.
Het knietje helpt wel, hij druipt ook wel af, om vervolgens als een bezetene tegenover me te gaan staan en te blaffen en toch weer proberen te springen.

Als het ware voeren we dan een strijd, die ik wel "win", maar niet wil :-(.

Echt hoor, ik weet dat ik iets niet goed doe, want in feite moeten we helemaal geen strijd hoeven voeren, maar ik weet echt niet wat ik fout doe.

Ook nieuw..... Als meneertje los gaat bij het uitlaten dan vertoont hij hetzelfde gedrag.... Hij komt als een speer aanrennen, springt en hapt in de kuit en dat is in een fractie van een seconde gebeurd. Er is dan zelfs geen tijd om mijn knie omhoog te krijgen, zo snel gaat dat. Los laten lopen is daardoor ook niet echt leuk, maar hij moet zijn energie wel kwijt dus laten we hem toch wel los lopen.

Op cursus werd ons afgeraden een balletje mee te nemen tijdens het uitlaten/spelen, maar zelf denk ik dat het best een goede afleiding zou kunnen zijn. Hij luistert nl. wel heel goed naar "hier" en "los".

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 09/01/13 16:21

En is dat springen-happen alleen bij het los (vrij) wandelen?
Dan is bij mij de oplossing heel gemakkelijk:

NIET meer los of vrij tot je wilt luisteren

Hoe oud is je hond nu?

Een strijd ga je niet aan.
Komt of luistert de hond niet gelijk:

NEGEREN
Maar dan totaal, niks van aandacht, streel, goeiedag.
Eten geven wordt ook, een HEEL saai ritueel.
Niks zeggen, hond moet gaan zitten (is bij mij toch zo), voerbak wordt neer gezet.
Krijgt commando om te eten, en is gedaan.
Juist een pis & kak rondje, maar ook zonder veel woorden, heel weinig aandacht.
En terug thuis.

Geloof me, binnen de week (sommige kei koppen - 2 weken) en je hond kleeft aan je been.
Luistert beter (zou toch moeten, want er zijn geen leuke dingen gedaan), en voert uit wat je wilt.


Terug naar “Opvoeding”