vraagje over afstand lopen

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
desiree1974
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 114
Lid geworden op: 03/12/13 19:25
Locatie: brunssum

vraagje over afstand lopen

Ongelezen berichtdoor desiree1974 » 13/01/14 11:20

ik heb een vraagje;

onze nola is nu 3 maanden,maar mijn vraag is wanneer mag je met je pup of hond een beetje langere afstanden lopen en. hoelang.
ik wil namelijk graag het bos is dat is bij ons aan de overkant even de weg oversteken en kan het pad pakken naar het bos.
wanneer gingen jullie een beetje langere afstanden lopen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 13/01/14 12:06

Ik heb mij tot een maand of 4 á 5 vrij goed aan de minuten-richtlijn gehouden. Dus 5 minuten per maand, met 4 maanden dus ongeveer 20 minuten per wandeling. Daarna ben ik dat voorzichtig gaan uitbouwen, niet direct te gek. Met 8 maanden liepen we bijvoorbeeld wel een paar keer per week een wandeling van 45-60 minuten.

Belangrijk is volgens mij vooral dat je dan nog beter rustig aangelijnd iets verder kunt wandelen, dan je pup met 4 maanden ongeremd iedere dag met andere honden los laat ravotten. Ravotten en spelen en los lopen kan natuurlijk ook gewoon, maar met mate. Zorg vooral voor goede spieropbouw. En kijk goed naar je pup en de omstandigheden. Is het warm, dan iets minder ver. Heb je al veel getraind en geoefend, dan waarschijnlijk ook iets minder ver. Blijft je pup in een groep honden spelen en wild doen? Bescherm hem dan na een tijdje wel..
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 373
Lid geworden op: 23/10/12 19:17
Locatie: Helmond

Ongelezen berichtdoor NicoleGoossens » 16/01/14 21:12

Kan je Nola niet het eerste stukje tillen en dan lekker in het bos los laten lopen? Wij gingen al meteen met Jackson naar het bos maar dan met de auto heen, een paar minuten wandelen (en uiteraard steeds iets langer) en dan weer terug. Zo kan je ook de leuke opbouw maken van "ruiger" terrein en zijn vindingrijkheid. We hebben goed gekeken naar wat hij aankon, dit in samenspraak met de fokker en we konden het wel wat sneller opbouwen dan de hele strikte regels. Al heb ik hem de eerste weken ontzettend veel getild naar leuke plekken waar hij dan lekker los achter met ons mee kon lopen.
Groetjes Nicole en een :zwartpootje: van Jackson!

:zwartpootje: Jackson 09-10-2012
:blondpootje: Benny* 17-10-2003 overleden 23-08-2012)

NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 373
Lid geworden op: 23/10/12 19:17
Locatie: Helmond

Ongelezen berichtdoor NicoleGoossens » 16/01/14 21:14

Wat merk je aan Nola? Ik hield sowieso als regel dat wanneer Jackson veel bij ons kwam zitten ik hem verder tilde. Hij gaf dan duidelijk aan dat hij moe was.
Groetjes Nicole en een :zwartpootje: van Jackson!

:zwartpootje: Jackson 09-10-2012
:blondpootje: Benny* 17-10-2003 overleden 23-08-2012)

NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 373
Lid geworden op: 23/10/12 19:17
Locatie: Helmond

Ongelezen berichtdoor NicoleGoossens » 16/01/14 21:22

Nog een berichtje van mij :oops:

Ik nam ook in overweging dat Jackson bij ons echt kon uitrusten als we thuis waren, geen andere honden, geen kinderen etc. Soms een beetje extra dollen buiten was mijn inziens dus geen probleem omdat hij daarna weer de hele dag en evt de dagen erna bij kon komen.

Ik denk dat je zelf best goed kan aanvoelen waar de grenzen van je hondje liggen. Veel plezier samen!
Groetjes Nicole en een :zwartpootje: van Jackson!

:zwartpootje: Jackson 09-10-2012
:blondpootje: Benny* 17-10-2003 overleden 23-08-2012)

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 16/01/14 22:50

Ik heb op marktplaats een oude kinderwandelwagen voor 15 euro op de kop getikt. Zodoende kon ik de pup meenemen op een iets langere wandeling omdat ik natuurlijk ook 2 volwassen honden had. Een doggyride voor kleine honden kan natuurlijk ook.

Als het te koud was wikkelde ik een fleecedekentje om de pup heen tijdens het stilzitten. Zo kun je toch een lange wandeling maken en de pup meenemen. Af en toe er even een stukje uit en dan weer in het karretje!
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: vraagje over afstand lopen

Ongelezen berichtdoor Tammie » 26/01/14 21:24

Voor Indra hier in het begin de doggy-ride meegenomen en als ik zag dat ze de eerste tekenen van moeheid vertoonde dan ging ze lekker de doggy-ride in.
Op een gegeven moment sprong ze er vanzelf in toen ze ouder werd :) En liep ze los mee afgewisseld met een poosje in de doggy-ride.

Op een gegeven moment, vanaf ongeveer vorige maand, mocht ze mee zonder doggy-ride 1x in de week.
Nu mag ze "gewoon" mee, paar keer in de week en weet ik dat ze het prima kan volhouden.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
desiree1974
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 114
Lid geworden op: 03/12/13 19:25
Locatie: brunssum

Re: vraagje over afstand lopen

Ongelezen berichtdoor desiree1974 » 27/01/14 09:27

ik ben al een beetje de afstanden aan het verlengen en ik loop plaats van 15 min loop ik nu 20 min en dat gaat super goed.
kan bijna het bos in nog 2 weekjes dan gaat ze de bos bewonderen.
wat zal ze de ogen uit kijken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
x-YaraYoup-x
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 333
Lid geworden op: 23/11/13 16:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: vraagje over afstand lopen

Ongelezen berichtdoor x-YaraYoup-x » 28/01/14 16:49

Youp is nu 5 maanden oud en we lopen nu al bijna elke dag 1 grote ronde van 30 minuten met hem omdat hij best veel energie heeft dus dan is hij in huis lekker rustig :) Hij vindt het zelf ook heerlijk en hij houdt het prima vol :klasse:
Groetjes,
Laura, Youp & Yara

Afbeelding

Bedankt Monika voor de banner & avatar !

:bruinkopje: Yara ♀ 15-10-2007
:blondkopje: Youp ♂ (Riverflow To Be A Star) 21-08-2013


Terug naar “Opvoeding”