Agressie?!

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Niro
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 21
Lid geworden op: 02/04/13 13:49
Locatie: Beek

Agressie?!

Ongelezen berichtdoor Niro » 16/05/13 11:22

Hallo allemaal,

Ik zou graag gebruik willen maken van jullie ervaring en kennis.

Wij zijn eergisteren voor de 2de keer op bezoek geweest bij een andere labrador (5jaar). de eerste keer ging goed. Alleen even aftasten.

Toen we eergisteren op bezoeken gingen verliepen de eerste 10minuten goed. Maar toen de volwassen labrador ging liggen en Niro van speelsheid op zijn rug sprong, sprong de grote labrador op en ging hij over Niro heen staan met tanden bloot en blaffen grommen en leek hij naar de nek van Niro te grijpen. De baas van de labrador heeft zijn hond er snel afgetrokken want het zag er erg dreigend en gevaarlijk uit. Het zag er heel indrukwekkend uit met veel kabaal. Want Niro heeft nog zeker 1 minuut heel hard door gepiept. We hebben zijn lichaam nagevoeld of hij niks had. (gelukkig niet). Niro moest niks meer van de labrador hebben.

De baas van de labrador zei dat het niks was en dat zijn hond alleen wilde dat Niro onderdaniger werd en te laten zien dat het zijn terrein was. Maar dat het er spectaculairder uit ziet dan het is.

Hoe denken jullie over deze situatie??

Gebruikersavatar
Brellow
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 186
Lid geworden op: 27/01/11 15:22
Locatie: Velden

Ongelezen berichtdoor Brellow » 16/05/13 11:48

moeilijk in te schatten. Het kan zomaar zijn dat de volwassen hond iets aan de rug heeft waardoor dit getriggered wordt. Of dat de hond om wat voor reden dan ook enorm gestresst was.

Echter t argument dat ie zn territorium wil beschermen tegen een kleine pup, dat heb ik nog nooits gehoord, hier zou een volwassenen hond geen dreiging moeten voelen.

Dus helemaal normaal vind ik t niet, maar het is wel belangrijk om te begrijpen waarom de volwassen labrador zo gereageerd kan hebben.
Afbeelding

Met heel veel dank aan Sarah!

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 16/05/13 11:56

Zoals je je verhaal beschrijft heeft de volwassen hond volkomen gelijk: pup springt op zijn rug. Dat zijn geen correcte omgangsvormen. Een jonge pup schreeuwt sowieso bij een correctie alsof ie vermoord wordt, want wie weet werkt dat wel! Speelsheid of niet, het is niet netjes om bovenop een volwassen hond te springen en dat heeft de hond geprobeerd duidelijk te maken. Natuurlijk was hij bang van de hond, want hij kreeg een correctie uitgedeeld en tevens kreeg hij bijzonder veel aandacht voor zijn gil-partij. Het beste in een dergelijke situatie (vind ik) is, als je de volwassen hond vertrouwd dat hij op een eerlijke manier reageert, de pup en de volwassen hond zelf te laten communiceren, zonder de mens als stoorzender ertussen. Vorige week hebben we hier een logeetje gehad van een jaar oud. De dame in kwestie had er echt een kop opzitten en kreeg dan ook van alle volwassen honden van repliek. Hoewel mijn honden zelden echt fel reageren, heeft ze van alle honden flink op haar falie gehad! Gisteren zijn we met de hond en haar baasje gaan wandelen. Bang? Nee hoor, helemaal niet, ze zingt alleen een (terecht) toontje lager :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 16/05/13 12:17

wat Lupos zegt ben ik het mee eens. Het is ook wel erg brutaal, zomaar op een rug te springen. Pom is ook wel een brutaaltje, als ze daarvoor op haar falie krijgt, is dat haar eigen schuld en ga ik haar niet redden. Gillen doet ze overigens niet, daar is ze denk ik al wat te groot voor, maar inbinden wel. Denk wel dat het een voordeel is van het hebben van meerdere honden, dat hond hond ocntact is wat intensiever aanwezig. Pom moet het hebben van honden waar we mee afspreken of die we tegenkomen op wandeling en geschikt zijn om mee te spelen.
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 16/05/13 12:36

Ik kan je niet helpen hiermee want daarvoor durf ik niet te zeggen dat ik er genoeg verstand van heb.

Iets dergelijks heb ik hier trouwens wel meegemaakt en daar schrok ik ook behoorlijk van omdat het er zo agressief aan toe lijkt te gaan. Het is wel een iets andere situatie. Charlie weegt de helft van Kismo en daarbij is hij onzeker vanwege een naar verleden dus tot nu toe gaat het naast een zekere hond als Kismo steeds beter met hem. De eerste twee weken ging alles goed, overal moest aan gewend worden na een tijd in het asiel dus daarom heeft het waarschijnlijk even geduurd voordat de aanvaring kwam. We waren toen in Kootwijkerzand, wat ongeveer lijkt op een duingebied maar dan op de Veluwe, waar ze enorm hard in de ruimte kunnen rennen. Dat deden ze achter elkaar aan, vonden ze helemaal fantastisch, maar Charlie bleef een beetje irritant doen. Nadat Charlie voor de zoveelste keer een poot op Kismo's rug probeerde te leggen en op hem probeerde te rijden (dit gebeurde te snel en te ver weg zodat we hem niet op tijd kunnen corrigeren) wat Charlie normaal nooit doet bij andere honden, draaide Kismo zich om en wij schrokken ons wild van wat er toen gebeurde: opgetrokken lip, bek open, keihard snauwen en er half op duiken, maar niet bijten. Daarna was het ook gelijk klaar en nu spelen en knuffelen ze (of iets wat er op lijkt) elke dag met elkaar.

Ik denk dat je deze labrador in ieder geval niet moet ontwijken, mede omdat de eigenaar zegt dat het niks voorstelde en zodat deze enigszins nare ervaring en associatie wordt bijgesteld. Maar goed, dat is wat ik denk op basis van boeken en 1 ervaring. Ik heb me niet goed verdiept in hoe je moet omgaan met pups want dat was hier niet van toepassing. Al heb ik wel het boek 'Ik wil dat!', nog niet helemaal gelezen, maar die ken je vast al. Benieuwd naar volgende reacties.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 16/05/13 12:55

Sam doet het precies zo bij een pup, alleen wat minder heftig. Ze mogen van alles van hem, oren/benen bijten, maakt hem niet uit alleen bovenop hem klimmen mag niet :) Dewi loopt weg, zij houdt niet van pups.

lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 474
Lid geworden op: 31/08/07 11:27
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor lablove » 16/05/13 13:08

Ben het met mijn meeste voorgangers eens... Vind het ook geen vals gedrag, en daarbij je pupje heeft toch ook geen bijt wond? De volwassenhond heeft laten zien het niet met zijn gedrag eens te zijn. Hij kan nou eenmaal niet even praten zoals een mens, en maakt dat op een hondse manier duidelijk, niets mis mee dus.

Wij hebben hier een mini roedel van 3, de oudste is bijna 12 nu, overigens geen labrador, hij haat pups, hij wil met rust gelaten worden (en terecht) en zal dit duidelijk maken ook, gromt heftig laat als zijn tanden zien. Het klinkt altijd verschrikkelijk eng als hij dat doet bij een kleine 8 weken oude pup. Die dan altijd heel hard gilt, in het begin ging ik altijd naar de pup toe, aaahhh niet bang zijn, en FOEI tegen de oudste. Nu weet ik wel beter, die pup moet het lekker zelf uit zoeken, er is nog nooit een gewonde gevallen hier in die 12 jaar dus ik laat het ze lekker uitzoeken. (natuurlijk let ik wel op he)

Het leuke is wel van die oudste dat wanneer wij een nestje hebben hij altijd erg betrokken is bij de verzorging van de pupjes. Een piepje van de kleintjes en hij gaat kijken wat er is en helpt ze desnoods een plasje doen.. Erg bijzonder en verterend...hij is er vaak nog eerder dan mama :verliefd1:
Groetjes Miranda (cosy cottage)

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 16/05/13 13:15

Ik heb ook een tijdje een logeerpup gehad, en die flikte het ook geregeld om boven op mijn jongens te springen, Bear loopt gewoon weg, die vind pups maar niks. Maar Mexx pikt dat niet, na een aantal keer subtiel te hebben gecorrigeerd, lipje optrekken, kijken, grommen, was hij het zat en kreeg de pup een flinke snauw en lag meteen onder Mexx in, die nog even benadrukte dat het klaar was :twisted:

Ik heb ze dit bewust zelf laten uitzoeken, alleen Bear in bescherming genomen, want die doet dus niks. Mexx kan beter iets duidelijk maken als dat ik dat kan ;)
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 16/05/13 13:52

Het kan er inderdaad heftig uitzien als honden iets duidelijk maken.

Toen wij Danouk net hadden, moest Terra ook even laten zien waar de grens lag. Dit was bij Terra op het moment dat ze eten kreeg. Danouk wilde wel even in Terra d'r bak kijken. Tja, Terra maakte die kleine direct even heeeel duidelijk dat dat niet de bedoeling was. Een hele flinke snauw, een pup die een paar meter weg vloog (bij wijze van spreken ;-)) en flink gegil van de kleine. Dat zag er inderdaad erg indrukwekkend uit. Maar er was niets aan de hand en het was wel direct duidelijk voor Danouk zullen we maar zeggen :D
Danouk was eventjes flink onder de indruk, maar ik heb daar niet op gereageerd. Danouk was dit voorval dan ook weer snel vergeten, behalve dan dat ze heel goed wist dat de etensbak van Terra verboden terrein is.

Als een pup zo op de rug springt van een volwassen lab, vind ik het ook wel te verwachten dat even heel helder gemaakt wordt, dat dat niet de bedoeling is. Dat een pup vervolgens hier even van onder de indruk is, zou ik alleen maar blij mee zijn, dan is de boodschap goed overgekomen.. Meestal zal je zien, als de correctie van de volwassen lab terecht was, er geen gaatjes etc zijn en de mensen verder ook rustig zijn gebleven, dat de pup na een tijdje gewoon weer contact zoekt.
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lien » 16/05/13 14:36

Ja, ik ben het met mijn voorgangers eens, jouw hond heeft een normale hondencorrectie gekregen. Wij mensen vinden dat indrukwekkender dan een hond, maar een hond kan niet praten, dus het zal in de "hondentaal" moeten gebeuren, dus een beetje fysiek en een beetje geluid. Wij vinden dat "zielig" maar jouw pup gedroeg zich niet respectvol tegenover een oudere hond en dus werd hem dat even duidelijk gemaakt. Een hele leerzame ervaring, voor jullie allemaal. :)
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 16/05/13 19:56

Voor de pup ook een prima ervaring. Veel pups worden van jongsaf aan behoorlijk in de watten gelegd en als prinsjes of prinsesjes behandeld. Zo krijgen ze het idee dat de wereld uitsluitend om hen draait. Ik heb Klaas Wijnberg weleens horen zeggen: ze hebben alleen maar winnaarservaringen en geen verliezerservaringen. En dat is niet goed. Af en toe flink je neus stoten, hoort ook bij het leven en dat moeten ook onze puppenkinderen af en toe ervaren.

Hanneke

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 16/05/13 21:16

Ik weet heel zeker dat Ramses dit ook zou doen! Ramses vind namelijk dat een pup zich in de eerste plaats dient te gedragen (en corrigeert dus bij 'druk gedoe' en tegen hem op springen) en daarna vind hij de pup misschien wel leuk en zal hij er misschien mee spelen. Pups zijn altijd dol op Ramses! En waarom? Omdat hij zo lekker duidelijk is naar pups en dat vinden ze erg prettig! En dit ondanks dat de pup in eerste instantie niks mag (behalve achter hem aan hobbelen) en als hij laat zien dat hij zich kan gedragen mogen ze meer, ik vind het altijd prachtig om te zien hoe hij dit doet, subtiel als het kan en harder als het moet.
Het is gewoon hartstikke brutaal om zomaar bovenop een volwassen hond te springen, en waarschijnlijk heeft de volwassen hond daarvoor al een paar subtielere waarschuwingen gegeven, gaan liggen is ook al een boodschap (die door pup niet begrepen of genegeerd werd). Het links laten liggen van de oudere hond is een teken dat hij het begrepen had en respect toonde (en het even moest laten bezinken), op een later tijdstip komt er wel weer een toenadering van de pup of een uitnodiging door de volwassen hond.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 16/05/13 21:39

Ik kan me voorstellen dat je ontzettend bent geschrokken door het gegil van je pup want dat gaat door merg en been. Maar pups gillen zo hard om de volwassen hond te laten weten dat ze nog maar een pup zijn.

Waarschijnlijk is je pup nog nooit door een volwassen hond op zijn plek gezet. Wees blij dat het gebeurt is want daardoor weet je pup straks zich beter te gedragen.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Niro
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 21
Lid geworden op: 02/04/13 13:49
Locatie: Beek

Ongelezen berichtdoor Niro » 17/05/13 12:25

Oke bedankt voor al jullie goede reacties. We wisten niet zo goed waar we deze situatie moesten plaatsen.

Nog een vraag omtrent deze situatie. Niro lag al op zijn rug te piepen. Maar de volwassen bleef door gaan, totdat de baas hem eraf trok. Is dit ook de normale gang van zaken bij zo een correctie?

Gister bij een volwassen australische herder geweest. daar ging alles goed. Hij deed redelijk hetzelfde alleen deed de australische herder hem op een speelse manier op de rug leggen? Verschilt dit per ras of echt per hond?

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 17/05/13 13:33

Ik zelf denk dat de volwassen hond een beetje doorschoot. Maar zoals ook al aangegeven bij de antwoorden van de anderen, we weten niet hoe lang hij zich al aan de pup irriteerde en of er subtiele waarschuwingen zijn afgegeven. Die vallen jouw waarschijnlijk helemaal niet op.

Nu ben jij de baas van de pup en kun je ook zelf ingrijpen als je denkt dat je pup te ver gaat of dat het wel welletjes is. Een duidelijk NEE en weghalen bij de volwassen hond. Daarmee zet je je zelf ook neer als een echte baas en heb je in de toekomst profijt van. Je hoeft je pup niet steeds tot het uiterste te laten gaan. Hij moet nu eenmaal manieren leren en een labrador is best heel hardnekkig in zijn zin doordrijven. Dat moet hij ook wel zijn want in het jachtveld moet hij ook hardnekkig doorzoeken als het wild niet op een gemakkelijke plek ligt. Daar is hij tenslotte in eerste instantie voor gefokt.

Maar dit is geen jachtveld en moet jij hem opvoeden :)
Afbeelding

Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit


Terug naar “Opvoeding”