Riem in de bek houden

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Riem in de bek houden

Ongelezen berichtdoor Brownie » 26/07/14 13:35

Mijn man en ik hebben een verschil van mening en ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.
Onze pup van 13 weken, houdt graag de riem in zijn bek bij het wandelen. Ik wil dat niet hebben, dus probeer hem af te leiden en het zo te corrigeren. Hij gaat bij mij vaak lopen klieren, rondjes om zijn as draaien, aan de riem trekken en springen.
Mijn man vindt het prima, want dan loopt Rebel namelijk lekker rustig mee. Bij hem dus geen geklier blijkbaar.

Wat is nou wijsheid? Ik heb van onze hond vroeger altijd begrepen dat ze de riem niet in de bek mogen hebben i.v.m. 'dominantie'? Of is dit het retrievergedrag waaruit blijkt dat hij graag iets in zijn bek wil hebben als hij loopt?
Wat doen jullie ermee?
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Riem in de bek houden

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 26/07/14 16:36

Ik heb het afgeleerd omdat ik A de riem graag heel wilde laten maar ook om later een trek spel te voorkomen. Als ze 30 kilo wegen en dan gaan springen, riem bijten en dan trekken is het niet leuk meer. De riem bijten is bij ons niet toegestaan, van lief vast houden draaien ze snel om in een trek spel wanneer je niet de kant op gaat die jij wil. Misschien kan je man beter een kleine dummy meenemen om vast te houden
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Riem in de bek houden

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 26/07/14 16:39

Mijn honden hebben dat als pup ook allemaal gedaan. Ook de pups die hier worden geboren en die nog in de nestperiode hun eerste wandelingetjes op straat maken, doen het bijna allemaal. Misschien is het wel helemaal fout, maar ik maak er nooit een punt van. Als ze dat nou leuk / prettig vinden, laat ik ze lekker hun gang gaan. Ik vind het eigenlijk wel makkelijk, dan lopen ze inderdaad heel fier mee. Bovendien weerhoudt het ze ervan om allerlei rommel in hun bek te pakken, zoals steentjes, takjes, plastic afval e.d.
Bij mijn eigen honden is het vanzelf weer uitgedoofd, bij de een sneller dan bij de ander, maar op een gegeven moment is de lol eraf. Dan krijgen ze andere interesses :)

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: Riem in de bek houden

Ongelezen berichtdoor Tammie » 26/07/14 17:59

Ja en nee.

Ik zie het kwaad er niet van in.
Ik zie bij pepper ook nog dat ze als ze kans krijgt graag met schoenen/riemen rond loopt, ook in huis.
Slopen doet ze dus niet!!!!! Enkel sjouwen.
Pepper houd ook graag haar eigen flex of die van Indra vast. Hond laat hond hier dus uit :D
Indra loopt graag naast de fiets mee met de riem in d'r bekkie ;)
Wel wil ik het niet hebben met de riemen waarmee we trainen, immers is het dan niet wenselijk en kost het je op dat moment punten bij examens.

Zolang het niet uitmond tot trekken/sloopgedrag maak ik er ook verder geen punt van.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Re: Riem in de bek houden

Ongelezen berichtdoor Brownie » 27/07/14 11:36

Ik ga er nog eens extra op letten. Dinsdag overleg ik het ook nog even met onze trainster, eens kijken wat zij ervan zegt. Mijn gevoel neigt nu naar: als het zonder klieren kan, prima. Als het niet zonder klieren kan, is het afgelopen. Dan is inderdaad een kleine dummy nog wel een goed idee ja! Rebel vreet sowieso praktisch alles op wat hij tegenkomt, wat ik al niet uit zijn bek gehaald heb... :shock:
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Riem in de bek houden

Ongelezen berichtdoor Romke » 27/07/14 16:38

Ik heb het nooit toegestaan, wilden ze wel graag.
Geen zin in gaten in de lijn maar vooral is met een pup wandelen, voor mij juist gelijk een training, niet een kwestie van zo snel mogelijk kunnen lopen.
Maar ze gelijk leren dat ze naast me moeten lopen, dat ze niet in de riem mogen bijten, dat ze geen dingen van straat mogen pakken

_beertje_
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 34
Lid geworden op: 11/07/14 08:06

Re: Riem in de bek houden

Ongelezen berichtdoor _beertje_ » 28/07/14 15:21

Ik heb het ook nooit toegestaan. Rakker is het in vroeg stadium dus al afgeleerd. Hij had ook geen aandacht meer voor mij als hij het deed. dus mocht het niet.

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Riem in de bek houden

Ongelezen berichtdoor corretje » 28/07/14 19:29

Diezel heeft af en toe de neiging om hem vast te willen houden. Hij is ruim 5 jaar. Ik maak er geen punt van. Hij trekt dan ook niet, maar loopt heel trots met zijn riem in z'n bek. Van kijk mij mezelf eens uitlaten!! hihih
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Riem in de bek houden

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 28/07/14 19:39

Die aandacht voor jou is toch niet afhankelijk van wel of niet iets in z´n bek hebben? Als mijn volwassen hond met een dummy in haar bek loopt en ik begin tegen haar te kirren: ´O, wat een mooie dummy, hou mooi vast hè, netjes volgen, en hou vast jouw mooie dummietje, o wat een knappe brave hond...´ dan loopt ze met 100% aandacht en blij naar me opkijkend naast me.

Datzelfde gebeurt met een pupselfrutsel van 6 of 7 weken die pas net op straat komt en die het lijntje in zijn bekkie pakt. Ik loop naast hem te kirren en te braven en er loopt een blij en trots naar me opkijkend pupje naast me. Ik knoop er ook kleine oefeningetjes aan vast: ik op mijn hurken, in mijn handen klappen en pupje bij me roepen en dan na eerst 10x braven een duidelijk LOS met een lekkertje voor zijn neusje.

Veel labradors dragen nu eenmaal graag iets in hun bek. Ik heb nooit het idee dat dat ten koste gaat van de aandacht voor mij. Integendeel eigenlijk. Het biedt een mooie gelegenheid om aandacht te geven omdat hij zo knap iets draagt en dan krijg je vanzelf aandacht terug :)

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Re: Riem in de bek houden

Ongelezen berichtdoor Kay » 28/07/14 21:03

Wij hebben er nooit een probleem van gemaakt als ze alleen de lijn in hun bek hadden (dus niet klooien/trekken ed ermee!)

Is nl hartstikke handig voor als je een 2e lab krijgt :

Afbeelding

Afbeelding

8)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: Riem in de bek houden

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 28/07/14 23:00

corretje schreef:Diezel heeft af en toe de neiging om hem vast te willen houden. Hij is ruim 5 jaar. Ik maak er geen punt van. Hij trekt dan ook niet, maar loopt heel trots met zijn riem in z'n bek. Van kijk mij mezelf eens uitlaten!! hihih


Keo precies hetzelfde :D
Als hij zou gaan vervelen met/om die lijn zou het een ander verhaal zijn. Maar Keo ziet het echt als zijn taak om bepaalde stukken zijn eigen riem te dragen :klasse:
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: Riem in de bek houden

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 28/07/14 23:02

esmoezie schreef:
corretje schreef:Diezel heeft af en toe de neiging om hem vast te willen houden. Hij is ruim 5 jaar. Ik maak er geen punt van. Hij trekt dan ook niet, maar loopt heel trots met zijn riem in z'n bek. Van kijk mij mezelf eens uitlaten!! hihih


Keo precies hetzelfde :D
Als hij zou gaan vervelen met/om die lijn zou het een ander verhaal zijn. Maar Keo ziet het echt als zijn taak om bepaalde stukken zijn eigen riem te dragen :klasse:

Hij doet het ook echt om mijn bevestiging te krijgen en van ieder ander die we tegenkomen, want die kijkt hij dan aan zo van "knap ben ik he!"
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

_beertje_
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 34
Lid geworden op: 11/07/14 08:06

Re: Riem in de bek houden

Ongelezen berichtdoor _beertje_ » 29/07/14 13:39

Ik heb het niet over "iets" in zijn bek houden. als hij een bal vasthoud is het heel wat anders Maar bij de riem was dat een ander verhaal. dus heb ik ervoor gekozen het hem af te leren. Rakker is ook een super super super drukke hond (ADHD) dus ja, snel afgeleid. En als hij dan met zijn riem liep te klooien heb ik besloten hem dat af te leren. Zo heb ik een rustigere hond aan de lijn.

Dat andere honden dat niet doen of niet gaan klooien is toch alleen maar mooi. De mijne deed dat wel.

Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1498
Lid geworden op: 25/06/08 13:19
Locatie: Katwijk zh
Contacteer:

Re: Riem in de bek houden

Ongelezen berichtdoor Netty » 29/07/14 14:20

Heb er nooit een probleem van gemaakt. Ze hebben het alle 3 hier gedaan. Barry loopt nog steeds met de rollijn in zijn bek. Ze kunnen in ieder geval nooit zeggen dat hij niet aangelijnd is :D
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Riem in de bek houden

Ongelezen berichtdoor Debora » 29/07/14 15:45

De dominantie theorie is een achtergehaalde theorie, schrap die maar weg. 8)
Nu wel of niet dragen van de lijn, ikzelf heb er geen problemen mee, Tyleet doet het namelijk ook.
Maar...hebben jullie zelf hier problemen mee is meer de vraag. Jij hebt het liever niet en je voor je man maakt het niet uit. Ik zou zeggen ga eerst samen om de tafel. Je kan het namelijk wel het gedrag laten uitdoven, maar dan moeten jullie wel met de neuzen dezelfde richting opstaan anders heeft het totaal geen effect.

M.a.w. eerst de neuzen dezelfde richting welke richting jullie ook kiezen en daarvoor gaan.


Terug naar “Opvoeding”