Puberen

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Annette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3127
Lid geworden op: 13/02/05 20:42
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annette » 27/08/13 22:27

Even voor de duidelijkheid: het is niet MIJN artikel, maar dit artikel is geschreven door een gedragstherapeut echter sta ik er voor 100% achter.
Een hond gaat tegen de tijd dat hij of zij geslachtsrijp wordt zeker wel strijden om de macht in de roedel, vooral in het belang van de voortplanting.
En aangezien ze de mens als soortgenoot zien zullen ze ook deze strijd aan willen gaan, de één wat meer dan de ander, afhankelijk van het karakter. Kijken tot hoever ze kunnen gaan is daar een uiting van.
Dus ik blijf bij mijn mening.
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 28/08/13 01:38

Ik ben het met Annette en de schrijfster van het stuk eens, puberen bestaat niet!

Als je hond gaat uitproberen betekend dit dat jij ruimte laat om uit te proberen. Als je consequent en duidelijk bent is die ruimte er niet, zo simpel is het. Ik heb nog nooit een puberende hond gehad, maar nee is hier altijd nee en niet soms ja, zodra je af en toe denkt ach laat maar dan laat je ruimte voor "discussie" met je hond en die gaat de hond dan graag aan, want de regels gelden ineens niet meer dus moet er uitgetest worden wat er nou ineens allemaal wel kan en wat de nieuwe regels zijn!

Een hond, ook een "puber" wil niks liever dan duidelijke leiding krijgen, als die wegvalt dan nemen ze die zelf noodgedwongen maar op zich, ook al zijn ze daar helemaal niet toe in staat. Natuurlijk veranderd er iets als ze de puber leeftijd krijgen, ze worden langzaam volwassen, gaan hun hormonen ontdekken e.d. maar als jij niet veranderd dan zal je daar verder weinig tot geen last van hebben, gewoon net zo "streng en consequent" zijn als je altijd al was dus.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 28/08/13 10:12

@ Binno: Stiekem lijkt dat me wel een komisch gezicht, Moos blaffen terwijl jij daar met de plantenspuit staat... :D
Even af laten koelen (figuurlijk, dus niet met de plantenspuit :lol:) is dan inderdaad het beste.

@ Anette & Lunatic: Dan verschillen we wat dat betreft van mening. :)
Ik vraag me dan toch af hoe verklaard kan worden dat het iets van de laatste tijd is dat Balou zo doet, terwijl wij als baasjes niets veranderd hebben in de opvoeding en nog steeds dezelfde regels hanteren als eerst.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 28/08/13 11:11

-Marianne schreef:
@ Anette & Lunatic: Dan verschillen we wat dat betreft van mening. :)
Ik vraag me dan toch af hoe verklaard kan worden dat het iets van de laatste tijd is dat Balou zo doet, terwijl wij als baasjes niets veranderd hebben in de opvoeding en nog steeds dezelfde regels hanteren als eerst.

Simpel: Je hond is volwassen geworden 8)
Als je niets veranderd hebt, zit je dus kwa opvoeding nog steeds in de aanleerfase en dat gaat niet werken als je hond volwassen wordt. Mensen gooien dat op puberteit, maar het is een achterblijven in de overgang naar beheersing van gedrag.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 28/08/13 11:37

Lupos schreef:
-Marianne schreef:
@ Anette & Lunatic: Dan verschillen we wat dat betreft van mening. :)
Ik vraag me dan toch af hoe verklaard kan worden dat het iets van de laatste tijd is dat Balou zo doet, terwijl wij als baasjes niets veranderd hebben in de opvoeding en nog steeds dezelfde regels hanteren als eerst.

Simpel: Je hond is volwassen geworden 8)
Als je niets veranderd hebt, zit je dus kwa opvoeding nog steeds in de aanleerfase en dat gaat niet werken als je hond volwassen wordt. Mensen gooien dat op puberteit, maar het is een achterblijven in de overgang naar beheersing van gedrag.
met 5/6 maanden al?
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 28/08/13 11:46

sbientje schreef:
Lupos schreef:
-Marianne schreef:
@ Anette & Lunatic: Dan verschillen we wat dat betreft van mening. :)
Ik vraag me dan toch af hoe verklaard kan worden dat het iets van de laatste tijd is dat Balou zo doet, terwijl wij als baasjes niets veranderd hebben in de opvoeding en nog steeds dezelfde regels hanteren als eerst.

Simpel: Je hond is volwassen geworden 8)
Als je niets veranderd hebt, zit je dus kwa opvoeding nog steeds in de aanleerfase en dat gaat niet werken als je hond volwassen wordt. Mensen gooien dat op puberteit, maar het is een achterblijven in de overgang naar beheersing van gedrag.
met 5/6 maanden al?

Ja hoor, dat kan. Het gaat erom dat er regels worden aangeleerd die na een bepaalde tijd bij de hond volledig zijn aangeleerd. Dan is het zaak om die regels te gaan beheersen. Blijft de overgang op beheersing en de beheersing zelf uit krijg je die zgn "puber" :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
Annette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3127
Lid geworden op: 13/02/05 20:42
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annette » 28/08/13 11:48

Lupos schreef:
-Marianne schreef:
@ Anette & Lunatic: Dan verschillen we wat dat betreft van mening. :)
Ik vraag me dan toch af hoe verklaard kan worden dat het iets van de laatste tijd is dat Balou zo doet, terwijl wij als baasjes niets veranderd hebben in de opvoeding en nog steeds dezelfde regels hanteren als eerst.

Simpel: Je hond is volwassen geworden 8)
Als je niets veranderd hebt, zit je dus kwa opvoeding nog steeds in de aanleerfase en dat gaat niet werken als je hond volwassen wordt. Mensen gooien dat op puberteit, maar het is een achterblijven in de overgang naar beheersing van gedrag.


Inderdaad dat wilde ik ook net gaan antwoorden.... :wink:
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 28/08/13 12:05

Lupos schreef:
sbientje schreef:
Lupos schreef:
-Marianne schreef:
@ Anette & Lunatic: Dan verschillen we wat dat betreft van mening. :)
Ik vraag me dan toch af hoe verklaard kan worden dat het iets van de laatste tijd is dat Balou zo doet, terwijl wij als baasjes niets veranderd hebben in de opvoeding en nog steeds dezelfde regels hanteren als eerst.

Simpel: Je hond is volwassen geworden 8)
Als je niets veranderd hebt, zit je dus kwa opvoeding nog steeds in de aanleerfase en dat gaat niet werken als je hond volwassen wordt. Mensen gooien dat op puberteit, maar het is een achterblijven in de overgang naar beheersing van gedrag.
met 5/6 maanden al?

Ja hoor, dat kan. Het gaat erom dat er regels worden aangeleerd die na een bepaalde tijd bij de hond volledig zijn aangeleerd. Dan is het zaak om die regels te gaan beheersen. Blijft de overgang op beheersing en de beheersing zelf uit krijg je die zgn "puber" :wink:
Ik snap m :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 28/08/13 12:12

Precies dat dus!

Plus de hele kleine dingetjes waar we ons schuldig aan maken....hond roepen, hond komt niet maar trekt een ow zo lief brutaal koppie, wij lachen daarom en bingo de hond heeft iets gevonden waar hij mee scoort, baasje ligt immers in een deuk.

Het zijn vaak hele kleine dingetjes die we zelf misschien niet zo snel door hebben, maar ze sluipen er wel in en daar is een hond gevoelig voor, dat bedoelde ik met ruimte laten tot discussie.

Het aanblaffen voor aandacht is ook zoiets, een labrador is helemaal geen blaffer, dus ooit ergens heeft hij/zij geleerd dat het blaffen iets oplevert en blijft dit dus doen!
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 28/08/13 18:46

Lupos schreef:
-Marianne schreef:
@ Anette & Lunatic: Dan verschillen we wat dat betreft van mening. :)
Ik vraag me dan toch af hoe verklaard kan worden dat het iets van de laatste tijd is dat Balou zo doet, terwijl wij als baasjes niets veranderd hebben in de opvoeding en nog steeds dezelfde regels hanteren als eerst.

Simpel: Je hond is volwassen geworden 8)
Als je niets veranderd hebt, zit je dus kwa opvoeding nog steeds in de aanleerfase en dat gaat niet werken als je hond volwassen wordt. Mensen gooien dat op puberteit, maar het is een achterblijven in de overgang naar beheersing van gedrag.

Ik bedoelde er niet mee dat wij "zijn blijven hangen", natuurlijk is het van belang om mee te gaan met de leeftijd van je hond, maar ik bedoelde te zeggen dat wij geen veranderingen hebben doorgevoerd met betrekking tot dingen die wel en niet mogen en hoe wij bepaalde dingen aanpakken. ;)

Gebruikersavatar
Binno
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 264
Lid geworden op: 10/05/13 12:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Binno » 28/08/13 19:44

Lunatic schreef:Het aanblaffen voor aandacht is ook zoiets, een labrador is helemaal geen blaffer, dus ooit ergens heeft hij/zij geleerd dat het blaffen iets oplevert en blijft dit dus doen!

het is hier intussen alweer een stuk minder, precies omdat het niks oplevert, of alleszins toch niet waar hij op hoopt

naar mijn andere hond doet hij het soms nog wel, maar naar mij toe is hij er mee gestopt :klasse:

Moos is een hond die heel snel leert en dingen oppikt, maar dat kunnen dus evengoed ook de verkeerde en ongewenste dingen zijn, dus het is steeds opletten geblazen.
Ze proberen inderdaad om er met hun leuke schattige smoeltje vlotjes mee weg te kunnen komen. :D
Afbeelding

Afbeelding Wood Fen Moos °23-03-2013


Terug naar “Opvoeding”