Probleemkind

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 273
Lid geworden op: 02/04/13 15:53
Locatie: Overijssel

Ongelezen berichtdoor Marga/Noa » 08/05/13 17:42

Het komt vast goed met Nestor :) ik hoop dat je wat kunt met alle tips, nu nog even uitproberen wat bij jullie hondje past. Op de grond gaan zitten, doen wij ook heel veel. Noa vind dat gezellig, en komt vaak bij ons( of ze probeert op schoot te gaan zitten...daar is ze bijna te groot voor :D )
Heel veel succes en geniet van jullie hummel!!!

Gebruikersavatar
Rianne
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 08/02/13 23:27

Ongelezen berichtdoor Rianne » 08/05/13 17:50

Oh ik wilde dat gedrag juist versterken door hem te belonen. Hij doet het heel weinig. Daarom dacht ik als ik hem beloon door rustig te aaien dat hij dan vaker rustig gaat liggen? Dat is trouwens alleen als hij los loopt. Als hij vast ligt en ik hem dan aai, dan accepteert hij het wel en gaat hij ontspannen op zijn zij liggen.

Edit: Zit ik zo even te bedenken: Hij gaat op commando de bench in. Hij gaat nooit uit zichzelf in de bench. Is dat niet verkeerd? Hij krijgt dan verplicht rust. En als hij aan de tafel of bank vastzit. Dan gaat hij ook liggen en rusten, omdat dat de enige oplossing is. Weer verplicht rust eigenlijk. Als hij losloopt dan heeft hij niet de verplichting om te rusten. Dus dan doet hij het ook niet. Kan dat ook een oorzaak zijn?

Gebruikersavatar
Rianne
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 08/02/13 23:27

Ongelezen berichtdoor Rianne » 08/05/13 18:07

Ik ben er ook van overtuigd dat het goed komt :) Het gaat in iedergeval beter dan toen hij nog klein was. Wat een draak was het :lol:

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 08/05/13 20:03

Niet alle honden zijn hetzelfde natuurlijk en sommige honden hebben meer temperament.

Dit zijn de honden die meer toch wat meer aandacht nodig hebben en wat jammer dat je dat oplost door hem vast te binden.

Ga je ook naar een hondenschool of jachttraining? Daar leren ze nieuwe dingen die je dan thuis kan oefenen. Er zijn ook genoeg leuke boeken waar dingen in staan die je met de hond kan doen. Kijk maar eens bij de bieb, je hoeft heus niet alles te kopen.

En geloof me, alle hondenpups hebben een hoop aandacht nodig en uitdagingen.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
Rianne
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 08/02/13 23:27

Ongelezen berichtdoor Rianne » 08/05/13 21:57

Zoals ik al schreef doen we het hooguit een halfuurtje. En dan niet strak aan de bank vast, nee hij heeft voldoende bewegingsruimte. Gewoon om onszelf even de rust te gunnen. Het is echt slopend om de hele tijd op te letten. Vandaag heeft hij niet eens vastgezeten. Natuurlijk wil ik hem lekker los laten lopen maar dat gaat soms niet.

We gaan naar de training. Puppycursus hebben we ook gedaan. Hij kent veel trucjes en die oefen ik elke dag. Boeken lees ik ook. Heb ook super veel informatie opgezocht. Het is gewoon lastig... Ik doe het meeste in m'n eentje. Mijn vader heeft er niks mee, m'n moeder heeft het vaak te druk en m'n broers en zussen zijn te klein of hebben geen idee hoe ze hem moeten opvoeden.

Gebruikersavatar
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1432
Lid geworden op: 30/08/10 23:18
Locatie: eindhoven

Ongelezen berichtdoor jeltje » 08/05/13 22:25

Ik kan er niks aan doen, maar heb toch wel erg veel medelijden met dit labje, het klinkt niet echt alsof hij welkom is in jullie gezin, alsof jullie onnagedacht aan een hond begonnen zijn.

Gebruikersavatar
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 195
Lid geworden op: 06/05/13 16:22
Locatie: Zeewolde

Ongelezen berichtdoor Tarzan » 08/05/13 22:35

Onze hond Tarzan hebben we nu 6 weken, hij is 14 maanden oud.
In de eerste weken haalde hij allerlei streken uit. Hij knaagde spullen kapot, haalde de vuilnisbak leeg, stond mij kwispelend uit te dagen met een theezakje in zijn bek...
We hebben hem consequent gecorrigeerd. Het lastige gedrag is nu een stuk minder geworden. Het was best wel een hele klus. Soms blééf hij om aandacht vragen.

Ook wandelen we veel met hem. Elke keer weer een andere route, om de spanning er in te houden. Hij heeft duidelijk uitdaging nodig. Dat werkt wel goed bij hem.
Honden lachen met hun staart.

:zwartpootje: Tarzan (29-02-2012)

Gebruikersavatar
Rianne
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 08/02/13 23:27

Ongelezen berichtdoor Rianne » 08/05/13 22:43

We hebben ook onze goede momenten hoor. Als hij wakker is gaat het 70% goed en 30% niet. We houden erg van hem, met uitzondering van m'n vader, en zouden hem ook niet zomaar weg doen. We hebben ook goed nagedacht (1 jaar) voordat we hem namen. Nestor heeft het ook erg naar z'n zin. Heeft ook een goed leven. Als hij in de bench zit dan piept hij niet ofzo. Het is niet zo dat hij eruit wil of de hele bench sloopt. Hij ligt gewoon te maffen. Alleen kan hij zich buiten de bench nog niet goed gedragen. Daar werken we nu hard aan.

Gebruikersavatar
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 380
Lid geworden op: 21/02/12 13:54
Locatie: zoetermeer

Ongelezen berichtdoor nicole » 08/05/13 22:59

ik denk dat je het gewoon de tijd moet geven.
Onze hond kon ook heel onrustig zijn. ik had soms ook het idee dat hij meer tijd doorbracht in de bench dan erbuiten. Je kon je nog niet omdraaien en hij had alweer iets gepikt.
De grote verandering is gekomen toen we dit gedrag zijn gaan negeren. Lag hij weer eens onder de tafel met een doekje van het aanrecht? Dan gingen we er niet achteraan, maar lieten hem gaan. Hij kon dan soms echt gaan blaffen zo van: zie je dan niet wat ik heb?
Na een paar minuten was de lol er van af en kon je het zonder moeite van hem pakken.

Als onze kinderen in bed lagen, dan konden we écht 100% 1 op 1 aandacht geven. We pakten dan zijn kleed uit de bench en gingen samen met hem op de grond zitten.
Ik hoorde altijd van andere mensen dat de hond altijd lekker ergens een plekje opzocht of uit zichzelf de bench inging. Dat hadden wij bij Indy nog nooit meegemaakt......
En nu? Hij is hartstikke rustig, is alleen in de bench in de nacht of als wij overdag weg zijn. Hij ligt in zijn mand, gaat uit zichzelf in de bench, en het gaat hartstikke goed!

Natuurlijk lopen wij veel met hem, doen we veel spelletjes en oefeningen met hem, maar niet meer of minder dan toen hij nog zo onrustig was.
Het is een jonge hond en het komt echt goed! Geloof me :wink:
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile

Gebruikersavatar
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 195
Lid geworden op: 06/05/13 16:22
Locatie: Zeewolde

Ongelezen berichtdoor Tarzan » 09/05/13 11:49

Rianne schreef:We hebben ook onze goede momenten hoor. Als hij wakker is gaat het 70% goed en 30% niet. We houden erg van hem, met uitzondering van m'n vader, en zouden hem ook niet zomaar weg doen. We hebben ook goed nagedacht (1 jaar) voordat we hem namen. Nestor heeft het ook erg naar z'n zin. Heeft ook een goed leven. Als hij in de bench zit dan piept hij niet ofzo. Het is niet zo dat hij eruit wil of de hele bench sloopt. Hij ligt gewoon te maffen. Alleen kan hij zich buiten de bench nog niet goed gedragen. Daar werken we nu hard aan.

Rianne, ik denk dat jij erg lief bent voor Nestor. Dat het probleem op het forum in feite erger lijkt dan het is. Omdat het één aspect is, die nu naar voren wordt gehaald.

Ik denk dat je het tijd moet geven. Dat het ondeugende gedrag over gaat als hij steeds weer wordt gecorrigeerd. En mogelijk gaat het niet helemaal over. Want ik heb het idee dat een labrador best wel houdt van uitdagen. Maar dat hoort bij het dier.
Het is intensief om er steeds op te moeten letten. En soms ben je dat helemaal zat. Met Tarzan gaat het op dit moment heel goed, en dan haalt hij opeens weer iets vervelends uit. Gisteren nog: hij was al een hele tijd rustig in de tuin. Toen ik ging kijken zag ik dat hij een vuilniszak kapot getrokken had... :shock: Hij vermaakte zich prima met de inhoud.
Maar dat soort dingen gebeurt eigenlijk niet zo veel meer.

Gebruikersavatar
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 380
Lid geworden op: 21/02/12 13:54
Locatie: zoetermeer

Ongelezen berichtdoor nicole » 09/05/13 13:12

ik kan me nog goed herinneren dat een zéér ervaren hondenbezitsers tegen mij zei: "ik hoor altijd van iedereen dat je je hond moet trainen, trainen, trainen en nog eens trainen. En als de honden dan 2 jaar zijn, dan luisteren ze goed en zijn kalm en stabiel. Ik doe wel oefeningen met mijn honden met train echt niet zo intensief als anderen. En als mijn honden 2 jaar zijn, luisteren ze óók goed en zijn ze ook kalm en stabiel".
Oftewel: die levensfase bereiken ze vanzelf! En dat hou ik altijd dankbaar in mijn achterhoofd hihihi
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 09/05/13 13:29

kinderen worden niet vanzelf wijs, maar honden ook niet... en zeker niet als je ze wilt houden zoals jij dat wilt, in jouw omgeving, volgens jouw levensstyl en met jouw familie/kinderen daar zul je wel wat voor moeten doen, dan gaat niet vanzelf.

ik geef toe een probleem is pas een probleem wanneer jij als eigenaar dat een probleem vind. hier stieren mijn honden ook voor mij naar buiten... zit er niet zo mee, maar als ik er wel mee zou zitten dan was er hondtechnisch een probleem en zal IK er aan moet gaan trainen om dat op te lossen.
al me kinders uitgevlogen

Gebruikersavatar
Rianne
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 08/02/13 23:27

Ongelezen berichtdoor Rianne » 09/05/13 21:52

Bedankt voor de tips, opbouwende kritiek en bemoedigende woorden iedereen :hehehe:

Gisteren is het goed gegaan. Ik ben 's ochtends langer gaan lopen en dat werkte wel. Het deed stoute dingen maar op een lager niveau. Hij heeft de hele ochtend niet in de bench gelegen :)

Vandaag was het wat minder. Ook vanochtend weer een langere wandeling van zo'n half uur. Er was de hele dag visite (met zo'n irritant nichtje :mad:) en dat maakte hem onrustig. Ondanks de wandeling 's ochtends en 2x 's middags heeft hij voor zijn doen weinig geslapen. Met als uitkomst dat hij erg geprikkeld was vanavond.

@Speurneus Carola, hoe moet ik dat trainen? Je had het over zitten op de grond en spelletjes doen. Is dat met voer? Want dat doe ik ook, maar als het voer op is dan loopt hij weg en gaat wat anders doen. Hij gaat niet liggen.

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 10/05/13 01:55

met een speeltje, een flos of iets waar je hem mee kunt lokken mee kunt bewegen zodat ie er achteraan wil b.v. dat zou je later eens kunnen verstoppen eerst in het zicht bv achter je knie, vind ie het dan kan je daarmee even stoeien en weer verstoppen, na een paar x merk je al dat ie het speeltje zelf al komt brengen om verder te gaan, als je speelt heb je je ene hand aan het speeltje met je andere hand kan je dan aaien kriebelen en als ie moe is heb je grote kans dat ie tegen je aan komt liggen en rust neemt

en als je je hand al op hem hebt door het spelen, dan maakt het dan niet meer uit als je verder blijft kriebelen, aaien, dat stoort um dan niet meer want dat gaat in 1 spel/moeite door.
al me kinders uitgevlogen

Gebruikersavatar
Monique
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 665
Lid geworden op: 04/01/12 16:12
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor Monique » 04/07/13 13:17

Het ging bij ons beter nadat Rudy een jaar geweest was. Daarvoor hebben we regelmatig gedacht: waar zijn we aan begonnen!!. Niets was veilig en we konden geen film uitzien 's avonds.

Rudy ging ook nooit uit zichzelf in de bench, hij vond het prima als we hem erin deden en ging dan ook slapen maar hij ging er nooit zomaar in.
Hij is nu 2,5 jaar en super braaf en rustig in huis. Tuurlijk doet hij regelmatig nog wel iets wat niet mag en kan hij me dan nog steeds wel uitdagen (maar nu is het alleen nog maar grappig). :D

Wij lopen best veel en vaak maar vooral de zoekspelletjes en een beetje trainen maken hem vermoeider/voldaner.
Komt vast helemaal goed! Succes :wink:
Afbeelding

Bedankt Monika!


Terug naar “Opvoeding”