bench

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Lientje01
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 132
Lid geworden op: 31/03/13 21:48
Locatie: vlakbij de zee :-)

bench

Ongelezen berichtdoor Lientje01 » 18/09/13 16:49

Bijke is een bench meisje. Is er altijd zonder problemen in gegaan, komt nog steeds direct aanlopen als ik zeg dat ze in de bench moet gaan. Dan krijgt ze een snoepje en weet ze dat ik weg ga. Nooit gepiept of geblaft.
Maar nu..
Onze keuken moest anders ingedeeld worden waardoor er eigenlijk geen plek meer is voor de bench. Hij staat er wel maar het is niet ideaal. We willen haar dus graag laten wennen aan het loslopen als wij weg zijn. Ze is nu 9,5 maand. Ze zit nooit lang alleen, ik plan mijn eigen agenda, mijn eigen werktijden en werk thuis als het om mijn administratie gaat.
De eerste keer dat ik haar uit de bench liet toen ik weg ging, ging het goed. Ze lag languit op de keukenvloer toen ik thuis kwam en door het keukenraam naar binnen gluurde. Ze begroette wel veel uitbundiger dan normaal en had haar benchdeken te grazen genomen. (de bench staat wel gewoon open). Ik was twee uurtjes weg geweest. Ook enkele uren later moest ik weg voor anderhalf uur met hetzelfde resultaat. Na enkele dagen zo moest ik haar onverwachts drie uurtjes alleen laten. Bij thuiskomst was ze door het dolle heen, vloog al tegen de tussendeur aan toen ik de voordeur open maakte en had het houten kastje in de gang te grazen genomen. Flinke happen eruit en grote krassen van haar nagels en haar tanden.
Haar de dagen erna direct helemaal terug gedaan in de bench waardoor ze nu weer veel rustiger is. 1x een uurtje alleen gelaten uit de bench maar gelijk weer veel onrustiger en een pak zakdoekjes aan gort geholpen.
1. is ze te jong?
2. is de opbouw niet goed?
3. later nog eens proberen?
4. op een andere manier proberen?
5. andere plek zoeken voor de bench en die dus blijven gebruiken?

Overigens is ze s nachts wel uit de bench. Ze gaat er soms in liggen, soms gaat ze naast ons bed op de grond liggen maar dat gaat helemaal goed.

Help me out please... Tips zijn meer dan welkom.

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lien » 18/09/13 16:52

Ze is nog veel te jong, ik zou haar tot zeker 18 maanden in de bench houden als je weg bent en daarna weer proberen. :klasse:
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 373
Lid geworden op: 23/10/12 19:17
Locatie: Helmond

Ongelezen berichtdoor NicoleGoossens » 18/09/13 20:08

Ik denk ook dat ze de bench echt "nodig" heeft als "veilige haven". Jackson (nu 11 maanden) heeft ook een paar keer iets geprobeerd te slopen toen we hem uit de bench lieten in de gang, wat we hoorde omdat we begonnen met de nachten en de slaapkamerdeur open, waarna we hem toch dezelfde nacht weer in de bench hebben gedaan. Hij is alleen niet een echte bench-ganger. Nooit gepiep of geblaf en hij ging er zelf in maar hij ligt er liever buiten. We hebben dit dus ook maar weer kort opgepikt en zelfs de afgelopen vakantie heeft hij lekker in de gang van ons vakantiehuis gelegen met de bench open.

We hebben wel al vanaf heel vroeg een kussen (ondanks dat er een bench staat) in de gang gelegd en we merkte dat hij eerder daarop (of op 1 van zijn 2 kussens binnen) gaat liggen dan in zijn bench. Wellicht kan je dus ook proberen naast de bench ook een kussen neer te leggen om de overgang wat makkelijker te maken. Als je er niet bent toch in de bench met de deur dicht en over een poosje weer proberen.

Ik denk dat ze het 's nachts wel "pikt" omdat ze dan naar jullie toe kan. Je gaf aan de laatste keer onverwachts weg te moeten, (Wellicht snel?) wat ze misschien meer als onrust heeft aangevoeld dan wanneer een heel avondritueel aan vooraf gaat?

Bench helemaal weg lijkt me toch lastiger voor ze dan dat hij er nog staat als back-up. Wij merkte tijdens de vakantie dat Jackson soms in de bench ging liggen 's nachts. Bij ons blijft hij dus nog even staan ondanks dat er weinig tot geen gebruik van wordt gemaakt.

Succes!
Groetjes Nicole en een :zwartpootje: van Jackson!

:zwartpootje: Jackson 09-10-2012
:blondpootje: Benny* 17-10-2003 overleden 23-08-2012)

Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 273
Lid geworden op: 02/04/13 15:53
Locatie: Overijssel

Ongelezen berichtdoor Marga/Noa » 18/09/13 20:26

Noa is sinds begin augustus uit de bench. Hij stond bij ons in de gang. We hadden t deurtje al een poos open. Op vakantie hadden we de bench mee, daar moest deze in de woonkamer staan. Voor de zekerheid deden we t deurtje ,s nachts dicht, dat vond mevrouw niet fijn( janken en piepen) na een aantal onrustige nachten hebben we er geen punt meer v gemaakt, en t deurtje weer open gezet. Ze ging lekker slapen op het kussen naast de bench. Eenmaal thuis hebben we dat kussen in de gang op de plaats vd bench gelegd en dat gaat prima. Het is echt haar plaats. Als we langer weg gaan, krijgt ze een gevulde Kong en ik heb t idee dat ze daarna lekker gaat slapen. Ze heeft nog nooit iets gesloopt( ik hoop dat dat zo blijft :) )
Noa 09-09-2012

NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 373
Lid geworden op: 23/10/12 19:17
Locatie: Helmond

Ongelezen berichtdoor NicoleGoossens » 18/09/13 20:32

De paar keren dat wij hem trouwens beginnend hoorde rommelen in de gang en hem besloten in de bench te doen was nooit op dag één dat we hem uit de bench lieten maar juist na een paar heel heftige drukke dagen met nieuwe indrukken waarna hij zijn rust niet genoeg nam in de gang.
Groetjes Nicole en een :zwartpootje: van Jackson!

:zwartpootje: Jackson 09-10-2012
:blondpootje: Benny* 17-10-2003 overleden 23-08-2012)

Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 273
Lid geworden op: 02/04/13 15:53
Locatie: Overijssel

Ongelezen berichtdoor Marga/Noa » 18/09/13 21:08

Misschien is t nog iets te vroeg, ik zou idd de bench laten staan.
Noa 09-09-2012

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 18/09/13 22:08

voor Pom blijft ie voorlopig staan. Ze ligt er zelden uit zichzelf in, meestal op haar kussen naast mijn stoel of onder de eettafel, maar snachts nog wel. Ze piept of jankt ook nooit en ze valt meteen in slaap als ik haar erin stuur, dus echt vreselijk vindt ze het ook weer niet.

Als ik ga werken mag ze ook wel eens in de gang blijven zonder bench, dat gaat ook prima maar daar is ook niets te slopen eigenlijk.
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 18/09/13 23:22

Lien schreef:Ze is nog veel te jong, ik zou haar tot zeker 18 maanden in de bench houden als je weg bent en daarna weer proberen. :klasse:

Spreek je nu in het algemeen of alleen over de situatie van Bijke? Balou is namelijk pas een half jaar maar wij doen haar al niet meer in de bench als we overdag weg zijn ('s nachts nog wel). Het benchdeurtje laten we dan wel open, maar als we thuiskomen, ligt ze altijd rustig op haar vaste plekje naast het bureau of op het vloerkleed te slapen. Slopen doet ze niet.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 474
Lid geworden op: 31/08/07 11:27
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor lablove » 19/09/13 00:29

-Marianne schreef:
Lien schreef:Ze is nog veel te jong, ik zou haar tot zeker 18 maanden in de bench houden als je weg bent en daarna weer proberen. :klasse:

Spreek je nu in het algemeen of alleen over de situatie van Bijke? Balou is namelijk pas een half jaar maar wij doen haar al niet meer in de bench als we overdag weg zijn ('s nachts nog wel). Het benchdeurtje laten we dan wel open, maar als we thuiskomen, ligt ze altijd rustig op haar vaste plekje naast het bureau of op het vloerkleed te slapen. Slopen doet ze niet.


Het zal per hond wel verschillen, maar meestal zijn honden rond de 18maanden zo volwassen, dat ze los aan zouden moeten kunnen, ik denk dat Lien dat ermee bedoelde. (maar kan natuurlijk niet voor haar praten)

Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Ongelezen berichtdoor Jutta » 19/09/13 07:57

Ik zou haar ook nog in de bench laten vooral als ze dan ook rustig is. Ze is ook nog jong. Wij hadden Chester ook iets van 1 1/2 jaar in de bench.
Afbeelding

bedankt Sharon !

Lientje01
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 132
Lid geworden op: 31/03/13 21:48
Locatie: vlakbij de zee :-)

Ongelezen berichtdoor Lientje01 » 20/09/13 10:25

Bedankt voor al jullie reacties. Bijke heeft voorheen nooit iets gesloopt, tot die ene dag dat ik haar los liet, dat is toch eigenlijk wel een teken aan de wand. De bench blijft hier dus voorlopig nog maar even staan. 's Nachts gaat het gelukkig wel heel goed. En het laatste wat ik wil is een angstige hond. Dus, keuze gemaakt. Wel grappig om het verschil te zien, dat sommige honden het geen probleem vinden en anderen er lang over doen. Hopelijk gaat ze langzaamaan leren dat één van haar twee kussens ook een veilig plekje kan zijn.

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 20/09/13 17:14

Met Bob hadden we precies hetzelfde gedaan.. rond de 10 maanden gingen we het voor het eerst proberen wat resulteerde in een kapotte bank. Daarna ben ik het rond 16 maanden weer gaan proberen, bob was een stuk rustiger geworden (in trainingen en met wandelingen) Ik ben toen eerst gaan opbouwen door af en toe overdag een uurtje alleen uit de bench te laten als we weg gingen. En na een maand kon hij overdag de hele dag uit de bench. een maand later hebben we het ook voor de nacht geprobeert en dat gaat nu helemaal goed. De bench blijft er zeker nog een paar maanden staan voor just in case..
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Lientje01
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 132
Lid geworden op: 31/03/13 21:48
Locatie: vlakbij de zee :-)

Ongelezen berichtdoor Lientje01 » 20/09/13 23:13

Muiske schreef:Met Bob hadden we precies hetzelfde gedaan.. rond de 10 maanden gingen we het voor het eerst proberen wat resulteerde in een kapotte bank. Daarna ben ik het rond 16 maanden weer gaan proberen, bob was een stuk rustiger geworden (in trainingen en met wandelingen) Ik ben toen eerst gaan opbouwen door af en toe overdag een uurtje alleen uit de bench te laten als we weg gingen. En na een maand kon hij overdag de hele dag uit de bench. een maand later hebben we het ook voor de nacht geprobeert en dat gaat nu helemaal goed. De bench blijft er zeker nog een paar maanden staan voor just in case..


Ai.. een kapotte bank is wel iets meer balen dan een kapot kastje.. Maar dat het nu alsnog heel goed gaat buiten de bench geeft mij nog meer aan dat ik idd te vroeg ben geweest. Ik ga nog minstens een half jaar wachten met opnieuw proberen.


Terug naar “Opvoeding”