Doen we het zo goed?

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Frederique
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 13/02/14 15:40

Doen we het zo goed?

Ongelezen berichtdoor Frederique » 12/03/14 10:55

Hallo allemaal, sinds zondag is Finn bij ons en wat is hij leuk!
Nu hebben we ook een jack russel en wat houden ze ervan om elkaar uit te dagen tijdens een spelletje. Wanneer het genoeg is moeten ze beiden even afkoelen in hun mand anders komt er geen einde aan, nu moet Finn dit nog leren en we pakken dit als volgt aan: we begeleiden hem naar zijn mand en zodra hij zijn stappen erin zet zeggen we mand.. loopt hij door belonen we hem met stem. Daarna moet ook de jack in zijn mand. Nu komt Finn er meerdere malen uit maar we blijven stap 1 herhalen en op een gegeven moment blijft hij rustig liggen.. met een botje of gewoon slapen. Ik weet iedereen heeft een andere aanpak maar je gaat zo twijfelen of je wel de goede kant op gaat. Alvast bedankt :D

laika
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6527
Lid geworden op: 06/10/06 18:27
Locatie: alkmaar

Re: Doen we het zo goed?

Ongelezen berichtdoor laika » 12/03/14 12:13

ben toch een grote voorstander van een bench kleine pups zijn net baby's en hebben veel rust nodi en in de gaten houden als hij in zijn mandje ligt je kan niets anders doen baby's hebben veel slaap nodig zo ook een pup en slaapt hij kan je zelf ook wat anders gaan doen ik vind het een pre een bench en het is niet zielig geef hem zijn eten erin en maar het zijn plekje suc6
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008

Frederique
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 13/02/14 15:40

Re: Doen we het zo goed?

Ongelezen berichtdoor Frederique » 12/03/14 12:54

Meestal is hij ook in de bench met slapen enzo, dit gaat vandaag voor het eerst heel goed. Maar een of 2 keer per dag slaapt hij ook in zn mand en ligt dan gerust 3kwartier daar met zn botje of te slapen. Maar de rest van zijn slaaptijd zit hij in de bench, deze is ook handig voor straks als we over een maandje of wat een uurtje ofzo niet thuis zijn.

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Re: Doen we het zo goed?

Ongelezen berichtdoor Bowie » 12/03/14 13:28

Klinkt voor mij of je goed bezig bent hoor.

floor
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 287
Lid geworden op: 10/08/10 06:44
Locatie: Beilen

Re: Doen we het zo goed?

Ongelezen berichtdoor floor » 12/03/14 13:45

Je kunt de mand best een paar maanden uit de kamer zetten. Eerst de bench en na een aantal maanden wanneer Finn zich goed gedraagt kun je de mand gaan gebruiken.
Houd er rekening mee, dit is een tijd waar Finn veel moet leren, en zo weet hij dat dit de plek is om te rusten.
Verder is het verstandiger om de jack russel eerst in de mand te sturen. Waarom, de russel weet wat de mand is en finn leert van de russel. Dat scheelt jou weer in de opvoeding. :)
Net als bij het eten, eerst de russel dan Finn.
Afbeelding
:bruinpootje: Floor 05 09 2003......10 11 2014
:zwartpootje: Tosca 31 01 2013

Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 256
Lid geworden op: 24/01/14 23:30
Locatie: Eindhoven

Re: Doen we het zo goed?

Ongelezen berichtdoor Fleures » 12/03/14 20:56

Ik ben zelf ook een voorstander van de bench, maar ik denk dat het met een mand ook prima gaat als je dit consequent aanleert vanaf het eerste begin! Lijkt voor mij ook alsof je al een goed eind op weg bent. Ze leren zo snel als ze jong zijn. Als je zou merken dat hij echt niet genoeg rust krijgt/neemt, dan zou een bench misschien toch beter zijn, omdat je zo, zoals al eerder is gezegd, voor Finn kan bepalen dat hij nu moet rusten. Verder zou ik zeker wat doen met de tips die Floor boven mij gaf! Eerst de jack russell en dan de pup, ze leren zoveel van elkaar, en de oudste kan het goede voorbeeld geven.
:bruinpootje: Maika 01-03-2013

Frederique
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 13/02/14 15:40

Re: Doen we het zo goed?

Ongelezen berichtdoor Frederique » 21/03/14 08:58

Bedankt voor de tips! Ik ben toch maar overgegaan op helemaal de bench omdat het een kleine deugniet is waar de rem helemaal van af is.. alleen als hij zelf omvalt van de moeheid wat ik dus probeer te voorkomen. Dit omdat hij echt "vervelend" word als hij moe gaat worden.. dan zet ik hem in zijn bench en dan valt hij bijna gelijk in slaap. Klopt het dat Finn omdat hij nog zo jong is na een half uur wakker zijn alweer moe is? Of ben ik dan te streng.. als ik hem dan in zijn bench heb gezet dan is hij soms behoorlijk aan het knorren maar valt dan wel na 5minuten in slaap. Het is zo lastig, graag wil ik het allemaal goed doen maar doe ik dat wel? Wil dat lieverdje echt zo goed mogelijk opvoeden.

Dat half uurtje is ook wel eens 3kwartier of met uitzondering een uurtje waarin hij uitgelaten word, spelen/botje knagen of trainen en dan 4x per dag eten.
Het is echt heel de tijd herhaling van het ochtendritueel, klopt dit?
Sorry, moest dit verhaal even kwijt en hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.. ik ga zo aan mezelf twijfelen

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Doen we het zo goed?

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 21/03/14 21:49

Gio was als pup een half uur wakker en sliep daarna best lang, vooral als ik rustig was in huis kon hij wel 2 uur slapen. Dan was het uit, even spelen of oefenen en weer slapen.
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

Gebruikersavatar
Josje123
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 95
Lid geworden op: 08/02/14 13:05

Re: Doen we het zo goed?

Ongelezen berichtdoor Josje123 » 22/03/14 21:18

Nova was ook een deugnietje :verliefd1: (was = is haha)
Wij hebben haar ook eerst de bench aangeleerd, en al haar snacks en eten in de bench gegeven. Tot op heden een groot succes gebleken, ze gaat er gewoon in 's-avonds.
Ongeveer een maandje geleden pas een mand gekocht, daar gaat ze af en toe wel inliggen, maar eigenlijk zoekt ze telkens een ander plekje - heerlijk wispelturig dus.
Alleen als ze bijvoorbeeld in haar bench moet omdat ze te druk is geweest, of door het dolle is, of omdat wij weggaan, dan laat ze zich niet lokken 8)
Dan altijd maar even een snackje in haar bench gooien, en daar komt mevrouw hoor. :applaus:

Ik heb ook getwijfeld voordat ik Nova kreeg, of ik wel een bench moest nemen, maar ben superblij dat ik het wel aangeleerd heb.
Echter mijn ouders hebben voor hun honden (vroeger Deense doggen, daarna Duitse herders) nooit een bench gehad, meteen enkel een mand beneden..... is altijd goed gegaan. Is dus voor iedereen verschillend!
:zwartpootje: Nova {Olivia v.d. Bosmoat, 17 oktober 2013}

Afbeelding


Terug naar “Opvoeding”