trekken aan de riem

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Daan1973
Snuffelneus
Snuffelneus

trekken aan de riem

Ongelezen bericht door Daan1973 »

Hoi, onze Boa is inmiddels al weer 10 maanden en is de liefste en fijnste hond die we ons maar kunnen wensen!!
:verliefd1:

Los luisterd ze perfect, ook als er andere honden zijn , ze begroet ze even , speelt ermee, en zodra wij roepen loopt ze braaf mee!!

maaaaar aan de riem lopen is een ramp, ze sleurt ons werkelijk als we niet opletten overal heen, en ze is sterk.....ik heb alles al geprobeerd, het maakt ook niet uit hoeveel snoepjes er in mijn jaszak zitten..

wat ze doet is neus op de grond en sporen volgen en trek ze je bijna omver, als ik haar dan roep of klik met mijn tong , om haar naar mij te laten kijken, dan lukt dat vaak wel, dan komt ze netjes naast me staan ,krijgt ze iets lekkers, en een beloning met mijn stem, ze pakt het snoepje uit mijn hand en voor ze het heeft doorgeslikt trek ze me alweer verder over straat :cry:

we zijn hier concequent in, blijven dan weer staan, en pas bij oogcontact , roep ik haar naast me en als ze dan netjes naast loopt krijgt ze weer haar beloning, en jahoor dan stuift ze weer vooruit....

ik heb zelf 3 hernia's dus eigenlijk kan ik dit getrek niet hebben, en heb dan ook de kracht niet om haar soms goed te houden :oops:

ik ben geen voorstander van de hare aanpak, slipketting of erger die met die pinnen, heb al een gentle leader, maar daar trekt ze gewoon doorheen...allles buiten ruikt zo spannend dat als ze aan de riem is niet rustig kan lopen, want los dan kan ze haar eigen gang gaan natuurlijk.

hopelijk hebben jullie tips , want ik weet het niet meer, hondeschool, zegt hetzelfde wat wij nu al doen.

verder krijgt ze genoeg beweging, zeker 2 uur per dag , en in huis is ze de rust zelve..maar ohhhh dat trekken :evil:
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Haasje »

Heb je training in volgen gehad? Clickertraining is trouwens echt een aanrader! Dat je consequent ben geloof ik zo alleen het gaat mis bij de opbouw. Als je haar blijft belonen voor enkel kijken naar je en bij je komen staan voor 1 seconde leert ze niet wat je eigenlijk van haar wil.

Dit is hoe je het zou kunnen aanpakken (zoals ik het heb gedaan met clickertraining op de basiscursus):
Begin met zit (dus in rust), 1 stap met aankijken belonen, zo niet, niet belonen en opnieuw. Als het 10 x goed gaat introduceer je het commando 'volg'. Dan kun je het uitbouwen naar twee stappen en dan ga je van de ene lantaarnpaal bijv. naar de andere en beloon je die afstand (alleen de keren met aandacht) een aantal keer. De eerste paar keer moet je haar helpen: babbelen, worst voor de neus, 5 verschillende soorten voertjes in je zak voor de verrassing maar daarna heeft ze heel snel door (zeker een labrador) wat je eigenlijk van haar wil. Vanaf nu moet ze wat doen, het verdienen en dus niet meer makkelijk aan snoepjes komen. Als twee stappen goed gaat ga je dus niet meer belonen voor 1 stap. Met een paar weken kun je hele afstanden zonder trekken lopen!

Wat ze nu doet is (onbewust) aangeleerd gedrag en dat 'gewoontegedrag' moet je doorbreken door het zoveel mogelijk geen kans te geven (om te trekken). Klinkt onmogelijk maar het is mij ook gelukt met een trekkende lab van 5 jaar! Alhoewel 10 maanden natuurlijke een lastige leeftijd is ivm puberen..
Dit is een recent topic over naast lopen: viewtopic.php?t=82384
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
Plaats reactie